Nyfiken på… Pär Lindforss & Quantum

PL
Nu har jag varit nyfiken på alla segelmakare utom min egen (är jag ensam om att ha segelmakaren som kortnummer i mobilen?)… Dessutom har vi kappseglat mot och med varandra sedan tidigt 80-tal (preskriberat i vad).

Pär Lindforss har jobbat på Sobstad och North innan han 1998 körde igång Lindforssegel. Från i somras ansvarar han för Quantums svenska loft utanför Waxholm.

Hur ser samarbetet med Quantum ut?
I Sverige är det Klabbe Nylöf, Andreas Andersen, Linus Netshagen och jag som jobbar med Quantum. Vi har tillverking i Sverige men tar också färdiga segel från något av de andra sextio loften. Detta gör att vi kan lägga mer krut på att utvecka segel till våra lokala klasser samtidigt som vi kan erbjuda våra kunder de snabbaste seglen i andra klasser som tex Stare, E-jolle, Tornado, 470, Optimist, X-35 mfl.

Varför blev det just Quantum?
Jag har ända sedan starten av Quantum följt utvecklingen med spänning. Quantum är enligt min mening den i särklass mest innovativa segelmakargruppen. De har en bra mix av gediget hantverkskunnande, känsla och vetenskap. Jag lärde känna Klabbe redan i mitten på åttitalet då vi seglade Express mot varandra och har sedan dess haft kontakt till och från. Det gjorde också att det var lättare att välja Quantum.

Vad är hett inom segelmakeri 2006-2007-2008?
FusionM – Quantums fiberorienterade duk. Men även serietillverkade crosscut laminat som är fiberorienterade som FusionX eller MAXX och DIAX 2, som passar väldigt bra som racing segel till båtar upp till 40-fot.

Vad är det som är så speciellt med FusionM?
På samma sätt som hos de flesta andra, så tillverkas duken individuellt för varje segel genom att lägga ut fibrer i olika friktningar på ett membran.

I en perfekt värld hade det räckt att lägga fibrer precis där krafterna är som störst. Problemet är att krafterna varierar med vindstyrka, trim och annat. Med FusionM har man fokuserat på dessa “sekundära krafter” för att få ett segel som håller längre och är lättare att trimma om när vinden ökar eller minskar.

Vad kappseglar du själv?
Just nu kappseglar jag mest med vår Nova och M-30. Tidigare har jag seglat i många olika klasser bl.a Express och en hel del havskappsegling. Men på senare år har inte tiden räckt till, så nu seglar vi mest lys och lite entyp med M-30:an. Det kräver i princip ingen förberedelse alls utan vi plockar ihop ett gäng duktiga seglare och sen är det bara ut och köra.

Vad har du för tips till andra kappseglare som vill utvecklas?
Segla entyp helst mot så hårt motstånd som möjligt. Express, H-båt, 606 och J-80 är kanske de hårdaste klasserna. Men man får inte glömma att det finns många duktiga seglare i de andra entypsklasserna som har seglat sina båtar länge och känner dem väl, även om de kanske inte är så kända.

PL
Hmm… är inte det där en sån där mmmm…. marabou…. majbrasa ;-)

Hur skall vi få fler att börja kappsegla?
Detta är det viktigaste förbundet, klubbarna och vi seglare har att jobba för.

När det gäller entyp så tror jag att de klasser som får båtarna på samma ställe har bra förutsättningar. Expressbryggan i Saltis är ett bra exempel, ofta kvällseglingar med 15 båtar och med bra deltagande på tävlingarna på Baggen. 606 seglarna har gjort nåt liknande på Lidingö och har också fått i gång bra aktiviteter. Folkbåtarna ligger på Vikingarna på Hundudden och har också bra deltagande på tävlingarna.

För LYS-segling kanske lite mer jippon i samband med seglingarna kan locka fler deltagare, de flesta vinner ju inte och att ha någon kul aktivitet kvällen innan och kanske en regattamiddag efter seglingen kan göra det hela till en roligare upplevelse. Under de senaste åren har flera klubbar i Stockholm lyckats vända trenden med minskande deltagare och även lyckats starta nya kappseglingar. LSS som arrar Lidingö runt har dessutom startat 2 nya kappseglingar Roslagens sea race och Runt Lidingö som snabbt har fått stora startfält. Gäddis regattan är också en tävling som för några år sedan var ganska kall men tackvare en uppryckning snabbt har blivit populär igen. Min favorit segling Ornö runt var för några år sedan nere på ca 100 båtar, men under de senaste åren har trenden vänt och i år var det ca 140 båtar även om det är en bra bit kvar till de 350 båtarna som var toppnotering någon gång på 80-talet, så känns det faktiskt som många fortfarande vill kappsegla.

Havskappseglingen behöver en uppryckning. Kanske IRC kan vara värt att pröva.

När det gäller Gotland runt tycker jag vi ska segla IMS och LYS som man gör på GOR och Faerder. Ta bort ORC club och segla LYS i stället. Som det är nu måste alla som seglar ORC ta ut ett mätbrev bara för en segling. Dyrt och krångligt, och att ingen förstår vad siffrorna betyder gör inte saken bättre. Jag hoppas också att Öland runt kan komma igång igen det vore kanon och jag tror att många saknar den seglingen.

Roligaste plats att kappsegla på?
Sandhamn tycker jag är bra med kort utsegling och dessutom mycket trivsam hamn med allt man behöver före och efter seglingarna.

Roligaste båt att kappsegla med?
Seglingsmässigt måste jag säga att det är med min E-kanot. Som att segla en 606 utan köl själv, helt klart en utmaning. Tävlingsmässigt får jag säga att jag saknar Expressen med 25 -30 båtar på Baggen.

Bästa kappseglingsminne?
Fastnet race 1999. Vi seglade en Farr 31 optimerad för IMS. När vi kom till England visade sig att bara tre båtar var anmälada till IMS, vi och två 70-fotare. Vi blev tvungna att segla IRC i stället där vi fick ett bedrövligt mättal. Under Cowes week seglade vi kanon bra men lyckades knappt placera oss i mitten, då kändes det ganska hopplöst att ge sig ut och segla 600 distans på havet. På Fastnet blev vi tvåa i vår klass och var runt tjugonde båt i mål av alla båtar, grymt skön känsla att efter fem dygn komma in med en liten 31-fotare i en nästan tom hamn, och de båtarna som ligger inne är 50-fot och större.

Värsta kappseglingsminne?
2005 när vi förlorade SM-guldet i M-30 i sista seglingen.

Vad gör du om 10 år?
Kappseglar tillsammans med våra barn. Fortsätter att arbeta som segelmakare.

2 Comments

  1. Johan G Oct 7, 2006 Reply

    blur – inte dissa M-båtarna – särskilt inte om man sitter i en åttans styrenbide’ ;-) / JG

  2. Author
    Peter Gustafsson Oct 8, 2006 Reply

    Man är väl mest avundsjuk. Synd att vi inte har nån sån klass här – det närmaste vi kommer är K6 eller träfolka?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.