E3 på målrakan

VOR12309.jpg
Nu är det bara slutspurten kvar till Singapore. 4 distans mellan Telefonica Blue, Puma, E3 och E4. Här är några dagsfärska ljudklipp. Foto: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race.

Christmas cramps

For the first time this year, I have some Christmas feelings. It was this morning and it was all about excitement. Actually, the feeling is still there.

We, Telefónica Blue, Puma and Ericsson 4, parked up and some even had to anchor to avoid being pushed back by the current. It was almost impossible to predict from where and when the wind was going to come.

We had been in second place for 24 hours and we had no intention to loose it. But, it was hard to do anything about the situation and it was nerve-wracking. That’s where the Christmas feeling comes in place.

I remember when I was a kid and I had been hoping for months that I was going to get something special. The last hours before the ‘present-opening-ceremony’, I had just the same feeling as I had this morning. But, this present could be worth more than any present ever – a podium position.

We never used our anchor and we were the first to get some breeze and start moving. It felt fantastic, even though we knew the game was far from over. The conditions here are just a bit too fluky to take anything for granted.

Telefónica got the wind just after us and together we left Ericsson 4 and Puma behind us. They were still lying still, close to shore. But, as I said, do not trust the winds.

A couple of hours later they had made big gains on us from their inshore route and when we gybed we were equal with them, just a few metres apart.

We were in the lead for quite a long time, but in one gybe Telefónica Blue managed to pass us and unfortunately, Puma slipped in front of us as well after a while. We are currently in third place with Ericsson 4 chasing us closely, just like we are chasing Puma and the Spanish.

It’ s about 65 miles left to finish and still a lot can happen, even though we have a more steady gradient wind now.

But, just as when I was a little boy standing by the Christmas tree crossing my fingers so hard I got cramp, I will not stop wishing until it’s over.

I want a podium position for Christmas.

Gustav Morin – MCM

12 Comments

  1. Jesse Dec 22, 2008 Reply

    Vad använder ni för tracker… håller på att avlida på den där geovile skiten..

  2. Stefan Dec 22, 2008 Reply

    Hej

    Gick upp från poolen för att kolla slutet och hamnade mitt i rafflet. Jag håller på E 3 som vanligt men det kanske är dags för blue. Här på Gran Canaria är det svalt och lite dis undgefär som en sommardag i Juli.

    Stefan

  3. Author
    Peter Gustafsson Dec 22, 2008 Reply

    Protest?
    http://www.volvooceanrace.tv/page/NewsDetail/0,,12573~1496341,00.html

  4. Viking Dec 22, 2008 Reply

    Är det inte internationella sjöväjningsregler efter mörkrets inbrott och därmed är E3 friad.

  5. Patrick L Dec 22, 2008 Reply

    Hyfsat tight… Go E3!

  6. Hans Dec 22, 2008 Reply

    Kan inte nån lära spanjorerna att tala Engelska när de intervjuas i ett internationellt race….

  7. Viking Dec 22, 2008 Reply

    Finns det inget on-line så att man kan följa målgången?

  8. Author
    Peter Gustafsson Dec 22, 2008 Reply

    Nix. Tracker/data uppdateras varje timme. Med 13 knop lär de gå imål innan nästa rapport…

  9. vong Dec 22, 2008 Reply

    Puma 2:a?
    Monday 22 December, 2008 15:10 GMT

    Telefonica Blue won leg three but behind, PUMA has grabbed second place, while the Nordic crew on board Ericsson 3 pushed their stable mates and overall race leader, Ericsson 4 into fourth place for the leg.

    We’ll have reaction shortly.

  10. snabel Dec 22, 2008 Reply

    rapporteringen suger snabel !!!!!!!!!!!

  11. Author
    Peter Gustafsson Dec 22, 2008 Reply

    Ericsson Racing Team trea och fyra till Singapore

    Tre etapper har nu seglats av Volvo Ocean Race. Och lika många gånger har Ericssons nordiska båt kommit på tredje plats. Däremot blev det skiftet i toppen då spanska Telefonica Blue blev första båt från Kochi i Indien till Singapore dit båtarna kom sent på måndagskvällen lokal tid.

    – Jag har verkligen gillat att segla den här etappen med mycket taktik och blandningen av förhållanden. Det är fortfarande hårt arbete men närkontakten med de andra båtarna gjorde etappen till en verklig utmaning, säger Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3.

    De fyra båtar längst fram i fältet växlade om att vara i ledningen det sista dygnet i Malacka sundet ner mot Singapore. Och det gällde att inte bara hålla koll på konkurrenterna. I Malacka sundet finns hundratals lastbåtar och mångdubbelt fler små fiskebåtar och fiskenät ligger huller om buller. Det gäller att hålla tunga rätt i mun inte minst nattetid.

    – Jag måste erkänna att jag vid några tillfällen trodde att vi skulle vinna etappen. Nu blev det tyvärr inte så. Men det var verkligen ett spännande race, säger Lewander

    Ericsson 4 med internationell besättning blev fyra och amerikanska Puma la beslag på andra platsen. Det har snackats om att de spanska Telefonica-båtarna seglar bäst i lätta vindar och det var exakt vad skepparen Bouwe Beking visade. Telefonica Blue är snabb när det inte blåser så mycket.

    Efter drygt nio dygn till havs och cirka 1950 sjömil (cirka 3611 km) skilde bara ett par hundra meter när Ericsson 3, Ericsson 4 och Puma slogs om andra platsen bakom spanska Telefonica Blue som hade gått i mål tio minuter tidigare. Puma drog det längsta strået av de tre och var en minut och 47 sekunder före Ericsson 3 som i sin tur var endast 40 sekunder före Ericsson 4.

    Sammanlagt leder Ericsson 4 fortfarande på 35 poäng före Telefonica Blue på 30,5. Puma har 27,5 poäng och Ericsson 3 ligger fyra med 23,5 poäng. Nu får besättningarna några dagar ledigt för att fira jul och nyår. Den 10:e januari är det in-port race i Singapore och den 18:e januari smäller startskottet för etapp 4 från sommaren i Singapore till vintern i kinesiska Qingdao.

  12. Stefan Blom Dec 23, 2008 Reply

    Föstra offret för finanskrisen är skördat i VOR.
    Ryssar ger upp…
    Synd
    // Blom

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.