Knape Marin i konkurs

Det har ju varit lite skriverier om Knape Marin senaste året. I februari skrev G-P konsument om hur missnöjda anmälde företaget (“Jimmy åkte på rejäl smäll”, “ARN: Båten saknar CE-märkning”, “Anders motor havererade” och “Tvist om båt i rätten”).

Nu verkar någon ha tröttnat, och bolaget försattes i konkurs 2008-05-09. Lite udda är att man ändrade namn (från Bo Knape Marin till Smörbådans Marina Aktiebolag) och i bolagsordningen så sent som 2008-04-25. Organisationsnummer är 556456-8987 och konkursförvaltare är Advokatfirman Lindahl.

Så här ser omsättningen ut senaste åren. Nån som har koll på om det är bra eller dåligt för ett företag som kränger båtar. Med 9 anställda måste man ha ut 25% på varje såld båt?

0509-0608 35.4 Mkr
0409-0508 54.2 Mkr
0309-0408 36.4 Mkr

More from our site

35 Comments

  1. Nobbe May 15, 2008 Reply

    Förstår ej vitsen med båtmäklare, “Tänk dig en bra husmäklare – jojo”. Dom tar inget ansvar för fel och båtarna kan ligga hos flera mäklare samtidigt – alltså ingen exklusivitet verkar råda vilket innebär att båten kan säljas av en annan mäklare medan du förhandlar.

  2. Stefan May 15, 2008 Reply

    Nja 30-50 miljoner om det är provisioner är bra och bär lugnt 9 pers. Men om man säljer i egen räkning så blir det lite annorlunda och så finns alltid risken att det hamnar några i lagret. Jag förmodar att tillverkaren tillhandhåller demo båtar på kommision en tid men det tar slut. Med den omsättningen måste finnas några gravade hundar.

    Stefan

  3. Author
  4. Njaaa May 15, 2008 Reply

    Sålde inte de nya Hunter segelbåtar bla. isåfall är väl det väl ingen jätte bra omsättning? Har för mig att de även sålt andra nya fabrikat också. Någon som vet vem som är konkursförvaltare och vad som händer med alla kunder som precis köpt en båt av dem?

  5. Author
    Peter Gustafsson May 15, 2008 Reply

    Elan var nog det som gick bäst. Står en ny 410 där som bottenmålades för en vecka sedan, och ligger en hög andra på land.

    Konkursförvaltare är som sagt Advokatfirman Lindahl.

  6. Richard May 15, 2008 Reply

    Att byta namn så där är inget ovanligt. Görs ofta när man, så att säga, känner på sig att man snart måste göra patron ur.

  7. Anders May 16, 2008 Reply

    Ja, för gör man ett namnbyte i grevens tid så kan man starta upp ett nytt bolag med sitt “välkända” namn..

    Så efter en lite lätt skuldsanering så är man igång igen.
    “Business as usual”

  8. krister May 16, 2008 Reply

    Kollade på en elan innan vi köpte vår båt.
    Mr Knape himself talade om att våran grabb på 5 år inte fick gå ner i båten för en kund hade köpt den. Detta var på Öppet varv.

    Samma sak upprepades på en båtmässa i GBG i februari mot en annan 2barns familj.

    Deras sätt att attrahera barnfamiljer är intressant…eller så håller inte båtarna för barnfamiljer…..

    Vi valde en Dehler istället…. där var vi välkomna ner i ruffen….

    Bra att säljare som är i mitt tycke oseriösa försvinner….

  9. Stefan May 16, 2008 Reply

    Ja en större skojare får man leta efter, hoppas nu Göteborgs-Posten inte missar att han startade nytt parallellt bolag när det blåste kring honom tidigare och nu först byter namn och sedan sätter bolaget i konkurs när han fått ett par stämningar på halsen…

    Det går till hur som helst har jag fått veta av bekanta som tyvärr fastnade för båt han hade till förmedling…guld och gröna skogar – tills köpeavtalet är undertecknat då gäller bara att bli av med kunden och låtsas som det regnar…

  10. Anders May 16, 2008 Reply

    Det finns garanterat många skojiga historier som säljare.
    Jag kan ta Albinsäljaren BK som trodde att han hade försäljningen av en Nova till Herr L och Fru P som i en liten ask. Då får BK höra att de har precis vart och skrivit på för en Comfortina, varpå Nova BK sätter sig i bilen, kör i kapp LoP på söderleden, får dem att stanna vid vägkanten och försöker att övertala dem om att riva kontrakten och ta en Nova istället…. förgäves

    (Alla liknelser med personer i verkliheten är helt avsiktliga)

  11. Stefan May 16, 2008 Reply

    Eller när förmedlaren BK var ute med en familj i en större motorbåt och den medföljande anställde gasten frågade hur mycket en sådan här båt med dubbla motorer drar.

    “- Det pratar vi inte om nu” tyckte BK som inte trodde att familjen kunde höra…

  12. Ric. May 16, 2008 Reply

    Stefan,
    Konsumentredaktionen är nu informerade.

  13. Tom May 19, 2008 Reply

    Knape Marin är sedan hösten 2006 ej längre generalagenter för Hunter segelbåtar. Sedan dess är Northern Light Yachts AB i Stockholm generalagent.

    Detta verkar med största sannolikhet vara en planerad konkurs där man köper tillbaks verksamheten från konkursförvaltaren och kör vidare under ett nytt namn, förmodligen nya Knape Marin AB.

    Tilläggas kan att båtbranschen mycket sällan tillämpar kommissionsköp för återförsäljarnas demobåtar utan de måste köpas in i eget lager

  14. Stefan May 20, 2008 Reply

    Se där, nu har även GP skrivit om konkursen, kan tänka på ditt tips Ric?

  15. Ric. May 20, 2008 Reply

    Kan ha underlättat att vi är kollegor, Nils Svensson och jag..
    :-)

  16. Erik May 29, 2008 Reply

    Tänk vad många det är som vet så fantastiskt mycket utan att veta speciellt mycket. Är och har varit kund under flera år hos nämnda firma och har bara de bästa rekommendationer om både företaget och Bo Knape. Visst, han kan vara lite stressig under de hektiska perioderna men att kalla honom skojare var det dummaste jag hört! Jag och flera med mig som är med i samma Elan-klubb är mycket nöjda och förstår inte denna kritik. Men kanske kan det vara avundsjukan som sätter sina spår i människor??? Att Knape haft flera anmälningar är naturligtvis tråkigt men den som kan läsa mellan raderna förstår nog att det krävs “two for a tango”.

  17. Author
    Peter Gustafsson May 29, 2008 Reply

    Det man vet är ju att firman är i konkurs och att det finns ovanligt många anmälningar hos ARN. Jag vet inte varför man skulle vara avundsjuk på någon i den sitsen?

    Om några tycker de är skojare, och Elanägarna älskar Knape Marin, så ligger sanningen säkert någonstans där emellan.

  18. Erik Jun 2, 2008 Reply

    Dom har också sålt ovanligt många fler båtar än andra båtsäljare. Det stod ju tom i artikeln i GP. Att det finns avundsjuka personer som älskar när andra hamnar i olycka vet vi ju sedan gammalt. Och den avundsjukan är nog värst!

  19. John Jun 23, 2008 Reply

    Sanningen tycker jag mig veta som köpt en båt av dom och förlorat ett par hundra lakan på kuppen plus massor av eget jobb för att i någon mån rädda familjens båtsemester. De jobbar som vilka halvskumma bilförsäljare som helst. “Beställer” besiktningsprotokoll som verkar seriösa med diverse anmärkningar av mera lättsmält karaktär medan massor av kostnadskrävande brister utelämnas. Lärdomen är att inte lita på säljarens “auktoriserade besiktningsman” för det verkar inte finnas någon kontroll och även besiktningsmän behöver pengar till mat och kan påverkas av en tillräckligt krävande “chef” (läs BK). Den båt jag köpte borde ha gått för 30-40% lägre pris men då hade det väl inte blivit något över till Knape Marin!

  20. John Jun 23, 2008 Reply

    En titt på adresserna till mäklaren resp den besiktningsman de oftast anlitar borde få en varningsklocka att ringa även hos den mest lättlurade:
    Knape Marin, Hälleflundregatan 16
    William Bekking, Semo Båtkonsult, Hälleflundregatan 16

  21. Anders Jun 23, 2008 Reply

    Är de sambos???
    Har Bosse hoppat ur garderoben på äldre dagar….. :-)

  22. Karl-Oskar Jun 23, 2008 Reply

    Jag har ingen erfarenhet av Knape Marin, men handlade ny fransk båt av en säljare i Stockholm 2006.

    Det var inledningen på en mardröm. Under 2 år låg båten förtöjd hos säljaren för montering av beställd utrustning, samt garantiåtgärder. Varje gång säljaren rört något, hade 2-3 följfel uppkommit – typ en hammare tappad på navigationsbordet, glömt att skruva fast säkringsskiva, som trillade ur på en kryss etc. etc.

    Sitter nu med en anmälan ARN, och passade i samband med detta på att kolla upp företaget. De har en årsomsättning på 700kkr, trots en mängd sålda båtar senaste året. Skumt så det förslår.

    Säljarens kommentar till det hela var “Du fick ett så bra pris på din båt, att jag kan inte röra den nåt mer”.

    Båthandlare verkar kombinera de absolut sämsta sidorna hos bilhandlare och hantverkare.

    Det finns all anledning att kolla med både företagsfakta och ARN innan man lägger sin beställning.

    Märkligt är också att många verkar drabbade, men diskussionerna går inte direkt höga i forum på nätet. Verkar som folk tror de får skylla sig själva.

  23. PeterK Jun 23, 2008 Reply

    Ja när skall människan lära sig.
    a) det finns inga fria luncher !!!
    b) den som köper billigt köper oftast dyrt!!!

    I vår jakt efter billiga varor (alltid lägsta pris) får vi räkna med sämre/lägre kvalitet på varan och de tjänster som kommer kring.

    Brukar säga att vi är på väg mot avgrunden i en nedåtgående prisspiral som inte gagnar någon långsiktigt. Inte konsumenten och inte handlaren. Kvalitet måste få kosta.

  24. PeterK Jun 24, 2008 Reply

    Och i dagens regionalblad kan vi läsa att Bo Knape nu har köpt tillbaka bolaget från konkursförvaltaren i enlighet med Tom’s tidigare antagande (#13).

  25. Engdahl i konkurs Mar 24, 2009 Reply

    Håller på att köpa ny båt och och har därför noga kollat upp återförsäljarna för Bavaria här i Sverige. Upptäckte till min fasa att trots dom goda tiderna och stora volymerna nya båtar som sålts att en återförsäljare med namnet Boat Charter Stockholm (Megatrone Holding AB) precis gått i konkurs. Ägaren Per Engdahl flyttade namnet till ett nytt företag (SeaPaw Marine AB) och fortsätter verksamheten som om ingenting har hänt. Skrämmande att man kan göra så. Han marknadför sig på blocket med nybåtsförsäljning som om ingenting har hänt. Upptäckte också att kontoret i Gåshaga på Lidingö är stängt och att företagsadressen numera går till en lägenhet. Går säkert att upptäcka mer konstigt om man undersöker mer…

  26. Dehlerdoris Mar 24, 2009 Reply

    Hej, vill åter uppmana till att aldrig betala en enda krona i förskott på en ny båt utan bankgaranti. Får inte firman banken att utfärda en bankgaranti, då ska man nog inte handla alls av det företaget. =Rött ljus!
    Handpening till en privatperson vid ett begagnatköp är en helt annan sak.
    //StefanK

  27. Erik B Mar 24, 2009 Reply

    Man kan gå till Kronofogden och kolla eventuella betalningsanmärkningar. Du behöver firmans organisationsnummer. Bra komplement till StefanK råd om bankgarantin…

  28. Engdahl i konkurs Mar 25, 2009 Reply

    Har fått svar att en bankgaranti viss går att ordna men att den kostar en rejäl slant. Frågan är hur kan man fortsätta bedriva verksamheten som inget har hänt efter en konkurs. Finns det inget näringsförbud under en viss period ?

  29. Erik B Mar 25, 2009 Reply

    Kostnaden för en bankgaranti är en förhandlingsfråga vem som ska betala. Att köpa en större båt idag utan bankgaranti är ungefär som att köpa SAAB-aktier, det kan bli en vinstlott men det kan lika gärna bli att man förlorar allt…

    Konkursförvaltare brukar ganska ofta driva vidare företagen under en övergångsperiod tills de har grepp om verksamheten. Sen säljs hela paketet eller delarna separat till den som betalar mest. Kronofogden bryr sig inte om vem som köper eller avsikten med att köpa. Så skakar man bara fram pengar kan man köpa tillbaka fastighet/lager/inventarier till ett nystartat bolag utan att få med de gamla skulderna. Har skett ett par gånger tom i “lilla” Oxelösund.

  30. Marcus Mar 25, 2009 Reply

    Klargörande till #26
    Boat Charter Stockholm är inte en återförsäljare för Bavaria. Bavia Yacht AB är varvets enda auktoriserade återförsäljare i Sverige. Varvets återförsäljare finns listade på http://www.bavaria-yachtbau.com, under Dealers. Konkursen berör alltså inte på något sätt Bavaria i Sverige.

    MVH
    Marcus
    Bavia Yacht AB

  31. Engdahl i konkurs Mar 25, 2009 Reply

    Vet någon hur många gånger personerna bakom Bavaria i Sverige har gjort konkurs ?

    På hemsidan (www.bavariasverige.se) står det att man sålt Bavaria sedan 1988 men bolaget Bavia Yacht AB Marcus hänvisar till är bildat 2003. I vilken form bedrevs verksamheten och med vilka ansvarig under perioden 1988 – 2003 ?

    31# kanske kan svara på denna frågor ?

  32. Anledningen till att det finns flera återförsäljare av Bavaria i Sverige beror på att importören har en lång historia av konflikter med sina kunder och att man inte kan samarbeta med dom företag som bedriver charterverksamhet med båtarna. Under många år har man försökt driva egen charterverksamhet men siffrorna i bolagen visar att det gått katastrofalt dåligt. Massor av båtägare är missnöjda och känner sig lurade av säljarnas löften på båtmässorna. Man skrämmer dessutom båtköparna med att dom inte får garantier av dom andra återförsäljarna men gör ingenting själva när deras kunder önskar hjälp. Det har man kunna läsa på bavariaklubbens hemsida sedan den blev till…

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 25, 2009 Reply

      Är du själv drabbad av Bavaria, Bavia Yacht, Bavia Charter, Boat Charter Stockholm eller SeaPaw?

      I annat fall känns det som att anklagelsen är väl bred, typ “snart i konkurs” eller “massor av båtägare är missnöjda och känner sig lurade av säljarnas löften på båtmässorna”. Hallå, de är båtkrängare. Vad hade du väntat dig :-)

      Har du ett skarpt case så ser vi till att belysa det. Men vill du bara snacka skit om massor av bolag och personer, så hör det inte hemma här.

  33. Jag har till skillnad från #32 gjort slag i saken (Bavia är leverantören…) Har fått båten men inte dom “utlovade” kunderna deras dotterbolag skulle leverera.

    Blir därför lite lätt irriterad när man mässa efter mässa försöker sälja nya båtar, när det inte ens finns kunder till dom båtarna man sålt idag.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>