Expedition v5.2

Nu finns en ny version av Expedition att ladda ner.

Efter shorthandedträffen visade det sig att just routing, och användning av taktikmjukvara, stod högst på folks lista över områden man ville veta mer om.

Jag håller på att jaga folk som skulle kunna hålla en dragning i ämnet. Jag har hyfsad koll, men jag vill få till något riktigt bra så att vi alla kan lära oss något. Återkommer inom kort.

Hello,

I have just posted an update to the web.

The main new feature is new C-Map software that apparently resolves a few issues, but there are some other useful enhancements:

* New C-Map libraries,
* Enhanced tidal currents for San Francisco and the Solent,
* Stripchart enhancements,
* Faster C-Map avoid land function in optimal routing,
* Refinements to optimal routing,
* Extended Ockam calibration support,
* Enhanced B&G Hercules support,
* Enhanced Saildocs,
* Various interface and performance enhancements.

Rgrds,

Nick

More from our site

33 Comments

  1. Tom Mar 12, 2008 Reply

    En Webcast med Nick skulle vara spännande. Jag tror inte det är så många superanvändare i Norden, förutom dig och …….

  2. Mats Swensson Mar 12, 2008 Reply

    … Roger Nilsson?

  3. Lars S Mar 13, 2008 Reply

    Ett sådant seminarium eller snarare kurs skulle vara toppen! Kanske kunde man lägga en kurs på en helg så att folk skulle kunna resa dit. Två dagar med intensiv praktisk träning på Expedition.

    North U försökte sätta upp en sådan kurs i USA (även nätseminarium) förra året. Försökte anmäla mig men den blev inställd… På deras hemsida föreföll det dock som att det fanns utbildningsmaterial etc. Kanske North-killarna i Sverige vet något om detta?

    Peter – Jag äger ett utbildningsföretag i Stockholm. Vi har nya fina utbildningslokaler i centrala Stockholm (ca 10 min från centralen). Jag kan ställa upp med gratis lokaler över en helg om vi fixar en sådan kurs! Enda kostnaden som deltagarna behöver dela på är arvodet till läraren (som vi måste hitta…). Borde även vara möjligt att köra med en mindre grupp utan att priset skulle bli högt…

    Vad tycker ni?

    Lasse

  4. Patrick Mar 13, 2008 Reply

    Jag är på!

  5. Laiska Mar 13, 2008 Reply

    Hej grabbar,

    förstår inte riktigt vad ni tror att ni behöver en sådan kurs till ;-)

    Det är väl bara att skaffa programmet, och köra på = Sailonline.org.
    Practice makes you perfect!

  6. Lars S Mar 13, 2008 Reply

    Man kan säkert lära sig det genom att sitta hemma och öva också. Själv känner jag att detta tar mycket tid, kanske inte alls blir av och att det dessutom finns massor av frågor att ställa till någon som är erfaren.
    Har själv kört Expedition sedan ett år på min X-35:a och tycker att det är ett toppenprogram. Känner att jag har hyfsad koll på många av basfunktionerna, men inser också hur mycket mer det finns att lära… Ser att detta kan ge kappseglandet en ny dimension, men inser också att jag behöver stöd för att nå dit…
    Vad jag ser framför mig är en tvådagars helg-workshop där alla deltagarna sitter med egna datorer framför sig med Expedition instalerat. Läraren går igenom programet först övergripande och sedan funktion för funktion där lärarens presentation varvas med praktiska övningar. Mycket tid för frågor och diskussioner ges…
    Detta är i alla fall vad jag skulle behöva. Skulle säkert få med några fler från min besättning också…
    Patrick L – skulle man inte kunna göra en sådan aktivitet som en samverkansgrej mellan SHF och X-35-förbundet?
    Lasse

  7. PelleL Mar 13, 2008 Reply

    Jag skulle också vara intresserad av ett sådant upplägg. Det är ju inte så svårt att komma igång på “grundnivå” med expedition men….det finns mycket att lära. Ett viktigt ämne som inte nämnts än är strategier för instrumentkalibrering…..

  8. Lars S Mar 13, 2008 Reply

    …. Mitt i prick PelleL. Ett område där jag också känner mig mycket osäker. Fuskar fortfarande och kör all kalibrering i Nexus programvara som är mycket enkel att jobba med, men anar att det finns en hel del andra spännande saker att göra i Expedition….
    Lasse

  9. Mats Swensson Mar 13, 2008 Reply

    Hej
    Jag är också intresserad av ett sådant upplägg. Seglar lite havskappsegling med entonnaren Sapphire -87.

  10. Nisse Mar 13, 2008 Reply

    Nån som har aktuellt pris ? ( På programvaran )

    Mvh

    /N

  11. Lars S Mar 13, 2008 Reply

    Nisse:
    Kolla på Expeditions hemsida http://www.iexpedition.org/index.htm
    Jag köpte den själv där förra året. Enkel nedladdning. Sedan får man växla lite koder med Nick som är mycket bra att ha och göra med! Bryr sig verkligen. När jag t ex hade propblem med AIS tog han fram en ny programvaruutgåva på några veckor. Imponerande!
    Lasse

  12. Lars S Mar 13, 2008 Reply

    Kollade just priset på deras hemsida $US1295
    Riktigt trevligt med dagens dollarkurs….
    /L

  13. Nisse Mar 13, 2008 Reply

    OOps ! Inget för IKEAs kunder ( inte ens med dagens dollarkurs ) ! Men tack för upplysningen.

    Jag får nog skaffa ett IT-företag och ta det på firman :-)

    Mvh

    /N

  14. Laiska Mar 13, 2008 Reply

    Kalibrering är säkert den svåraste delen, när man tar en “tactical” program i bruk. Och samlanden av båtens polar-data. Men sådana saker kan inte övas “vid skrivbordet”, utan man bevöver timmar och timmar på båten.
    Deckman bjuder förresten “färdiga” polar-filer för vissa båtar. Dom är rätt enkla, men kanske det med syfte…
    Jag har “tränat” Deckman nu sen förra sommaren, och det känns att viktigaste är att även om man har komputern som visar den optimerade routen med några fingertryck, och kanske farten också, så är den taktiska navigeringen ett fulltids-jobb. Man måset ha konstant koll på vad händer med vädret och konkurranssen, och vilka optioner kanske öppnar sig. Att t.ex trimma segel, och navigera går inte samtidigt.
    Och sen måste man alltid komma ihåg, att om väderprognosen inte stämmer, så är den software-routing lätt helt värdelös.

  15. Lars S Mar 13, 2008 Reply

    Självklart har du helt rätt i det du säger Laiska. Timmar på vattnet är det som räknas och man kan aldrig lita helt på teknikens under. Själv känner jag dock att jag har många frågor om tillvägagångssätt och upplägg för hanteringen av mjukvaran i olika situationer. Tror att jag just nu skulle få en rejäl skjuts framåt av en intensivworkshop med ett proffs….
    Sedan är det nog lite personligt hur man lär. Vissa leker sig fram och lär (t ex mina barn…) andra, som jag, vill gärna ha lite guidning, tipps och råd…
    Lasse

  16. Laiska Mar 14, 2008 Reply

    Jag har trots mina nästan 50 år (eller kanske just därför) för liten tålamod för att sitta stilla i en klassrum, väntande på att någon skulle avslöja programmets “hemligheter”. Om man har frågor. det finns ju internet.
    Men. Borde vi sätta upp en “forum” där vi wannabe-heavy-user-routers kunde växla erfarenheter, och ställa upp frågor. Kanske @ sailonline.org.

    PS. Expedition har en egen forum @ http://forum.seilpartner.no/

  17. Author
    Peter Gustafsson Mar 14, 2008 Reply

    Laiska, kan inte http://forum.seilpartner.no/ faktiskt funka för detta?

    Eller är det för produktspecifikt? Man kan säkert få dem att lägga till ett generellt forum där folk med andra programvaror kan bidra. Jag känner att jag inte vill ha ytterligare en plats att kolla efter information…

  18. Lars S Mar 15, 2008 Reply

    Laiska: Olika människor lär på olika sätt. Själv jobbar jag dagligen via klassrum och lär mycket gärna på detta sätt. Tror att det är viktigt att var och en finner sitt sätt att tillägna sig kunskap. Personligen har jag istället svårt för att sätta mig själv framför datorn och ensam sitta och öva på ett program som detta… Föredrar handledning och dialog.
    Expeditionforumet är bra. Tyvärr är aktiviteten där lite låg.

  19. Lars S Mar 15, 2008 Reply

    Om vi skulle försöka ordna en aktivitet i linje med vad jag föreslagit ovan gäller det att hitta någon som är kunnig på Expedition, en hyfsad pedagog och villig att ställa upp. Några idéer?

    Peter, du passar lite ovan, men efter alla intelligenta kommentarer du haft kring Expedition i olika samanhang vet jag att du kan mycket och skulle kunna vara ett bra alternativ. Dessutom ser vi ju via detta forum att du är bra på att uttrycka dig och förklara…
    /L

  20. Lars S Mar 18, 2008 Reply

    Hur är det med intresset för denna fråga?
    /Lasse

  21. Laiska Mar 19, 2008 Reply

    Ni vill kanske kolla resultat från min senaste “träningspass”: http://www.sailonline.org/races/46/leaderboard/
    ;-)
    Kolla också: http://www.tangosailing.nu/

  22. Author
    Peter Gustafsson Mar 19, 2008 Reply

    Snyggt jobbat Laiska, snart får du inte vara med längre :-)

    Lars, jag drar i lite olika trådar. Låt mig återkomma i ämnet.

  23. Laiska Mar 19, 2008 Reply

    Ja, routing är värkligen en mycket kraftfull verktyg! Ibland tror man inte sina ögon med alla taktiska/strategiska mögligheter som öppnar sig;-)
    Och jag har förståss absolut inget emot routing-kursser om sådana skulle arrangeras. Jag är minst lika informations-hungrig som alla andra. I verkligheten tror jag dock att det blir lite svårt för mig att resa till GTB eller STO för bara det här.
    Jag är ingen vidare pedagog (har gjordt det tillräckligt att veta), men sak vill jag dela: om man inte gillar att sitta vid datorskärmen, kan man lika väl glömma “routing”. Ni kommer nämnligen att göra det mycket. Som jag sa tidigare, strategist navigering är heltidsjobb, liksom styrning eller trimning båda är. Som tur är, det är helt facinerande att samla data, studera väder, köra vad/om skenarios och så småningom hitta någon trick som lämnar konkurranssen bakom ;-).

  24. swe1301 Mar 19, 2008 Reply

    Så det var därför du (och din bror) gick så snabbt/rätt…. :-)
    Expedition gjorde det möjligt.

    Bra jobbat & Grattis.

  25. Lars S Mar 19, 2008 Reply

    Hej Laiska!
    Missförstå mig inte. Jag menade inte att jag inte vill sitta framför datorn. Det gör jag stor del av dagarna i alla fall… :) Det jag menar är att jag gillar att få en kunskapsmässig “knuff” i rätt riktning. Jag är nu på den låga nivån kunskapsmässigt att det tar ganska lång tid att bara reda ut hur olika funktioner funkar och skall användas. Tror att någon form av kurs då skulle kunna bidra en hel del… Ett annat alternativ vore ju några bra och praktiskt orienterade böcker i ämnet, men några sådana har jag inte lyckats finna. Det enda jag har är den manual som finns i Expedition. Även om den är ganska omfångsrik upplever jag att den lämnar en hel del att önska… Har i min “ensamhet” fastnat i en del funktioner och inte fattat hur jag skall göra….
    /Lasse

  26. Laiska Mar 20, 2008 Reply

    Missförstå mig inte, jag vill bara på min klumpiga sätt locka mer deltagare till sailonline, och då helst folk med routing-software, så att motståndet blir hårdare (man måste jobba för fullt redan nu, men ändå ;-).
    Och jag är själv ingen expert just i Expedition, utan använder en annan program, Deckman, från B&G.

  27. Patrick Mar 20, 2008 Reply

    Laiska, förklara: Använder du Deckman när du kör sailonline?

  28. Laiska Mar 20, 2008 Reply

    Ja visst, iden med att köra sailonline är (för mig) att träna Deckman & grib-routing. Och den funkar rätt bra, åtminstone när man “kör” längre distanser, dvs. mer än 50 nm mellan märken. Och vädret bör också passa: jämn vind eller slör ger den naturligtvis ingen fördel.

  29. Patrick Mar 20, 2008 Reply

    men är vädret i sailonline alltså det riktiga vädret? Eller går det att ladda ned gribbarna från sailonline?

  30. Laiska Mar 20, 2008 Reply

    Sailonline använder “riktig” väderleksinformation, jag tror att den är den aktuella prognosen @ weathertech.
    Ibland stämmer den med den infon man får från tex UGRIB/NOAA, ibland skiljer dom mer eller mindre. Men så är det också IRL, så jag tror att det blir rätt bra simulation.
    Om man fick ladda ner de gribbarna som dom använder i spelet, skulle det bli ett lätt match!

  31. Patrick Mar 20, 2008 Reply

    Coolt! Det sätter det hela i ny dager för min del i alla fall…

  32. Laiska Mar 21, 2008 Reply

    Bra! Nästa race börjar lördag 1800 svensk tid. Panama till San Francisco – det värsta racet hitills, jag tror att den ska ta 10 dagar ;-)

  33. Author
    Peter Gustafsson Mar 21, 2008 Reply

    Då kanske man skall försöka vara med igen. Jag hatar de där racen då folk sitter uppe hela nätterna och finlirar…

    http://sailonline.org/

    A fleetrace with fast 60ft trimarans. The history of California had a major “gold rush” in the 1850′s and one of the major routes to get there was New York to Panama and then Panama to San Francisco. Race starts: Mar 22nd 17:00

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>