Nyfiken på… Lena Engström, SSF

Lena+Engström+026-72.jpg
Fredriksson har intervjuat seglarförbundets nya ordförande.

Mycket bra, och mycket tänkvärda saker som kommer upp. Till exempel pratar man om hur usla vi är på att marknadsföra vår sport (både till sexåringar eller när världsstjärnor seglar matchracing i Långedrag). Och så berör man frågan om varför så många lägger av med segling.

Skall bli spännande att se om Lena kan ruska liv i svensk segling.

Jag såg att Hans-Åke Fryklund var nöjd i senaste Segling:

En annan reflektion man kan göra är att medlemsavgiften är på 80-talets nivå. I dag betalar klubbarna 15 kronor per medlem…

Ja du, Hans-Åke, det förklarar ju varför vår sport är kvar i 80-talet!!!

Detta togs också upp på Saphira för ett tag sedan:

Jag har egentligen aldrig funderat över SSF:s funktion och verksamhet mer än att de verkar vara väldigt osynliga och inte direkt driver någon offensiv kampanj för segling som sport.

Häromdagen läste jag dock en liten artikel i tidningen segling som handlade om ekonomin i förbundet. På något sätt var man mycket nöjd med att man bara tar ut 16 kr/medlem och rackade ner lite på bla Golfförbundet som tar ut 200 kr/medlem och det Danska förbundet som tar ut 70 kr/medlem. Man talade om att man bara hade 6 anställda och att det Danska seglingsförbundet hade 21 anställda. På det hela taget verkade man nöjd med detta faktum.

För mig verkar det som om man inte riktigt har förstått sin roll i världen. Den som i dag sätter på en sportkanal på tv får antingen se fotboll, Ishockey eller, ja just det, golf. Golfförbundet har med andra ord väl använt de pengar man får av sina medlemmar. Sporten syns och hörs och man delar också gratis ut en medlemstidning.

16 kr? För mig känns det som om man inte har haft kraft och mod att på de senaste 100 åren förklara för sina medlemmar vad som krävs för att man skall kunna bedriva en bra verksamhet. Om man i stället tog ut 50 eller 70 kr/medlem så hade ingen höjt på ögonbrynen. Det är en struntsumma i sammanhanget för var och en men som skulle ge ett förbund helt andra möjligheter att bedriva en riktig verksamhet.

Jag hoppas att vår nya ordförande funderar över detta och inte bara försöker göra det bästa av den verklighet som finns i dag då den tydligen är hopplöst föråldrad.

Jag betalar alltså 750:- till min kära klubb varav 15:- går till SSF och typ 1:- till LYS-arbetet?

25 Comments

  1. Backe Apr 23, 2008 Reply

    Hmm, blev lite osaker. Men visst ar den summan en arsavgift? Inte manadsavgift?
    Tankte bara att det kunde vara kul att jamfora med vad jag betalar i Hong Kong. Jag betalar ungefar SEK 1000 / man.

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 23, 2008 Reply

    Årsavgift så klart. För 1.000:-/månaden så förutsätter jag att din klubb har en bra bar?

  3. Backe Apr 23, 2008 Reply

    Du ar valkommen att komma over och testa den/dom :)

  4. PelleL Apr 23, 2008 Reply

    Det här med SSF’s avgifter är rätt intressant. Jag tror mycket av rädslan att höja bottnar i vetskapen att den stora majoriteten av medlemmarna är medlem i sin klubb av ett skäl: Att få en billig båtplats! Majoriteten av SSF’s medlemmsklubbar är inte i första hand idrottsföreningar utan “hamnägare” vars medlemmar kräver att klubben vänder på varje krona för att ge det medlemmarna vill ha. Jag menar att det här är en av grunderna till SSF’s problem. Man ÄR ett idrottsförbund vars enda uppgift är att driva och stötta idrottsverksamhet på olika nivåer MEN majoriteten av medlemmarna är bara intresserade av en billig båtplats. Samtidigt är man livrädd att bli av med sin stora medlemsbas i hamnföreningarna som ger “status” i idrottsvärlden alltså måste det vara billigt att vara med. Förmodligen skulle det vara bra att höja medlemsavgiften med en faktor 10, bli av med 90% av medlemmarna och kunna fokusera på idrotten segling på alla plan utan att skämmas för det. Hamnföreningarna har sin plats i SBU.

  5. Patrick Apr 23, 2008 Reply

    Hear hear. Instämmer FULLSTÄNDIGT med föregående talare.

    • Olle Mar 31, 2013 Reply

      Det var ett tag sedan…

      • Patrick L Mar 31, 2013 Reply

        Verkligen!

        • Olle Apr 1, 2013 Reply

          Ändrat ståndpunkt nu?

          • Bus Apr 1, 2013

            Olle
            Trampa inte på ömma tår

          • Patrick L Apr 2, 2013

            Tja, principer är en sak och praktisk verklighet är en annan. Jag har lagt ganska mycket tid på att sätta mig in i frågan och har genom det kommit till en annan slutsats än jag hade för 5 år sedan.

          • Olle Apr 2, 2013

            Att PatrikL numera sitter i styrelsen där avvikande åsikter ej ses med blida ögon spelar nog ingen roll ;-), att PelleL sitter i tekniska kommittén spelar nog ingen roll heller. Det är rätt intressant att båda herrarna hade en stark uppfattning i frågan, ett par år innan det ens var en fråga!
            Vindflöjlar passar bra på båtar, men är inte särskilt karaktärsdanande!

            Eller hur var det “Heat hear instämmet FULLSTÄNDIGT med”

          • Author
            Peter Gustafsson Apr 2, 2013

            Svårt att hitta bra debattforum efter SBU-frågan?

            Abstinens efter att juniorsegling.se lade ner?

            Eller bara rekordförsök i provocerande kommentarer?

            Bra att seglingssäsongen börjar snart :-)

  6. Richard Apr 23, 2008 Reply

    Ett inbillat tillstånd av moment 22 alltså.

  7. Henrik Apr 23, 2008 Reply

    Lite reflektioner från mig som är ordförande i en båtklubb dubbelansluten både till SSF och SBU (vilket är vanligt). Vi har ca 600 medlemmar 400 av dessa har båt. 50/50 fördelning mellan segel- och motorbåt. 25 av seglarna är kappseglare resten är båtmänniskor som drivs av annat än tävlingsmomentet. Vi betalar medlemsavgift för samtliga 600 medlemmar vilket blir en del till SSF. Nyttan med anslutningen till SSF är sådeles ganska liten för de stora flertalet medlemmar i båtklubben. Att då som PelleL verkar vilja se, ta ut en högre avgift som betalas av färre ser i alla fall jag ingen vits med och då finns det en risk att klubbar lämnar SSF och de som vill kappsegla söker ytterligare ett medlemskap i ett fåtal klubbar som är anslutna till SSF t.e.x KSSS och GKSS. Rekryteringen av kappseglare sker dessutom ute i många ideellt arbetande klubbar och att då inte vara anslutna till SSF för att det flesta där skulle ha medlemskapet för att få en båtplats tror jag har inte har någon positiv inverkan på möjligheten för seglingen att i större utsträckning nå offentlig uppmärksamhet utan tvärt om. I föreningssverige är det dessutom faktiskt bra och inte bara “status” att ha “muskler” genom ett stort antal medlemmar. Det gäller bl.a. möjlighet till ekonomiskabidrag samt möjlighet att göra påverkan på beslutsfattare inom näringsliv och politik inom de områden som seglare har behov.

  8. MiniMe Apr 23, 2008 Reply

    Jag tror nog att det i många fall är dumsnålt. Många klubbar användar sig av KSR eller LYS i sina klubbseglingar. Vidare är kappsegling en del av trditionen inom segelsporten. Det glöms bort i många fall. En anan sak är att klubbarna blir förskonade att ses som ekonomiska föreningar så länge de har en idrottsverksamhet.
    Tyvärr är det så att 90% av medlemsinteckterna får går till klubbholmen som används av många men långtifrån alla men kappseglarna och i många fall även juniorverksamhet ska klara sig själva eller mycket få medel. Som styrelsemedlem fick jag faktiskt uppleva hur det diskuterades att få in pengar. Man tog tom pengarna som kom från kommunen för ungdomsverksamheten utan att skämmas för bastu och dylikt. …och det var vuxna mäniskor. Fy

  9. LarsS Apr 23, 2008 Reply

    Tyvärr upplever jag att PelleL har helt rätt. Har personligen suttit i flera klubbars styrelser och stött på precis detta problem. Merparten av klubbmedlemmarna är helt ointresserade av kappsegling då de bara vill ha en billig båtplats och kanske bara har en motorbåt. Detta trots att klubben är en segelklubb dvs en idrottsklubb. Givetvis ligger det en del i vad Henrik säger att många medlemmar kan göra verksamheten stark. Detta gäller dock inte då ett flertal av dessa ser negativt på det som klubben sysslar med. Jag har varit med om betydligt mer tråkiga effekter än de som Pelle beskriver. Stora grupper medlemmar som verkar för att klubben ej skall vara medlem i SSF då detta kostar pengar. Ifrågasättande av arrangerandet av SM i en klass då det riskerade att gå med förlust och medlemmarnas avgifter inte skall gå till sådan verksamhet som bara berör ett fåtal som var aktiva i den aktuella klassen. Ifrågasättandet om klubbens dusch/bastu skulle få användas av vintertränande elitseglare som bjöds in från en annan klubb då detta slet på klubbens fina anläggning. … och mycket annat vansinnigt!
    Jag anser därför precis som Pelle anser att en idrottsklubb bör bestå av medlemmar som är intresserade av den sport som utövas. Om de inte aktivt tävlar spelar mindre roll, men en segelklubb sysslar med segling som är en sport. Vill man ut på havet i andra former finns det väl sjöscauter och liknande organisationer. Vore nog bra om segelklubbar inte i så stor utsträckning ägde bryggor och anläggningar. Detta skulle kunna förvaltas i separata organisationer eller av kommunen. Hur många fotbolls- eller hockeyklubbat äger och underhåller sina anläggningar helt själva… Tyvärr tar allt detta fokus från vår fina sport…
    Lasse

  10. PelleL Apr 24, 2008 Reply

    Jag ifrågasätter egentligen inget av det som Henrik säger men jag menar att det kan inte vara bra för en förenings eller förbunds trovärdighet utåt att 90% eller mer av dess medlemmar i princip är ointresserade av verksamheten. Att det sedan finns ett stort behov av att driva opion i “båtlivsfrågor” menar jag är inte SSF’s sak, det gör SBU och SXK mycket bättre. Jag anser SSF skall driva idrotten segling och dess frågor.

    • Olle Apr 1, 2013 Reply

      Så tyckte du då…

      • Pelle Lindell Apr 1, 2013 Reply

        Och?

        • Olle Apr 1, 2013 Reply

          Trovärdig som en vindflöjel

          • Pelle Lindell Apr 1, 2013

            Den bedömningen får väl stå för dig…..det är varken första och inte heller sista gången jag ändrar ståndpunkt efter ha lyssnat på andras argument och lagt lite tid på att sätta mig in i en fråga. Hur som helst har jag lite svårt att förstå din avsikt med att gräva i fyra år gamla inlägg.

  11. Mats V Apr 24, 2008 Reply

    Apropå Lena; bra att det äntligen kom lite eftersökt info om vem hon är och vad hon vill. Verkar positivt så här långt tycker jag.

  12. Henrik Apr 24, 2008 Reply

    Är det någon som vet hur stor andel av SSF’s finansiering som kommer från medlemsavgifter?

  13. PelleL Apr 24, 2008 Reply

    Enligt årsredovisningen hade 2007 SSF i runda slängar 14.7 miljoner i intäkter. Av det var 2.2 miljoner medlemsavgifter.

    http://www.svensksegling.se/files/%7BD9E398D9-8ECE-49D0-8CE6-7E075F8FD6E1%7D.pdf

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.