Sunday Rule Quiz


UK-Halsey quiz #14: Two boats (Red and Green) are approaching the windward mark on opposite tacks in approximately 4 knots of true wind.

3 Comments

  1. Patrik Sep 7, 2008 Reply

    18.3b dvs. A måste hålla undan då de vänt inom tvåbåtlängders zonen B har rätt till väg.

    //Patrik

  2. Patrik Sep 7, 2008 Reply

    Glömde att grön är A… fåman en röd tröja nu :-)

  3. Björn H Sep 8, 2008 Reply

    Nja, vet inte om jag håller med riktigt. Helt rätt att Röd slår i zonen och skall ge plats åt grön vilket jag tycker att Röd gör. I och med att Grön etablerat överlapp akterifrån så gäller 17.1 och han får ej segla högre än tillbörlig kurs vilket han gör när han lovar efter rundningen (förutsatt att de inte skall till ett halvvindsmärke “till vänster i bild”). Alltså, Grön bryter mot regel 17.1. Observera att röd ändå måste hålla undan(vilket han gör) enligt regel 11 när grön lovar .

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.