Oset Race 2008

PICT0038.jpg
Idag var det Oset Race i Björlanda. 3-5 m/s NV-NO men skitkallt på morgonen. Det stod tydligen 1 grad på termometern klockan 06:00. Alla blider: Malcolm Resare.

Många bra seglare i båtar med LYS runt 1.30 bjöd på tufft motstånd, och när man ser bilderna fattar man hur tätt det var i starten. Jag fegade och missade tåget. Capio och Aero var långt framme och kom undan med blotta förskräckelsen och ett sent skott?

PICT0039.jpg
Vi är båten med kevlargenua akter om Capio. Kolla på dem hur man tar sig fram till linjen…

PICT0040.jpg

Vi hade sedan svårt att komma igång. Skitvind & dåligt trim gjorde att vi tappade de lite snabbare båtarna och fajtades med Arcona 370 Shanty, First 36.7 Surfer Girl och hela X-99-fältet. Att Mumm 36 Aero och X-35 Manixen tuffade iväg i 3-4 m/s bidevind kanske inte var så konstigt, men vi borde kunna hålla emot bättre mot Salona 37 Capio och Dufour 40 Onico som bägge har 1.31. Men det var skarpa gubbar i bägge dessa båtar.

j109-oset-080518-1.jpg
Ut i havet för att runda, innan det var spinnaker till St Oset och sedan söderut innfanför Björkö och ner genom Kalvsund. Bra segling med gennakern, och vi höll spinnakerbåtarna på ett mycket bättre sätt än förra året. Kanske är det så att träning faktiskt lönar sig…

Sedan upprundning söder om Kalvsund och en lång kryss norrut innan halvvind i mål. På kryssen, som blev dagens enda, fick vi till det helt OK och kom till sist i fatt de envetna (och välseglade) X-99:orna.

j109-oset-080518-2.jpg
Slutspurten var lagom brant för nya R5-gennakern, även om den kom upp på tvären en gång först (aldrig har så många X-99 gastar försvunnit ner i ruffarna på jakt efter kameror).

Sammanfattningsvis ganska ok, med undantag för starten. Capio var snabb i 15 m/s förra året när de vann Septemberseglingen överlägset och nu lika toksnabb i 3-4 m/s med ny genua. Att de dessutom sänkt sitt LYS över vintern (eller egentligen lagt till genua utan att få höjt) kommer att göra dem mycket svårslagna.

Men i slutet av dagen var gammal äldst. Patrik Persson i X-99 Stino vann stora klassen. Grattis!!!

1. Stino, X-99, Patrik Persson, 1.25 – 4.03.11 – 5.03.59
2. CAPIO, Salona 37, Martin Nilsson, 1.31 – 3.52.40 – 5.04.48
3. Exilia, X-99, Carl-Johan Pihlgren, 1.25 – 4.04.04 – 5.05.05
4. Onico, Dufour 40 HR, Björn Hanssen, 1.31 – 3.58.15 – 5.12.06
5. ManiXen, X-35, Hans Granhed, 1.34 – 3.53.52 – 5.13.23
6. Blur, J/109, Peter Gustafsson, 1.30 – 4.02.53 – 5.15.45
7. Inxstase, X-99, Gunnar Höglind, 1.25 – 4.12.45 – 5.15.56
8. Kattaja, X-99, Jonas Liljeström, 1.25 – 4.13.14 – 5.16.33
9. Chanty, Arcona 370, Ulf Nordqvist, 1.30 – 4.06.48 – 5.20.50
10. Aero, Mumm 36, Roger Ahlkvist, 1.36 – 3.57.35 – 5.23.07
11. Sjöglans, Dehler 39 SQ, Sture Smith, 1.34 – 4.02.03 – 5.24.21
12. Surfer Girl, First 36.7, Tomas Wängberg , 1.29 – 4.14.01 – 5.27.41
13. Obelix, X-99, Jörgen Rangenstedt, , 1.25 – 4.37.33 – 5.46.56

Alla resultat här.

PICT0026.jpg

22 Comments

  1. Lördag May 18, 2008 Reply

    Pontus Berglund och hans Never to late fick en DNC (Did not come to start area)
    Kanske dags att byta namn på båten?

  2. Richard May 18, 2008 Reply

    hm dacron

  3. Jimmy May 18, 2008 Reply

    Shit va nice, jag är avis! Vill också kappsegla!

  4. Dennis May 19, 2008 Reply

    Fina bilder – kanonväder även om det var kyligt.
    Man blir som sagt avis.
    Tack.

  5. Calle P May 19, 2008 Reply

    Hmm varje gång vi ligger tätt bakom er och ni skall hissa genakern så händer det något spännande…

    Tack för underhållningen :-)

    Surt det här med Stino. Vi ledde hela vägen till näst sista rundningen och då får dom ett med vrid med vindökning…

  6. Leif May 19, 2008 Reply

    Ok! start med tanke på startfältet. Skönt att det inte bara är jag hissar snett…

  7. Calle P May 19, 2008 Reply

    Varför var det inte fler båtar med?
    I sthlm får dom ju ihop över 400 båtar på våren

  8. Johan May 19, 2008 Reply

    Hur kan gå från icke överlappande till överlappande och ha kvar samma lys-tal?? Mycket märkligt…

  9. Patrik May 19, 2008 Reply

    Kan ju inte vara den enda Nyare båt i världshistorien som får sänkt LYStal… som vanligt så tas det i vid första LYSsättning och korrigeras efter hand.
    Finns dock några undantag (X-Yachts och Arcona som historiskt verkar ha en tendens till att underskattas i början och jag tror inte ni anar vilken draghjälp det är i försäljningen när en båt tillåts vinna på detta sätt när den är “ny modell” på marknaden.
    På samma sätt går det att totalt döda en ny båt genom att sätta ett fantasiLYStal och båten hamnar långt ner i resultatlistan och alla tycker den seglar dåligt trots att många gånger en justering på ett par hundradelar skulle flytta båten till en topplacering i samma seglingar.

  10. Author
    Peter Gustafsson May 20, 2008 Reply

    Calle, vad står det i inbördes möten? :-)

    Deltagare de senaste fem åren är 16-14-15-23-26 så det är ju en positiv trend, men man borde kunna få det dubbla. Det är väl bara att fundera på vad man behöver göra för att locka fler. Förvånande att inga Expresser var med?

    En sak kan ju vara att muddra inloppet, som nu verkar vara 2.10 typ. Vi klarade oss, med både Salonan och X35 var på.

  11. Calle P May 20, 2008 Reply

    Muddra? Är det inte en fråga för GREFAB?
    Borde vara minst 2,5 meter. Skall maila till GREFAB och höra.

    Vet faktiskt inte vad det står i inbördes möten…
    Räknar vi bara de nya båtarna ? :-)

    Inga Maxi racers heller IF? Folkbåtar?

  12. Kocken May 20, 2008 Reply

    Alltid tjat o tjafs om de här med lystal…

    Vad jag förstår vann väl en X99 (SWE 22) både den stora klassen och totalt.
    Har den för lågt lystal då???
    Eller seglade dom kanske bra…
    Har den X99:an (SWE 163) som kom sist i stora klassen och näst sist totalt för högt lystal då???
    Eller seglade dom kanske inte fullt så bra…

    Kanske snart dags att sätta lystal på seglarna istället för på båtarna eller varför inte bägge delarna och kanske lite tvärt om oxå…

    Fundera på den!

  13. Christopher May 20, 2008 Reply

    Ang. muddring så har jag varit på GREFAB, men dom menar att deras åtaganden sträcker sig endast till innanför pirarna. Märkligt att hamnen ska ha ett djup på 2.5, medan inloppet kan vara dryga 2. Hur tänker man då att båtarna ska komma in/ut. Vid lågvatten kommer vi i princip inte ut ur hamnen med en båt som sticker 2.15.

  14. Salona 37 May 20, 2008 Reply

    Vi slog i en sten lätt mitt mellan prickarna på ingång.
    Jag vet att det är grunt så jag tog det försiktigt.
    Det var ej extremt lågt vatten. vi sticker 2,28.
    Det ligger en eller flera stenat mitt i leden eller kan det vara en gammal stolpe?
    Vi hyrde en Wasa 38 får många år sedan och slog i en sten längre ut men då var det ostlig kuling.
    Höll sedan tätt på de gröna prickarna resten av dagen.
    Johan skall man hävda sig på EM i Marstrand i sommar så måste man segla på topp, vi seglade nästan felfritt i Björlanda och fick stryk av 1 X-99 . Dom var havet efter i starten så det var starkt av dom att komma ikapp.
    Salonan är för tung för att hävda sig i LYS med fock i lättvind, jag har prövat(ca 6,8 ton)
    Diskutionen om LYS tal kommer vi alltid att ha men först skall man nog vinna några seglingar.
    Nästan alla ombord har SM medaljer från Express och Maxi Racer segling och även i Match racing.
    Få besättningar i Sverige har samma meriter i entypssegling och jag vill hävda att trimmet är det samma. Skota med kräm när man seglar fritt. Höjden sitter ofta i storen
    Standard Salona med fock och gennaker har 1,27 i LYS tal
    “Racing” Salona 37 har 1,31 i Norge. Salonan är ganska lika Arcona 370, Elan 37, GS 37 i mått och vikt så jag tror nog det är OK LYS tal om Elan 37 och Arcona 370 kör med 1,30 och Arcona 400 har 1.32.
    Min vän Sten Bergkvist kallar båten Bavaria med djup köl.
    Det är samma team som ritat båtarna.
    Vi ses på banan ////Martin

  15. Janne May 20, 2008 Reply

    Ja, den starten är jag/vi absolut inte nöjda med.
    Men bortsett från den och ett par vrid som kom jäkligt illa vid kryssmärket så seglade vi också nästan felfritt.
    Självklart är vi jättenöjda och stolta över att slå så många bra båtar med så många meriterade besättningar.
    Tror att vi har fler seglingar ihop på Stino än de flesta av de andra vi seglar mot, vi har seglat med i stort sett samma gäng i 6 år (deltagit på 5 VM).
    Vi vann ju stora klassen på Oset förra året också, men då var kanske motståndet lite tunnare, så detta var riktigt kul.
    3-4 m/s är optimalt för X-99, då går den bra, ofta lika fort som betydligt större båtar. Trodde inte det skulle räcka i år för Calle P. seglade bra, men som vanligt hade han lite “oflyt” (han brukar ha de Calle). =)
    Klart vi syns på banan Martin, och lycka till på EM i Marstrand.
    Jag hoppas vi får tillfälle att slå dig på Härmanö eller som i höstas på Sista chansen… =)

    /Janne E.

  16. Salona 37 May 20, 2008 Reply

    Klart ni går snabbt och är svåra att slå, vi var mkt nöjda med vår dag.Träning och sammkörning hjälper det visar ni på STINO.
    Vi behöver nog +6-7m/s och sjö för att rå på er.
    Blir bara trött när det skall hackas på LYS talet innan man vunnit någon segling med båten.(räknar inte GKSS septembersegling i 12-15 m/s där de flesta fick stora problem och haverier eller inte var fulltaliga ombord)
    Härmanö blir det kanske men det ligger tight på EM och delar av besättningen seglar express SM.
    Annars är det Ferdern , Gotland Runt, EM ,Tjörn runt, Sista chansen.
    som gäller.Kommer nog till Björlanda några kvällar om det är högvatten.
    Sponsor seglar dessvärre Pater Noster helgen.
    Vi ses//Martin

  17. Exilia May 21, 2008 Reply

    Totalt var vi ju fyra båtar inom 1 minut och 30 sekunder korrigerad tid efter 4 timmar segling eller mer så helt fel kan ju inte lys vara. Att det sedan varierar beroende på båttyper och förhållanden det är väl sådant man måste acceptera tycker jag.
    Jag håller med både Janne och Martin, bra seglat alltså!
    Skall bli kul att mötas igen och det är roligt om ni kommer till BKSS några torsdagar Martin.

    /Björn

  18. Nobbe May 21, 2008 Reply

    Salona 37! såg att ni körde med Bodings Matríx segel? Nytt för mig att dom satsar på Racing, hur ser den satsningen ut?

  19. Mats V May 21, 2008 Reply

    Grattis Janne, Patrik och hela Stino-gänget! Härligt att se att ni håller X-99-fanan högt!

  20. Johan Nov 25, 2008 Reply

    Undrar varför IF-båtar, H-båtar, Maxi 77, Ballader, Express saknas i racen…
    Kan det vara så att segelssidor som blur och andra seglingsfotosidor “nästan bara” visar bilder på större och nyare båtar? Det är bara kika här ovan… ;)

    Hoppas för övrig på fyra LYS-stargrupper. Eller möjligen tre men där den minst gruppen ligger på under åtminstone upp till -1,07. 1,09-1,11 Det är fartskillnade på tio procent! Speciellt på kvällsseglingar.

    Väl mött på kappseglingsbanan nästa år!

  21. Author
    Peter Gustafsson Nov 25, 2008 Reply

    Jag hoppas ingen slutar kappsegla bara för att deras båt inte finns med på blur.se. Jag tror inte jag har den typen av inflytande på svensk segelsport :-)

    Dessutom har väl de där båtarna egna klassförbund som får ansvara för att det kommer fram Maxi 77- eller Express-porr!

    Målet med de tre grupperna var att få tillräckligt många i varje grupp men även ett hanterbart spann. Nu är det 6-8-11% spann i de tre grupperna vilket måste anses vara ok?

    Sett till stora gruppen så är det inget problem att köra en X-99 mot en Mumm 36, framförallt inte på en buskbana där många andra saker spelar roll.

    Det mest anmärkningsvärda i den här resultatlistan är väl att gänget på J/109:an verkar ha seglat som krattor!

  22. Johan Nov 29, 2008 Reply

    Nej jag tror inte man slutar att segla…. men det kanske mer stimulerande att börja om man ser en Maxi 68 eller IF kappsegla! Det är ju tyvärr så att de stora båtarna både skrämmer bort intresset p g a plånboken och att de dessutom slukar besättningar. Nu är inte jag någon ovänn till stora båtar, men tycker det är synd att du inte bjussar på bilder från de mindre båtklasserna. Det finns ju bilder från Oset Race… Har ju sett en annan nybörjare slå de stora dyra drakarna… :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.