Svenska mästare i IMS

Elva båtar på plats i Sandhamn, eller som KSSS uttryckte det “hela den svenska eliten”… Gutta och gubbarna i H Q Bank verkar ha dominerat och nu är säsongen slut för deras del? Hade varit kul att se dem på VM i Hankø.

1. H Q Bank, Gutta Johansson, Grand Soleil 42 KSSS = 11.25
2. Du Soleil II, Ingvar Hertzman, IMX 40 = 23.75
3. Lady X, Mikael Algvere, X-332 VSS = 31.00
4. Matrisen, Robert Szabo, X-37 KSSS = 36.75
5. Data Communication, Ralf Aspholm, Sinergia 40 KSSS = 43.05
6. JUGA, Sergey Bryuzga, Sinergia 40 RiYC = 51,50
7. Karukera, Ola Sandell, First 40,7 CRSS = 67.10
8. Perfect Excuse, Stefan Peterson, X-362 Sport NSS = 75.80
9. Le Studio/Guldfisk, Hans Broman, First 36.7 TÄBK = 78.10
10. Condevor, Patrick Lindblom, Grand Soleil 43 KSSS = 82.50
11. s/y Anna, Fredrik Lindahl, Dehler 34 KSSS = 99.60

10 Comments

  1. PelleL Jul 30, 2007 Reply

    Det var trist att deltagandet var så lågt men totalt sett var det ändå en rätt bra regatta. KSSS gjorde ett bra jobb med arrangemangen vilket dom skall ha all heder av men man undrar hur dom tänkte när man la SMet i vecka 30 i stället för i samband med gotland runt. IMS funkar dessutom numera betydligt bättre än sitt rykte, det går faktiskt att segla med hyfsade “familjebåtar”.

  2. Rogge Jul 30, 2007 Reply

    Och VM samlar hela 37 båtar! Makalöst va bra det går för den över 20 år gamla IMS regeln. Kul att det dyker upp så många nya båtar.
    Tom konservativa RCNP har med en växande IRC klass på årets Copa del Rey. KSSS borde skämmas för sin passivitet när det gäller havskappsegling!!!!!!

    IMS funkar numera… Ge mig syrgas!
    Lägg ned.

  3. Patrick Lindblom Jul 30, 2007 Reply

    Kan bara hålla med PelleL. Det var ett bra arrangemang både seglingsmässigt och socialt. Det låga deltagandet var naturligtvis trist och förmodligen kopplat till den rent ut sagt ogenomtänkta placeringen i kalendern. Deltagandet led ytterligare av att ett antal båtar backade ur när EM:et ställdes in.

    Men i övrigt så tycks ju IMS-klassen öka. Startfälten har ju ökat ganska ordentligt både på Lidingö Runt, Sandhamn Open och Gotland Runt. Skall bli intressant att se hur hösten utvecklar sig på denna front! Trist bara att inte seglare kan glädjas när seglingen går framåt bara för att inte själva klassen passar deras önskemål.

    Personligen hade jag i alla fall väldigt roligt, särskilt sista dagen när det blåste rejält och KSSS hade lagt en väldigt rolig bana kors och tvärs i olika vindvinklar utanför Sandhamn.

  4. Author
    Peter Gustafsson Jul 30, 2007 Reply

    Patrick, du skriver att “startfälten har ju ökat ganska ordentligt”?

    Gotland Runt borde vara bästa “termometern”, för då är alla med:
    2001 = 152 båtar anmälda i IMS-klasserna
    2002 = 137
    2003 = 92
    2004 = 95
    2005 = ??
    2006 = 68
    2007 = 71

    Hade siffrorna sett ut så här i ditt eller mitt företag, så hade det varit stormiga styrelsemöten där man allvarligt ifrågasatt både strategi och ledningens kompetens :-)

  5. Patrick Lindblom Jul 31, 2007 Reply

    Ja, statistik säger ju det man vill att den skall säga… :-)

    Jag trodde dock faktiskt att det var fler IMS-båtar på EGR än 3 till. Jag får göra om min hemläxa. Men oavsett detta, IMS har ju totalt sett trots allt ökat – trots LYS framgång på EGR. Om sedan just EGR, som infört en ny klass, är en “bra termometer” på detta skall jag låta vara osagt. På Lidingö och Sandhamn Open var det ju större skillnad. Nedgången på EGR förklaras också till del av att många gick över till ORC Club när möjligheten gavs. Faktum är att jag tycker det var oväntat många som stannade kvar i ORC Club när LYS infördes. Vad skall man dra för slutsats av det?

    Erkänner också utan omsvep att jag också känner en viss iver att verka som motröst till er ivriga IMS-dödare. Detta eftersom jag dels tycker att regeln verkar fungera rätt bra i förhållande till alternativen och dels för att jag tycker det är konstigt att inte andra seglare kan glädjas över att segling går framåt – oavsett klass – och att folk vill satsa pengar i sporten utan att man lägger så mycket energi på att snacka ned något som tycks fungera.

    Titta lite djupare i resultatlistan. Lady X (X-332) och Matrisen (X-37) vann båda över DataCom detta SM. Är dessa typiska IMS-racers? HQ Bank var i stort sett överlägsna vilket var uppenbart för alla som var där och såg dem segla. Möjligen kan man ställa sig frågan om en ren racer har i respitsegling att göra, men jag tycker med våra relativt små startfält att det bara är kul – det drar intresse och sponsorer till sporten. Du Soleil seglade väldigt jämnt och fint på en hög nivå och var väl värda 2:a platsen. DataCom har ju för övrigt en IRC-optimerad köl (precis som Blur?) och vinner mycket ändå även om det inte riktigt stämde genom hela SM:et.

  6. Pär Lindforss Aug 2, 2007 Reply

    Något måste göras när det bara kommer 10 svenska båtar på SM. Jag är övertygad om att KSSS arrangemang funkade bra, vilket jag tycker att det gör för det mesta. Men det är nog dags att börja lyssna på seglarna och ta reda på varför seglarna inte kommer. Jag tror att det faktiskt finns fler som vill tävla i det här formatet med banseglingar och havsrace ihop.

    Det känns lite tråkigt att många nya båtar A-35:or X-35:or J-båtar mfl väljer att ligga kvar vid bryggan, många av dessa båtar har antagligen köpts just för att kappseglas med. Det verkar inte heller som de med Mumm 36, IOR båtar och äldre standardbåtar lockas i någon större utsträckning.
    Kanske kunde man köra ett IRC mästerskap samtidigt. Detta gör kanske inte att det blir fler IMS båtar men det blir i alla fall fler båtar på havet, och borde det inte vara bättre med två klasser än att seglare som vill kappsegla inte kommer.

    Jag tror att människor själva kan välja vilken regel de vill segla efter. Kanske är ett av problemen att SHF och KSSS har bestämt vad som är rätt. Något som är lite lustigt är att de som bestämmer antagligen hyllar marknadskrafterna i andra sammanhang, men när det kommer till vilken regel som vi ska segla efter så er det tydligen helt andra funktioner som styr. Jag tycker det viktigaste är att så många som möjligt är med och kappseglar och det känns inte som IMS regeln själv klarar detta.

  7. PelleL Aug 2, 2007 Reply

    Pär har absolut rätt att det viktiga vore att få så många som möjligt att segla. Jag tycker shf agerar rätt konstigt när man är så livrädda att släppa in IRC och LYS. Vad sägs om ett samlat havskappseglings SM för alla klasser IMS, IRC, LYS och entypsklasser?

    Jag tycker IMS funkar rätt OK men den är rätt snäv i vilka båtar som funkar bra. Jag roade mig med att räkna om IMS SM efter LYS och IRC (givetvis med gissade ratings så det blir inte så noga) och fann till min förvåning att både LYS och IRC gynnar de större, “racigare” båtarna. Jag seglade SM:et på den minsta båten (LadyX) och den (relativa) framgång vi hade i IMS hade vi inte haft under LYS eller IRC. Mycket beror nog på IMS performance curve scoring jämfört med LYS och IRC’s simpla TOT.

  8. E Aug 2, 2007 Reply

    Saxat från Magnus Weahtleys blog rule69blog.com

    Taking the fun out of IRC racing… 1 August 2007

    I think it’s a shame that after a quite brilliant season of sailing, I am forced to sell my beloved H-Boat (above) because the IRC rating game has moved on again. With a rating of 0.827 it is virtually impossible to beat the Contessa 26’s which look like tubs and sail like dogs but that’s what the Rating Office are forcing us into sailing if we want to win a race under their current system.

    So it’s out with the sleek lines and great fun of the H-Boat and into the game of removing our brains and drifting around a racecourse taking the longer route and playing catch-up. I’ll miss Hesperus when she’s gone and I’m going to complain bitterly to the Rating Office at every step of the way and prove just how ridiculous the Contessa rating of 0.767 really is. But if you can’t beat them, join them and you can only really change things from the inside out…what a shame that we have to go and race dogs like these if we want to win…

  9. Author
    Peter Gustafsson Aug 2, 2007 Reply

    Inget snack om att IMS är den bästa & mest rättvisa regeln. Alla är nog överens om det, och det är inte det som är frågan här?

    Ett vanligt förfarande är ju att klubbar och förbund lyssnar på seglarna; “kan ni få ihop 10 båtar så ser vi till att ni får en egen klass”. Man attraherar då fler deltagare och seglarna själva har ett intresse av att jaga in fler båtar till sin klass.

    På massor av ställen körs ju IMS, IRC, TP52, X-35, PHRF & andra konstiga entyper och ratingsystem parallellt. På detta sätt visar båtägarna vad man vill segla, och man kan sluta segla i klasser som inte har några deltagare (IOR) eller starta upp dem igen om det finns tillräckligt med båtar som vill köra (IOR 1/4-ton som är otroligt poppis igen). Eller så får man bara ihop 5 entypsbåtar och får köra i nån annan klass (det hade säkert varit roligare för de som inte fick ihop en IMS670-klass att kappsegla mot andra 36.7:or i LYS än mot 40-fotarna?).

    Det verkar bara vara i Sverige som SHF/KSSS har bestämt vilken regel som är bäst och skall gälla nu och för överskådlig framtid.

    SHF måste bestämma om man är ett havskappseglingsförbund som kan hantera IMS/IRC/LYS eller man är ett IMS-förbund (i så fall borde det finnas ett LYS- och ett IRC-förbund också (men det känns fånigt att ha tre förbund med 30 aktiva båtar per förbund))?

    Pelles ide med ett samlat havskappseglings SM för alla klasser IMS, IRC, LYS och entypsklasser är kanon, och borde kunna samordnas med GR för oss som skall köra runt båtarna? Borde också vara bra både socialt och medialt med ett större arr?

  10. Patrick Lindblom Aug 2, 2007 Reply

    Pelle, det vore intressant att se din omräkning så slipper jag göra en själv – om det är OK alltså. Du får gärna maila till mig eller posta offentligt, det är vilket som.

    Bra seglat på SM!

    /Patrick

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.