Sunday Rule Quiz


UK-Halsey quiz #7: Six boats are on a light air run to the finish line.

1 Comment

  1. Hansen Nov 2, 2008 Reply

    Hallå där,

    som jag ser det så gäller följande.
    Scene 1: Inget regelbrott. I första mötet väljer grön att gippa på den röda babordsbåten, inga problem. Sedan gippar bägge samtidigt och grön får full luffningsrätt till vindögat. Efter att ha luffat röd så gippar han och seglar imål. Helt OK.

    Scene 2: Gul etablerar överlapp akterifrån och 17.1 förbjuder honom att segla över tillbörlig kurs och även förbi layline för babords halsar till målmärket. Kommer de in i tvåbåtszonen innan layline måste han dock ge gul plats att gå imål. Gränsfall att blå går in i zonen innan gippen tycker jag och i så fall är det OK så länge han släpper in gul sedan. Är det kontakt så är dock frågan om han gav tillräckligt med plats efter gippen. Alltså: tillräckligt med plats innebär fria bägge. För lite plats innebär straffa blå.

    Scene 3: Vit har rätt till plats vilket han inte får tillräckligt utan ser ut att ha kontakt med både märke och motståndare. Straffa grå (eller vad det nu är för färg).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.