W2SB | eftersnacket

Nu börjar det bli dags att summera W2SB. Tyvärr har det varit lite tunnt med rapporter och bilder på W2SB hemsida, så det har varit svårt att följa racet. Men det är ju ganska enkelt att förbättra till nästa år.

Att det inte fanns så mycket vind är ju svårt att lasta arrangören för. Skicka gärna in fler rapporter och bilder till peter@blur.se eller lägg in en kommentar!

Watski2star_056.JPG
Madeleine Westin och Peter Hedqvist ville väl ha lite mer vind (jobbar inte Madeleine med att ordna sånt?). De hade också dispens för filmfotograf ombord, så det finns tydligen massor av filmmaterial, bland annat undervattensfoto. Skall bli kul att se. Här är deras rapport… Foto: Mickey Thörnblad.

Vinnare i startgrupp, första enskrovsbåt över mållinjen i Borgholm, line honours i Oxelösund (målgång)och snabbaste enskrovs tider på alla etapper, inte på något sätt en dålig start på säsongen!

Trots väl genomförd segling och berusning av att korsa mållinjen som första enskrovsbåt så finns alltid ett stort utrymme kontemplation. Låta seglingen sjunka in, tänka på bra och dåliga manövrar och taktiska framgångar resp. motgångar, och framförallt njuta av vetkapen att man faktiskt gjorde lysande resultat i ett lättvinds-race där många båtar bröt. Besättningen och team visade all den ”fighting spirit” som krävs för att man överhuvudtaget skall segla denna båt på ett framgångsrikt sätt.

Racet kan summeras upp på ett sätt: LÄTTA VINDAR OCH MYCKET KRYSS. Bortsett ifrån första natten då en något starkare vind med bidevind segling, så dominerades första upplagan av Watski 2 Star Baltic av ett etablerat högtryck och svaga vindar. Knappt att ens sjöbrisen gjorde entré. Och då båten är en bekräftat sämre kryssbåt än halvvind-/undanvinds-båt så var prestationen än större. När andra båtar runtomkring hissar upp näst intill genomskinliga lättvindssegel så får vi kämpa med segel sydda och designade för Atlanten…. men det gick vägen i alla fall!

Med facit i handen så kanske tävlingsledningen skulle kortat banan för att slippa så många DNF(båtar som brutit).


Nu återstår rundvaskning och mek med båten, för att imorgon söndag, segla hem mot Sthlm.

Vi är alla glada och stolta över en härlig segling, och vet att vi bara ”sniffat” på båtens potential! Nästa kappsegling är Sandhamn Open Hav med start lördag 7/6, en havskappsegling som tar ca 20 timmar. Då vill vi ha 15 – 17 m/s och halvvind!!

Hälsningar
4 Oceans 

genom
Peter Hedqvist, 
Madeleine Westin, 
Christopher ”Bamse” Ringhagen
Mickey Thörnblad (rörligt foto)

DSC00067.JPG
Och här kommer lite intryck från Gustaf Lidvall som rattade sin First 47.7 Seventh Wave tillsammans med Göran Collman.

Välorganiserat och trevligt i Oxelösund även om det blev många promenader runt hamnen för att komma till regattaexpeditionen.

Seglingen var väl mer åt semesterhållet än taktiskt rävspel. Förutom sista etappen då…

Etapp ett blev följa John med betoning på båtfart. Vi startade 21.30 i sista enskrovsgruppen. Gjorde en lästart med bra fart i lä om Datscha. Det var lite för tunt precis efter starten och vi kom inte loss riktigt. Arcona 400 Summer Wine med Arconakontruktören Stefan Qviberg och “Banken bar och brasserie”, även den en Arcona 400, tjuvstartade. Banken är min gast Göran Collmans gamla båt.

Även Datscha verkade ha svårt med farten efter starten. Strax efter Grässkären har vi segat oss upp i täten på startgruppen. När vi faller av mot Kränkan NO kommer Datscha ikapp och förbi. Seadn blev det ett rent sprintrace mot Visby. Vindvinkel SB ~50 grader 6-7 m/s. En del väljer överbåge, vi och Datscha ligger på rhumb line. Natten blev odramatisk men efterson alla gick i samma spår blev det många båtar att passera under natten. Gick i mål i Visby kl 07.40 som 6:e enskrovsbåt.

Resultat Visby 2:a i klassen efter Zelma, 5:a totalt.

Efter 6 timmar pitstop med ett par timmars sömn startade vi mot Borgholm. Det verkade som om babord skulle vara dagens bog. Skönt att få vrida huvudet åt andra hållet. Datscha startade 18 min före oss och drog ifrån. Inte heller den här streckan bjöd på några taktiska möjligheter inledningsvis. Enligt prognosen på Sailplanner skulle det komma ett vänstervrid längs första benet och sedan skulle man kunna sträcka ned mot Blå Jungfrun. Routingen i Sailplanner och mitt spår i datorn blev nästan identiskt.

När kvällen kom blev det dock svårare. När mörkret föll försvann vinden, liksom vindinformationen i Nexus servern… Väldigt svårt att styra i svag växlande vind i mörker utan instrument. Det kändes som om vi kom i otakt i alla vindskift. Ser i datorn att båtar bakifrån fortfarande har bra fart och att Datscha redan kommit ner till Borgholm. De verkar dock ha parkerat ett par hundra meter utanför pirnocken. Letar efter vindstråk och lyckas halvbra. När vi har någon distans kvar till Borgholm dyker plötsligt Summer Wine och Banken upp. Har inte sett dem tidigare och vet inte vilken väg de tagit. Ser att Datscha fortfarande inte kommit in i mål!! Det blir en rejäl strid mellan oss och Arconorna medan Datscha kämpar för att ta sig in i mål 100m längre fram. Till slut glider Datscha över linjen 10 min före Banken, sedan vi och Summer Wine.

Resultat Borgholm 3:a i klassen och 3:a totalt. I sammandraget har vi nu samma poäng som Zelma men tie break gör att de ligger före så vi ligger nu totalt 2:a.

När vi startar sista etappen efter 6 timmar så möts vi av resten av fältet som kämpat i stiltjen. Vi startar i princip samtidigt som Datscha och de två Arconorna. Vi kommer ut ur hamnen och hittar ett vindstråk så att vi kommer iväg. Det blir en jakt på vind och vi som startat samtidigt tar omväxlande täten. Prognosen talar om att det möljligen skulle komma vind från ost. Det taktiska valet blir att välja sida. Skall vi gå närmare land för att få lite landeffekter eller möta vinden från ost?. Efter ett tag ligger hela klungan i total stiltje. Tar fram mobilen och tar lite stämningsbilder.

Så småningom kommer det lite vind som går överer på ost. Vi är först upp med gennakern och kommer ikapp Banken och drar ifrån Summer Wine. Datscha sackar efter. De kommer upp med en Code Zero på peke som inte verkar ge något bra drag. Så småningom byter de till en stor blåsa istället och kommer ikapp och förbi. Sedan såg vi inte dem mer det här racet. Börjar bli lite orolig för vad som skall hända om vinden fortsätter och går över på syd. Vi har ingen runner och vill inte ha läns. Framför allt inte läns i lättvind. I takt med att vinden tunnar ur igen vrider den över på syd. Natten blir mycket svår. Vi får ingen gång med vår lilla blåsa och går mycket långsamt. Ser på datorna att alla som kommer akterifrån går ett par knop snabbare och de framför
drar ifrån. Efter ett par timmar i stiltje på morgonen börjar vi räkna på hur lång tid det skulle ta att ta sig i mål och sedan ta sig hemåt. Vi gissar att vi är i Oxelösund tidigt på morgonen nästa dag. Därefter
skall vi hela vägen hem också. Det tunga beslutet blir att vi utgår och kör hemåt. Under hela resan upp mot Landsort ligger havet helt platt. Ser att det även är bleke runt Gustav Dahlén. DNF i sista etappen innebar naturligtvis ett rejält fall i resultatet. Vi slutar 6:a i klassen och 22:a totalt. Kunde inte låta bli att kolla vad som hänt om vi hade hållt ut och gått i mål som sista båt. Då hade vi blivit trea i gruppen och 7:a totalt. …Kanske fel beslut trots allt.

Detta var första gången jag seglade short hand och det gav mersmak.

Några lärdomar:

– Vi måste täcka upp vindregistret bättre. Nu hade vi alldeles för lite segel när det tunnade ur. Vi körde med 3DL marathon stor och genua 2 på rulle. Vi hade dessutom med oss en ny kol/kevlar genua trea som förblev oanvänd samt en hårdvindsfock till kutterstag och stormfock förstås. På önskelistan står en masttoppshissad lättvindsgennaker.

– Hade allt för mycket prylar ombord även om vi tagit iland de värsta viktbovarna. Här får vi skylla på tids- och plastbrist.

– Autopiloten fungerar väldigt bra vid sättningar och bärgningar

– AIS för att se vad konkurrenterna håller på med är kul

– Vi plockade bort strumpan från gennakern. – Bra beslut. Tycker generellt att strumpan krånglar till mer än hjälper. Nu var det så lätt vind så vi hissade gennakern ogarnad. Att ta ner den var inte heller något problem i den lätta vinden,

Gustaf Lidvall
Seventh Wave.

DSC00059.JPG

DSC00060.JPG

DSC00061.JPG

DSC00062.JPG

DSC00063.JPG

DSC00064.JPG

DSC00066.JPG

DSC00069.JPG

DSC00071.JPG

DSC00072.JPG

9 Comments

  1. Johan Jun 2, 2008 Reply

    Jäklar vad solcellspaneler

  2. Mats Jun 2, 2008 Reply

    Jäklar vilka fina bilder om man bortser från att det var kappsegling. Undrar om det blir en till sommar med bleke. Känns skönt att ha blåst över atlanten i dec med puffar på 40 knop

  3. PN Jun 2, 2008 Reply

    Snygga rapporter man tackar!

  4. Bosse Jun 2, 2008 Reply

    De solcellerna gör inte mycket nytta då de blir skymda. Han måste ha en sponsor som blivit lurad.

  5. Gustaf Jun 2, 2008 Reply

    Om mina solceller:
    De satt på när jag köpte båten som i sitt tidigare liv bland annat seglade till Grönland med Skinnarmo. Det fanns även en targabåge med radar och lite annat som snabbt togs bort. Min första tanke var att ta bort solcellerna för att det var fult. Men – man vänjer sig med att alltid ha ström i överflöd :).

    De har också en social funktion. Vart vi än kommer så kommenterar folk panelerna och man får många trevliga kontakter. Har inte kollat hur mycket ström de faktiskt ger i max. Några har nog pajat vid det här laget eftersom man ser en del korrosion på dem. De ger i alla fall fortfarande ström i överflöd och sparar pengar eftersom jag aldrig behöver landström… Så sponsorn är väl solen.

  6. lars m Jun 2, 2008 Reply

    Well done, Madde.
    SOFIA XV

  7. Gustaf Jun 2, 2008 Reply

    Vill inte på något sätt förringa Datschas insats men måste korrigera lite påståenden.

    “Vinnare i startgrupp, första enskrovsbåt över mållinjen i Borgholm, line honours i Oxelösund (målgång)och snabbaste enskrovs tider på alla etapper”

    Datscha kom på 15 plats i startgrupp 5 med platssiffrorna 15, 5 och 10.

    Datscha var förvisso först i mål i Borgholm men ni hade “bara” 4:e snabbaste seglade tiden. Två Arconor och en Beneteaubuss var snabbare på seglad tid.

    Inte heller på sista etappen var Datscha snabbaste enskrov. Go Green (x-35), Rail Runners (Mumm 30) och Aitutaki (Wasa 41 IMS) seglade snabbare.

    Alla fakta finns på http://www.watski2star.se/resultat/d_resultat_watski.php
    och
    http://www.watski2star.se/resultat/resultat_enskrov_per_klass.htm

  8. Author
  9. Tobias Jun 5, 2008 Reply

    W2S rapport från First 31.7 Naomi
    http://synaomi.blogspot.com/2008/06/watski-2-star.html

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.