Alinghi fipplar bort segern


Ny rapport från Valencia. Både Patrik och Anders Dahlsjö trodde på 5-0, men inte ens Alinghi verkar ofelbara:

Inför den andra matchen var den stora frågan vilken båt som skulle vara snabbare i lättare vind.

Svaret verkade komma direkt då det under ett och en kvarts varv kändes som en repris av den första matchen. Skillnaden var att prestarten var lite mer händelserik. Det var på väg att bli riktigt intressant minuten innan start men det dog ut då Alinghi återigen ville ha lä och ETNZ höger. Barker var på väg att “hooka” Alinghi och jag tror att han hade kunnat trycka bort dem i andraläget om han velat. Men jag tror att han undvek det då han själv ville ha den sidan. När han inte tog den chansen uppstod istället läge för Baird att lägga sig kloss i lä men han satsade istället på att bygga fart inför skottet. Det gjorde att separationen över linjen blev så stor att det såg ut som ETNZ skulle kunna hänga kvar i lovart så länge de ville. Det blev inte så utan Alinghi pekade märkbart högre och täppte luckan inom några minuter. I det läget började jag fundera på om jag redan nu skulle boka om hemresan till efter femte matchen istället för nionde. Alinghi verkade snabbare även i den lätta sjöbrisen om ca 9 knop. Att det skulle bli 2-0 var givet.

Ett drygt varv senare ändrades allt. Alinghi för styrbord ledde med ett par längder när de gjorde ett läslag på ETNZ som kom in för babord. Vinden var lite vänster och ETNZ hade tagit in en hel del. Alinghi lade slaget en båtlängd i lä, vilket borde räckt för att tvinga bort motståndaren. Men av någon anledning tappade de höjd och gick synbart lägre i någon minut efter slaget. Det verkade som de hade problem att trimma om när det lättade ur. Innan de fick ordning på höjden hade ETNZ hämtat in hela försprånget och kunde hänga kvar i lovart ut förbi layline. Plötsligt var det ombytta roller med ETNZ i kontroll och vid kryssmärket var de i ledningen med två längder.

Undanvinden blev en transportsträcka där ETNZ bevakade högersidan som hade tydligt bättre tryck. I detta lätta väder verkade båtarna vara helt jämna med vinden i ryggen. Alinghi gav bort ytterligare några längder när de gick åt vänster för att leta vinstlott och i mål skiljde det drygt 25 sekunder, dvs ca fem längder.

Dagens race visade på två saker: Båtarna är väldigt jämna i lätt vind även om jag tror att SUI-100 är något vassare på kryssen. Skillnaden kan också ha att göra med segelval. För det andra verkar ETNZ var lite mer samtrimmade och de gör färre misstag. Alinghi gjorde ett par mediokra gippar idag och att de tappade dagens race får nog läggas på Brad B:s personliga minuskonto. De hade utan problem kunnat bevaka lite tätare och det felplacerade läslaget var som en misslyckad bakåtpassning. Väldigt onödig.

Tvärt emot vad jag påstod igår är det inte över. Skillnaden i båtfart är så liten att bättre hanterad kan även den lite långsammare båten vinna. Om ETNZ tar full kontroll över starterna kan det bli riktigt intressant. Annars tror jag fortfarande att Alinghi vinner komfortabelt. 5-1…

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.