Match Cup på Bananpiren?

gp0811.jpg
Marstrand snodde ju Volvo-stoppet från Göteborg, och här kommer en insändare från gårdagens G-P som tycker man skall ge igen med samma mynt!

Match Cup Sweden på Marstrand har stundtals dragits med bekymmer. Man har svårt att få en huvudsponsor, logistiken är komplicerad, det har varit en ojämn mängd publik och byggen har blivit alltför omfattande på en ömtålig plats. Därtill har tävlingen förlorat i status sedan finalen i serien inte längre seglas i Sverige.

För att återfå den forna glansen, bli än mer attraktiv för publik, sponsorer och media krävs förutsättningar och vilja som inte längre finns på Marstrand eller hos Kungälvs kommun.

En lösning kan vara att flytta tävlingen till Göteborgs hamn och Bananpiren.

Nu är platsen visserligen tillfälligt upptagen av ett märkligt initiativ kring motorsport som i dessa miljötider tydligen lyckats övertyga kommunstyrelsen. Men när tillståndet går ut och man inser möjligheterna att permanent nyttja platsen för seglingsändamål kanske vi får se en ny era i vår stads seglingstradition.

Tänk vilka förutsättningar vi skulle ha inför ett stop-over under Volvo Ocean Raceom vi kunde utforma området till ett “Race Village” likt det vi fick bevittna under TV4:s morgonsändningar från Alicante för några veckor sedan. Och tänk vilka arrangemang GKSS skulle kunna förlägga till Göteborg. Det om något hade satt Göteborg på kartan och givit oss en relevant identitet.

Fler fördelar med Bananpiren är att en större publik skulle kunna följa tävlingen. Området kring operan skulle kunna bli publikvänligt och större sponsorer skulle attraheras genom etableringen av paviljonger och en sponsorby. Funktionärer, besättningar och kunder skulle lättare finna inkvartering. på kvällarna skulle piren lysa upp Hisingen med aktiviteter och konserter i internationell klass. En pampigare invigning och avslutning skulle också bli möjlig.

Låt stadens evenemangsråd skissa på ett nytt kommersiellt format som främjar förutsättningarna för stora seglingsevenemang. Göteborg skulle må bra avett kvalitativt och långsiktigt initiativ i den anda av seglingstradition som staden fortfarande besitter.

Christoffer

6 Comments

  1. MA Nov 3, 2008 Reply

    Om man bortser från en stadig ström på 3 knop, seglingsrestrektioner och taskiga vindförhållanden så är det säkert rätt, men egentligen hur många tror ni söker er till en “ruffig” pir i Göteborgs hamn, mitt i juli månad, för att kolla på matchracing? Jag tror att “publiken” i Marstrand har dubbla agendor, fikakorg och middag på såsen, sen buss hem till Götet! För inte är de intresserade av Match Racing, för det är lika spännande som att se gräset växa!

  2. Henke Nov 3, 2008 Reply

    …eller som att kolla på färg som torkar. Hur gärna vi som seglar än vill, så kommer nog aldrig segling att bli en publiksport, mer än för de närmast sörjande.

  3. Richard D. Nov 3, 2008 Reply

    Njaä.. uppbyggda läktare så man får samma vinkel som på klipporna i Marstrand och en liten tajt bana omringad av dessa läktare.. Fast det får vara små båtar då.
    Man kan ju mixa med stora skärmar som visar fågelperspektiv så att man lätt kan följa position/placering och ta in ljudet från båtarna..
    Håller med om att det är svårt men det finns mer att göra innan handduken kastas in vad gäller pupliksportsaspekten tror jag.

  4. Urban Nov 6, 2008 Reply

    Henke.. Räknas inte 130 000 åskådare? Vad menar du med att segling inte är en publiksport?

  5. Robert R Nov 8, 2008 Reply

    Det är väl bra att eventet ligger utanför staden, som inte klarar av vardagstrafiken, inte ens på sommaren, som det är i dagsläget!

  6. MA Nov 8, 2008 Reply

    Urban

    När såg du 130 000 genuint intresserade åskådare på Marstrand sist? Det är möjligtvis några tusen som då och då, vid soligt och varmt väder sätter sig på klipporna för att få lite sol på sig, en eftermiddagstur med någon timme på klipporna. Om de vore intresserade av Match Racing varför är det då så klent intresse när det arrangeras på andra platser, eller med dåligt väder?
    Det är bara marknadskrafterna och turistbyrån i Kungälvs kommun som påstår att det har varit 130 000 åskådare. Det har aldrig bekräftats av någon kontollerad källa. Allt är till för att locka sponsorer och media! Det är en myt – inget annat!
    Men även om det är tusen åskådare så är det fantastiskt för segelsporten.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.