Sweet… what’s missing?

59 Comments

  1. SWE140 Oct 17, 2007 Reply

    MaxFun 25 och MaxFun 35 skulle också passa in…

  2. Va! Oct 17, 2007 Reply

    Vad gör J-109 i denna kategori. Inte ens en av Västkustens bästa team får den att gå snabbare än en normal familjecruiser:)
    Å andrasidan så står den brevid HP 1020 som är så snabb att ingen har sett den?
    Jag har dock sett att duktiga First 40.7 placerat sig i topp under IMS, SWELYS, NORLYS, DH, IRC, ORC CLUB i år samt att man kör entyp med 40 båtar på Cowes Week där 1:an vann totalt under IRC, och 18 på Feardern.
    Dessutom så börjar beg priserna runt 1milijon!
    Kan någon mäta sig med detta av dina val ovan.

    Det verkar inte som du vet vad “Sweet” betyder Perter:).

  3. Anders Oct 17, 2007 Reply

    Peter, du kanske bara är avundsjuk för att vi har komfort som i ett bättre hotellrum och samtidigt seglar skjortan av dig…

  4. Author
    Peter Gustafsson Oct 17, 2007 Reply

    Som sagt… sluta tjôta nu!

    Accent, Cumulus, Nova, Maxi 77 & 95 vinner ju flest kappseglingar i det här landet. De kommer inte heller med under den här rubriken :-D

  5. Håkan Oct 17, 2007 Reply

    Off topic
    Har Jeanneau lagt ned sin Sun Fast satsning förutom SF3200?

  6. hum! Oct 17, 2007 Reply

    Peter!
    Om man går efter en regel som styrs av amatörtyckare så vinner dessa båtar ja. Men inte om man blandar i vetenskap.
    Eller du kanske försvarar lyskommitens förmåga att alltid sätta rätt SWELYS?:)

  7. Niklas Oct 17, 2007 Reply

    En ny lättplanade båt helt byggd i kolfiber är Anteros 36. Länd 11 m vikt 3,5 ton med fullt utrustad inredning. Ritad av Andrej Justin (som tillsammans med Russel Coutts har ritat RC 44).

    3 båtar har byggts och dom har presterat mycket väl i tävlingar i Medelhavet. Utan att pressa båtarna för hårt har man seglat i ca 20 knop. Jag är sugen på att köpa en, någon som vill vara med?!

    /Niklas

  8. -- Oct 17, 2007 Reply

    Corby 43?

  9. Author
    Peter Gustafsson Oct 17, 2007 Reply

    Vi avvaktar bilder från premiärseglingen med Corbyn… stay tuned!

    http://homepage.mac.com/jcboats/43fullmetaljacketpage.html

  10. hum! Oct 17, 2007 Reply

    Peter!
    Betyder “Sweet” båtar du har en chans att slå om du får sänkt Lys på din båt?
    Det finns ingen logik i urvalet av båtar annars!

  11. Tobbe Oct 17, 2007 Reply

    Hej Peter, Pronavias 38:a och 42:a tycker jag gott platsar under Sweet. Gör de dessutom något åt deras traditionella interiör som bättre matchar den betydligt vassare exteriören så, defenitivt!

    Jag har inte koll på alla 92 under Sweet men visst borde väl Comet 38 respektive 41 platsa.

    Som ansvarig för Sveriges bästa seglingsblogg väljer du ju själv vilka båtar som ska vara med och det gäller ju även J-109., eller hur.

    Övriga som misstycker får helt enkelt lämna förslag på en egen lista om 100 båtar eller så……

    Tobbe

  12. Sture Smith Oct 17, 2007 Reply

    Glömt namnet, men en engelsk långsmal 43 fotare som byggs i Thailand. Trebokstavskombination. Platsar lätt in här.
    Du har ett antal båtar som finns eller kommer att finnas på när håll.
    CC115 (Oslo den röda), nya Dehler 34 och 44 kommer det finnas i GBG området. 44an har sedan i våras kappseglats i Holland och hållt sig framme mkt väl och slagit de flesta av båtarna i jämförbar storlek som är med i listan.
    Prima 38 är en annan båt som borde vara med. Det finns många mer. Farr 40, Farr 395 osv. På tid seglade den norska Farr 40an skiten ur resten av 40 fotarna på Tjörn runt i år. Sydney 39 (från stockholm) som var med för några år sedan gjorde det också på ett lättvinds Tjörn Runt.
    Bästa Hälsningar
    Sture Smith

  13. MICKEY Oct 17, 2007 Reply

    j100 är ju jäkligt snygg och snabb, den borde väl vara med…

  14. Dan Turesson Oct 17, 2007 Reply

    Bra med ett subjektivt urval, släpp inte in vad som helst under denna rubrik! Tycker själv att Luca Brenta 30 och 38 platsar väl. Dessutom snygg hemsida! http://www.brenta30.com/

  15. Magnus H Oct 17, 2007 Reply

    Sture:
    Håller med i princip allt! Var det inte Sydney 40 “Rush” du tänkte på?
    Enligt uppgift skall den även ha gått bra i 20+ m/s och kryss på Sydney Hobart. Åtminstone tills det att de fick vatten i VHF’en och tvingades bryta/diskades av tävlingsledningen (krav på VHF…).

    Anteros 36’an får också en tung röst denna eftermiddag. Bättre vikt/längd/segel/RM förhållande än en Mumm 36 fast med mer inredning. Det är sött det :)

    /Magnus

  16. Robert Lidqvist Oct 17, 2007 Reply

    Anteros36 är läcker men verkar vara exakt samma båt som Dutch-carbon 36 som varit med tidigare:
    http://www.dutch-sterling.nl/dcarbon/yachts/d-carbon-36/

  17. Erik B Oct 17, 2007 Reply

    Efetrsom SC30 finns med så vågar jag också föreslå Avocet 50. Kika in på: http://www.mattferon.com/acceuil/acceuil.html så tror jag att fler gillar typen. Mer info finns på http://www.50pieds.org/ och där finns massor av bra bilder från diverse race i Frankrike. Kul att se att några tom tagit en gammal “skabbig” 50-fotare och rest en gammal alu-pipa som saknar 7-8 meter och kör. Verkligen budget men de verkar ha kul ändå!

  18. Staffan Ljung Oct 17, 2007 Reply

    Hej,

    Tycker svenskbyggda Bioton kvalar in med en ultralätt high-tec katamaran på ca 90 fot. Byggd i senaste rymdteknik är vikten klart under 10 ton. Skulle själv inte vilja stå vid ratten nere i de sydliga breddgraderna och rusa fram i mörkret som ett asplöv i stormen Gudrun, men det finns tydligen de som är villiga att riskera allt för en ultimat seglingsupplevelse. Kolla in länken http://www.biotonrace.pl/en/index.

  19. Harald H Oct 17, 2007 Reply

    JS 9000 er definitivt en sweet liten sak. Hilsen tradisjonalist.

  20. Mange Oct 18, 2007 Reply

    mera svenska sweet båtar, jag vill slå ett slag för Progressiva som ständigt uppgraderas och pure carbon! läs mer på http://www.edinprogressiva.se

  21. Calle P Oct 18, 2007 Reply

    X99?

  22. Author
    Peter Gustafsson Oct 18, 2007 Reply

    Richard, allt Corby gör verkar hamna under Sweet…

    Grattis till en av Sveriges coolaste båtar!

  23. Richard Oct 18, 2007 Reply

    Eh, tack.

  24. Johan Granath Oct 18, 2007 Reply

    Omega 10 metre – absolut!

    /Johan

  25. Pelle P Oct 18, 2007 Reply

    “Allt” som Mills och Corby ritar är sweet…

  26. Lars Sjöman Oct 18, 2007 Reply

    Hej Peter,
    du saknar så klart kompositbåten, Finn Flyer 32CR och Finn Flyer 32Club från listan. Finn Flyer båtarna är något så unikt som Ultralätta, Ultrastarka, ultrasnabba och Ultraroliga familjeinredda segelbåtar för Cruising och Racing byggda i högsta kvalitet i Jakobstad för bästa trivsel ombord och roligaste segling ! En riktigt hightech båt som är lättare än specen ( till skillnad från de flesta volymbåtar)!
    Finn Flyer 32CR som visas på Scandinavian Boat Show 2007 i Älvsjö vägde endast 3100 kg torrvikt utan rigg innan leverans.
    ( Kompositbåten Finn Flyer 36 vars plugg blir klar om några veckor har du redan med på listan. ) Har man en gång seglat upplevt en kvalitetskompositbåt som denna så finns det ingen återvändo till tunga båtar! Välkommen ombord.

  27. Suck! Oct 19, 2007 Reply

    Peter!
    Större delen av dina Sweet båtar har aldrig presterat något som är värt att nämnas. Samtidigt så har du inte med en enda båt från den största och mest framgångsrika tillverkaren av prestanda båtar som finns.
    Jag trodde att du hade lite koll:)

  28. Author
    Peter Gustafsson Oct 19, 2007 Reply

    First 36.7/40.7, IMX-40, Dufour, Elan, Dehler, Arcona m.fl. är kanonfina båtar som seglar bra och vinner både race och “Boat of the Year”. Seglar gärna dessa båtar. Men för att hamna under rubriken “Sweet…” så krävs någonting extra (inte alla förstår vad det är så det behöver du inte skämmas över).

    Men, ok, jag kan göra nåt på 34.7 nån dag :-)

    Nedan en annan vinnarbåt som inte heller är “Sweet…”, undrar varför?

  29. Suck! Oct 19, 2007 Reply

    Peter!
    Jag tänkte på Figaro 2 som jag tror är kanske den båt som som saknas absolut mest i din lista:)

  30. Hum! Oct 19, 2007 Reply

    Vad gör Arconan i Sweet listan?
    Den animerade bilden är lika “snygg” som IMS lådan ovan.

  31. Daniel Oct 19, 2007 Reply

    Linjett 33!!
    En cruiser som har presterat mkt bra på bla GR! Den skall med tycker jag. Inte minst för att de är svensktillverkade…
    //Linjettseglare

  32. Author
    Peter Gustafsson Oct 19, 2007 Reply

    Figaro 2 kommer med vilken dag som helst. Hade velat ha lite bilder på en svenskflaggad! Fast den var ju med redan i april på den här videon.

    Jag har redan bett om ursäkt för Arconan :-)

  33. Patrick Lindblom Oct 19, 2007 Reply

    Ja, Peter varför är inte båten på bilden sweet? Är det för att den varken har peke eller asymmetrisk?

  34. Hansen Oct 19, 2007 Reply

    Om man tar bort alla BLY-slädar så blir den där listan ganska kort……

    Båtförslag:
    – Clan des team, Classe Libra moderna, http://www.clandesteam.it/
    – YSA-10, http://www.sa-yachtdesign.de/e/index.html
    – Full Pelt, Jo Richards
    – T830, Steve Thompson, http://www.tboat.com/
    – T780 Canting, Steve Thompson, http://t780.blogspot.com/

    /Trevlig Helg!

  35. PelleL Oct 19, 2007 Reply

    Nää….det har inte med peke och assy att göra. Inte ens jag som tycker att IMS är rätt bra kan tycka att ett sånt “wall-sided” IMS-monster är sweet. Den är inte snabb för sin storlek, bara för sitt mätetal.

  36. "Wally" Oct 19, 2007 Reply

    This is what I call real “Sweet”
    http://www.superyachtsociety.com/tiketitoo/default.htm

  37. Tobbe Oct 19, 2007 Reply

    Om vi pratar Linjett måste väl ändå Linjett 40 vara det själklara valet. Mer vädisponerad på är svårt att hitta, riktigt goa klassika linjer. Långt från att vara hetast men den håller helt klart!

  38. Tomas Oct 19, 2007 Reply

    Men va tusan, GS42an är ju minst lika sweet som pansarkryssaren Potemkin. Grym helt enkelt. :-)

  39. Jonas Oct 20, 2007 Reply

    Mycket bly och drömmar, under detta ämne!
    X-35 måste bara var med på listan!
    sweet= entyp,+20knop, +200 byggda båtar på två år.

  40. Patrick Lindblom Oct 20, 2007 Reply

    Kanske off-topic….men utan att gå in på detta med Sweet i övrigt vill jag bara ställa en fråga framför allt till dig Pelle, som brukar ha koll:

    Om nu GS42R är en båt som är så hemskt långsam på vattnet så kan man ju undra varför vi överhuvudtaget kappseglar i det här landet. Jag skulle förmoda att 42R:en ändå är en av de snabbaste båtarna på vattnet i sin storleksklass i den befintliga flottan i Sverige?

    Under IMS VM konstaterade jag att GS42R ständigt var minst 1 minut snabbare än t.ex. splitternya X-41 på banracen på seglad tid. Säkert seglades 42R:en bättre men det var inga duvungar som rattade X-41:an. X-41:an som framhålls som en snabb båt på vattnet (?) borde väl även med en relativt sett något sämre besättning kunnat hålla bättre tempo? I Norge var vi i några närsituationer med dessa “IMS-monster” och jag måste säga att de kryssar som gudar och ser enormt smidiga ut i sina manövrar. Liksom GS42R:en HQ Bank på IMS SM, som var snabbast på vattnet i alla race utom 2 och som dessutom försvann i planing på sista länsbenet (korta hav) och fick 9 1/2 minut (!) tillgodo på tvåan på seglad tid och då snackar vi ändå VMG-läns, inte tokskärandes med assy. Jag tycker ni tar i väldigt hårt för att dissa IMS-båtar…det är poppis, men är det rätt?

  41. PelleL Oct 21, 2007 Reply

    Nu är ju X-41 an inget direkt fartmonster för sin storlek heller men jag skulle nog gissa att den rinner ifrån en GS42r rätt duktigt på allt utom kryss-läns om man seglar den rätt. Dessutom är det en betydligt mer användbar båt när man inte har 8-9 gubbar dubbelvikta över mantågen. Har man seglat äldre IMS-båtar (som tex. ILC-40’or och Mumm 36 som jag då tycker är betydligt “bättre” segelbåtar) så är det lätt att inse att IMS inte har drivit utvecklingen i önskvärd riktning

  42. Jan Oct 22, 2007 Reply

    PelleL,
    Man måste ju också fråga sig för vad båtarna är designade, GS42R för att vinna IMS-VM som överraskande nog till stor del avgörs på kryss-läns banor eller?
    Nu vet jag ju inte hurudan långa offshorebanan var på VM men inte verkar det som om X-41:an kom imål före någon GS42R då i alla fall…
    Nåja, inte är de ju vackra dessa skapelser, men väl så effektiva på åtminstone kryss tycker jag att de verkar vara.

  43. Patrick Lindblom Oct 22, 2007 Reply

    Pelle, jag talade inte om huruvida IMS (hittills) har drivit båtutvecklingen i rätt eller fel riktning. Inte heller om vilken båt som är mer användbar då det nog är uppenbart att samtliga dual purpose-båtar är mer användbara än rena racebåtar.

    Jag kommenterade enbart ditt påstående om att en GS42R är så långsam på vattnet i förhållande till sin storlek. Det är den säkert i någon sorts “absolut” mening jämfört med vad som är möjligt att bygga, men den tycks ju ändå vara en av de snabbaste båtarna jämfört med i stort sett hela den övriga svenska flottan och det var det som var min poäng. Jag skall dock erkänna att jag inte har kollat seglade tider i alla LYS-tävlingar i landet men jag har en känsla av att man får svårt att vaska fram så där vansinnigt många båtar som är snabbare på scratch i så varierande förhållanden.

    X-41:an var ca 35 minuter efter GS42R-båtarna på seglad tid på långa havet på IMS VM (banan var 116 M och tog ca 15h). Ett race som bestod av lätt kryss i starten och därefter ganska hårda öppna bogar avslutat med en hård läns med skärning – förhållanden där väl X-41:an borde regera med sin styvhet och lättdrivna skrov? Jag köper till fullo att GS42:orna säkert seglades av bättre besättningar, men att X-41:an skulle “rinna ifrån rejält” tror jag när jag ser det. Jag var faktiskt rätt besviken på att den inte var snabbare än den var då mina förväntningar på den båten var höga.

    Snygg är den dock sannerligen och kanske kan man inte kan förvänta sig mer av en dual purpose-båt.

    Jag är ingen expert i ämnet – och huruvida båtar är snygga eller fula får vi nog lämna därhän i en fartdiskussion – men från vad jag har sett på banorna är jag imponerad av vad GS42R – och andra bra IMS-båtar – presterar på banorna under väldigt skiftande förhållanden. Man talar ofta om att dessa båtar vinner för de har så bra mätetal, men mer sällan om att de faktiskt tycks vara snabbast på vattnet också – iaf i de race vi har här hemma. Och det tycks ju inte enbart gälla kryss/läns även om det är tydligast där. HQ Bank var väl t.ex. snabbast på Charliebanan på Gotland Runt i år?

    Jag vet inte hur man lägger in bilder i kommentarer men har lagt upp en bild på finska Alfa Romeo på min blogg. Jag tycker inte det är en ful båt även om jag visst också har sett snyggare.

  44. PelleL Oct 22, 2007 Reply

    Tyvärr…jag tycker faktiskt att GS42r är asful….men det är min personliga åsikt och andra får gärna tycka annat. Och HQ bank var inte snabbast på Charlie på GR. Det var den gamla ILC-40’an Aquavit =)

  45. PelleL Oct 22, 2007 Reply

    och att GS42:an är en suveränt effektiv kryss-läns maskin under IMS räcker inte till att göra den “sweet” i mina ögon

  46. Patrick Lindblom Oct 22, 2007 Reply

    Man får naturligtvis tycka vad man vill och som sagt – skönhet är ju som sagt något subjektivt. Och jag är inte heller ute efter att få in någon IMS-båt under Sweet. Men “långsam”…nja. Jag känner mig inte överbevisad.

  47. Author
    Peter Gustafsson Oct 22, 2007 Reply

    “Personal” är en Millenium 42, GPH 583.7, som vann allt i Sydamerika i år: http://www.abvo.org.br/tecnica/certificados/PERSONAL_ARG4963_IMS.pdf

    För att vara en all-our racer så är väl dessa båtar ganska mycket långsammare än en GP42 eller Class 40. Sten Edholm hade faktiskt en bra jämförelse i senaste Seahorse.

    Det hade varit kul att jämföra med t.ex. ClubSwan 42, men ingen verkar ha mätt in nån sån i IMS. Och jag hittar ingen GS42R i IRC heller… strunt samma!

  48. Patrick Lindblom Oct 22, 2007 Reply

    Interesting. Jag kände inte till båten så jag refererade till det närmaste en IMS-racer vi har på hemmaplan då jag antog att argumenten var ungefär desamma. Visst är GP42 och Class 40 betydligt snabbare båtar. Det har jag inte emotsagt. “Problemet” är att vi inte har några dylika tingestar på några vatten häromkring. Vilket gör att t.ex. GS42R är bland det snabbaste som finns på vattnet – här hemma. Vilket gör det lite tokigt att framställa en sådan båt som väldigt långsam på vattnet. Perspektiven blir lätt lite skeva.

    För att stänga IMS-sandlådan för idag: En båt som tycks riktigt snabb och som förtjänar en plats i Sweet är “nya” Melges 32!
    http://www.melges32.com

  49. Author
    Peter Gustafsson Oct 22, 2007 Reply

    Spot on! Är med på Todo-listan.

  50. Alexander Oct 22, 2007 Reply

    Angående shitfighten på X-41;

    När jag var i Norge och seglade IMS-NM (Deras IMS-SM) i somras så pratade jag väldigt mycket med besättningen på 41:an. De var nybörjare på båten, och hade stora problem med manövrarna med skörade spinnakrar och fel segelval som följd. Detta visade sig sedan på NM igen..

    Inte rättvist att jämföra några som seglat sin båt i flera år(?) och praktiskt taget seglar på rutin, men några som precis böjat lära sig båten. Dessutom i Halv storm.

    Så att du Patrik är besviken och dömer ut X-41’an baserat på vad ni såg där, tycker jag är synd. Speciellt då du brukar vara imponerad av snabba cruisingbåtar annars.

    Om man kollar på en annan X-41 i IMS, Extasy, som seglade mot toppbåtarna från IMS-VM så gick det ju helt ok i tyskland med en 2a plats i tyska mästerskapen.

    Sen vann nyss USA’s första X-41 den stora och prestigefyllda tävlingen Block Island Race week… http://blockislandraceweek.com/
    med serien 2 4 1 1 1 2 .

    Jag anser att GS42-R inte är sweet på grund av att det är en renodlad kappseglingsbåt, men är inte snabbare/mkt snabbare/långsammare (who gives a shit), än tex då (i.o.m. att ni gärna pratar om den) cruising båten X-41. Det är nog så Peter menar också. Det finns sjukt mycket coolare 40+ fotare som är rena kappseglingsbåtar än GS42-R…

    Finngulf 43 är också sweet, även Landmark 43.. Under samma kriterier som X-41 då att de är cruisingvänliga.. Men snabba..

    Just my two cents.. Hoppas jag inte trampat på någon öm tå någonstans.

    Mvh

  51. Patrick Lindblom Oct 22, 2007 Reply

    Tänkte väl att du skulle svara på detta, Alex :-)

    Alla jämförelser av detta slag är vanskliga då de alltid tenderar att skeva på något sätt. Det finns mycket att säga, men jag nöjer mig med att konstatera att jag inte alls har “dömt ut” 41:an. Det är en kanonfin båt som jag gärna skulle segla själv.

    Vi kan gärna diskutera lite detaljer nästa gång vi ses. Jag hoppas på en first hand look!

  52. Alexander Oct 23, 2007 Reply

    Kunde inte hålla mig… Det är så svårt att jämföra olika koncept… :)

    Men jag känner att jag fått upp en rätt bra bild av 41’an efter mkt omfattande research, och jag/vi diskuterar gärna lite detaljer och planer.. Allt måste dock bli klart innan ridån åker ner så ingen blir besviken.

    Förövrigt är GS42-R riktigt sweet >inom IMS

  53. Patrick Lindblom Oct 23, 2007 Reply

    Jag måste dock förtydliga två saker. Jag tycker inte själv att GS42R hör hemma i Sweet – jag förstår Peters tanke med kategorin. Jag svarade endast på PelleL:s påstående att det är en väldigt långsam båt på vattnet.

    Det andra som bara måste sägas är att X-41 OD knappast passerar som en ren “cruisingbåt”. Enligt min uppfattning är det en racer/cruiser med ordentlig tonvikt på race, inte cruise. Både GS43 och X-43 är ju *rätt* mycket mer cruisiga än X-41 OD…

    Jag försökte nog sälja in X-41-konceptet på min hustru men GS43:an vann enkelt den kampen… :-)

  54. Alexander Oct 23, 2007 Reply

    Jag håller med, X-43’an är en otroligt fin performance cruiser, GS43 lika så, de är definitivt i ett annat segment än X-41’an. Dock har X-yachts varit mkt duktiga med 41’an, så om man klarar sig med en toalett/dush istället för två och mindre vattentank (alla kan inte dusha), så är den i övrigt fullt cruisingvänlig. (om man nu står ut utan de 5 extra träden från regnskogen man snickrat in i 43’an). Man upplever absolut inte 41’an som plastig inuti, samma kvalité på träfinish etc som i de andra båtarna.

    Rullfock, elektriskt ankarspel, invändiga snickerier etc är sånt man lyfter ut innan inmätningen/kappseglingen dock. Samt man får investera i ett cruisingsegel med vagnar i mastliket.

    Utvändigt upplevs sittbrunnen större än 43’an, samt den öppna aktern är underbar om man gillar att ligga med aktern in och har barn eller hundar.

    Mvh

  55. Andre´B. Dec 30, 2007 Reply

    Sweet…

    Min uppfattning om “sweet” är en båt som är vacker och seglar bra. Med egen erfarenhet från ILC 40, Sydney 40, First 40.7 och GS 42R så är Sydney 40 vinnare. Helt enkelt en vacker och mycket välbyggd båt som bara blir snabbare ju mer det blåser.

    Det tråkiga är ju lite som Pelle säger att IMS inte direkt stått för någon utveckling när det gäller design. Även gamla 1-tonnare var i högre grad “high-tech båtar” än dagens IMS båtar avseende material och byggnadssätt. Att de blev långsamma i förhållande till sin storlek och segelyta bottnar i IOR-regelns utformning lika mycket som dagens båtar är formade av IMS-regeln. Men oavsett regel så lär alltid en bättre seglande och mer trimbar få ett högre handicapp. Och med det tvingas vi kanske att segla med andra båtar än de vi faktiskt vill segla med…

    Seglade med just Sydney 40:an Rush säsongen -02 med en inte allt för dålig besättning. Med ombord hade vi bla. Stefan Winberg, Thomas Blixt och Björn Österberg för att nämna några. Och fast vi själva mer eller mindre fick lyfta oss själva i håret så lyckade vi bara precis kvala in till A-finalen på IMS SM. Båten är en fantastisk båt att segla och endast på kryssen seglade ILC-40:ian Aquavit ifrån oss. På Tjörn Runt brukar det ge utdelning av att ha en bra besättning ombord. Vi var en blandning av västkustbor, smålänningar och stockholmare ombord. Och säkert hade vi en ganska stor Tjörn Runt erfarenhet med…

    GS 42R är definitivt inte snabbare än Sydney 40 och kräver som jag upplevt det betydligt mer av sin besättning i de flesta vindar utom möjligtvis lättvind då det är en underbar drivkraft i båten.
    För övrigt är Prima 38:an en stark “dark horse”. Upplevde i somras hur en Prima 38 med ett äldre par ombord seglade ändan av en First 40.7 med större besättning och sprillans nya segel. Och det är en mycket vacker båt för övrigt!

    Mvh. Andre´B.

  56. Author
    Peter Gustafsson Dec 30, 2007 Reply

    Hej!

    Vet du om Sydney 40:an finns kvar i Sverige?

    Prima 38:an måste vara den danska båt som vi tittade på här:
    http://www.blur.se/2007/12/09/vad-ar-det-2/

  57. Andre´B. Feb 5, 2008 Reply

    Hej!
    Sydney 40:ian finns kvar i Sverige och vi har lite planer på deltagande i den kommande säsongen så det kan hända att vi dyker upp.
    Den Prima 38 som jag var ombord på i somras kom från Holland vilket även en annan Prima 38 som gästade Sverige förra året gjorde…
    Mvh. Andre´

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.