Skip to content

19 Comments

  1. Mister B.
    Jan 5, 2009 @ 15:42

    Menisker hit eller menisker dit, men vad kommer att hända med E4? Det verkar som den har seglat hela racet hittills utan giltig mätebrev. I vanligt racing blir man väl bortkastad av sådant…

    http://feeds.volvooceanrace.org/~r/VolvoOceanRaceNews/~3/503401271/

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jan 5, 2009 @ 15:53

    Oops… låter inte så bra (eller klantigt om man så vill)?

    PROTEST BY THE RULE MANAGEMENT GROUP
    Alterations to Ericsson 4 after measurement

    Någon som är insatt i hur de där “lösförarna” är konstruerade? Vekar ju klurigt hållfasthetsmässigt om de är utbytbara?

    Sedan verkar E3 ha den här emot sig också (i tillägg till den från Telefonica).

    Protest Volvo Ocean Race: Race Committee against Ericsson 3
    Date: 4th January 2009-01-04
    Protestor: Volvo Ocean Race; Race Committee (RC)
    Protestee: Ericsson 3 (E3) ; SWE 3

    Rules RRS 28.1 and Leg Sailing Instruction Addendum 3, 2 (e)

    Description of the incident:

    From evidence supplied by E3 at 0556 UTC 3rd January 2009 the RC,
    believes that E3 did not round the Sri Lanka 1 mark on the southern side as
    required in Leg Addendum 3.

    Mycket nu!

    Reply

  3. PelleL
    Jan 5, 2009 @ 17:04

    Det är som det står i artikeln….den “strukturella” fören ligger en bit in i båten och jag skulle gissa att det är en trekantig bit som är gjord i massivt skum och med relativt tunnt laminat…… kör man på något går den sönder och byts ut men det är verkligen extremt klantigt att inte blanda in mätmännen i det…….man undrar vad det är för clowner som sköter projektet.

    Reply

  4. Calle P
    Jan 5, 2009 @ 21:51

    Lägg båten i frysen så mäter den in. Vilka toleranser har angivits?
    Är max måttet 21,5 meter mäter en båt som är 21549 mm in

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jan 5, 2009 @ 22:08

    Precis som med kölen på E3 handlar det inte om en millimeter eller några gram hit eller dit, utan att man gör saker i strid med reglerna.

    Om du seglar VM i X-99 och har mätt in dina segel med stämplar och allt, så kan du inte bara byta ut en genua till en annan som är under maxmått. Du kan (som Ericsson) hävda att du inte har någon fördel, men det är ändå ett regelbrott. Framförallt är det ju klumpigt att lämna den inmätta genuan på bryggan :-)

    Reply

  6. Tobbe
    Jan 6, 2009 @ 01:52

    Hej

    Har inte läst VO70-reglerna men skulle inte bli förvånad om det kryllar av tolkningar och kryphål precis som i vilka andra regelverk som helst.
    Vem kan med handen på hjärtat säga att ni är 100% övertygad om att en försäkringsförsäljare och skadereglerare inom samma försäkringsbolag tolkar paragraferna på samma sätt?
    Och mätmännen och regelskrivarna är sannolikt inte samma personer.

    Eller som Juan K sa på ett föredrag: “Det är ingen konst att bygga en båt som med säkerhet håller ett helt VO-race utan skador. Men då vinner vi inte”. Det samma gäller även regelverket. Ska man hela tiden tolka alla regeler med säkerhetsmarginal, lär man inte ha chans att vinna VO-race.

    /Tobbe

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jan 6, 2009 @ 08:28

    Det finns säkert massor av tolkningsfrågor i VO70-regeln, precis som i vilken mät-, box- eller entypsregel som helst. Och eftersom ingen regel kan vara heltäckande så finns det ju mekanismer för att göra det hela hanterbart:

    Tolkningsfall (56 publika), där man kan få svar på oklarheter och vad som är tillåtet eller inte. Det var ju här Ericsson lät bli att fråga om sin ihåliga köl, utan chansade istället. Då fick då inget mätbrev när man var klar.

    – Mätbrev, som ju är beviset på att man lyckats tolka reglerna rätt. Och har man väl fått ett sådant, så kan man inte börja ändra på saker i efterhand. Och detta är ju inget unikt för VO70. Du får inte segla en cupsegling i Express eller H-båt om du saknar mätbrev. Och du blir antagligen diskad direkt om man upptäckte att du gjort saker efter inmätning som gör att båten inte överenstämmer med mätbrevet.

    Och just i VO70 så hanteras både regeln och tolkningarna av Rule Management Group. Och det finns en utpekad Chief Measurer. Så man vet ju vilka killar som man måste få OK ifrån.

    Interpretations of the Volvo 70 Rule shall only be made by the RMG. Each of the three geographical members (Australasia, North America & Europe) shall have an equal vote in all interpretative issues.

    Competitors are advised that interpretation should be sought if there is any doubt as to compliance of a development with the Fundamental Rule Policy of the Volvo 70 Rule.

    Reply

  8. Calle P
    Jan 6, 2009 @ 10:03

    Men detta handlar om en reparation. Inte en ny båt.
    Om jag reparerar en genua under VM så är det inga problem med mätbrevet

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jan 6, 2009 @ 10:21

    Om du bytte ut hornet där din mätstämpel sitter och sedan ritade dit en egen stämpel, så tror jag du skulle göra dig lite ovän med mätmannen…

    Jaja, jag tror inte det blir någon disk. Men lite bättre styrning på regelsidan borde man ju ha?

    Reply

  10. Patrik H
    Jan 6, 2009 @ 11:50

    Detta låter helt otroligt. Har man bytt ut en bit av skrovet där en av mätmännens referensskruvar sitter och skruvat dit en egen!? Alla vet vad dessa skruvar betyder och har för funktion. Det är inget man sätter dit av misstag.
    Om detta stämmer måste straffet bli mer kännbart än det E3 fick då E4 faktiskt i så fall seglat felaktigt inmätt. E3 fick en egen regeländring som gav RC möjlighet att tillåta en icke inmätt båt att segla. Detta gäller inte E4. Disk skulle vara det rätta men kommer inte att hända av ekonomiska skäl.

    Reply

  11. Nisse
    Jan 6, 2009 @ 12:11

    Skall bli spännande att se om ekonomin eller idrotten segrar !

    mvh

    /N

    Reply

  12. Mister B.
    Jan 6, 2009 @ 13:26

    På sätt och vis gillar jag mätmännes stil:”den här båten är 2 mm (alltså 0,08 promille) för lång, mäter inte in”. I bäst torr engelsk humörs.
    Jag tror att det är inte mögligt att reparera mätningen med 2 mm noggrannhet. Och så det temperaturen. Jag skulle uppskatta att en 25 m lång kolfiberbåt skulle “växa” just 2 mm om temperaturen stiger 10 grader.
    Men just som PG sa, det handlar egentligen inte om mått och teknik. Efterhand det är nästan omögligt att förstå varför man inte kontaktade mätmannen när de fick byta fören (med mätskruven).

    Reply

  13. parodi på en travesti
    Jan 6, 2009 @ 13:43

    Tipset från bedömare är att E4 blir diskade från samtliga seglingar genomförda hittills (båten har ju de facto inte mätts in och är dessutom för lång) och ERTs enda chans att ta hem racet som utlovat är att skyffla runt bland besättningarna och lägga allt krut på E3 som dock lär åka på en disk för förra etappen så det blir nog lite råddigt men ändå möjligt, båten är ju hur snabb som helst (snabbast allround?). Den nordiska satsningen blir nog plötsligt global över en natt.

    Reply

  14. Calle P
    Jan 6, 2009 @ 14:36

    Gissar atlant (Som är teamet bakom ericsson) får svårt att få nya kunder i fortsättningen…
    Ingen lycka för atlants i de två tidigare racen också.

    Reply

  15. Hans Helgesson
    Jan 6, 2009 @ 21:33

    Så himla oproffsigt att man blir alldeles matt!

    Reply

  16. Mister B.
    Jan 6, 2009 @ 22:47

    En synpunkt till: jag åtminstone tycker det är förvånande på gränsen till dåligt bedömning att ens försöka bygga båt så otroligt nära toleranser. En Kouyoumdjian-fall igen?

    En 24,990-båt skulle räcka mig 100%. Men så är jag ingen expert i Formel 1 eller rymdsteknologi;-)

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jan 7, 2009 @ 13:55

    Pinsamt enligt Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=406851

    Intressant att frågan inte kom upp i TV4-programmet i måndags. Men det var kanske inspelat innan det här dök upp…

    Reply

  18. Hans Johansson
    Jan 26, 2009 @ 23:05

    Ont i knät brukar i Richard Brisius fall betyda byte av skeppare…..
    Roy H byttes till Neil M

    Reply

  19. Patrik H
    Jan 27, 2009 @ 12:42

    Och Roger N fick ont i knät efter första etappen på Intrum. Lawrie S tog över. Även då Atlant.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.