Go for Speed | Strategi och taktik

Igår var det återigen fullt på Seldéns, när Martin Abenius höll låda under rubriken “Strategi och taktik, en fråga om förberedelser”. Jättekul att så många är med på dessa aktiviteter.

Någon undrade hur jag kunde vara med på dessa träffar både i Göteborg och Stockholm, men skall man ändå planera in ett par dagar i veckan i Stockholm kan man ju lika gärna göra det när man kan umgås med massa andra seglingstokiga :-)

Martin Abenius seglade ju Soling med Holmberg 1984-88 och Stare med Hans Wallén 1998-91. Nuförtiden syns han ofta i samband med juniorsegling (så den pedagogiska nivån blev helt rätt för oss havskappseglare :-). Så spana in www.juniorsegling.se.

Martin hade havskappseglat en del förr i tiden och nu senast på Spiff (Lena Havings IMX-40) på Kieler Woche. Sammanfattningen var att havskappsegling är jobbigt, dyrt, kallt, blött, farligt och massor av segelbyten…

Den största skillnaden mellan riktigt bra seglare och andra tyckte Martin låg i förberedelserna, där alldeles för många inte tog detta på allvar. Att vara väl förberedd, är att ta bort ett antal irritationsmoment så att man kan fokusera på det som är viktigt.

Hemma innan racet
– arenan (banområde, topografi, vind, ström, djup)
– inbjudan
– Notice of Race

På plats
– rätt tid/plats/utrustning
– kom i tid!
– träna gärna en eller ett par dagar på plats (eller mer)
– snacka med locals (seglare, fiskare eller andra)

Sammanställ inför varje dag/race,
– väder (prognos, skall det vrida, öka/minska, hur stämmer detta med det väder vi faktikst ser)
– ström (prognoser, observationer)
– vågor

ALLA skall vara redo för race, redan från bryggan. Tiden fram till startskottet är det 100% fokus på race och det gäller att använda tiden optimalt.

På väg ut
– observera vind, ström & vågor
– tune in
– värm upp

Vid banområdet
– var tidig (gör lite gippar när konkurrenterna käkar macka på väg ut)
– skaffa helikopterperspektiv över banan
– tänk som seglingsledaren, “hur skulle jag vilja ha banan”
– segla upp på banområdet med lite olika fokus; a) “metodisk uppvärmning” med fokus på fart&trim/manövrar och b) “arenan” vind/ström/vågor, var ligger det tryck

Notera vind/skift/vågor/ström vs prognos.
Mycket data ger koll på läget!

Formulera strategiskt beslut
“Vinden fyller på från vänster. Sidoström. Prognosen säger att vinden vrider vänster under dagen. Klurig sjö på vänstern.

Vi går vänster – slår när det motar.

Vi startar i lä med fart, lucka i lä helst ingen där!”

Förmedla detta till alla ombord. Alla måste känna till strategin för att känna sig delaktiga.

Relevant info från railen är sådant som man kan göra något åt.

Start
– teststarta gärna med fullt drag på 5 min så alla vet hur det skall kännas.

Vindskift
Många fler än man kan tro låter bli att slå på vindskiften. 5 grader kan vara svårt att se, men den som slår på så små skift seglar 12% kortare väg (45 graders kryssvinkel). 10-gradersskift betyder 25% skillnad i väg! I entypsfält ser man skiften mycket tydligare i förhållande till andar båtar.

Kryssrundning
– ha koll på bantyp, vindriktning, ström
– konkurrenter
– förbered i god tid
– kommunicera
– action – kör 100% när det väl skall hända
– var flexibla, saker kan ändras i sista stund

Länsrundning
– ha koll på vilket håll du skall åt

De flesta missar att gippa även om det är rätt!

Be prepared!

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.