Tidigt ute…


ORC är snabba. Nu har man annonserat GP26 Global Champioship 2009. Inte illa för en klass som bara har 7 båtar i vattnet och 10-talet under byggnation.

Aktivast är man i Argentina där man ser ut att kunna få ihop en klass. Men inget annat land har, eller har planerat, fler än två båtar.

Regeln annonserades för två år sedan och det är väl bara GP42 som har fått till det, men bara i Spanien. Är det så att det är svårt att få till konstruktions-klasser, när det finns så många entypsbåtar som aktivt backas upp av sina leverantörer?

GP26 vs Melges 24, J/80, Laser SB3 m.fl.
GP33 vs Melges 32, J/105, X-35 m.fl.
GP42 vs NYYC Club Swan 42, X-41 m.fl.

4 Comments

  1. Jon Arnell Dec 20, 2007 Reply

    God Jul på er Alla först och främst! :)

    Kul att dem försöker etablera klasser! Vi får väl vänta och se hur utvecklingen går!
    X-41:an är uppe i över 60 sålda båtar och det mesta tyder på att vi kommer att ha en serie i norden/europa där det kommer att seglas entyp! Hur kul som helst! Vi inom Oxygen Sail racing Team har en liten intern vadslagning om vilket team som uppgraderar till X-41 klassen!

    Det finns två Team som funderar på att byta till X-41 och jag hoppas att de oxå finner sitt förnuft till fånga och börjar segla entyp så vi slipper diskutionen med respitreglerna ;) Och då menar jag en X-41 One Design Cup i Norra Europa med stor huvudsponsor! Det är den verklighet som X-41 går emot just nu och det kommer bli hur kul som helst!

    Att köra “motsvarande” GP42 i medelhavsserien kan man ju självklart oxå göra men då krävs en budget som är sjusiffrig årligen!
    Så det är inte aktuellt…

  2. Patrick Lindblom Dec 20, 2007 Reply

    Jag skulle tro att många känner att de har för dålig koll på vad en konstruktionsklass kostar att köra även i litet format. Om vi tycker att det är svårt att få kritisk massa i Melges 24, Mumm 30 och dylika båtar så är det nog bara förnamnet jämfört med boxklasserna.

    Jag tror personligen att det behöver dyka upp lite begagnade båtar så att folk vågar testa på en betydligt billigare båt. Sannolikt kommer man 2009 att kunna köpa en första generations GP42 till ett vettigt pris, när de är avskrivna av både sina första och andra ägare och behöver uppdateras. Om samma scenario gäller GP26/33 kommer säkert vi Svensson-team så småningom att kunna satsa på det vi också. Men det kostar nog en hel del att försöka vara på topp där. Ny båt varje år?

  3. Alexander Dec 20, 2007 Reply

    Man ska skriva om TP52 box-regeln, lite stora båtar kanske, men prisdrop är väl att vänta. (på så stora och avancerade båtar kommer iofs driftkostnad spela in mer och mer, lite som att köpa en vo60?)

  4. Author
    Peter Gustafsson Dec 20, 2007 Reply

    Precis som många gamla IOR-båtar pensionerades i Sverige :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.