Take Off

24460885_90SAIL3_1348.jpg
Nu börjar man trycka på lite. Foto: Gilles Martin-Raget

8 Comments

  1. MKL Sep 5, 2008 Reply

    Gleder meg til de første bildene av den nye varianten av synkronstup. Ser lett for meg at det kan bli pent. Tenk 15 mann som tar høyde når dette greiene bråstopper og bikker forover i 40 knop. 90 fot – røffelig 30 meter – er lang båt, men 30 meter er alvorlig høyt å stupe fra – særlig når man innkluderer katapulteffekten. Under optimale forhold kan muligens svevkurven passere 35 meter før den flater ut og faller. Litt spent på om det holder med hjelm da.

    Magne Klann

  2. Johan Sep 5, 2008 Reply

    http://bmworacleracing.com/de/interactive/images_2008/erste_ausfahrt2/erste_ausfahrt_01.jpg
    http://bmworacleracing.com/de/interactive/images_2008/erste_ausfahrt2/erste_ausfahrt_02.jpg

    Kolla hur dom har skurit underliket på förseglet, det går slickat utmed båten och underliket hålls ut med hjälp av en latta.

  3. Stefan G Sep 5, 2008 Reply

    Får man den lösningen att fungera i längden blir jag både förvånad och imponerad!

  4. Stefan G Sep 5, 2008 Reply

    Vilka flatbottnade skrov den har förresten….

  5. Harald Sep 5, 2008 Reply

    Lösningen som skall fungera i längden är väl en race tror jag, det räcker. Om det håller längre har det varit överdimensionerat :)

  6. Stefan G Sep 5, 2008 Reply

    Tänkte inte på slitage, utan snarare på om det är ett hållbart koncept. Jag har svårt att tänka mig att det kommer stå bra i olika förhållanden och funka i manövrar….. Dragriktningen i underliket blir ju lite knasigt och lattänden lär inte vara snäll mot seglet när det fladdrar det allra minsta. Men det kanske funkar!

  7. nemo Sep 6, 2008 Reply

    Ja du, undrar om inte “de konservativa” sa samma sak om fatheads för 10-15 år sedan…. Friskt vågat hälften vunnet!
    Kanske funkar???? You bet!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.