En riktigt dålig dag…

Bernhard Stamm försöker rädda sin båt efter att ha blåst upp på land på Kerguelen och Mike Golding sågar bort sin tappade mast. Det blir inte mycket sämre än så här i en soloseglares liv…

12 Comments

  1. Björn N Dec 17, 2008 Reply

    Jag som tyckte det var jobbigt när vi drev upp på Tjörn under TR för några år sedan…

  2. Henke Dec 17, 2008 Reply
  3. Pär Dec 17, 2008 Reply

    Mike ser ju helt coollugn ut trots att han ligger med masten dängandes mot skrovet i södra oceanen. Lika cool som en själv under vårrustningen

  4. Leino Dec 17, 2008 Reply

    Usch o fy!!! Nästan så jag börjar gråta…. Att behöva sluta racet på sånt sätt efter allt slit för att komma till start…

  5. JJ Dec 17, 2008 Reply

    otroligt att han måste såga av wiren, att han inte har verktyg så att han kan skjuta av dom

  6. Tormod Dec 18, 2008 Reply

    Ingen vest, ingen lina, ingen bolt saks?

  7. J-O Dec 18, 2008 Reply

    Lina förstår jag men vad ska han med väst till? Ramlar han i så är det ju god-natt ändå.
    Tråkigt att sluta sina race på detta vis.

  8. Author
    Peter Gustafsson Dec 18, 2008 Reply

    Gällande verktyg, så har jag hört att “bågfil med massor av blad” är det bästa man kan ha ombord då riggen ramlar ner. Verkar ju vara det som gäller för de stora killarna också. Kommentarer?

  9. PelleL Dec 18, 2008 Reply

    Har inte open60’orna fiberrigg? Bultsax är knappast rätt verktyg för det men vad vet jag?

  10. Author
    Peter Gustafsson Dec 18, 2008 Reply

    Att, som Yann Eliès (Generali), bryta lårbenet på fördäck nere bland isbergen kan väl också kategoriseras som en “riktigt dålig dag”?!

    http://www.vendeeglobe.org/en/news/7316/news-update-yann-elies-rescue-procedure-under-way.html

  11. Author
    Peter Gustafsson Dec 19, 2008 Reply

    Marc Guillemot arrived on station close to injured Yann Eliès last night between 2230hrs and 2300hrs GMT. He has been as close to Eliès’ Open 60 as a 100 metres, but has since been keeping a safe distance, a mile to two miles off, sailing a parallel course. The two boats are making around 3.5 knots on port tack under triple reefed mainsails. Guillemot will await the arrival of the frigate HMAS Arunta which is now due to reach them around 1400hrs GMT on Saturday afternoon. Current conditions, according to Guillemot, are 3-4 metre swell running with 15-80 knots of wind and overhead visibility is good although the breeze is due to pick up later today to 35 knots.

    Sam Davies, GBR, (Roxy) is also heading towards Generali and was 300 miles, or about a day’s sailing, to the west at 0630hrs GMT this morning.

    Elies has been able to eat a cereal bar, some concentrated lemon juice, and condensed milk.

  12. PelleL Dec 19, 2008 Reply

    Usch, vilken mardröm….men det är väl första gången i VG’s historia som något sånt här händer? Båtar har ju haverarat förr men….=(

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.