Mumm Stelton Cup & Seguin Cup


Följande rapport kom från Anders Averdal som har varit och kappseglat i Danmark de två senaste helgerna.

Det fanns säkert massa skvaller om DH-spinnakers och “IMS-upptakt”, men vi nöjer oss med att konstatera att vädret inte är som det brukar. Det skall vara lättvind i augusti och bralla som fan i oktober. Inte tvärtom!

Nä, jag är inte alls avundsjuk…

Nu har vi vart i Danmark i två fantastiska helger.

Det har vart två helger med riktigt katalogväder, sol och värme och lite blandat med vindar. Mumm Stelton Cup bjöd på lätta vindar och underbart väder. Men lite lite vind, så banan fick kortasn under racet. Och det var hela 161 deltagare!!!

Seguin Cup med 58 deltagare och många mycket konkurrenskraftiga båter som tex, Club Swan 45, Swan 42, X-43, X-40, X-40, First 40.7 och en massa X-99. Helgen bjöd på upp till 6 m/s i ett strålande sensommarväder.

På lördagen genomfördes ett race med en lite längre bana. De har lite egna varianter på banor i södern. Lång kryss, lång undanvind. Sen kör vi in i en chikanbana med ett antal korta kryssar och undanvindar för att sedan gå ut på den långa kryssen igen. Tanken var att vi skulle köra 3 varv på totalt ca 19 Nm men vinden höll inte riktigt och man kortade under racet av ett varv. På aftersnacket visades det bilder från dagens segling och det bjöds på vinprovning och tilltugg.

På söndagen var det 2 race på lite kortare banor av samma typ. Det bjöds på tajt racing av hög klass, närkontakt och slagdueller ända in i mål. Vi slutade med en serie på 1 2 3 som etta i vår klass.

Andra svenska framgångar var
Anders Hansen med sin Kracer, 1a i klassen
Kjell Widmark, First 34.7, 2a i klassen

Det som är kul är att bland alla klasssegrarna lottar man ut skepparens vikt i vin. I år var det Chateau de Seguin som var det sponsrade vinet.

Så har ännu en säsong börjat lida emot sitt slut!

Det har vart två oerhört roliga helger som varmt kan rekomenderas!!

Resultat Mumm Stelton Cup 2007

Resultat Sequin Cup 2007

14 Comments

  1. lars m Oct 16, 2007 Reply

    En annan som var på land på lördagen och följde seglingarna från Klunbbhusets terass,imponerades av konkurrensen.Kanske var det chansartat på banan men definitivt snabb var SWAN 42 Club Racer och det var kul att se hur hon seglade upp sig och i rundningen inför sista kryssen,gick förbi både SWAN 45 och Signal.
    Kul och duktigt av flera svenska båtar – Imprint och First 34.7 samt Anders Hansen med alltid vasse Kracer.
    Verkligen propaganda.Man skulle varit med.
    Lars

  2. Bengt Falkenberg Oct 16, 2007 Reply

    Jag kan inte påstå att dessa helger i Danmark var som jag hade hoppas på. Visst var vädret kanon och motståndet hårdare än någon annanstanns vi seglat iår samt att som test helger så var dom ovärdeliga för oss inför nästa säsong.
    Det som var kass var regelmakarnas agerande och klassindelningar.
    I vårt DH-mätbrev så har vi bulbköl.
    När vi påtalade att dom danska 40.7:orna, med samma köl, har normalkölar så ändrade man deras mätbrev inför Mum Stelton Cup.
    En av våra systerbåtar överklagade detta beslutet och fick rätt.
    Det som gjordes då var att man ändrade alla Danska First 40.7:orna till normalköl men inte vår Svenska båt!
    Detta slarv och regelstrul kostade oss 1:a platsen i klassen och 3:dje platsen totalt på Mum Stelton Cup 2007.
    Vi lyckades ju vinna Sequin Cup med detta fel i mätbrevet men detta var en regatta som man vann mer på taktik än båtfart i de lätta vindarna. Med rätt mätal så hade vi haft serie 1:a, 1:a och tvåa.
    Vi har idag fått en ursäkt för slarvet dock så kan dom inte justera resultatlistorna i efterhand.

    Nästa stora besvikelse var klassindelningarna på Sequin Cup. Man hade i klass 3 totat ihop en klass med allt från Mum 30 till First 44.7 samtidigt som man i klass 2 lagt allt från X41 till X40. (kolla mätal i resultatlistan)
    Detta innebar att X40 som mäter ungefär som oss fick segla samma bana som tex H2O, Swan 45, Swan 42 club mm. Detta resulterade i att trots avkortad bana så kom bara X41:an i mål ingen annan i klassen han i mål!
    X41:an kunde sedan vinna klassen, trots en tjuvstart i nästa race, i en serie där alla seglingarna räknas!
    Vi hade kunnat få segla i en mycket större klass med mycket lika båtar vilket gjort seglingen mycket roligare och värd att köra igen.
    När vi frågade om varför man delat som man gjort så fick vi som svar att båtarna i klass 2 seglar på kvällseglingarna mot varann och att man inte ville störa med andra båtar!
    Jag upplever att de som hand har DH reglerna/Sequinm inte inser vilket jobb det är att driva en båt och ta sig till deras seglingar.
    Faktum är att två av mina gastar har denna vecka sagt att om vi skall segla denna typ seglingar i framtiden så vill dom kliva av. Och det är inget bra betyg.
    Bengt Falkenberg

  3. lars m Oct 16, 2007 Reply

    Bengt,
    Har upplevt liknande betr. klassindelninga.Verkar på mig som det är stört omöjligt komma in i en X-yacht klass oavsett om mätetal och båttyp är mer liknande än i den klass man hamnat.
    Sympatiserar med vad du säger om alla ansträngningar runt omkring och att man faktiskt riskerar tröttna på sådant strul.
    Men det komemr ju en vår och då har man väl i viss utsträckning glömt.
    Keep up the good work.
    Vad säger Anders Hansen om dina kommentarer och upplevelser?
    Lars

  4. En typ Oct 16, 2007 Reply

    Sälj skrotet o kör entyp vetja

  5. Hansen Oct 16, 2007 Reply

    Har bråkat många gånger med KDY angående klassindelning samt val av mätetal. Som ni kanske uppmärksammade så använde inte KDY TAUD-mätetalet som är framtaget för kryss/länsbanor utan använde TA-mätetalet som är till för runt om ö seglingar.
    Angående klassindelning så har du rätt Bengt angående X-40ian den hade passat ypperligt i din klass men det verkar som Löb 2 var reserverat för X båtar.
    KDY gör tyvärr som dom själv vill och struntar i anvisningarna som följer med mätregeln. Detta skapar bara problem för segelsporten. KDY har en förmåga att bara stoppa ner huvudet i sanden fast dom får påtryckningar om att dom använder verktygen fel och gör tokiga beslut. Dock skall nämnas att det gäng på KDY som driver Thiele Cup använde rätt mätetal förra helgen. Det kan vara så att gänget som driver Seguin Cup är fel gubbar och kanske skall hålla sig till kvällskappseglingarna. Listorna var i total oordning på lördagsmorgonen samma båt var i flera löb, blypråmar var i samma klass som sportbåtarna och tvärt om. Och frågade man tanterna som delade ut papperna så var allt i sin ordning och det fanns inga ändringar i listorna. Dom verkade dåligt förberedda och hade inte lagt någon större tid på klassindelningen. Sådana saker skall vara klart innan man publiserar det på internet och absolut klart när seglarna kommer och hämtar papperna.

    Angående strulet med Bengts köl så har det gått till så här:
    När jag fick mätdatan efter mätningen av Bengts båt så kollade jag värdena mot andra mätta 40.7or i Danmark och fann att samma köl var klassad som normal fenköl och bulbköl. Jag kontaktade ansvarig för DH på Dansk Sejlunion om upptäkten och frågade hur den skulle klassas. Fick beskedet att den skulle klassas som bulbköl. Den båt i Danmark som var klassad som normal fick nytt mätbrev med bulbköl. Nu hade samtliga inmätta 40.7or med samma köl samma klassning på kölen inför Mumm-Stelton Cup. Den Danske båtägaren blev argsint och protesterade hos DS. DS beslutade i förra veckan att nämda köl skulle klassas som normal och ändrade samtliga Danska mätbrev inför helgens seglingar. MEN DS missade meddela mig om ändringen vilket gjorde att Bengts båt nu var enda 40.7a med kölen klassad som bulbköl. Jag har varit i kontakt med ansvarig på DS och de ber om ursäkt för det som inträffat. En annan upptäckt som ställer till det är att alla First 36.7 som har lika dan köl som ovanstående 40.7or är klassade som bulbkölar.

    Vädret var fint och vi hade fräcka seglingar och vi vann eller hur Bengt!
    Synd bara att man aldrig har tur i lotteri för då kunde man haft lite mer “Röötjut” med sig hem.

    /Hansen

  6. Author
    Peter Gustafsson Oct 16, 2007 Reply

    Jag visste det var nåt speciellt med Bengts köl ;)

  7. Hansen Oct 16, 2007 Reply

    20mm

  8. Bengt Falkenberg Oct 17, 2007 Reply

    Bara för att det inte skall bli några missförstånd så har Anders Hansen
    gjort mer än vad han behövt för att hjälpa oss med mätbrevs strulet. Så ingen skugga skall falla på honom.
    Bengt Falkenberg

  9. lars m Oct 17, 2007 Reply

    Hansen;
    Har egentligen inte X 41 ett SV-tal som motiverar att hon skulle seglat i samma klass som SWAN-arna etc.
    Det är svaret jag brukar få när jag undrar varför jag inte får segla med X 43 osv.
    Lars

  10. Håkan Oct 17, 2007 Reply

    Ang Mumm Stelton Cup
    Hur skoj är det att segla i så små klasser?
    Den största klassen förutom X-99 och sportbåt hade 9 deltagare.
    Seglar du tex X-35 var det 5st
    Vad baserar de indelningen på?
    X37 med 571,9 seglar i en klass
    Faurby 393 med 570,4 i en annan klass
    First 34.7 med 577,3 i en tredje
    Hade det inte varit roliga att slå ihop dem och få 16 i en stor grupp?
    Hur kul är det att lägga 4 dar och segla i en startgrupp om 5???
    Kan man jämföra resultaten mellan grupperna?
    Hur stor tidsskillnad är det i starten?

    Jag hoppas vara med nästa år med egen båt men jag drar mig lite.
    Tänk om vi hamnar i samma grupp som X-35 med sponsrade team, hur kul är det att komma sist av 6? Hellre då mitten av hundra och hela tiden ha båtar omkring sig att segla emot.

    Någon som kan berätta?

  11. Mats Oct 17, 2007 Reply

    Håkan,

    http://kapsejlads.kdy.dk/uploads/Seguin2007Lobsinddeling.pdf ser du löbsindelning, dvs klass, och även startindelning. Det var 5 minuter mellan de tre starterna. Start 1 seglade 3 varv första dagen vilket medförde att endast en båt i 2 Löb kom i mål. Vi i löb 2 seglade 2 varv.

    Ovan gäller alltså Seguin cup. Jag såg just att det var Mumm Stelton du frågade om. http://www.vedbaek-sejlklub.dk/~/media/Klubber/VedbaekSejlklub/Kapsejlads/Mumm%20Stelton/MSCEndelig%20resultatliste%202007%20pdf.ashx visar klasser starttider osv för Mumm Stelton.

    / Mats

  12. Mats Oct 17, 2007 Reply

    Min comment försvann!

    Håkan kolla:
    http://www.vedbaek-sejlklub.dk/~/media/Klubber/VedbaekSejlklub/Kapsejlads/Mumm%20Stelton/MSCEndelig%20resultatliste%202007%20pdf.ashx
    för klasser, starter, tider etc. under Mumm Stelton Cup.

    / Mats

  13. Håkan Oct 17, 2007 Reply

    OK, jag såg inte starttiderna förut.
    Så det startar tex 23 båtar 1045 på samma bana som sedan delas upp i tre grupper om jag förstår det rätt, stämmer det?
    Jag tycker fortfarande det är konstigt att tex X-37 & First 36.7 seglar en kortare bana än First 34.7 & X-35 som seglar en kortare bana än X-40 & First 40.7.
    OK man kan hävda att de stora 40 fotarna skall starta själva så de mindre 36-37 fotarna får en rättvis chans men då borde väl X-37 & 36.7 segla samma bana som 34.7 & X-35? Inte kortare i alla fall…

    Mvh /

  14. Dr. Cunningham Oct 19, 2007 Reply

    Klabb med “löbsindelning” och mätbrev får vi leva med så länge vi inte seglar entyp. Det är bara att hålla dialogen igång så blir det förhoppningsvis någotsånär rätt de flesta gångerna.
    Hursomhelst så fick vi två helger i Danmark med kanonväder !
    Mycket båtar och skarp konkurrens.
    Till er som inte var med, så ber jag er hålla uppsikt på:
    http://www.vedbaek-sejlklub.dk/
    och:
    http://kapsejlads.kdy.dk/regattaMain.php4?id=38
    där ni så småningom hittar inbjudningarna till nästa hösts seglingar.
    Seglingarna går alltid två helger efter varandra och man ligger kvar gratis i endera hamnen.
    Vedbeck och Rungstead ligger bara någon distansminut från varandra så har man bara fått båten till Danmark så är resten av transporten enkel.
    Snacka med din mätningasman så du får ett DH-mätbrev du också.

    Dr. Cunningham

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.