Cap Istanbul man-över-bord

Under Figareo-racet Cap Istanbul var det stort drama när Matthieu Girolet upptäckte SIRMA med trasig spinnaker och utan Christophe Bouvet ombord. Han hade fallit överbord i en by på över 20 m/s.

Alla medtävlare satte igång att leta, och tävlingsledningen tog sig ut till SIRMA, klev ombord och försökte rekonstruera händelseförloppet med hjälp av navigationsinstrumenten. En gissad position sändes ut till alla via VHF, och två timmar senare lyckades Paul Meilhat plocka upp honom. Racet förklarades ogiltigt och alla återvände till Cagliari för att starta om etappen.

Y8L0908_7271.jpg
SIRMA när man fann henne utan skeppare. Foto: Jacques Vapillon

Christophe hade ingen flytvväst eller livlina och använde inte heller det alarmsystem som finns på Figaros (sänder VHF-nödmeddelande om fjärkontrollen till NKE-systemet bryter kontakten = man över bord). Här är några av erfarenheterna från händelsen.

Stark räddningsinsats, men kanske lite oförsiktigt av Christophe Bouvet.

11 Comments

  1. Leif Sep 21, 2008 Reply

    Kanske lite oförsiktigt… är nog en rejäl underdrift. Hade jag varit tävlingsledare hade jag med stängt av honom omedelbar verkan och skickat en check på räddningsinsatsen.

  2. Brorsan Sep 21, 2008 Reply

    Skicka ut honom igen, med med kriteriet att han under kommande etapp måste hela tiden hålla sig sist. Då blir det både ett straff, och dessutom får han möjlighet att plocka upp någon av de andra om de skulle skita sig för dem. Skicka räkningar på räddningsinsattser är ju ganska lurigt annars, kan ju bli hur stora belopp som hellst, och rent teoretiskt kan han ju i så fall hävda att han helldre hade drunknat, hur ställer man sig i så fall till det? Men kanske försäkringsbolaget borde betala en del?

    Hur som hellst… Helt makalöst tycker jag att de lyckas finna en person i totalt mörker och den vinden, när han inte har flytväst (antar att han inte hade reflexer eller ljus av något slag)
    Klantigt var det som sagt, men det slutade lyckligt denna gång (:

  3. Leino Sep 21, 2008 Reply

    Det är lätt att döma. Alla som ställer upp i den här typen av race har tillräcklig erfarenhet för att veta vad de ger sig in i. De har satsat en massa tid och pengar för att få lov att ge sig hän åt det de älskar kanske t.o.m. mer än själva livet, att segla.
    Sjöräddningsenheterna behöver träning på annat än att hjälpa semesterseglare som fått tamp i propellern, bränsleslut eller något annat klantigt onödigt som bara kostar pengar till ingen nytta.
    Att få ge sig ut o leta efter en kappseglare i hög sjö o massa vind mitt i natten på riktigt är ovärderlig träning. Pengarna som gick till detta kan de nu spara in på övningar som aldrig hade gett dem detsamma ändå.
    Försök att tänka dig in i Christophe´s situation istället Leif. Han har kanske satsat varenda peng han äger och har kunnat låna i den här båten o kanske får han inte ens försäkra den då den används till solorace.
    Super att de faktiskt lyckades hitta honom.

  4. Leif Sep 22, 2008 Reply

    Jag skulle tro att det uttryckligen står i säkerhetsföreskrifterna för ett sådant här race att man skall ( inte bör ) använda flytväst mm. Kan man inte följa dessa regler så skall man, precis som med andra regelbrott i kappsegling, bestraffas. Har man satsat så mycket pengar på något så borde man väl ändå förstå att följa reglerna.

    “Sjöräddningsenheterna behöver träning på annat än att hjälpa semesterseglare som fått tamp i propellern, bränsleslut eller något annat klantigt onödigt som bara kostar pengar till ingen nytta.”

    Så en klantig kappseglare som inte har vett nog att ens ha flytväst när det blåser 20 m/s ingår inte i kategorin “onödig som bara kostar pengar till ingen nytta” ?

  5. Author
    Peter Gustafsson Sep 22, 2008 Reply

    Man skall inte försvara att man kör utan flytväst/livsele, men tittar man på filmen så ser man att det blåser 5-6 m/s men att det kom häftiga byar under natten. Dessa är nog omöjliga att förutse, och det är inte helt lätt att göra rätt call när man står i ruffluckan med en kopp kaffe och båten tokbroachar: bara gå ut i brunn för att släppa skotet eller först gå ner och ta på sig flytvästen och annan säkerhetsutrustning?

    Det är lätt att dömma i efterhand, men just där och då så fattade säkert Bouvet sitt beslut baserat på sin erfarenhet.

    Shit happens! Och vi pratar fransmän :-)

  6. Calle P Sep 22, 2008 Reply

    Lite of topic kanske men på de bredgraderna som den segling seglas på och desutom shorthanded så borde det inte fungera med spinnaker :-)

    Sedan så tycker jag att i reglerna för offshore race borde det stå att vid all vistelse på däck så skall livsele bäras (Dock inte nödvändigtvis vara kopplad)
    Det skulle sparat ett liv i förra VOR

  7. Author
    Peter Gustafsson Sep 22, 2008 Reply

    Leif. Kolla in omstarten. Kanske du har lite feedback på säkerheten :)
    http://www.youtube.com/watch?v=RjmpM6CVzAY

  8. Leino Sep 22, 2008 Reply

    Eric Tabarly sa fritt översatt: Jag drunknar hellre än lever fjättrad.
    Han är väl i ena änden av säkerhetstänkarskalan. Den som är i den andra änden seglar nog bara virtuellt. Att överhuvudtaget ge sig ut på havet är ju livsfarligt, borde förbjudas! Finns ju ingen anledning egentligen eller hur, förbjud då samtidigt all motorsport o för den delen sport överhuvudtaget. Låt det mest nervpirrande vi får lov att ägna oss åt för vårt eget höga nöjes skull vara schack o liknande. Risker ska vi inte ta i onödan utan endast för att säkerställa vår höga levnadsstandard.

  9. Leif Sep 23, 2008 Reply

    Tagga ner Leino. Du får segla själv utan flytväst, köra bil utan säkerhetsbälte, motorcykel utan hjälp och hoppa utan fallskäm du är ju en cool kille. Själv är man ju bara en mes med flytväst.

    Ja du, Peter. Det var nog inte så noga med säkerheten och inte heller med förmågan att lära av tidigare misstag… (ö va fan ja drunkna ju inte förra gången så..)

  10. Leino Sep 23, 2008 Reply

    D e lugnt Leif, gillar inte när folk hoppar på o dömer ut mina idoler bara.
    Jag är väl rätt mesig jag med, kör ofta med både flytväst o livsele. I år har jag inte ens sjösatt, mycket säkrare kan det väl inte bli :-)

  11. Leif Sep 24, 2008 Reply

    Det där med att inte sjösätta tycker jag nog var lite väl försiktigt. ;-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.