Sweet… Seaquest Prima 38

Prima 38
Nu har äntligen Pär Lindforss (min segelmakare på Quantum) fått tummen ur.

Det har ju spekulerats en del vad det skulle bli efter Novan, men nu har bröderna Lindforss i alla fall köpt sig en Prima 38.

Det är framgångsrika “Bare Knuckles” som vunnit Prima 38 Nationals, Cork Week och varit trea i Fastnet IRC1. Generellt har Priman gått bra i IRC, även om de absolut bästa seglarna verkar ha sålt sina Primor de senaste åren. Båten ni nu skall se upp för kommer att heta Serendip SWE 6510.

På agendan nu står hemsegling och en del nya segel förstås. Sedan kan vi säkert få se Pär på de vanliga racen med Gotland Runt i IRC1 som sommarens höjdpunkt. 2009 har det pratats om Cowes Week och Fastnet Race. Då får man väl försöka kvala in som navigatör ombord…

IRC TCC=1.080 pekar väl på ett LYS på 1.35, vilket var vad den danska Prima hade som bland annat seglade Tjörn Runt. IMS GPH=580 vilket ju låter tufft för en 38-fotare!

Prima 38

Seaquest SQ Prima 38

“Some boats feel instinctively right the first time you step aboard”, Yachts and Yachting.

The Seaquest Prima 38 is designed for serious racing that also gets high marks for comfort. It’s easier to sail, faster and a lot more stylish than many other boats.

The Seaquest Prima 38 brings together recent design advances in a racer-cruiser package that is aimed at the performance end of the market and yet still able to attract the family that wants to do some fast paced cruising. She has a superbly balanced rig and hull making it extremely fast, stable and easy to helm.

“The Prima 38 represents exceptional value with high quality in every aspect of it’s construction” writes Peter Bentley from Yachts and Yachting, “It’s the balance, proportion and most importantly of all, the attention to detail that sets those that are simply ‘right’ from the also rans. The Prima is very definately ‘right’.”

The Seaquest Prima 38, being a “one design has a very strong and active class association. Strongest in the UK, details of the class association can be found here www.prima38.org .

Prima 38

Prima 38

Prima 38

Prima 38

Prima 38
Är det inte självaste Stephen Jones som designat Prima 38 som visar båten för Björn Lindforss?

Prima 38
Prima 38 Born Slippy pryder omslaget till Yachts & Yachting.

30 Comments

  1. A..... Feb 20, 2008 Reply

    Är den verkligen så Sweet???
    Den är ju sketgammel!

    Den danske som brukar segla T-R brukar vara i mål sent…

  2. Author
    Peter Gustafsson Feb 20, 2008 Reply

    Here we go again :-)

  3. Patrick Feb 20, 2008 Reply

    Men Peter, om Priman är Sweet måste ju min GS43:a passera som supersweet! :-)

  4. Alex Feb 20, 2008 Reply

    Grattis Bröderna Lindforss! Stort steg från Nova till denna båt, lycka till 2008.

    Mvh

  5. Jocke_R Feb 20, 2008 Reply

    Hur många gubbar är det ombord under race?

  6. Pelle P Feb 20, 2008 Reply

    1. Stort grattis Lindforssarna!!
    2. Och själv seglar du vad, A….?

  7. Bengt Falkenberg Feb 20, 2008 Reply

    Hum!
    Det verkar som att vara kompis med Peter är det som gäller för att få en båt klassad som Sweet. Jag skulle nog säga att Priman var Sweet tillsammans med IMX 40, Dufour 40 och 40.7.

  8. A..... Feb 20, 2008 Reply

    Just nu seglar jag inte.
    Väntar på att båten skall sjösättas.
    Tittar vi bakåt så har jag regelbundet kappseglat på följande båttyper: Nova, Albin 78, Express, Mumm 36, Corel 45, ILC 40, 3/4-ton, 1-ton, 2-ton, Farr 38, Wasa 38, First (27.7, 36.7 40.7), DS-37, J-80, X-35, X-99, X-332. Inte nämnda i kronologisk ordning.

    Kan hända att jag har glömt någon båt, men då är det garanterat inte en som är SWEET, för det brukar man inte förtränga på samma sätt…

  9. Bengt Falkenberg Feb 20, 2008 Reply

    Jag ville absolut inte vara nerlåtande om Prima 38 som jag seglat mycket mot och vet att i rätt händer är mycket snabb. Den verkar riktigt byggd, och enligt min mening bättre båt än de flesta på Sweet listan. Grattis till nya båten!
    Bengt Falkenberg.

  10. Author
    Peter Gustafsson Feb 20, 2008 Reply

    Bengt, du är ju min kompis :-)

    Det som framförallt gör Priman lite sweet i mina ögon är 110% fock, kolfiberrigg, styv som få, ett ton lättare än 40.7, rejält snabb för sin storlek och fruktansvärt stryktålig.

  11. Bengt Falkenberg Feb 20, 2008 Reply

    Och spinnacker:-)

  12. Author
    Peter Gustafsson Feb 20, 2008 Reply

    Ja, visst ser det trevligt ut :-)

  13. Patrick Feb 20, 2008 Reply

    Det har börjat dyka upp fler båtar med spinnaker på sistone. Har du ändra kriterierna? Jag har försökt räkna ut en mall för hur kriterierna till Sweet-serien ser ut, men det finns inget riktigt mönster. Ändå har man en känsla av att man förstår ungefär vilka båtar som hör dit. Märkligt!

  14. Author
    Peter Gustafsson Feb 20, 2008 Reply

    Saker som håller folk vakna om nätterna:

    – hur sätter TK LYS-tal på nya båtar?
    – hur avgör Mike Urwin “hull-factor” i IRC?
    – hur avgör Peter om om en båt är sweet eller ej?

    Som ni förstår kan jag inte avslöja vår formel ;-)

  15. Patrick Feb 20, 2008 Reply

    Nej, men Mike “går ju att snacka med”. Han “lyssnar på argument”. Hittills är din integritet gällande Sweet oantastlig! :-)

  16. A..... Feb 20, 2008 Reply

    Smaken är ju som vi alla vet ofta baserad på subjektivitet och känslor. Det finns sällan rationella tankar bakom…

  17. Fredrik Feb 20, 2008 Reply

    Peter, låter som du beskriver en 36,7 i din post nr 10… ;-)

  18. Bengt Falkenberg Feb 20, 2008 Reply

    Ursäkta frågan Peter men jag kan inte låta bli.
    Vilken av egenskaperna under nr 10 kvalade J-109 in på?:-)

  19. Alex Feb 20, 2008 Reply

    Det är väl redan avgjort? ;)
    http://www.blur.se/2007/12/27/sweetest-2007/

  20. ? Feb 20, 2008 Reply

    Alex! det visar bara vilka som hade flest datorer. Och 2007 är dåtid.

  21. Pär Lindforss Feb 20, 2008 Reply

    Tack för alla positiva kommentarer. Jag tror inte att sweet har med åldern att göra. Priman är från 1998 och tex Mumm 30 är från 1996.
    Jag tror att kolmast, bulbköl, stabilitet och segelplan påverkar. En del förstår sweet och andra gör det inte.
    I IRC kommer vi köra både symetriska och assymetriska spinnakrar.
    När det gäller antalet i besättningen så har de snabbaste i England kört på 10 man.

  22. Alex Feb 20, 2008 Reply

    ?->Anar jag lite svensk avundsjuka, eller är du alltid lika pessimistisk?

    Pär-> Kommer ni köra dubbla mätbrev ORCi/IRC? Eller blir det IRC/LYS?

    Mvh

  23. Jocke_R Feb 20, 2008 Reply

    10 st!! Har ni en cateringfirma som sponsor eller bjussar ni bara på kalla Gorbys?

  24. Jocke_R Feb 20, 2008 Reply

    Sweetest 2007: X-41, kom igen… Hur fn röstar folk? Är det samma människor som röstar på Christer Sjögren i schlagern?

  25. Author
    Peter Gustafsson Feb 20, 2008 Reply

    Även våra vänner på SA tyckte X-41 var ett “försiktigt val”…

    Your readers smell like IMS…

    “Conservative”?
    Maybe – I think “ignorant” is more likely.

  26. Jan Feb 20, 2008 Reply

    Ja, vad annat kan man säga än att samma människor tycks fylla diskussionspalterna världen över, i detta fall på gott och ont.

  27. Pär Lindforss Feb 21, 2008 Reply

    Alex det blir IRC/LYS.
    Jag såg en Prima med 578,4 i GPH sedan får man räkna med ca -4,5 sek. Det är meningslöst att segla med ett GPH på ca 574. En del båtar passar helt enkelt inte till ORCI.
    Jocke vi kommer inte låta Mats G fixa maten, så du behöver inte vänta på att Gorbyn ska tina.

  28. Andre´B. Feb 25, 2008 Reply

    Hej!
    Har en hel del bilder på bygget av just en Prima 38 liggandes på diskett. Fick dem av ägaren till den holländska Prima 38:an som gästade Kalmar i somras. Är som Bengt F. säger en välbyggd, snabb och mycket “Sweet” båt. Kan dela med mig om intresse finns…
    Mvh. Andre´B.

  29. Joakim Mar 6, 2008 Reply

    Det finns tre olika Prima 38 i ORC databas. Den snabbaste har GPH 580.5 från 2004 men den har inga mått för spinnaker och många andra mått saknas också. De två andra är omkring 590 (2007). Jag körde ORCi för en och det blev 591.3 altså mellan IMX 40 och First 40.7 just som i IRC. Och samma ~2% snabbare än X-35. Varför skulle den inte passa till ORCi?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.