Swan 42 North Americans

ClubSwan 42 NA. 18 båtar första året är inte illa. Dagens tips från Alexander… varför blev det inte en sån här i stället?

1. Amelia, USA 4220, Jackson
2. Mustang, USA 4219, Jobson/Davis/Lipscomb
3. Tiburon, USA 4223, Watson
4. Arethusa, USA 4216, Lotz
5. Hoss, USA 4227, Darden/Williamson
6. Conspiracy, USA 42001, Cahoots Syndicate
7. Tsunami, USA 4215, Ostberg/Dailey
8. Downhill, Express USA 4203, Hirsch,
9. Barleycorn, USA 42024, Brownyard
10. Celeritas, USA 4221, Gefter
11. Uxorious III, GBR 4209, Buffin
12. Mutiny, USA 4204, Kane/Shea
13. Bandit, USA 4208, Fisher
14. Impetuous, USA 4206, Zabetakis
15. Orbit, USA 4217, Vietor/Fraser
16. Daring, USA 4214, Hele
17. Interlodge, USA 4225, Fragomen
18. The Cat Came Back, USA 4212, Mossop/Lussier

23 Comments

  1. Alexander Dec 3, 2007 Reply

    Swanen är schysst, helt klart samma koncept som X-41. Men den har ingen “mark” i skandinavien, utan här är det Farr 40 och X-41 OD som gäller. Hur det ser ut i medelhavet vet jag inte. Sen att den är “entypsklassad” med peke är lite trist, den planar inte direkt, och jag hade hellre haft valmöjligheten att segla både symmetriskt och assy. Fast det lär va lättjobbat med assy på pele för gubbarna på New York Yacht Club ;)

  2. Anders Dec 3, 2007 Reply

    Och dessutom så fick den som var med i Danmark anstränga sig för att segla ifrån oss som satt i en “Husvagn” First 40.7 :-)

  3. Rob/Baltic Pearl Dec 3, 2007 Reply

    Båt nummer 38 lämnade varvet i fredags. Säkert en trevlig seglare, snygg design.
    Undrar om någon blivit levererad till Skandinavien?

  4. Author
    Peter Gustafsson Dec 3, 2007 Reply

    Jag har koll på en i Norge som skall kappseglas friskt och en i Lettland som kanske kommer till GR. Borde finns några fler?

  5. Alexander Dec 3, 2007 Reply

    I Raymarine® Warsash Spring Series 2007 var det en med men det var en brittisk va?

  6. Author
    Peter Gustafsson Dec 3, 2007 Reply

    Den brittiska är Uxorious III, nu på väg till Key West (däre ytterligare en engelsk är anmäld).

    När Nautor var på roadshow på GKSS och KSSS i mars hade man sålt ~30 båtar (21 till USA, 4 till japan och 5 i norra Europa).

    http://www.blur.se/2007/03/23/sweet-clubswan-42-gkss-42/

  7. Alexander Dec 3, 2007 Reply

    Ok, vilket kan jämföras med X-41 som passerat 50 och räknas samla ~30 båtar till Inofficiella VM i Skandinavien.

  8. Andreas i missmatch Dec 3, 2007 Reply

    Kan man verkligen jämnföra en Swan o en X41 utifrån båtar?
    Skiljer en del konceptmässigt och byggmässigt.

    Enda disk man kan ha torde vara om Swanen har möjlighet att bygga upp en klass här? Och den chansen är nog ganska limiterad.

    Men en verkligen fin båt är det. Grattis ni(få) som har råd att införskaffa en sådan :-)
    och stackars er när ni skall rodda ihop 10 pers för en kvällssegling i klubben:-(

    Andreas i Missmatch

  9. Alexander Dec 3, 2007 Reply

    Well, konceptet är ju detsamma; entypsracer med goda cruisingmöjligheter. Mått och vikt är mkt lika, även fast swanen är några 100kg tyngre, och något mer segel. Byggmässigt vet jag inte vad du syftar på, X-Yachts bygger för hand och Swan med robotar? :)

  10. Fredrick M Dec 4, 2007 Reply

    X-41= Polen vs Swan 42 club = Estland !

  11. Alexander Dec 4, 2007 Reply

    Fredrick M, du får gärna hänvisa till källor när du gör sådana påståenden. X-43an byggdes i Haderslev, Danmark. Från Mold till Snickerier, bevisa gärna att vår X-41 inte möter samma öde. Att Swan 42an outsourcats till Estland har jag också “hört” men inte funnit någon källa för, typ samma varv som Arcona eller något sådant?

  12. Fredrick M Dec 4, 2007 Reply

    Alexander som du påpekar så slutförs x-41 och x-35 i danmark men byggs i övrigt i annat land. Så som många andra kvalitets varv gör idag! Swan 42an byggs på luxusyachts på ösel samt slutförs på Nautor Swan i jacobstad. Nautor har underleverantörer till nästa alla sina båtar. Eran nya X-41 blir säkert välbyggd varelst den byggs. Får gratulera till en häftig båt det behövs fler sådana i Sverige, se bara på estland de har många fler häftiga båtar en Sverige. :-)

  13. Alexander Dec 4, 2007 Reply

    Det du säger stämmer nog, att skrovet moldas på en ny anläggning i Polen, inte Jylland som X-43, sen körs det till Haderslev.

    Mvh

  14. Alexander Dec 4, 2007 Reply

    Du hann före min research, hehe, tack för gratulationerna.

  15. Rob Dec 4, 2007 Reply

    Swan 42 byggs till viss del i Estland. Dock skickas alla båtarna till Finland för slutmontering och kontroll.
    Större delen torde dock ha byggts i Finland, kanske pga för dålig kapacitet i Estland? Skroven vacuuminjiceras på två ställen i Finland om jag är rätt underrättad varav ett är Nautors egen laminering. Nautor laminerar själv alla båtar från 60 fot och uppåt.
    44 båtar sägs ha vara sålda, varav båt 38 just levererats

  16. Arthur Dec 5, 2007 Reply

    Visst kan man jämföra X-41 OD med Swan 42 NYYC!

    Kolla resultat listan på den här länken: http://www.x-yachts.com/seeems/20960.asp

    1. X-41
    2. RIP 37 One Off
    3. J-133
    4. Swan 42 NYYC
    5.
    6.
    .
    .
    .

    Mvh
    //Arthur

  17. reflektion till Andreas Dec 5, 2007 Reply

    Min upplevelse oxå, är att en 42 club o X41OD har olika publik.
    det ena är en förädlad sracer med G Frers som designer. Den andra som N Jeppsen ritat. Inget ont om Jeppe….

    400 kilo extra i kölen och endas 180 kilo diff tot borde väga till stor fördel swanen. Dessutom med mer power iomed större segelyta.

    Längre vattenlinje o smalare förskepp?
    Jeppsen sade själv i intervju att man inte ville göra den lika extrem som X35an…

    /Kent

  18. Author
    Peter Gustafsson Dec 5, 2007 Reply

    Arthur & Alex, har ni koll på vart alla X-41 finns?

    Danmark & Norge har en hög. Hur ser det ut i övrigt?

  19. PelleL Dec 5, 2007 Reply

    Är det inte så att Swanen är mer inriktad på den amerikanska marknaden och därmed optimerad för generellt lättare vindar än X-41’an som jag tycker känns klart inriktad på IRC-segling i nordvästeuropa?

  20. Alexander Dec 5, 2007 Reply

    Det är en ganska koncentrerad flotta i Östersjön, Finland, Estland, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge. Det är ett ~30 tal som levererats och ~30 till levereras i vår. Iom VM så blir det med stor sannolikhet ISAF godkänd entyps klass likt X-35, Farr 40, Swan 45, X-99, Open 60 och mumm 30. Sen har du båtar i England, Medelhavet, Sarah i USA, och enligt X-yachts i Aussie en X-41 där. (Som jag hoppas ska segla Sydney-Hobart). Men den stora massan är som sagt i Nord-Europa.

    Swan 45 är mkt coolare än 42 in my opinion, inte utrustad med modeflugan att sätta 2 gocartrattar och peke på en 40fots blysläde. ;)

  21. Pelle P Dec 5, 2007 Reply

    Alexander!
    Det sägs att klassregeln (X-41) ska komma i dagarna, vet du ngt??

    Pelle P

    PS
    Ska jobba på att få ner så många norrmän som möjligt…
    DS

  22. Alexander Dec 5, 2007 Reply

    PelleP: Nix, jag sitter tyvärr inte på någon saftig info där. Annars hade jag publicerat det :) Men det låter bra!

  23. Arthur Dec 6, 2007 Reply

    Kent–> Du glömde att Swanen har en högre IRC rating 1.174 medans X-41 OD har 1.117.

    Sen så är inte Swan 42 framtagen för någon annan än just NYYC, den båten är från början endast tänkt att attrahera dom. Swan vill inte bygga fler båtar av den modellen, de vill bygga stora 100 fots yachter. De tjänar inte så mycket pengar på den modellen jämfört med 100 fotare…

    Sen att X-35 är mer extrem än X-41 vet jag inte. X-35 må vara mer överriggad än X-41 men den är även tänkt från början att segla på Medelhavet där det i 80% av fallen är lättvind.
    X-35 har inte bla. Kolfiber pipa & T-köl. På så sätt kan en X-35 aldrig bli styvare än en X-41.

    Bägge är jättefina båtar men tjänar olika syften.

    Mvh
    //Arthur

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.