Öppet Varv 2008

blog_oppetvarv-9.jpg
Tog en sväng förbi Öppet Varv på Orust. Vet inte om det fanns så mycket att bli upphetsad över, men många fina båtar fanns på plats.

blog_oppetvarv-10.jpg
Sköt lite bilder på nya Arcona 430 (det är alltid kul att vara före tillverkaren). Samma upplägg som de andra nyare Arconorna och många snygga lösningar.

Även om 9.5 ton är tyngst i klassen så har man mycket segel. Tittar man på SA/D så är man 10% sportigare än X-43 och GS43. J/133 och Finngulf 43 ligger dock 15% högre än Arconan (samma segelyta men betydligt lättare båtar). Skall bli spännande att se hur den går i verkligheten.

blog_oppetvarv-11.jpg

blog_oppetvarv-1.jpg

blog_oppetvarv-2.jpg

blog_oppetvarv-4.jpg

blog_oppetvarv-5.jpg
Några saker verkar inte funka. Hur skall man kunna justera den här vagnen från lovart på ett vettigt sätt?

blog_oppetvarv-3.jpg
Mycket regnskog långt fram. Men man kan inte få allt…

blog_oppetvarv-7.jpg
Jag kan inte undanhålla er det underbara mecket på A 40 Arme Riddere. När man behöver förlänga förstaget i Skagen kan man ju hitta lite sjyssta prylar hos de lokala fiskarna…

blog_oppetvarv-8.jpg
A 40. Organized!

14 Comments

  1. jojje Aug 24, 2008 Reply

    Fin båt – Arconan.
    Broschyrvikt är ju en sak. I mitt fall blev 8,2 ton i broschyren 9,3 när mätmannen vägde.

  2. f424 Aug 24, 2008 Reply

    Arcona 430:n. Fin båt men-förvånanade låg kvalitet på passningar och detaljer i träarbetet. Möjligen kan det ha med att det är båt nr1? En sak som inte är detalj utan feltänk, varför har man gjort stora delar av taket i blank halkbaneplast? Kolla bild 4 ovan. Tänk att gå upp och beslå storseglet i havssjö och kuling, livsfarligt!(och hur “blank och fin” är plasten efter 2 säsonger…!
    Niklas S

  3. Author
    Peter Gustafsson Aug 24, 2008 Reply

    Kanske vi på allvar skall köra igång “Blur-testet”. För en 43 fotare ser det väl ut som följer

    • 10 man i fullt sjöställ + sele. Växlar mellan rail, bära segel och sova i lovart.
    • 1 kille på bryggan sprutar vatten på gänget som är på däck, och ner i alla luckor som är öppna.
    • 2 våta genuor i turtles som släpas upp och ner i ruffen.
    • 1 våt spinnaker eller gennaker på >150 m2 som hissas upp och ner i både för- och nedgångslucka. Packas också om i ruffen.
    • En stor kastrull med pasta för hela gänget, kokas samtidigt som segel släpas.
    • Kör hårt i 30 minuter.
    • Dokumentera.
  4. Sweet Express Aug 24, 2008 Reply

    Koka pasta?
    En Sweet kappseglingsbåt har väl inga kastruller ombord.
    Arconan är en skrytsam familjebåt med sannolik hyffsad prestanda.
    Om familjen sitter skräckslagna i lä när skepparn broatchat omkull för 3:e gången med den stora och dyra segelsättningen återstår att se.

    /J

  5. Magnus Aug 24, 2008 Reply

    Utan kastrull, hur skall du då koka vatten? Och utan varmt vatten, hur skall du då segla på havet?

  6. Sweet Express Aug 24, 2008 Reply

    Man har väl matsäck med sig i riktiga Sweetbåtar.
    Det går att förbereda matsäck för flera dagar.
    Inte ställer man väl någon i byssan och kokar pasta när denna
    person gör bättre nytta på railen.

  7. Magnus Aug 24, 2008 Reply

    Sweet Express har kanske inte seglat några längre sträckor.
    Självklart står ingen och kokar vatten när folk behövs på railen. Men ibland händer det ju faktiskt att det seglas VMG läns.
    Seglar du längre än ett dygn så är ett varmt mål frystorkat ovärderligt för en besättnings prestanda, liksom varma koppen, kaffe o dylikt. Gäller runt jorden så som runt gotland.
    Ett tips är att innan start alltid ha laddat med några termosar med hett vatten och fylla på termosarna så snart det seglas läns eller vinden är lätt.

  8. Anders Aug 25, 2008 Reply

    På Arme riddare. Man kan ju även skruva upp vantskruven på förstaget lite

  9. Stefan Aug 25, 2008 Reply

    Man värmer i ugnen. Jag var länge motståndare till spis med ugn men blev övertygad när vi hade ugn i 1/2 tonnaren. På bana håller man givetvis inte på med vare sig kastrull eller ugn. Föresten går det att steka i kastrullen också kan vara bra då bleket börjar passera 24 timmar. Att snåla med vatten kan vara mindre smart, seglade, eller oftast drev, ett 1/3 dels Gotland Runt utan vatten vätska inte kul.

    Stefan

  10. Sweet Express Aug 25, 2008 Reply

    Med kastrullbåten har längre sträckor seglats, finns även ugn i den och håller med Stefan, ovärderlig funktion,även krabbspö finns.

    Men vid race är det matsäck som gäller och det med en annan båt.
    Race innebär utsegling på morgonen och insegling lagom till aftersailen, sover gör man bäst på hotell även om plats och dynor finns i båten.

  11. Author
    Peter Gustafsson Aug 25, 2008 Reply

    Glöm inte att tipsa Torben Grael och andra gamla banseglare om hur de skall packa sin matsäck.

    Det lär gå åt några mackor inför 12.300 sjömil från Qinqdao till Rio :-)

  12. Magnus Aug 25, 2008 Reply

    mm, du har rätt “sweet express”. Cookson 50, alfa romeo 1,2,3, wild oats, VO70, STP65, vad tänkte ni på? Kastrull ombord? Så många miljoner, åsså glömde ni att det går lika bra med ostmackor?

  13. Johan O Aug 27, 2008 Reply

    Du har rätt magnus, skillnaden mellan Arcona 430 och Wildouts är minimal, Wildouts är har väl silverfärgat skrov, något mer som skiljer?

  14. Andre´B. Aug 29, 2008 Reply

    Intressant lösning på förstaget. Lite nyfiken på styrkan på tillkommna delar. Schakeln räknar jag med att den håller. Men länken… ?
    Undrar vad försäkringsbolaget hade sagt efter en avmastning med denna lösning?
    Mvh. Andre´B.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.