Skip to content

19 Comments

  1. Mattias
    Dec 17, 2008 @ 16:16

    Reply

  2. MiniMe
    Dec 17, 2008 @ 17:48

    inte första gĂ„ngen… samma sak hĂ€nde 1998.

    Reply

  3. Stippe
    Dec 17, 2008 @ 18:03

    Dehler Àr ett mycket starkt mÀrke med moderna bÄtar och dom kommer igen. Huvudkonkurrenten X-Yacht har nog Ànnu vÀrre strul med mycket lÄg orderingÄng.
    LĂ€get för bĂ„tbranschen Ă€r riktigt illa totalt sett…? Förmodligen sĂ„ kommer vi att fĂ„ se sammanslagningar dĂ€r inget Ă€r omöjligt.
    //SP

    Reply

  4. Erik B
    Dec 17, 2008 @ 18:41

    NÄgra stycken ÄterförsÀljare jobbar pÄ att ta över. Gissar pÄ Benelux, Danmark och kanske nÄgon mer (Italien?). Konkursen var tydligen enda chansen att bli av med en vd som var pÄ vÀg att bryta avtalet med statliga garantin.

    Reply

  5. Henke
    Dec 17, 2008 @ 18:45

    …och vĂ„r nya D29:a Ă€r “nĂ€stan klar”. Vad det innebĂ€r kan man ju undra, inte de nyheter jag ville ha sĂ„ hĂ€r lagom till jul. SpĂ€nnande fortsĂ€ttning följer…

    Reply

  6. krister
    Dec 17, 2008 @ 19:49

    Och alla pratar om hur starkt ett varumĂ€rke Ă€r….cashflow glömdes…Företaget Ă€r vĂ€l bankrutt pga pengar saknas? inte pga en VD…det dĂ€r Ă€r fiktiva rapporter.
    Alla styrelser kan förĂ€ndra ens egna ledningsgrupp…

    Satsa pÄ starka mÀrken som kan hantera konjunkturförÀndringar!
    Tom Bavaria Ă€r ett starkare brand ur en cashflow aspekt. inte att förakta i dessa tider…

    Reply

  7. Erik B
    Dec 17, 2008 @ 19:50

    Henke,

    Du tillhör ett gÀng pÄ ca 60 st som har bestÀllt bÄtar av Dehler. Vet inte om du köpt via NL-leasing för isÄfall Àr ju inte kapitalet osÀkert. En eventuell konkursförvaltare vill ju ha ut sÄ mycket som möjligt ur varvet sÄ alla halvfÀrdiga bör ju dÄ fÀrdigstÀllas och levereras. Och till saken hör ju att en konkursansökan Àr inlÀmnad. Vet ej reglerna i Tyskland men i Sverige Àr det en lÄng procedur med bl a kontrollbalansrÀkning innan verksamheten slÄr igen. Du kan ocksÄ begÀra en inteckning i bÄten medan den stÄr i Holland.

    Reply

  8. Gamenius
    Dec 17, 2008 @ 21:24

    Jeg har jo vĂŠrt litt nĂŠrvĂžs for at det samme skal kunne skje med andre verft, men jeg vet at Pogo klarer seg bra. De har lange ventelister. RM snakket jeg med i morges og de hevder at ting er bra. Fikk denne beskjeden fra Mr Lepoutre hos RM Yachts:

    “I am just back from Paris Boat Show, where we sold 8 boats. We have now more than 2/3 of the 2009 production already ordered. We have fight hard this automne and we have received good results. The crisis is there for marine industry but we are in the good way to pass through without trouble.
    Also the RM brands is increasing in notoriety and over foreign countries (we sold 3 RM 1200 during the mediteranean tour, in Italia and Spain).”

    Reply

  9. Nobbe
    Dec 18, 2008 @ 10:01

    Dehler har gĂ„tt frĂ„n ett 100 bĂ„tsvarv till 200 bĂ„tsvarv. De har satsat, varit vĂ€ldigt offensiva och tagit fram nya modeller bla en 60-fotare som kostat skjortan – stĂ„r man dĂ„ med order pĂ„ 60 bĂ„tar och Ă€r dimensionerad som 200 bĂ„tsvarv och de anstĂ€llda inte fĂ„r lön sĂ„ Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att begĂ€ra bolaget i KK. Bara hoppas att de snabbt hittar en lösning pĂ„ rekonstruktion

    Reply

  10. Stippe
    Dec 18, 2008 @ 18:43

    Krister, om det finaste med Bavaria Ă€r “Bokslutet” sĂ„ lĂ„t gĂ„ för det. Bokslutet kanske t.o.m. var det vackraste pĂ„ dom bĂ„tarna… BĂ„de Bavaria och Hanse Ă€r tvĂ„ tyska AMS-projekt som hittills lyckats jĂ€ttebra med att massproducera mycket prisvĂ€rda fritidsprodukter. Precis som ADRIA, Delphi eller Harmony har man ocksĂ„ byggt massor av prisvĂ€rda produkter för semesterbruk.
    Om jag har förstÄtt sÄ har alla bÄttillverkare jÀtteproblem, som vi nog bara sett början pÄ. Men Bavaria o Hanse fÄr sÀkert lite tyskt statsstöd snart sÄ att man kan sÀnka priserna lite mer Àn konkurrenterna.
    Annars sĂ„ tror mĂ„nga experter att just de lite mer prestandaorienterade/ nischade tillverkarna Dehler/X-yacht/RM/ESSE/J-Boats m.fl. kommer att klara sig betydligt bĂ€ttre Ă€n de som bara bygger semesterlĂ„dor till “medelsvensson”.
    //SP

    Reply

  11. Ulf
    Dec 19, 2008 @ 13:54

    Det ryktades i paris om att J-boat ligger illa till?

    Reply

  12. Smile
    Dec 19, 2008 @ 17:16

    Ulf! Mycket modigt att ta upp pÄ denna sida:-)

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Dec 19, 2008 @ 17:36

    J/Europe Ă€r inte helt förskonade. Man betalar snĂ€llt sina fakturor till leverantörerna, men Ă€r i ett sĂ„ kallat “softguard”-program. Det Ă€r ett franskt upplĂ€gg som innebĂ€r att man skjuter pĂ„ skatt och annat och Ă€ven kan justera sin arbetsstyrka. De kunder som finns i loopen fĂ„r garantier frĂ„n distributörer och J/boats USA.

    Reply

  14. Henke
    Jan 9, 2009 @ 14:18

    Reply

  15. Dehlerdoris
    Mar 24, 2009 @ 17:18

    NĂ€r det gĂ€ller Dehler sĂ„ har en “konkursansökan” lĂ€mnats in av de anstĂ€llda i december 2008.
    NÄgon konkurs Àr det inte (inte Àn iallafall). Varvet Àr under s.k. rekonstruktion och enligt en vÀlunderrÀttad kÀlla sÄ kommer varvet snart att fortsÀtta bygga klara de 60 bÄtar som ligger i order. Gissningsvis sÄ fortsÀtter Dehlervarvet i Freineohl en mindre kostym Àn tidigare. Dessutom med en annan ledning. Inte otroligt att varvet kommer att ledas av nÄgra av de större europeiska ÄterförsÀljarna.
    Dehler har byggt segelbÄtar sedan 1962, man kommer sÀkert att klara upp detta hÀr ocksÄ.
    Det kommer nog att hÀnda en hel del inom den hÀr branschen, dÀr nog inget Àr heligt. Alla fritidsbÄtsvarv har jÀtteproblem.
    Dom svenska varven som sĂ€ljer mycket till tyskland/europa har trots allt en svag kronkurs som extra “livboj”. Den gamla hederliga Kronan Ă€r nog svensk exportindustris rĂ€ddning…? Precis som tidigare…

    Nu till nÄgot mycket roligare!!! Har ni kollat dom nya lanternorna.
    Perfekt för W2Star. Titta pÄ;
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com
    Ska testas pÄ W2SBaltic 27/5-30/5.

    //Stefan

    Reply

  16. Henke
    Mar 25, 2009 @ 18:30

    Nyhed!

    Dehler som kom under konkursbehandling den 16.12.2008, forventes at vĂŠre reetableret ultimo april 2009 med nye ejere.

    Allt enligt Melfar Marine.

    Reply

  17. Erik B
    Mar 25, 2009 @ 20:09

    … och nĂ€r man pratar om Melfar…

    De sponsrar ju MELFAR MARINE 2 STAR CUP – 13. juni 2009 dĂ€r det finns fina priser bl a:

    Flotte prĂŠmier:
    OveraltprĂŠmie: Tungeste besĂŠtningsmedlems vĂŠgt i rĂždvin – til bĂ„de med mĂ„lerbrev.
    OveraltprĂŠmie: Tungeste besĂŠtningsmedlems vĂŠgt i rĂždvin – til bĂ„de uden mĂ„lerbrev.
    LĂžbsprĂŠmier og lodtrĂŠkningsprĂŠmier.

    http://www.melfarmarine.com/shownyhed.php?news_id=36

    Reply

  18. Anders
    Apr 23, 2018 @ 13:31

    Och nu vart det Bavarias tur att gÄ i konkurs!
    http://www.boote-magazin.de/aktuell/news/sondermeldung/a49124.html

    Reply

  19. Pelle FĂ€lth
    Apr 27, 2018 @ 11:38

    Blir ju spÀnnande att höra vad som hÀnt hÀr http://www.batliv.se/2018/04/27/najad-slutar-bygga-segelbatar-pa-orust/#more-22956

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.