Skip to content

51 Comments

  1. Jocke_R
    Apr 30, 2007 @ 14:24

    (ev)Dum fråga: Hur gör du “flushningen”, spacklar ut kanterna, annan hållare/genomföring för givaren eller vad????

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Apr 30, 2007 @ 17:11

    Ta den vanliga plastgenomföringen, borra hålet, fasa sedan ner skrovet i för- och akterkant så att genomföringen kommer upp en bit. Sätt fast hela skiten med epoxy eller nåt, innan man spacklar/slipar bort flänsarna på sidorna. Lite pilligt men ganska kul.

    Låter man dumpluggen sitta i så blir det lättare att slipa snyggt,och man kan sedan ha denna i när man bottenmålar.

    Detta funkar fint om man inte har för stort V och på de gamla 80-talsbåtarna är plasten mycket tjock (undrar hur det ser ut på en modern båt).

    Reply

  3. Oscar
    Apr 30, 2007 @ 19:34

    Varför inte köraden nya Ultrasonic logggivaren från silva??
    Eller är den mycket dyrare?
    Borde ge mindre motstånd och bättre noggrannhet….

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Apr 30, 2007 @ 20:15

    Dyrare och sedan var det osäkert om man kunde måla över den hur som helst? Sedan är den i metall så den verkar inte lika enkel att fälla in (om man nu tvunget skall ha den på mittlinjen).

    Reply

  5. Pelle
    Apr 30, 2007 @ 21:54

    Jag har (för länge sedan) svarvat ner flänsen på en Silva genomföring så den blev som som en försänkt skruvskalle (kanske 5 mm större äm hålet). Det räcker fint för att hålla genomföringen på plats och gör spackeljobbet mycket mindre.

    Reply

  6. SWE 1
    May 1, 2007 @ 00:40

    Pratade med Mattias på Nexus om detta med flushmonterad givare och då blev jag avrådd att montera den flush då detta enl honom påverkar noggrannheten negativt.
    Någon som märkt någon skillnad?

    När jag först monterade mina NX2 givare så tänkte jag mig inte för och satt lodgivaren framför (ca 5cm) logg-givaren. Då hade jag stora problem med att fartfelet inte var linjärt. Om jag kalibrerade loggen i 5 knop (maxfart för motor) så visade den ändå alldeles för lite redan när GPS:en visade 7knop. Runt tio knops fart var det nästan en knop i diff. När jag sedan bytte plats på givarna försvann problemet. Helt klart är att flödet över lodgivarenet blev turbulent och störde paddelhjulet. Nästa säsong blir det till att flusha åtminstone lodgivaren.

    Om flödet är turbulent runt skrovet där givaren sitter (ganska stor sannolikhet i högre farter) så kanske man skall räkna på hur tjockt gränsskiktet är. Kanske ligger något i det som Mattias säger. Det är knappast någon vits i att investera i dyra instrument om de ändå visar fel!
    Nästa fråga är förståss hur mycket bromsar en givare som inte är flush?

    Jag har en flushmonterad, kombinerad logg/lod givare på min CB66:a från tacktick och jag får känslan att den också visar fel i högre farter (+10knop). Dock är det svårt att jämföra loggen och GPS:en samtidigt på ett bra sätt för att få fram ett exakt fel.

    //JIMMY

    Reply

  7. SWE 1
    May 1, 2007 @ 00:48

    Såg att AWA inte var presenterat på någon display. Kan väl vara bra att styra efter på natten?

    //JIMMY

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 1, 2007 @ 07:22

    Jag har tyckt att TWA ger samma info. AWA kan ju kännas mer intuitivt (a la Windex), och jag vet att många växlar mellan TWA/AWA på olika bogar.

    Någon som kan säga vad den stora fördelen med AWA skulle vara (kanske trimmers gillar den bättre då den är lättare att trimma efter)?

    Reply

  9. Pelle P
    May 1, 2007 @ 18:10

    AWA och TWA på läns med input från TWS använder vi flitigt.
    Blir sedan boatspeed bra så är allt frid och fröjd!…

    PP

    Reply

  10. Anders
    May 2, 2007 @ 08:51

    Jag föredrar AWA på kryssen.
    Sen vill jag byta till TWA på länsen. AWA växlar för mycket på undanvind, framförallt i lättvind. Det blir lätt att rorsman vinglar lite för mycket om vinden varierar i styrka.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    May 2, 2007 @ 10:06

    OK, jag är med… men vad är fördelarna med AWA som ni ser det?

    Eller är det bara en vanesak? Vi har tyckt det var enkelt att ta TWA/TBS ur polardiagram eller routingrogram och sedan ha det som utgångspunkt. Men jag vet att de flesta har AWA… frågan är vad det är jag missar :-)

    Reply

  12. Pelle P
    May 2, 2007 @ 10:29

    Peter,
    Du (rorsman) missar nog inte så mkt, det är vi som “viskar” i ditt öra som får en bättre totalbild. Speciellt i lättare vindar.
    Bygger upp en säkerhet (kanske fel ord här…) för de som trimmar så att det blir lättare att trimma i mörker, täta situationer och andra gånger då det inte är “bare å åk”.

    PP

    Reply

  13. Pelle P
    May 2, 2007 @ 10:44

    Jäkligt bra ämne.
    Får en att tänka till…

    PP

    Reply

  14. Erik B
    Sep 24, 2008 @ 08:11

    Nu har det gått en säsong. Kan du summera erfarenheterna från Silva/Nexus-instrumenten och autopiloten?

    Vad har fungerat toppen?
    Vad behöver mer inlärning eller uppgradering?
    Vad ska bytas ut…?
    Vad var enkelt att lära sig?
    Vad var (för) krångligt att lära sig?
    Positiva överraskningar?
    Behövs det kompletteras med något som inte fanns med i ursprungsplanen?
    osv osv

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2008 @ 08:45

    Vad har fungerat toppen?
    Jag hade ju gamla Nexus på Novan, så jag hade väl koll på det mesta. Jag tycker att det är enkelt att koppla ihop och få saker och ting att funka. Och skulle det vara någon liten sak som man inte har koll på så får man alltid snabb hjälp av Nexus support.

    Vad behöver mer inlärning eller uppgradering?
    Det jag har fokuserat hårdast på i år är kalibreringen. Då båten är ny vill jag ha korrekt feedback och loggade data för att snabbare få koll på trim och vinklar/targets.

    Men det är ju samma problem som alla har. Att man inte har lagt de timmar som krävs för att få vettiga siffror. Tråkigt arbete, men det betalar sig.

    En annan sak som Nexus skulle kunna bygga är någon slax “junction box” när man skall koppla ihop alla instrument och annat som sitter på själva nätverket. Det blir ju allt färre givare som har separat signal, och allt fler som skall in under “network”.

    Vad ska bytas ut…?
    Jag har haft problem med lodet. Vi tror att det är något i servern, så den skall in på service under vintern. Det går på garantin, men det är ju lite pill att få ordning på alla kablar.

    Under säsongen bytte jag också till HPC-kompassen, som är snabb och har koll på Heel/Pitch. Detta borde göra

    Vad var enkelt att lära sig?
    Att komma igång och få ordning på de basala funktionerna.

    Vad var (för) krångligt att lära sig?
    1) Autopiloten. Låg länge i sin låda då det kändes som ett stort projekt. Ganska meckig att sätta i, och det verkar vara like mycket känsla som vetenskap i hur man gör det smart. Senad håller jag fortfarande på att laborera med alla inställningar för att få den att funka bra under race.

    Bollar detta med Nexus. En idé vore att skriva en guide om hur man går tillväga, best practices och gissade inställningar i olika förhållanden/båtar. Framförallt tror jag detta kan vara ett säljargument när fler och fler börjar segla shorthanded.

    2) Damping/dämpning. Vissa värden vill man ju ha snabb uppdatering på, medans andra skall hålla sig lite lugnare. Detta kan göras på massa olika ställen (inklusive Expedition) och kräver lite tänk.

    Positiva överraskningar?
    När det stämmer :-)

    Behövs det kompletteras med något som inte fanns med i ursprungsplanen?
    För soloseglandet hade det barit kanon med AIS. Men samtidigt är det fler prylar som kan gå sönder och drar ström. Hatar när det krånglar… Vi får se… Eller kanske en sån där aktiv fransk radarvarnare. Känns lite mer robust.

    Sammanfattningsvis tycker jag Nexus ger bra värde för pengarna. Jag hade kunnat lägga två eller tre gånger så mycket pengar på ett B&G-system, men jag hade inte utnyttjat all funktionalitet och mer och mer av de avancerade sakerna händer ändå i Expedition eller annan mjukvara. Andra leverantörer har snyggare integration med plotters och annat, men jag har aldrig hört talas om någon som har lyckats med kalibreringen.

    Reply

  16. Andreas S.T. Brunvoll
    Sep 25, 2008 @ 09:23

    Peter,

    endte du med å felle inn (flush-montere) log-giveren?

    På Milliways står vår litt ute av senter, og vi skal flytte den til senter i vinter. Skal også sette den litt lenger frem ifht kjølen. Orginalt er den flushmontert, men jeg synes det er påtagelig at den ikke responderer i det hele tatt ved lave hastigheter (mindre enn 0.8 knop).

    B&G-teknikeren i Norge mener flush-montering er tull, så jeg er litt usikker på om vi skal stresse med det eller ikke, og så er jeg usikker på om manglende fart i lave hastigheter har noe med det.

    På 31.7’en vår var den ikke flushmontert, og jeg kan ikke huske at vi ikke hadde informasjon om lave hastigheter der.

    Andreas
    Måtte re-poste pga bruk av ulovlig tegn…

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2008 @ 09:30

    Då googlar man så klart på “blur flushed” :)

    Här finns en beskrivning på hur jag gjorde. Sitter säkert 1.5 meter framför kölen. Jag har inga problem med fart i låga hastigheter. Tror att den tuffar igång vid typ 0.3 knop.

    Reply

  18. Joakim
    Sep 25, 2008 @ 09:39

    Peter hur nogrannt TWA/TWD har du på kryss? Hur stora skillnader i TWD ser du på olika halsar på kryss? Hur mycket beror skillnaden på TWS?
    Har du använt upwash och/eller downwind correction?

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2008 @ 10:17

    Tillräckligt noggrant för mig som amatör och kass rorsman. Dvs oftast är skillnaden inom ett par grader, vilket gör att man kan a) hitta samma läge (TWA/TBS) på bägge bogarna och b) kalla skiften på ett vettigt sätt.

    Jag vet inte om man kan dra slutsatsen att diffen är direkt beroende av TWS. Min käsla är “wind sheer” är en mycket större faktor i mindre vind, men beror samtidigt på massa andra saker. Nexus har ju en kalibreringsrutin som man borde köra innan varje race, men hur ofta hinner/orkar man det?

    TWA/TWD är ju också beroende av att båtfart och kompass stämmer till 100% annars blir det kass (små fel ger stor effekt). Och kalibreringen av båtfart görs ju vid t.ex. 6.5 knop. Chansen att den inte är helt rätt vid 3 knop är ganska stor, och häri ligger nog en del av TWA/TWD-felet. I Expedition kan man ju i stället göra en kalibrering för varje båtfart, och detta skulle nog göra skillnad.

    Ännu fler saker som man borde ta tag i…

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2008 @ 11:40

    Några andra saker.

    Manualerna är faktiskt kass. Hos alla instrumenttillverkare. Men här skulle ju Nexus kunna differentiera sig.

    Och det är dags att uppgradera PC-programvaran! Eller lägg ut den som öppen källkod och låt smarta seglare utveckla den åt er. Kom igen nu – det är 2008!

    :-)

    Reply

  21. Joakim
    Sep 25, 2008 @ 13:02

    Nexus har nog en av de bästa manualer, men inte alls tillräckligt bra. Många saker lär man sig bara med tid och provning.

    Race Software har många oklara saker. Jag användar inte Race Software när jag seglar, men jag har prövat använda den för kalibering. I Race Software kan man sätta offset och correction för AWS och BSP. För AWS borde correction alltid vara 70% för twin fin, men det visade 71% i Race Software och 70% från Multi Control eller Wind Data, från vilka man har ingen kontrol för offset. Hur borde man då kalibrera? Vad händer för offset om man först kaliberar i Race Software och senare från Multi Control? Kan man lita på värdena i Race Software? Behöver man har Race Software på för att alla tidigare kaliberingar från Race Software gäller? Om inte, varför ser man inte alla kaliberingar från Multi Control?

    Har någon haft nytta av downwind correction? Jag far vanlig twin fin och masttop spinnaker vilket betyder att TWS verkar vara för hög på undanvind. Jag prövade sätta 10% för downwind correction men efter detta var TWS mycket för låg.

    Reply

  22. harald
    Sep 25, 2008 @ 20:46

    As a side-note: TWA beräknas helt utan kompassriktning.

    Jag har inte villat kalibrera vårt NX2/Nexus hybridsystem. När man seglat en
    tid med en viss kalibrering lär man sig när det inte stämmer och kanske då
    får en bra bild på om det är wind-sheer eller inte. Man ser också på TWA
    ett kommande skift, fast AWA hålls konstant.

    För övrigt är AWA primärt för oss på kryss, med TWA som backup/koll. Om
    inte TWA stämmer är det antingen ett skift på kommande (som inte har
    kommit ner på seglens höjd), eller så skiter vi bara i TWA :)

    På läns kör jag primärt med TWA, men använder AWA som backup/koll
    på verkligheten. I lättare (lätt-lätt) kör vi AWA som primärt. AWA är
    ju direkt givarvärden, utan beräkning, så de är mer direkta och fungerar
    bättre i varierande förhållanden.

    Jag skulle säga att AWA är primära koll-vinkeln för oss ner till 90°, efter
    det börjar man intressera sig för TWA (som då är tresiffrigt).

    Reply

  23. harald
    Sep 25, 2008 @ 20:55

    Loggen har vi varit jättenoga med att kalibrera. Den lever nu för det mesta
    på fel som rör sig om hundradels knop. De dagar farterna skiljer (efter en
    halvtimmes segling eller så), beror det oftast på strömmar eller nån annan
    anomali. Det bästa är att kalibreringen har hållit, och vi har haft samma fel
    eller icke-fel på SOG vs. LOG hela säsongen. Det tycker jag är en bedrift i
    sig och pekar nog på en viss (tillräcklig?) kvalitet i nexus-grejerna.

    Vindgivarens (twinfin) kalibreringskort har vi också matat in. Men utöver
    det har jag inte vågat testa på race-softans kalibreringsrutiner. Jag lever
    hellre med de småfel som kan existera, och lär mig att korrigera för dem
    istället för att försöka springa till PC:n och försöka fixa saker mitt under
    tävling. Det är viktigt med ro i båten. Instrument, PC och annat skall
    inte få störa seglingen, de är ju bara hjälpmedel (säger jag som jobbar
    med datorer alla dar, och kvällar samt nätter också ibland). Om ett
    hjälpmedel börjar kräva uppmärksamhet under tävling hjälper det inte
    precis.

    Jag vill också opensourca race-softan. Jag är så fö-nnat trött på alla
    “windows has just downloaded updates and will soon reboot” meddelanden
    som dyker upp medan det blåser n-grer mitt i racet. För att inte tala om
    alla “no wireless networks detected”, “your virus database is too old” och
    en massa andra jätte hjälpsamma meddelanden som dyker på skärmen.
    Personligen skulle jag hellre köra race-softa+seaclear på linux, men nu
    börjar jag röra mig på farliga vatten så här på hösten. Idéen är alltså
    en purpose-built installation som inte håller på med annan massa skt
    under segling.

    Reply

  24. Anders
    Sep 25, 2008 @ 21:19

    Nexus har en junction box för Networkade enheter.
    Satte senast in en sådan i båten förra året.

    Reply

  25. Lasse S
    Sep 25, 2008 @ 23:00

    Jag kör Nexus på min X-35:a och är mycket nöjd. Ett bra system till ett bra pris. Har dock presis som Peter två synpunkter: Manualerna och PC-mjukvaran…. Manualerna svårlästa och tillkrånglade. Finns dessutom rena fel. Borde vara enkelt att fixa! Låt några som är duktiga på systemet + skrivkunniga få en häftig rabatt när de köper nytt mot att de tar fram nya manualer, lathundar mm…. Mjukvaran har hängt med ganska länge och borde få en ny utgåva (samma gammla buggar hänger ju t o m kvar…).

    Reply

  26. Harald
    Sep 26, 2008 @ 08:02

    Några buggar jag skulle villa se fixade är att a) polarberäkningen skulle komma automagiskt på, b) att om kontakten till servern tappas skulle den försöka kontakta pånytt, och inte hoppa upp ett fönster. Dessutom verkar polarberäkningen inte alltid vettig, särskilt på lätta länsar. Filformatet skulle det vara skoj att få någon spec på också.

    Reply

  27. Raymarine smartpilot x5 tiller gp.
    Sep 27, 2008 @ 00:27

    autopilot, det hade väl varit bättre att köpa en raymarine s1, eller den nyligen lanserade efterföljaren X5.
    eller är du nöjd med nexus piloten? berätta mer. funderar själv på raymarine.

    Reply

  28. Erik
    Sep 27, 2008 @ 16:32

    Hei. To innput som vi er veldig fornøyd med.
    1. Kjører Nexus ombord i vår GS37. Har satt inn en Raymarine el. drivenhet på autopiloten etter anbefalinger, fungerer meget bra også for seil. Kjører Seapro som “styrer” autopiloten og den er utrolig nøyaktig.
    2. Har montert AIS mottaker i våres. Seilte EM i Marstrand og på langdistansen om natten var det helt utrolig nyttig. Satt på ripa med bærbar PC og så at nyttetrafikk kom farlig nær vår kurs. Før har man prøvd å ta kontakt på VHF med disse uten hell, men nå kunne jeg kalle de opp ved navn noe som ga respons og faktisk alle skipene la om kursen da vi fortalte vi var med i race. Kjempebra, så til alle dere andre, LØP OG KJØP!!!
    Erik

    Reply

  29. Erik
    Sep 27, 2008 @ 17:08

    Instrument konfigurasjon på GS-37, NOR-11800

    Hei igjen
    Ser at det også er diskusjon på hva som vises på ulike instrumenter ombord. Her er hva vi har kommet frem til gjennom flere år. Pga at vi kjører Seapro må vi ha ett B&G instrument som viser preformens i prosent (kjempebra) på mast, ellers kjører vi Nexus på resten

    MAST:
    Speed over ground
    (Distanse to waypoint/ Time to waypoint)
    Speed i vannet
    (Time to layline/ Distance to layline)
    Vind angel true
    (Best VMG upvind)
    Target boat speed (B&G)
    Preformens i prosent i forhold til polar diagrammet(B&G)

    LUKE: Speed i vannet
    Dybde
    Steer Pilot (eget instrument)
    Time to startlinje
    Distance to startlinje
    Target for best WMG downvind(B&G)

    Reply

  30. Andreas (milliways)
    Sep 28, 2008 @ 21:30

    Hei,

    er det noen av dere som har laptop/wireless display på dekk?

    I såfall, hva, hvorfor og erfaringer? :-)

    Andreas

    Reply

  31. Erik
    Sep 29, 2008 @ 19:42

    Jepp, vi har :-)
    Har en Panasonic Toughbook 19 med trådløs boks på nettverket som sender trådløst ombord. Har fått laget e rustfri brakett (avtagbar) på pidestallen som vi setter den i på shorthand seiling og ferie mens i race modus henger den rundt nakken.
    Erfaringene er at brakkett og det trådløse nettet fungerer meget bra (måtte sette på ett galvanisk skille etter at 2 bokser tok kvelden) PCen rundt halsen på baneseilas er ikke alltid like lett, spesielt når man ikke bare kan konsentrere seg om taktikk, men må bidra på andre posisjoner også. På langdistanse er det helt konge. Kan millimeter navigere fra rekka og treffe rundingsmerker perfekt. Med innkoblet AIS også var nattseilasen i EM helt utrolig, fikk kallt opp nyttetrafikk ved navn og det la om kurs når vi ba pent om dette uansett SB/BB

    Reply

  32. Andreas (milliways)
    Sep 29, 2008 @ 21:33

    Jeg forstår deg sånn at dere bare har den pc’en, dvs at den blir med under dekk når du navigerer, og på dekk under seilas?

    Vurderte du Wireless Display av typen Ixsuns eller Toughbook CF-08?

    /A

    Reply

  33. Erik
    Sep 29, 2008 @ 21:46

    Hei Andreas. Det er riktig gjettet at vi kun har denne. Dine alternativer var ikke å oppdrive eller var for oss uvitende når vi skaffet oss denne PCen i 2005. Hadde sikkert sett på en PC nede med “løs skjerm” ute istedenfor hvis det var i dag jeg skulle kjøpt den, men systemet vårt fungerer bra. Har en antiskli matte og en løs mus ligende på kartbordet. Har også skaffet meg ett ekstra batteri, det må du ha. Eneste som er litt ergelig er at oppladningen tar lengre tid enn å tømme det som står i, men som oftes kan man unnvære PCen noe på lengre seilaser slik at den står med lader i på kartbordet

    Reply

  34. Fredrik
    Sep 30, 2008 @ 07:34

    Andreas, vi har en CF-08 på http://WWW.SKI.IT. Den fungerar kanonbra och har varit med i två år utan problem. Den behöver en PC under deck som kör de program du vill använda efter som CFen bara är en “trådlös skärm”

    Reply

  35. Harald
    Sep 30, 2008 @ 08:18

    Jag har en toughbook wlan-skärm till låns, min erfarenhet är litet blandad. Sättet den fungerar på (mest nu resolutionen och dess hoppande) är jag inte riktigt nöjd med. Mest stör det att plottern inne går på 1400x1050pix men när man “väcker” trådlösa skärmen byter det till 800x600pix. Litet jobbigt, särskilt när mjukvaran glömmer att svänga skärmen tillbaka upp-o-ner (vi har laptop i rufftaket med skärmen hängande ner).

    Annars är det ju nog en cool gadget :)

    Reply

  36. Christer
    Oct 9, 2008 @ 15:29

    Har ett fundering om varför kör man andra instrument för att få se TBS på masten? Det kan du ju få på ett NX2 Multi XL instrument med i både procent och siffror.
    Bara köra aktivera polaret i NX2 Race.

    Reply

  37. Erik
    Oct 9, 2008 @ 18:27

    Hei Christer.
    Det har du forsåvidt rett i, men da må vi legge inn polaren i NX2 racing programmet på PCen. Hadde sikkert bra det, men vi kjører Seapro både som kartprogram og som racing program og her kommer problemet. Silva/Nexus har ikke åpnet denne “strengen” slik at Seapro kan sende ut denne infoen, men det har B&G, derfor denne doble instrumenteringen
    Vi har faktisk snakket med Nexus ved ett par anledningen og de skulle komme ombord å sette opp dette, men hver gang support er på vei til Norge blir reisen avlyst :-(
    Erik

    Reply

  38. Andreas (milliways)
    Oct 9, 2008 @ 21:44

    Hei Erik,

    er dette knyttet til lisenser ifht bruk av protokollene. Expedition integrerer jo TBS fint med NX2, men benytter vel FDX-protokollen istedenfor NMEA. Vi hadde det på 31.7’en vår.

    Andreas

    Reply

  39. Erik
    Oct 10, 2008 @ 16:25

    Hei Andreas
    Tror det har mer med åpne protokoller å gjøre. Det finnes 2 åpne protokoller tror jeg og ingen av disse kan vise preformens data

    Reply

  40. Kjell Andresen
    Oct 11, 2008 @ 00:45

    Hei alle!
    seaPro sender TBS til NX2 via NMEA (properitær setning)

    Reply

  41. Kjell Andresen
    Oct 12, 2008 @ 11:57

    Hei alle igjen!
    Her har dere setningene fra seaPro:
    $PSILTBS,6,2,N*27 = Target boat speed 6,2 knop (polar speed)
    $PSILCD1,4,59,43,1*3E = Time to layline: 4min. 59sek.
    Angle for best VMG upwind: 43,1 (polar)
    Target boat speed vises under TBS på multi eller mastedisplay.
    Time to layline settes opp til 1 av 2 ledige slotter på multi eller mastedisplay
    Angle for best VMG upwind settes opp til 1 av 2 ledige slotter på multi eller mastedisplay

    Reply

  42. Backe
    Oct 13, 2008 @ 08:51

    Nagon som har nagot bra tips pa en extern wifi antenn som kan kopplas till en barbar dator. Dvs, Vi har en laptop under dack med inbyggt wifi. Denna wifi har problem att na igenom skrovet till en tradlos touch display. Vi skulle darfor behova en antenn uppe pa dack som med en kabel kopplas in mot laptopen under dack och kan hantera wifi signalerna fran den.

    Nagon som har nagot tips?

    Reply

  43. Harald
    Oct 13, 2008 @ 08:58

    Skaffa en USB-WLAN mottagare, och sätt en vanlig USB-sladd som förlängning.

    Reply

  44. Christer
    Oct 13, 2008 @ 10:02

    Ja exakt Kjell, Kör själv med Expedition och dom har ju valt att integrera in FDX protokolet i mjukvaran som gör att allt går betydligt snabbare och smidigare. Skulle vart bra om fler t.ex. SeaPro tog kontakt med Nexus och kunde använda sig av FDX ihop med Nexus system.

    Reply

  45. Kjell Andresen
    Oct 13, 2008 @ 10:51

    Christer, vi i Euronav har det på kjøreplanen for seaPro neste sesong!

    Reply

  46. Christer
    Oct 13, 2008 @ 16:01

    Kanon!

    Reply

  47. Silver Surfer
    Jul 20, 2009 @ 10:46

    Nogen som har lykkedes med at få TBS på en XL-display ? Jeg har kun kunnet få det frem på et Multi-instrument, men ville gerne have TBS under BS på samme instrument.

    Iøvrigt et lille tip, som jeg selv synes er ganske smart: har installeret et video-out-kabel på min PC. Dette kabel er forbundet til video-in på min GPS (Standard Horizon CP300). PC’en er konfigureret med sekundær skærm, og et NX2-lay-out er gemt med diverse ekstra-instrumenter vist på den sekundære skærm. Nu kan jeg se disse instrumenter på min GPS enten som PIP eller full-screen…….Rart at få adgang til disse uden at skulle fylde båden med displays – desuden enkelt konfigurerbart…..

    Reply

  48. Jan
    Jul 31, 2009 @ 11:14

    Hej,
    Nån som vet hur man får Multi XL instrumenten att komma ihåg senaste inställningen(huvud- och underfunktion) så att man inte måste ställa om dem varje gång man startar upp instrumenten?

    Reply

  49. Lars Sörqvist
    Jul 31, 2009 @ 11:57

    Hej Jan!
    Det beror på om du gör inställningarna från multi controlen eller fjärren. Läser du multi controllerns handbok, som är rörig, finner du någonstans att du låser permanent med Page + SET => Instrumentyet blinkar => SET. Från fjärren blir motsvarande kommando Nyckel och Set (displayen blinkar) och därefter Set. Det räcker följaktligen inte att bara låsa med Nyckel alt Set som man skulle kunna tro…. Ser bra ut för stunden, men inställningarna försvinner då man stänger av instrumenten…
    Lars S X-35 Wild Thing

    Reply

  50. J/111 Blur³ | instrument | BLUR
    Mar 20, 2012 @ 17:43

    […] har haft Nexus på både Novan och J/109 (så här såg det ut) och det har funkar mycket bra. Framförallt har jag fått bra värden från givarna, vilket är […]

    Reply

  51. Is Penis Advantage a Scam
    Sep 19, 2014 @ 04:30

    Hiya very nice blog!! Man .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your website and take the feeds also? I’m satisfied to search out numerous
    helpful information here in the submit, we want develop extra strategies in this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.