Go fast!?

Efter Hermanö Runt var det en del snack i baren om att “inredningen var borta” eller “båten var ombyggd”. Det kan tyckas att vi har har en hög ambitionsnivå för att vara LYS-båt, men det finns det många andra som har. Framförallt de som normalt seglar entyp, som IOD och Smaragder har koll på sina prylar. Nedan har jag sammanfattat vad vi gjort med “Blur”. Inget särskilt dyrt eller tidskrävande. Och vi har både vinglas och fotogenlampa ombord :-)

Båtmeck
– Flushade bottengenomföringar
– Bottenfärg VC17, lyft och rengjord veckan före Hermanö Runt
– Ingen köloptimering = standardprofil
– Mastfoten framflyttad för att luta masten 4% = 50 cm rake
– Fiolstag för att kontrollera kaltoppen
– Ny fockskena på rufftaket för 9 graders skotvinkel (a la Express)
– Hårdvara utbytt till Harken/Spinlock
– Alla onödiga tampar/block/knapar borttagna

Segel
Lindforssegel från 1999-2001. Pär Lindforss seglar också Nova och har bra koll
– Endast en stor/fock/spinn (för att inte behöva välja/byta, utan fokus skall ligga på taktik/navigation)
– 110% fock, vilket ger lägre LYS men kräver >4 m/s (de 6-8 m/s vi hade på Hermanö Runt är ganska optimalt)
– Något smalare spinnaker som kan planas ut på branta slörar (80 cm smalare än maxmåttet i klassregeln)

Utrustning
– Standard enligt reglerna plus ugn, porslin, vinglas, fotogenlampa mm (det som behövs för att man skall kunna bo trevligt på väg till eller från racen).

Instrument/nav
Silva Nexus (GPS/vind/lod/logg/kompass)
– Laptop med Raytech 5.0 (för navigation, vind & ström-plot, polars/targets, laylines, vädersimuleringar, analys mm). Utvärderar just nu Expedition som ett möjligt alternativ.

Besättning
– 5 man i orginalbesättning + 2 extragubbar som hörde av sig dagen innan (det gör stor skillad med mycket vikt på kanten – kompenserar gott och väl den extra pilsner man måste ha med sig). Bra gubbar som seglat ganska mycket tillsammans. Borde dock träna mer!

– Peter Gustafsson, rorsman
– Patrik Hansson, taktik/trim
– Anders Klamer, nav/trim
– Jörgen Larsson, keyboard/party
– Fredrik Gustafsson, fördäck

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.