Carat seglar

carat2.jpg
För snart två år sedan dök de första skisserna på Carat upp, och för en månad sedan seglade hon. Då var det Lidköpings Båtsnickeri och Håkan Södergren som skulle jobba tillsammans, men nu är det Dyvik Marina som håller i trådarna?

Det är lite tunt med info, och spekulanter får inte svar på sina mail. Någon som har koll på vad som händer?

Nu har vi sjösatt och provseglat henne! Projektet som går under projektnamnet Carat är ritad av Håkan Södergren. Båten gav precis den totala seglingsupplevelsen vi önskade! Löa 10,00m, LVL 8,85m, Max bredd 2,70m, Djup 1,75m, Depl 3,20ton och segelarea 60,00kvm.

DSCN14581.jpg

24 Comments

  1. Gustav Sep 16, 2008 Reply

    Kan någon förklara hur man mäter / räknar vattenlinje? med en längd på 10 meter och en vattenlinje på 8,85 så saknas det ju 1,15 meter. enligt bilderna kan jag inte se något sådant överhäng, så hur räknar man?

  2. Author
    Peter Gustafsson Sep 16, 2008 Reply


    Här syns det bättre. Typ en meter i aktern.

  3. Björn Wennerström Sep 16, 2008 Reply

    väldigt fin båt det där, en riktig power-cruiser! blir ju väldigt rent och snyggt utan mantåg och med storskotsskenan helt ur vägen. få som vågar göra båtar utan mantåg, man får leta sig tillbaks till Smaragden för nåt liknande i Sverige.

    ser tom ut som att den inte har häckstag! helt rätt på en cruiser och det kanske går att klara lasterna bara med vant iom att det är en så liten båt

  4. Eric Sep 16, 2008 Reply

    Kan tänka mig att den har överhäng där bak. Corby 33 (samma längd) har ett överhäng på 1,39..tror det har med mättals fördelar i IRC att göra.

  5. Johan O Sep 16, 2008 Reply

    Ser ut att vara mantåg på ritningen, tror det är en förutsättning för att sälja båt idag.
    Häckstag borde finnas med, med den segelytan måste storen kunna luftas effektivt. Kränger duktigt i den lilla vind som råder på bilden.

  6. Richard D. Sep 16, 2008 Reply

    Ser ut som en lite smalare kopia av X-99 av siffrorna att döma, inte racigare på ngt. sätt. Inget nytt under solen mao.

  7. Clifford Sep 16, 2008 Reply

    Hej Richard,
    Visst är det massa nytt jmf med X99. Titta var kölen sitter och titta var masten sitter så ser du skillnaden. Denna båten är betydligt lättare att segla i högre farter och den kommer inte att broacha lika lätt.

  8. Örjan F Sep 17, 2008 Reply

    Jag såg denna båt seglandes utanför Dyviks Marina i somras. Jag blev nyfiken på vad det var för båt. Tack nu fick jag svaret.

  9. Sillstryparn Sep 17, 2008 Reply

    Cool båt på bild, men på ritningen ser den lite omodern ut.
    Hoppas man kan pressa priset om den sätts i produktion.
    Fast… vem köper ny båt i dessa tider?

  10. Henrik Sep 17, 2008 Reply

    Jag hoppas kunna göra en beställning på en ny Dehler 29 nu i oktober, även om det känns lite galet när världsekonomin ser ut som den gör…

  11. per engdahl Sep 17, 2008 Reply

    Hej Henrik, Archambault släpper en ny A31, leverans till våren. Ser ut som en liten A35. Pris från 76.000 euro + moms + frakt + segel.
    /Per

  12. LA Sep 18, 2008 Reply

    Henrik.
    Kul! jag har också en 29:a
    Var finns du?

  13. Sillstryparn Sep 18, 2008 Reply

    Lycka till med båten, Henrik.
    Kan visa sig vara den säkraste placeringen, trots allt!

  14. Henrik Sep 18, 2008 Reply

    LA. Jag finns i Göteborg och du?
    Tipstack till dig Per! Konkurrenten till D29 är för oss 31.7:an, men A31 kanske är värd att kika på. Utbudet av välseglande båtar kring 30fot är ganska begränsat.
    (Var inne på Nova ganska länge, men efter att bloggmaster Peter nyligen skrivit om den som “trött gammal Nova” så föll den definitivt bort som kandidat ;-)

  15. krister Sep 18, 2008 Reply

    Funderar du på en trött nova eller en A31a Dessa båtar är nog inte ens på samma karta.
    Jag skulle föreslå en X99a ….

  16. Henrik Sep 18, 2008 Reply

    Det sista var ett försök att skoja till det lite…

  17. Gustaf Sep 19, 2008 Reply

    Mötte Carat’n på saxaren för några veckor sen i en X99. Vi kom lite (väldigt lite) efter på kryssen, men så fort det öppnade upp det minsta så försvann den bara. Så vassare än den är den i alla fall.

  18. Author
    Peter Gustafsson Oct 10, 2008 Reply

    Klippt på http://www.uksyversen.com/nyhetsbrev/view.asp?ID=29

    Carat blir taraC

    Håkan Södergrens nya skapelse är en dagseglare som numera heter Tarac. En vacker renodlad seglare som ger ett optimalt seglingsutbyte och ändå är övernattningsbar. Tanken är en seglare av hög klass med höga prestanda inom ramen för enkelt hanterande för liten besättning eller till och med ensamseglande.

    Eller som Håkan säger; “Det saknas en snabb lättseglad dagseglare med kölbåtsegenskaper. Kontrollerat livlig med prestanda som går utanpå det mesta. Rejält storsegel med akterrunda och övernattningsbar med pentry. Trenden är kristallklar; folk har mindre tid, men vill fortfarande segla – med goda prestanda. Det handlar om att kunna ta tillfället i akt och snabbt komma iväg utan att först behöva trumma ihop en besättning och ändå få möjlighet att uppleva en kittlande seglingskänsla. Därför har vi byggt Tarac. Och hon motsvarar mer än väl kraven.”

    Tarac är framtagen med modern teknik och CNC-frästa pluggar för maximal precision i formar.

    Tarac är en entypsklass. Riggen är enkel med ordentligt svepta spridare utan häckstag. Storseglet är stort – 38 kvm – och den självslående focken mäter 23 kvm. Spinnaker för kappsegling och gennaker för cruising. Däcket är rent från tampar eftersom dessa är dragna under däck till sittbrunnen som är mycket rymlig och bekväm. Under däck finns pentry, fyra kojer och toalett. Inredningen är anpassad för några dagars segling.

    Första båten, “Testa Rossa” är klar och seglar, se bilden till höger. Loa 9,95, Bmax 2,70, Djupgående 1,75 och deplacement 3,2 ton.

  19. Fredrik Nov 7, 2008 Reply

    Det dyker upp fler och fler goda seglare i 30-fots klassen… Skulle föreslå en Malbec 290 eller en Sun Fast 3200. Känns lite mer modernt än Dehlern eller Tarac för den delen…

  20. Jojje Nov 7, 2008 Reply

    Va me HP 1030…?

  21. lolle Nov 7, 2008 Reply

    Dehler 29 er en god båt på rating. Men noe gammeldags og kjedelig.
    A31 Har vi sett mye på, og ser meget artig ut. Men denne har ikke samme “tur” komforen som mange koner ser etter.
    SunFast 3200 ser også artig ut, om man er bitt av “shorthand basillen”.
    Malbec 920 seilte jeg i sommer. Artig, men noe klønete å seile. Nedi hadde den mye nytekning, og en liten følelse av luxux i liten skala.

    HP 1030 er jo et svensk fenomen………. Uten å si noe mer om det.

  22. Henrik Nov 7, 2008 Reply

    Kalla mig gammaldags, tråkig eller mes, men det blev en Dehler 29. Malbec 290 har i det närmaste identisk layout invändigt, fast kanske något trängre och SunFasten väl mycket shorthand.
    Tycker kanske att Dehler ger det bästa kvalitetsintrycket.
    Återstår att se om båten kommer som utlovat i mitten av januari…

  23. LA Nov 7, 2008 Reply

    Henrik.
    jag seglar swe-231, finns i strängnäs, slå en signal.
    anmäl dig till watski2star baltic, http://www.watski2star.se så du får segla in dig ordentligt på nya båten.
    nu är det 2st dehler 29 anmälda, jag och anders mathson, han kom 3:a förra året!

  24. Peter Nov 10, 2008 Reply

    I storleksklassen 30 fot måste jag slå ett slag för Larsvalls Z31. Ett riktigt bra paket för cruising med prestanda som definitivt inte skäms för sig när man rejsar (z31.se). för oss inbitna skärgårdsseglare är dessutom fällköl avsevärt mer att föredra än dessa >2m kölar som annars måste till.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.