Sunday Rule Quiz


UK-Halsey quiz #16: Two boats, Blue (the leeward boat) and Green (the windward boat) are approaching the starting line to start on a beat.

6 Comments

  1. Leino Aug 24, 2008 Reply

    Den här är ju solklar. Grön har rätt i alla tre fallen. Regel 18.2a
    Kanske inte självklart för alla, har själv varit med om att konkurrent försökt “luffa” mig till fel sida målboj som väl var gav han sig innan vi kolliderade :-)

  2. PelleL Aug 24, 2008 Reply

    Nja….startfartyget är ett startmärke och är omgivet av seglingsbart vatten så enligt 18.1 (a) gäller inte regel 18 alls utan regel 11. I fall 1 begår varken blå eller grön något regelbrott och gröns protest kommer att avslås. I fall 2 kommer grön att diskas eftersom den som lovartsbåt inte höll undan. Det är riskabelt att knö sig in vid ett startmärke. Fall 3 är mer tveksamt. Jag anser grön gör fel men de flesta domare skulle nog fria….

  3. Harald Aug 24, 2008 Reply

    I fall två gör blå båt fel. Det är litet sent att börja lyfta bort någon vid fartyget när de inte mer kan lyfta någonstans. Man skall lyfta bort dem redan långt före kommittéen. När blå börjar lyfta bör han även ge grön möjlighet att hålla undan.

    Grosshandlarstarter är ju inte bra, men det är för sent att göra nåt åt saken om man hållit dörren öppen ända till kommitté-båten. Där får man snällt ge plats.

  4. Leino Aug 24, 2008 Reply

    Åh! Vet inte varför men jag fick direkt för mig att det var målgång.

    1 är ju då tveklöst, protesten avslås.

    2 är mer tveksamt. Jag tycker blå skulle stängt hålet tidigare o tydligt visat grön att han inte får plats annars tror ju grön självklart att han ska få plats och att blå inte vill/kan segla högre . Har man nu släppt in grön så kan man ju inte tränga in den i startbåten (vem ställer då upp med startbåt) Jag hade friat grön.

    3 Här inser grön att han inte får plats men ger sig ändå in i hålet o kräver plats som han inte har rätt till! Protesten bifalles, grön diskas

  5. Johan Sölve Aug 24, 2008 Reply

    Ett tips: För att se svaret behöver man registrera sig på UK-Halsey. Jag upptäckte den hårda vägen att det inte fungerar att registrera sig om man har åäö i namnet. “Drop the pricks” vid registreringen alltså.

  6. Ale Aug 29, 2008 Reply

    Tjenare, var nyligen på regelträff där vi diskuterade regeln nogrant. Där närvarade en internationell Jury där alla var överräns över att i dem flesta fallen så gör Grön båt fel. Dommarens tolkning av situationen är att han aldrig skulle satt sig i en situation där han kan bli luffad upp i ett hinder eller i en annan båt. Det som är tveksamt dock är i situation 2 där Juryn var splittrad. Det blå båt gör fel är att han luffar i ett ställe där grön båt inte har någon sportslig chans att hålla sig undan.

    Som sagt är det en mycket svår situation. Men det är alltid svårt att hävda som grön båt i en sån här situation…. I de flesta fall har han fel.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.