Teknova/Albatross Sail Racing Team


Bengt Falkenberg och hans team skall uppgradera till en First 45 RC. Ryktet säger båten passerar Göteborg vecka 12 eller 13 på väg till Son i Norge där det skall meckas och tränas innan sjömätning 20/4 och Skagen Race 30/4.

Nu skall man ju leka med de stora killarna, så det verkar mest bli segling i Norge:
Skagen Race: 30/4
Norc Larvik: 24-25/5
Fearderseilatsen/Norc: 13-15/6
Gotland Runt: 28/6-2/7
Hermanö Runt 2/8
ORC int. EM / Norc: 3-9/8
Tjörn Runt: 16/8
Hollendersejlatsen/Norc: 30/8
NORC Åsgårdsstrand: 13-14/9

Besättning blir det vanliga gänget plus en del förstärkningar:
Bengt Falkenberg
Even Larsen
Bengt-Göran Johansson
Fritjof Ahlstedt
Anders Averdahl
Magnus Bjureblad
Mats Landervik
Tomas Rasmusen
Niklas Jarfelt
Carl Dahlberg
Magnus Mörk
Oscar Egnell
Mats-Uno Fredrikson
Per Wretlind
Gunnar Gustavsson
Martin Norling

Nya norrmän är Even Larsen kommer att köra taktiker ombord. Han har bla totalvunnit Feardern med egen 45 fotare. Dessutom Magnus Mörk som just slutat att segla proffisionelt med Knut Forstad. Två nya svenskar är Tomas Rassumsson som bland annat körde med Investor och Oskar Egnell har seglat som proffs de senaste fyra åren med bla Knut Forstad, HIQ sailing team och Nardina.

TEKNOVA går in som huvudsponsor och TVÅTUMFYRA Byggnads AB och Imprint seglar vidare som delsponsorer. Övriga samarbetspartners är Albatross Segel AB, Blue Ocean Yachts AB, Normar Yachts, Seldén Mast, Nexus, Robship och Gill.

Ser ju ut att vara en gedigen satsning!

28 Comments

  1. Arthur Arnell Mar 4, 2008 Reply

    Häftigt!

    Jag antar att Bengt ska ställa upp i IRC?

    Peter–> Menar du inte First 45 CR? Som står för Carbon Racing i specen…

    Grattis Bengt!!

    //Arthur

  2. Mister B. Mar 4, 2008 Reply

    Nåja. En annan sponsrad cruiser. Jo visst, First 45 är mycket intressant som privat cruisingbåt, men “allvarligt” racingbåt är den inte. Enligt min mening passar sponsringsdekalen till sådan lika bra som Chanel femma till suggan. Men det är bara min mening.
    Varför inte GP42?

  3. Alex Mar 4, 2008 Reply

    Grattis Bengt med besättning! Snygg Grafik!
    Ses på Gotland Runt och EM i Marstrand :-)

  4. Magnus H Mar 4, 2008 Reply

    Mr B,
    Håller med om att en GP42, eller varför inte en TP52, med samma grafik hade varit störtcool. Men jag tror att om Bengt för detta på tal och samtidigt ber om en budgetpost på 2-3 MSEK bara för att täcka värdeminskningen under projekttiden så tycker inte sponsorerna att varumärkesexponering vs. kostnad inte lirar längre…

    Tycker Bengt & co fått ihop ett imponerande projekt!

  5. Pelle P Mar 4, 2008 Reply

    Stort grattis Bengt!!

    Vad snackar vi för segel, nog borde det vara dags (sett till storleken) att titta på “något bakat”??!!

  6. ! Mar 4, 2008 Reply

    MR B!
    Varför är du nerlåtande mot detta gäng när dom jobbat hårt för detta projekt? Avundsjuka? Inga kompisar som vill segla med dig? Trasiga leksaker när du var liten?
    Vad finns det att vinna med dina kommentarer när detta gäng visar upp vad dom lyckats skapa.
    Jag har sett en First 45 Regatta Carbon och den funkar för mig.
    Det skall bli kul att se din GP 42 till sommaren.

  7. Micke Mar 4, 2008 Reply

    Hej Peter
    Är den sweet eller inte ?

    Micke M

  8. Bengt Falkenberg Mar 4, 2008 Reply

    Arthur!
    Vi kommmer att ta ut mätbrev både i ORCI och IRC. Vi kommer i år att köra i huvudsak ORCI då vi seglar norc rankingen, EM samt GR. En av anledningrna att vi valde just First 45 är att vi då har en båt där vi kan segla under bägge reglerna. RC står som jag fattat det för Regatta Carbon.

    Pelle P!
    Vi kommer att i huvudsak köra R3 segel som vi utvecklat i vinter för prestanda segling med båtar mellan 42-52 fot. Vi kommer med mer info senare i vår. Det är inte “bakade” segel utan snarare en vidarutveckling av våra R1 och R2 segel. Fördelen med dessa segel är att vi kan producera seglen “inhouse” i Göteborg, vilket gör att vi har kontroll av både produktionen och designen, från början till slut.
    Bengt Falkenberg

  9. Patrik Mar 4, 2008 Reply

    Egentligen inte så svårt att förstå varför man väljer en Cruiser/racer framför en ren Racingbåt typ TP42.
    Dels så har ju båten ett användningsområde utanför kappseglingsbanan, och just pga. detta så finns det ett hyfsat andrahandsvärde på båten, medans rena racers på bara några år tappar halva sitt inköpspris och oftast mer än det.
    Däremot blir man som betraktare häpen över vad snabbt de “heta” Cruiserracerna från X, Dufour, Dehler & Beneteau blir kalla och det är nyaste modellen som gäller och de hippa grabbarna byter båt ungefär lika ofta som jag köper nya seglarskor (varannat år) ungefär.

    //Patrik

  10. JJ Mar 4, 2008 Reply

    Det känns som att det i dagsläget finns för många olika modeller av båtar. Hade jag haft en stor budget för ett kappseglingprojekt hade iaf jag viljat satsa på en modell som samlar tillräckligt stort startfält för att få en egen klass, som t.ex. X-35. Entyp är ju trots allt det jämnaste sättet att tävla mot varandra. Hur kommer det sig att fler inte tänker som mig?

  11. Feffe Mar 4, 2008 Reply

    Coolt, snart är det sommar. Nu sticker jag till Cascais och spanar på fräna båtar !

    // F.

  12. matte Mar 4, 2008 Reply

    Den ser fruktansvärd ful ut om du frågar mej!

  13. Sam V Mar 5, 2008 Reply

    Kul med gedigen satsning. Hade möjligheten funnits kunde man ju tagit en X 41. Både få segla stor båt mot tungar gubbar OCH entyp. Finns ett gäng 41:or i Norge och över 30 kommer delta i X-yachts Gold Cup i Köpenhamn. Hälften av alla tillverkade!

  14. FD Mar 5, 2008 Reply

    JJ, det beror på att ursäkterna är så mga fler i respitregelklasserna.

  15. Arthur Arnell Mar 5, 2008 Reply

    “Däremot blir man som betraktare häpen över vad snabbt de “heta” Cruiserracerna från X, Dufour, Dehler & Beneteau blir kalla och det är nyaste modellen som gäller och de hippa grabbarna byter båt ungefär lika ofta som jag köper nya seglarskor (varannat år) ungefär.”

    Patrik–> Hur menar du nu?

    Från det när vår gamla båt X-43 “White Lady” var ny år 2005 steg priset på den till slutet 2007 med ca 800 000 kr.

    Alltså, från grund pris till grund pris.

    Och 43:an hade lite mer utrustning än standard….

    Mvh
    //Arthur

  16. Arthur Arnell Mar 5, 2008 Reply

    Det jag menar, en båt som ökar med så mycket pengar på så kort tid kan väl knappast benämnas som “kall”?

  17. Klas Mar 5, 2008 Reply

    Matte!

    Har någon frågat dig?

  18. Bengt Falkenberg Mar 5, 2008 Reply

    När det gäller våra val av båt så har det alltid varit två saker som avgjort.
    1: har varit att den naturligtvis skall kunna vinna de seglingar som vi har som huvudmålet med satsningen.

    2: har varit andrahands värdet. Att vi alltid väljer båtar med bra andrahandsvärde (40.7, 36.7, X35, 40.7 och 45RC) är väldigt medvetet. Denna taktik gör att vårt team iår kör sin 9:e säsong på raken. Om vi valt båtar med stora avskrivningar så hade vi inte varit med på banan längre.

    Hur ofta vi bytt båt beror ihuvudsak på att vi andvänder våra båtar för produkt utveckling av våra segel. När det händer saker med båtkonstruktioner och regel förändringar så vill vi testa dessa nyheter
    inhouse. Tex: X35 var en lätt fockbåt och First 45RC är en tung fockbåt.
    Med vår nya First 45RC så får vi inte bara senaste båtdesign utan även en testbänk för större segel än vad vi kunnat testa “inhouse” tidigare.
    Valet av 40.7 (igen) förra året var dels att vi hade en ny uppbyggnad av våra genoa garderober. Vi gjorde även stora förändringar i hur vi värderade olika faktorer i handicaps reglerna. Det var detta som gjorde att vi seglade under 5 olika system med samma båt förra året. Vi kunde dessutom jämföra alla siffror med vår första 40.7 och se att utvecklingen gått åt rätt håll. Vi visste att IMS var på gång bort och att det kommer nya regler, förra året var en viktig förberedelse för detta.
    Bengt Falkenberg

  19. Johan Mar 5, 2008 Reply

    Tycker det är fantastiskt att Bengt Falnekberg & Co lyckats landa ett projekt i denna storlek. Dom är mer sällsynta idag i Sverige.
    Designen är snygg och kommer ge samarbetspartnerna bra publicitet. Val av båt är smart, att inhandla en extrem racer ger kanske högre prestanda (och högre mätetal) men framförallt att båten blir svårare att avyttra och större prisfall.
    Nu gäller det att synas ordentligt, skaffa en kamera plus stativ från http://www.horizontrue.com/
    Lägg ut filmer på en blogg eller webb och sprid den väl och visa ert “supertrim”.

  20. Anders Mar 5, 2008 Reply

    Johan!

    Videkamera med vattentätt hus är inköpt.
    Head-cam finns kvar från förra året.
    Stativ finns det funderingar på…

    Och till sist, filmer kommer det att komma!

  21. Pelle P Mar 5, 2008 Reply

    Bengt!
    En snabb titt på er hemsida avslöjar inget om “R3”, eller misade jag något??
    Är nyfiken som f-n!!
    Vi ses i Skagen, undrar vem som får en plats…

  22. Pelle P Mar 5, 2008 Reply

    Halkade i pekfingervalsen; slutknorren ska förståss vara “, undrar vem som får en plats först…”

  23. Bengt Falkenberg Mar 5, 2008 Reply

    Pelle P!
    Vi vill testa klart innan vi släpper infon om R3. Vi och en 50 fotare i Stockholm kommer att testa i vår.
    Under tiden så kan du kolla på Teknovas hemsida om Porschen som kör i “Teknova stallet”.
    Bengt Falkenberg

  24. Stefan Mar 5, 2008 Reply

    Hej
    Snygg båt blev min favorit tillsamans med Elan 410 på Boot. Tuffare än 50:an och mer seglingsoptimerad. Har fått prospekt på båda men då andra för familjen mer prioriterade projekt lagt rabarber på pengarna i år så blir det ingen invetering i år. Briand var min favorit i slutet av IOR tiden och han ritade snygga och snabba ton båtar.

    Stefan

  25. Patrik Mar 6, 2008 Reply

    Arthur !

    Med kall menas inte tappar värde, att det är en dålig båt eller liknande utan att de coolaste killarna vill ha det senaste och en tre år gammal båt är ju inget cool.

  26. Bengt Falkenberg Mar 6, 2008 Reply

    Patrik!
    Jag förstår hur du menar. Jag tycker personligen på ett annat sätt.
    Jag värdera en båt som “het” mer utifrån hur den är iordning gjord och hur hon seglas, vilka resultat hon gör/gjort, mer än när hon är byggd/ritad.
    Tex. så tycker jag att en Express som seglas 100% rätt, känns mycket hetare än senaste designlådan från Italien med dåligt trimmade segel,
    på väg ut till fel kant.
    De mest “Sweeta” båtar som jag seglat är fortfarande Finnjolle och Soling. Detta trots alla nyare båtar, med roliga egenskaper, som jag seglat.
    Bengt Falkenberg

  27. Patrik Mar 6, 2008 Reply

    Vilka resultat en båt gör beror naturligtvis mest på vilka gubbar som seglar den, men även vilket hur “rätt” mätetal den fått.

  28. Matte B Mar 9, 2008 Reply

    (ej att förväxla med tidigare “matte”)

    Stort Grattis! Projektet är väl igenomtänkt med tydliga mål. Historien visar på att ni är att räkna med i toppstriden. Förra året var ju fenomenalt seglat sett till resultat. Hade varit riktigt kul och spännande att följa segelutvecklingen på loftet, hungern efter ytterligare förbättringar verkar inte ha sinat hos er på Albatross! Förstår om du är taggad Bengt!

    Niklas, dags att börja pumpa igen… Den spinnaren är nog några kvadrat, och snabbt skall det gå! Riktigt snabbt!

    Lycka till! /Mathias B

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.