Segling, TV och Tjörn Runt

Åke Fredriksson är en kille som har koll på media och segling. Vi sågs första gången när Team EF löpande fyllde Eriksbergshallen för olika arrangemang under hela Whitbread 1997-98. På StSS hemsida skriver han om initierat om medias förhållade till segling, och jag tog mig friheten att klippa in texten nedan.

Förresten, med comhem har jag nu fått Sailing Channel. 24×7 med italienproducerad segling. Helt OK faktiskt för en daglig fix :-)

Segling, TV och Tjörn Runt

Det har funderats en hel del sedan vårt semiarium om Tjörn Runt på Båtmässan. Synpunkter har lyfts på bl.a. blur.se och regatta.nu. En del av synpunkterna som fördes fram gick stick i stäv med varandra, men det är bra att de ventilerades. Det framfördes bland annat synpunkter på dålig TV-bevakning. Läs Åke Fredrikssons, programledare i flera av de TV-sändningar som gjorts kring Tjörn Runt, funderingar.

Det finns runt en miljon fritidsbåtar i Sverige. Dom flesta är små med åror eller en liten snurra. Men många har också segel. 12% av beståndet är segelbåtar. Man räknar med att halva svenska folket är ute på sjön någon gång under året.

Många seglar också Tjörn Runt. Några tusen varje år även om antalet deltagande båtar har sjunkit. Drygt femhundra båtar var med senast. Båtarna är större numera och sväljer större besättningar så antalet seglande människor har väl inte sjunkit lika mycket. Men ändå, det är ett bekymmer som Tjörn Runt delar med många andra kappseglingar runt om i landet. Det finns många synpunkter på varför och många idéer om hur det kan bli bättre.

Jag har själv seglat ett tjugotal Tjörn Runt men min roll de senaste åren har varit att vara med och göra TV-programmet om Tjörn Runt. Från början för TV4 men 2002 hoppade TV4 av, därefter har programmet sänts i ett par av de mindre kommersiella kanalerna. Senast gick det i TV8, en kanal som kommer mer och mer och som riktar sig ganska väl till den målgrupp som är intresserad av segling.

Segling är en liten sport

Tyvärr så är segling i de stora TV-bolagens värld en mycket liten sport som riktar sig till en mycket smal målgrupp. Ett seglingsprogram i TV når sällan över 100 000 tittare oavsett hur bra programmet är. Därför blir också bevakningen av kappseglingar mycket dålig i svensk TV. Och det spelar ingen roll om det är matchracing i Marstrand, Volvo Ocean Race, Americas Cup eller Tjörn Runt. Det tycker naturligtvis vi som seglar och vill se segling på TV är riktigt tråkigt.

Problemet är inte heller unikt för TV. Det gäller också press och media i stort, förutom möjligtvis båttidningarna. De svenska dagstidningarnas rapportering från t ex Volvo Ocean Race var under all kritik. Varför är det så? Jo, jag tror att dom flesta helt enkelt inte begriper sig på segling. Alla som seglar Tjörn Runt fattar förstås vad det handlar om, det gör dom som står på stränderna och tittar på också.

Men när många ute i stugorna ser Johnie Berntsson gå i mål som snabbaste kölbåt så förstår dom inte varför dom ska behöva vänta ett par timmar tills vinnaren kommer.

Matchracing i Marstrand och Lysekil är lite enklare att förstå, hela tävlingen kan följas från land och första båt i mål vinner.

Curling är större

Friidrott, simning, skidskytte och orientering är alla större TV-sporter än segling. Och curling.

Jag känner ingen som spelar curling. Ishockey och fotboll är enklare. Stora TV-sporter som alla fattar. Det lag som gör flest mål vinner.

Det innehåller också, vad man kallar på filmspråk, ett stort mått av dramaturgi. Om ”mitt” lag vinner, så är det en komedi, om laget förlorar så är det en tragedi. Därför har också fotboll och ishockey mycket höga tittarsiffror. Tills för några år sedan så var det mest sedda svenska TV-programmet genom tiderna en ishockeylandskamp mellan Sverige och Sovjet. Programmet hade över tre miljoner tittare en söndag eftermiddag i februari. Det var fem grader kallt, mycket snö i hela landet och solen sken från Ystad till Haparanda. Då satt svenska folket inne och tittade på TV. För att inte tala om när Ingemar Stenmark fick Sverige att stanna för 25-30 år sedan. Inte ens Anja Persson kan upprepa det idag.

Framtidens TV

Det är annat idag, när vi inte längre har två TV-kanaler utan hundra och om ett par år så har vi många hundra kanaler. Alla dessa TV-kanaler slåss om åtta miljoner möjliga svenska TV-tittare. Förutom TV-shop, naturprogram, reseprogram, filmkanaler, lek- och spelkanaler så fylls tablåerna med kanaler för olika specialintressen. Det är nog där vi kommer att hitta seglingsprogrammen. Den internationella tendensen pekar på det. Smalare TV-program men bredare utbud.

Vi är många som har stångat pannorna blodiga mot oförstående beslutsfattare inom svensk television. Jag har mött flera TV-chefer som påstår att ”folk vill inte se segling i TV”. Jag har också hört många tittare och seglare som säger ”varför är det så lite segling i TV?”

Men ekvationen är inte lätt. TV-kanalerna kräver höga tittarsiffror för att sända och tittarna vill ha bra program och lätt tillgänglighet för att titta. Att göra bra program kostar mycket pengar vilket måste finansieras via sponsorer. Och sponsorerna vill betala så lite som möjligt. Bara att genomföra ett Tjörn Runt-program kräver ett ”crew” på 10-15 personer. Plus lika många från Stenungsunds Segelsällskap och stora resurser, inte minst administration och följebåtar.

Men det kanske finns hopp. I höst släcks det analoga nätet och alla kommer att bli tvungna att skaffa parabol, box, kabel eller TV via bredband för att kunna ta emot digital TV. Då startar vi från början igen. För då är ”framtidens TV” här. I Framtidens TV vävs allt ihop, både TV, dator och mobiltelefon.

Då blir det också ointressant vilken kanal programmen sänds i. Du väljer själv när du vill, var du vill, hur du vill och hur ofta du vill se dina TV-program. Vill du se Tjörn Runt i TV, datorn eller mobilen så är det bara att knappa in. Vi är inte där än men vi är på väg. Och det går fort.

Till dess, vi ses på havet.

Viks Ödegärde 12 februari 2007

2007-02-13 22:00
Av Åke Fredriksson
Stenungsunds SS – Segling”

1 Comment

  1. Åke Fredriksson Feb 15, 2007 Reply

    Det var intressant att du tog upp Team EF. Under Whitbread 97-98 var Team EF det syndikat som fick störst genomslag i media av alla. Inte bara för att dom vann, tjejbåten som kom sist fick lika mycket uppmärksamhet. Team EF fick 65% av all mediaexponering under Whitbread. Worldwide.

    Jag jobbade då på MTV och vi producerade ett trettiotal filmer under tävlingen. Dessutom producerade vi en minut dagligen, “Dagens Whitbread-rapport” i TV4 lokalt i Göteborg. Stockholm och Malmö. Totalt drygt 100 rapporter. De låg alltid i anslutning till nyheterna så vi fick bra hjälp, den blev ju på sätt och vid ett nyhetsinslag. Men för att garantera att rapporten sändes så fick vi göra den som en reklamspot, dock med ett helt redaktionellt innehåll. Alla program som vi gjorde var sponsorfinansierade; Semcon, Peak Performance, Dagens Industri m fl.

    Team EF satsade drygt 200 miljoner kronor i två båtar och dom fick tillbaka en mediaexponering värd 1,6 miljarder svenska kronor! Den siffran får man fram genom att mäta och sätta ett pris på spaltmetrar i tryckta medier och timmar och minuter i radio och TV.

    Vad som enligt min uppfattning var unikt med Team EF, som ingen har varken förr eller senare, är att man satsade lika mycket på media och marknadsföring som på båt och besättning. Men även då var TV-bolagen kallsinniga till segling i TV. Det var tack vare sponsorerna som vi lyckades.

    För att överföra detta till Tjörn Runt så finns det ju sponsorer som använder tävlingen på ett seriöst och professionellt sätt i sin marknadsföring. Jag tror också att dom får en bra utväxling på sina insatser. Och det finns plats för fler.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.