Vad kan det här vara då?

15 Comments

  1. Black Widow Dec 4, 2007 Reply

    Hej på Er där ute!
    Kan det vara en……
    Jo, jag tror att det är en 606:a som väntar på att bli “snygg” igen!

  2. PelleL Dec 4, 2007 Reply

    Det är en 606 och den som renoverar den har inte läst klassregeln.

  3. Pelle P Dec 4, 2007 Reply

    Underbar komentar PelleL!
    Vad är missen i klassregeln? Glömt skriva “Boogie Wonderland” på båten?

  4. PelleL Dec 4, 2007 Reply

    C.5 Skrov
    C.5.1 BESLAG
    (a) Användning
    (i) Lock till flyttankar och dräneringspluggar ska vara på plats under kappsegling.
    C.5.2 UNDERHÅLL
    (a) Normalt underhåll såsom målning och polering är tillåtet och kräver inte ommätning och omcertifiering,men det är ägarens ansvar att ett ändrat eller reparerat skrov uppfyller dessa
    klassregler. Gelcoaten får inte avlägsnas annat än genom mattslipning som förberedelse för målning. Ojämnheter från tillverkningen i skrovets yta får fyllas med spackel. Större
    reparationer av skrovets yta gör mätbrevet ogiltigt. När mätbrevet ska förnyas måste en dokumentation av reparationen bifogas det gamla mätbrevet vid ansökan om nytt mätbrev.

    Man får alltså inte ta bort gelcoaten så hårt som dom gjort här. Nu vet ju alla inklusive jag att det ofta görs när man renoverar äldre båtar och när man presenterar en färdigrenoverad båt för ommätning så är det svårt att upptäcka men skall man “fuska” så får man göra det lite ……=/ diskret………..
    Om man som jag sitter på en officiell position här så är det svårt att bortse från saker man vet och som alla vet att man vet……Ärligt talat vet jag inte hur man skall hantera ett sånt här fall.

  5. Author
    Peter Gustafsson Dec 4, 2007 Reply

    Såvida det inte är en 606…

  6. PelleL Dec 4, 2007 Reply

    Nääää det skulle ju kunna var något annat….frågan är om det inte är en 707? Den är kanske lite för rak i friborden för att vara en 606. Jag får hoppas på att jag har fel först för då blir livet enklare…:-P….

  7. Bosse S Dec 4, 2007 Reply

    Skådar man inte en centerbordstrumma? Då kan det ju inte vara varken 606 eller 707.

  8. Martin A Dec 4, 2007 Reply

    Det är något jag inte vill ha….;-)

  9. Erik B Dec 4, 2007 Reply

    Jag håller med Bosse S. En centerbordstrumma och fribordsvinkeln pekar mot en Trissjolle. Funderade ett tag på Finn men de har mer rundade fribord???

    Hur många tusen Trissjollar finns det i förråd, garage, trädgårdar osv? Frågan gäller även IF, Maxi 77 osv men då kanske inte garaget är aktuella. Kanske dags att utlysa en historisk klass (> 30 år) på Tjörn, Lidingö osv!

  10. PelleL Dec 4, 2007 Reply

    Både 606 och 707 har en recess i botten för toppen på kölen. Jag tror det är den man ser. En trissjolle har dessutom ett slag eller “sprutlist” i friborden som man inte ser här.

  11. Andreas i MissMatch Dec 4, 2007 Reply

    GAVOTTEN skulle det kunna vara. Den påminner om trissen men utan sprutlist. Men de borde varra kasserade vid denna tiden….

  12. BosseB Dec 4, 2007 Reply

    Hej Erik B, kanske skulle ha en veteranbåtsklassning på liknande sätt som bilvärlden har??
    Tror att +30 eller är det 25?, år ger veteranbilsstatus, vilket ger billigare försäkring etc,
    Veteranrace där bara analoga instrument och sjökort (kommer ni ihåg dom? är tillåtna…….

  13. Richard Dec 4, 2007 Reply

    En gammal Finn-jolle kanske.

  14. Micke M Dec 4, 2007 Reply

    Gammal mini jolle ?

  15. Author
    Peter Gustafsson Dec 4, 2007 Reply

    OK, det verkar vara en 606:a med böldpest. Man hoppas ju att arbetet blir ordentligt dokumenterat :-)

    Har ni fler skumma bilder så maila mig på peter@blur.se så kan vi gissa tillsammans… också ett sätt att ta sig igenom vintern!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.