Lewander skadad


Inte bara jag som har problem med menisken alltså…

SINGAPORE (Jan. 5, 2009) – Ericsson Racing Team’s svenske skeppare Anders Lewander kommer att missa nästa etapp av Volvo Ocean Race. Anders Lewander skadade sitt knä under förra etappen, mellan indiska Kochi och Singapore, och har nyligen opererats i Singapore.

Lewander skadade sig vid ett segelbyte några dagar efter starten av etapp 3. Anders fick ett slag på sidan av knäet vilket har gjort det instabilt och alltså tvingade honom till operation – eller en artroskopi som är ortopedisk titthålskirurgi, som används för att undersöka leder, eller för att kirurgiskt behandla skador i eller omkring leden.

– Anders har skadat menisken i sitt vänstra knä och efter röntgen och samråd med lokala ortopeder beslutade vi för att göra en artroskopi, säger Antonio Zoido som är Ericsson Racing Team’s läkare. Operationen genomfördes på Gleneagles Hospital i Singapore lördag 3 januari.

– Jag är självklart oerhört besviken över att jag missar den fjärde etappen. Vi har ett härligt gäng och seglar med ett bra självförtroende just nu. Det kommer att bli svårt att stå på kajen och se dem segla iväg.

Magnus Olsson, som haft rollen som vaktkapten ombord på Ericsson 3 tar tillfälligt över som skeppare på etappen från Singapore till kinesiska Qingdao som startar 18 januari. Med sin erfarenhet och rutin från fem tidigare Jorden Runt-kappseglingar var Magnus ett naturligt val som ersättare till Anders.

– Ericsson 3 har så här långt gjort en mycket stark insatts och det är givetvis tufft för teamet och för Anders själv att han missar nästa etapp. Men vi utgår från att Anders skada läker som den ska och att han är helt återställd och redo för nästa etapp som startar från Qingdao 14 februari, säger Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius och fortsätter:

– Volvo Ocean Race är en mycket påfrestande tävling, både för båtarna och för besättningarna. Anders skada är ett bevis på hur lätt och snabbt något kan hända. Men givetvis har vi planer för hur vi ska hantera olika skador och avbräck. I det här fallet är vi lyckliga som har en besättningsman med Magnus Olssons erfarenhet. Hans rutin och kunnande kommer väl till pass nu.

Ytterligare en ändring i besättningen hos Ericsson 3 kommer att ske inför nästa etapp. Men det är en planerad sådan då Eivind Melleby från Norge har andra åtaganden på hemmaplan. Eivind kommer att återvända till Ericsson Racing Team för in-port racet i Qingdao 7 februari och sedan vara med ombord på Ericsson 3 för etapp 5 som startar en vecka senare.

Stockholmaren Klas “Klabbe” Nylöf är en av dem som nu kliver ombord för etapp 4. 41-årige Nylöf är framför allt en mycket erfaren rorsman och var med ombord på svenska EF Language som vann Whitbread 1997-1998 och på Assa Abloy som kom tvåa i Volvo Ocean Race 2001-2002.

– Det ska bli oerhört kul och spännande att bli en del av Ericsson Racing Team och att komma tillbaka till Volvo Ocean Race. Jag är mycket imponerad av Ericsson 3:s fina insatts så här långt. Det ska också bli spännande att segla de nya VO70-båtarna som är mycket snabbare och mer krävande än när jag seglade Volvo Ocean Race senast, säger Klas Nylöf

Den andre “nya” besättningsmannen blir Jann Neergaard. Danske Neergaard är sedan tidigare en del av Ericsson Racing Team då han deltog ombord på Ericsson 3 i in-port racet i Alicante i oktober.

Volvo Ocean Race fortsätter närmast med ett in port-race i Singapore 10 januari. Etapp 4 startar 18 januari och båtarna väntas till etappmålet Qingdao cirka 12 dagar senare, runt 30 januari.

VOLVO OCEAN RACE EFTER 3 AV 10 ETAPPER
1. Ericsson 4, 35 points
2. Telefónica Blue, 30.5
3. Puma, 27.5
4. Ericsson 3, 23.5
5. Green Dragon, 20.5
6. Telefónica Black, 19.5
7. Kosatka, 10.5
8. Delta Lloyd, 9

19 Comments

  1. Mister B. Jan 5, 2009 Reply

    Menisker hit eller menisker dit, men vad kommer att hända med E4? Det verkar som den har seglat hela racet hittills utan giltig mätebrev. I vanligt racing blir man väl bortkastad av sådant…

    http://feeds.volvooceanrace.org/~r/VolvoOceanRaceNews/~3/503401271/

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 5, 2009 Reply

    Oops… låter inte så bra (eller klantigt om man så vill)?

    PROTEST BY THE RULE MANAGEMENT GROUP
    Alterations to Ericsson 4 after measurement

    Någon som är insatt i hur de där “lösförarna” är konstruerade? Vekar ju klurigt hållfasthetsmässigt om de är utbytbara?

    Sedan verkar E3 ha den här emot sig också (i tillägg till den från Telefonica).

    Protest Volvo Ocean Race: Race Committee against Ericsson 3
    Date: 4th January 2009-01-04
    Protestor: Volvo Ocean Race; Race Committee (RC)
    Protestee: Ericsson 3 (E3) ; SWE 3

    Rules RRS 28.1 and Leg Sailing Instruction Addendum 3, 2 (e)

    Description of the incident:

    From evidence supplied by E3 at 0556 UTC 3rd January 2009 the RC,
    believes that E3 did not round the Sri Lanka 1 mark on the southern side as
    required in Leg Addendum 3.

    Mycket nu!

  3. PelleL Jan 5, 2009 Reply

    Det är som det står i artikeln….den “strukturella” fören ligger en bit in i båten och jag skulle gissa att det är en trekantig bit som är gjord i massivt skum och med relativt tunnt laminat…… kör man på något går den sönder och byts ut men det är verkligen extremt klantigt att inte blanda in mätmännen i det…….man undrar vad det är för clowner som sköter projektet.

  4. Calle P Jan 5, 2009 Reply

    Lägg båten i frysen så mäter den in. Vilka toleranser har angivits?
    Är max måttet 21,5 meter mäter en båt som är 21549 mm in

  5. Author
    Peter Gustafsson Jan 5, 2009 Reply

    Precis som med kölen på E3 handlar det inte om en millimeter eller några gram hit eller dit, utan att man gör saker i strid med reglerna.

    Om du seglar VM i X-99 och har mätt in dina segel med stämplar och allt, så kan du inte bara byta ut en genua till en annan som är under maxmått. Du kan (som Ericsson) hävda att du inte har någon fördel, men det är ändå ett regelbrott. Framförallt är det ju klumpigt att lämna den inmätta genuan på bryggan :-)

  6. Tobbe Jan 6, 2009 Reply

    Hej

    Har inte läst VO70-reglerna men skulle inte bli förvånad om det kryllar av tolkningar och kryphål precis som i vilka andra regelverk som helst.
    Vem kan med handen på hjärtat säga att ni är 100% övertygad om att en försäkringsförsäljare och skadereglerare inom samma försäkringsbolag tolkar paragraferna på samma sätt?
    Och mätmännen och regelskrivarna är sannolikt inte samma personer.

    Eller som Juan K sa på ett föredrag: “Det är ingen konst att bygga en båt som med säkerhet håller ett helt VO-race utan skador. Men då vinner vi inte”. Det samma gäller även regelverket. Ska man hela tiden tolka alla regeler med säkerhetsmarginal, lär man inte ha chans att vinna VO-race.

    /Tobbe

  7. Author
    Peter Gustafsson Jan 6, 2009 Reply

    Det finns säkert massor av tolkningsfrågor i VO70-regeln, precis som i vilken mät-, box- eller entypsregel som helst. Och eftersom ingen regel kan vara heltäckande så finns det ju mekanismer för att göra det hela hanterbart:

    Tolkningsfall (56 publika), där man kan få svar på oklarheter och vad som är tillåtet eller inte. Det var ju här Ericsson lät bli att fråga om sin ihåliga köl, utan chansade istället. Då fick då inget mätbrev när man var klar.

    – Mätbrev, som ju är beviset på att man lyckats tolka reglerna rätt. Och har man väl fått ett sådant, så kan man inte börja ändra på saker i efterhand. Och detta är ju inget unikt för VO70. Du får inte segla en cupsegling i Express eller H-båt om du saknar mätbrev. Och du blir antagligen diskad direkt om man upptäckte att du gjort saker efter inmätning som gör att båten inte överenstämmer med mätbrevet.

    Och just i VO70 så hanteras både regeln och tolkningarna av Rule Management Group. Och det finns en utpekad Chief Measurer. Så man vet ju vilka killar som man måste få OK ifrån.

    Interpretations of the Volvo 70 Rule shall only be made by the RMG. Each of the three geographical members (Australasia, North America & Europe) shall have an equal vote in all interpretative issues.

    Competitors are advised that interpretation should be sought if there is any doubt as to compliance of a development with the Fundamental Rule Policy of the Volvo 70 Rule.

  8. Calle P Jan 6, 2009 Reply

    Men detta handlar om en reparation. Inte en ny båt.
    Om jag reparerar en genua under VM så är det inga problem med mätbrevet

  9. Author
    Peter Gustafsson Jan 6, 2009 Reply

    Om du bytte ut hornet där din mätstämpel sitter och sedan ritade dit en egen stämpel, så tror jag du skulle göra dig lite ovän med mätmannen…

    Jaja, jag tror inte det blir någon disk. Men lite bättre styrning på regelsidan borde man ju ha?

  10. Patrik H Jan 6, 2009 Reply

    Detta låter helt otroligt. Har man bytt ut en bit av skrovet där en av mätmännens referensskruvar sitter och skruvat dit en egen!? Alla vet vad dessa skruvar betyder och har för funktion. Det är inget man sätter dit av misstag.
    Om detta stämmer måste straffet bli mer kännbart än det E3 fick då E4 faktiskt i så fall seglat felaktigt inmätt. E3 fick en egen regeländring som gav RC möjlighet att tillåta en icke inmätt båt att segla. Detta gäller inte E4. Disk skulle vara det rätta men kommer inte att hända av ekonomiska skäl.

  11. Nisse Jan 6, 2009 Reply

    Skall bli spännande att se om ekonomin eller idrotten segrar !

    mvh

    /N

  12. Mister B. Jan 6, 2009 Reply

    På sätt och vis gillar jag mätmännes stil:”den här båten är 2 mm (alltså 0,08 promille) för lång, mäter inte in”. I bäst torr engelsk humörs.
    Jag tror att det är inte mögligt att reparera mätningen med 2 mm noggrannhet. Och så det temperaturen. Jag skulle uppskatta att en 25 m lång kolfiberbåt skulle “växa” just 2 mm om temperaturen stiger 10 grader.
    Men just som PG sa, det handlar egentligen inte om mått och teknik. Efterhand det är nästan omögligt att förstå varför man inte kontaktade mätmannen när de fick byta fören (med mätskruven).

  13. parodi på en travesti Jan 6, 2009 Reply

    Tipset från bedömare är att E4 blir diskade från samtliga seglingar genomförda hittills (båten har ju de facto inte mätts in och är dessutom för lång) och ERTs enda chans att ta hem racet som utlovat är att skyffla runt bland besättningarna och lägga allt krut på E3 som dock lär åka på en disk för förra etappen så det blir nog lite råddigt men ändå möjligt, båten är ju hur snabb som helst (snabbast allround?). Den nordiska satsningen blir nog plötsligt global över en natt.

  14. Calle P Jan 6, 2009 Reply

    Gissar atlant (Som är teamet bakom ericsson) får svårt att få nya kunder i fortsättningen…
    Ingen lycka för atlants i de två tidigare racen också.

  15. Hans Helgesson Jan 6, 2009 Reply

    Så himla oproffsigt att man blir alldeles matt!

  16. Mister B. Jan 6, 2009 Reply

    En synpunkt till: jag åtminstone tycker det är förvånande på gränsen till dåligt bedömning att ens försöka bygga båt så otroligt nära toleranser. En Kouyoumdjian-fall igen?

    En 24,990-båt skulle räcka mig 100%. Men så är jag ingen expert i Formel 1 eller rymdsteknologi;-)

  17. Author
    Peter Gustafsson Jan 7, 2009 Reply

    Pinsamt enligt Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=406851

    Intressant att frågan inte kom upp i TV4-programmet i måndags. Men det var kanske inspelat innan det här dök upp…

  18. Hans Johansson Jan 26, 2009 Reply

    Ont i knät brukar i Richard Brisius fall betyda byte av skeppare…..
    Roy H byttes till Neil M

  19. Patrik H Jan 27, 2009 Reply

    Och Roger N fick ont i knät efter första etappen på Intrum. Lawrie S tog över. Även då Atlant.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.