Segelmakare i SweLYS-gruppen?

Det gnälls ju en del på LYS, LYS-gruppen och att saker tar lång tid. Vi vet också att arbetet sker på ideell bas, och att det inte vimlar av folk som har lust att lägga ner den tid som krävs.

I ett längre perspektiv kanske det handlar om pengar från ssf/seglarna, men nu är det mest en fråga om att rekrytera folk som hjälper till.

I något sammanhang föreslog jag ett par personer med bra koll som skulle kunna bidra, men man meddelade då att de inte fick vara med eftersom man hade en policy som sa att folk som arbetade i branschen inte fick vara med. Det kunde eventuellt finnas särintressen.

Men jag har svårt att se att t.ex. segelmakare, som syr segel till massor av båttyper, inte skulle kunna fungera? Och det finns få som är så aktiva seglare, har bra koll på hur olika båtar och varför de går bra eller dåligt (båt/segel/besättning/vägval). Dessutom har de ju ett professionellt intresse av att fler börjar kappsegla!

Så, hur ser vi vanliga seglare på detta?

34 Comments

  1. Svenne Jan 7, 2009 Reply

    Har dom tid med det segelmakarna, LYS kommitten gör ett jättejobb även om det tar tid.

  2. Andreas i Missmatch Jan 7, 2009 Reply

    Tror att segling som lever ett undanskymd tillvaro skulle må bra av proffesionell support. Att de är med o påverkar vore en positiv injektion till seglingen.
    Och jag som deltagare i Lys cuppen kan få en roligare cup att segla i.

    Viktigt är att lys kommitten (som jag håller med om gör ett stort och väldigt engagerande jobb) sätter upp riktlinjer så man kan styra upp detta.
    Se de som konsulter inom vilken bransch som helst. Ser inget konstigt i dettta….

    MVH Andreas

  3. Andreas i Missmatch Jan 7, 2009 Reply

    Äh fan…läste inte riktigt ordentligt…lysgruppen inte lys cuppen..men principen är den samma. Bara det inte blir särskilda lystal på deras båtar och nya Arcona diskussioner….

  4. Christer F Jan 7, 2009 Reply

    Det är väl inte fel att segelmakare är med kanske. Men hur bra man än gör detta så gäller ju att olika båt-typer seglar olika bra i olika förhållanden utan att lystalet ändras (det blev många olika). Förhållande mellan båttyperna är inte samma i lätt som hård vind eller höga vågor och inga vågor. En annan sak är att vissa båttyper seglar fort på kryss medan andra seglar fort i undanvind och det är inte alltid kryss-länsbana. Vad jag menar är att man får ta LYS för vad det är.

    mvh
    Christer

  5. Smile Jan 7, 2009 Reply

    Jag anser att man kan bilda arbetsgrupper där en består av segelmakare, en med konstruktörer, en med masttilverkare osv. När man sedan har en frågeställning så kan lyskommiten konsultera dessa grupper för att få ett korrekt beslutsunderlag.

  6. MiniMe Jan 7, 2009 Reply

    Det är i viss mån väl en fråga om branchfolk kan hamna i en jävsituation när LYS-tal sätts för deras kunder.

    Som det står på SSF’s hemsida så fastställer TK LYS-tal för medlemmar i LYS-kommiten och LYS-grupperna. Troligen görs det för att de som sätter LYS-tal inte sätta LYS-tal för sina egna båtar.

    Branchfolk har åt andra sidan säkerligen gedigen kunskap som kan vara bra att ta vara på men det borde ske på ett sätt att de inte hamnar i klämm mellan egna (kundernas) intressen och SweLYS.

  7. Author
    Peter Gustafsson Jan 7, 2009 Reply

    Ja, det verkar inte finnas någon stor oro ute bland seglarna i alla fall?

    Rent generellt har det väl efterfrågats “mer dynamik” i systemet, och jag tycker vi ser positiva tecken på att det faktiskt händer saker? I första hand handlar det ju om hur man sätter nya lys, hanterar sportbåtar och justerar felaktiga LYS-tal. Men det kan också finnas anledning att se över “gamla sanningar” när det gäller hur man organiserar sig och informerar. Alla är betjänta av ett så levande LYS-system som möjligt.

    En radikal “web 2.0”-idé vore att bygga ett sjysst web-baserat verktyg där alla båtar fanns med. Under styrning av en mindre grupp skulle 100 skarpa seglare/analytiker kunna flagga upp båtar med felakigt LYS, motivera/diskutera, rösta om förändringar under dynamiska former. Som referens skulle även ORCi och IRC-siffror finnas med (och enkla sätt att visualisera data). Enskilda båtägare skulle kunna ansöka, överklaga och förändra sina data. Då skulle såklart deras båtar flaggas upp för review. Alla tabellbåtar + mätbrev skulle så klart bli publika. Själva verktyget är inte lösningen (det är det aldrig), men 100 man skulle kunna lägga 52 timmar var på ett år, vilket är lättare än att få 10 man att lägga 520!

  8. Ronny Jan 7, 2009 Reply

    Mycket bra förslag. De om några känner ju till våra olika båtars nycker. Om de kan vara partiska? Jo visst, men allt är väl bättre än nuvarande heltrötta system.

    Inget funkar nog riktigt bra om det enbart sker på ideell basis. Jag tycker att en symbolisk liten avgift ska tas på varje LYSkappsegling som oavkortat ska gå till att uppdatera detta register. Säg fem spänn från varje deltagande båt. En väldigt flitig LYSkappseglare kommer i så fall “skinnas” på ca 50 spänn per år!!! Något han säkert kan leva med eftersom han verkar tycka om att tävla mot andra klasser inom LYS.

    OK – mer krångel med denna avgift månne, men det är väl något som SSF kan hålla reda på. Detta gynnar ju bredden och någonstans står det säkert i deras stadgar att det är ett av ändamålen. För den kappseglande märks det ju knappt att anmälningsavgiften ökad med någon procent – inget krångel där mao.

    Hur mycket stålar blir det då? Hur många racande LYSbåtar startar varje år, kanske upp emot 5000 – vad vet jag? Detta blir i alla fall ett litet årligt bidrag till den som lägger ned lite tid på registret.

    För att LYS inte ska dö ut måste vi nog klämma in begreppet pengar, på samma sätt som IMS mm underhålls, annars har vi nog bara ett förlegat system som enbart gynnar äldre båtar.

  9. Jocke_R Jan 7, 2009 Reply

    Ett perspektiv som segelmakare ofta saknar är vad segel faktiskt kostar och då talar jag av egen erfarenhet… :)

    Denna brist kan ju ha rätt negativa konsekvenser för “breddseglingen” om man inte tänker sig för.

    Kan inte LYS få vara en simpel regel som fet gynnar en Maxi 77 eller folkbåt framför en Flying Tiger, A35 etc.
    “Storfräsarna” kan väl köra IRC istället, eller?

  10. Falk Jan 7, 2009 Reply

    Peter du har helt rätt någon smörjolja måste in i systemet det är inte 1970.
    Båtar och utrustning har förändrats dom sista 30 åren så vill man öka antalet startande båtar så måste man ta hänsyn till detta och följa med i utvecklingen.
    Det handlar inte om att nya båtar skall ha fördel utan att det ska bli så rättvist som det bara går………….

  11. Bolyslän :-)

  12. Stefan Jan 8, 2009 Reply

    Ronny,
    ju förr LYS dör ut desto bättre.

  13. Calle P Jan 8, 2009 Reply

    Dör LYS dör bredd kappseglingen i Sverige.

  14. Stefan Jan 8, 2009 Reply

    Här kommer en annan Stefan som inte heller gillar LYS men inte så att jag vill se det dö utan en ersättare. För LYS har en fördel och det är att det möjliggör för många att komma ut och kappsegla. Peters förslag kan vara en möjlighet för på något sätt måste vi få fram ett nytt regelsystem.

    Stefan

  15. Svante Jan 8, 2009 Reply

    Så kallat Wys då eller… :-)

    På det stora hela tror jag Lys funkar bra. Det finns ju många seglingar i Lys-klasserna.

    Själv tycker jag såklart att mitt eget Lys är för högt och alla andras för lågt… Hur kommer det sig annars att jag aldrig vinner???

    Är inte en speciellt flitig kappseglare själv (15-18 seglingar / år) – men tycker Lys verkar vara bra för att skapa intresse för kappsegling i sin enkelhet.

    Weblösningen låter bra, bidrar säkert till ett mer levande system.
    Svante

  16. Ett LYS system med mätbrev även till standardbåtar där seglen har mätts av mätman skulle kunna bli åtminstonde lika trovärdigt som IRC. Båten har ett standard LYS-tal som man lägger till segelkonfigurationerna.
    Detta skulle kunna öppna för utveckling av segel. Dacron respektive kevlar faktor skulle vara möjligt etc. En möjlighet för att få ut bredden på banan om det är det man vill.
    Idag är det ju tokigt att man köper en gammal Dacron holk från 80-talet och på samma LYS-tal hänger på utbyggda akterrunder och kolfibersegel utan straff. eller?

  17. Naboen Jan 9, 2009 Reply

    Hvis jeg ikke tar helt feil, er det laget en komitee i norge med “proffer” seilmakere etc. som bistår lys komiteen. Det som er et av roblemene her er at det blir satt standarder på båter, som ikke er standard fra fabrikk.

  18. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    Utbygda akter rundor = fusk på standard båt.
    Däremot skulle jag kunna tänka mig vissa typer av begränsningar Tex endast dacron segel på mindre och/eller lågLYS båtar. (Men det kanske inte seglemakarna är så bra om dom är med i LYS gruppen…) eller någon annan begränsning. Kom ihåg att det som är bra med LYS är att det är enkelt och att alla skall kunna vara med.

  19. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2009 Reply

    Alla är överens om att LYS inte kan bli helt rättvist!!!

    Det diffar mycket i vikter, bottenfinnish och segelkvalité på olika båtar som man kan hålla på att diskutera. Men det finns inga enkla vägar i olika typer av begränsningar (får folk avdrag för dacron är det ju bara att sy upp 5 fockar och kasta dem när de är slut, vilket blir mycket dyrare än kevlar eller kol). ORCi, IRC, boxregler eller entyp är inte heller helt rättvist, utan mer tid/pengar gör alltid skillnad.

    Problemet här är inte detaljerna – utan det ligger på ett par andra plan:

    1. Vilka regler skall vi segla i? Sinergior och IMX i ORCi, halvseriösa båtar i IRC och 80-talsbåtar i LYS? Det finns det inte underlag för i någon kappsegling förutom på Gotland Runt eller Sandhamn Open. Skall vi segla runt nån liten ö bara på skoj så måste nog alla samsas i samma regel?

    2. Om denna regel skall vara LYS, så måste regeln (och framförallt hanteringen av den) funka på ett vettigt sätt rent praktiskt. För alla båtar!

    3. Vare sig man vill det eller inte, så har SSF och LYS-grupperingarna en viktig roll när det gäller att få ut folk på kappseglingsbanorna. Ett aktivt LYS-arbete leder till fler båtar, vilket Norge är ett exempel på. Och i Sverige så hamnar denna fråga hopplöst mellan stolarna.

    Och det är egentligen den sista aspekten som gör att jag engagerar mig över huvud taget. Jag hatar att England, Irland eller Norge lyckas öka antalet båtar på sina regattor, medans vi här sitter i krismöten för att folk slutar kappsegla.

  20. Nisse Jan 9, 2009 Reply

    Det allra mest konstiga med LYS är att det ofta är samma folk i toppen av resultatlistorna. Till och med om dom byter båttyp från en säsong till en annan.

    Det är skumt !

    Mvh

    /N

  21. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    Vet inte om jag håller med dig om detta “Men det finns inga enkla vägar i olika typer av begränsningar (får folk avdrag för dacron är det ju bara att sy upp 5 fockar och kasta dem när de är slut, vilket blir mycket dyrare än kevlar eller kol). ”

    Är ganska glad över klassregeln i X99 klassen som hindrar att det blir för dyrt. Nu finns det åtminstone en chans att får råd att köpa segel över huvudtaget.

  22. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    “ORCi, IRC, boxregler eller entyp är inte heller helt rättvist, utan mer tid/pengar gör alltid skillnad.”

    Så segling är en orättviss sport jämfört med andra sporter ;-)

  23. Smile Jan 9, 2009 Reply

    Calle P! Vilka sporter påverkas ej av tid och pengar?

  24. Andreas Jan 9, 2009 Reply

    Hej
    Är det billig och rättvis segling man söker tror jag inte att något handikappsystem är lösningen. Att hålla en stor båt med konkurenskraftiga segel är snordyrt. Seglingsutbudet med handikappseglingar är inte heller något jätte upphetsande om man inte vill lägga enorma pengar för att ta sig ut i europa. Crusingsegla med din crusingbåt och håll en vettig långsiktig crusingstandard på segel och övrig utrustning. För alla pengar du får över på att inte “hotta” en flytande sommarstuga kan du med lätthet köpa en liten entypsbåt. Då får man både rättvis, men framför allt roligare och mer utvecklande segling. Ställ entypsbåten på land, klar för att tävla. Crusingbåten kan vara fylld med fiskespön, surfingbrädor och annat man vill slippa lyfta i och ur varje gång man tänkt tävla!

    MVH Andreas

  25. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2009 Reply

    Andreas, teorin är jättebra. Precis som att vi då borde enas om en entypsklass… Händer inte i Sverige. Händer inte i något annat land heller.

    Det finns kanske 30 seglare i Sverige som tänkt till och köpt en Bavaria och en CB-66. Men modellen håller inte riktigt, för att få kappsegla behöver man då traila runt på alla entypsregattorna (för det går ju inga i hemmahamnen). Få har denna tid, och många båtar ligger ju kvar på garageuppfarten.

    Och de otroligt aktiva CB-seglarna får kanske ihop 250 starter på ett år. LYS-seglare gör ~9.000 starter. Därför är det viktigt att det funkar!

  26. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    Andreas köp en X99 så för du både rolig crusing och rolig entypssegling :-)

    Och en fråga till CB66 seglarna i GBG. Varför är ni inte med på tisdagar hos LSS eller någon annan segling som är en gång i veckan?

  27. PelleL Jan 9, 2009 Reply

    Problemet i Göteborg med CB och 606 och H-båt och de flesta andra mindre entypsklasser är bristen på båtplatser på land. Det finns väl 12 landplatser på GKSS men thats it. CB:na klarar ju sig med en bra ramp men det finns väl ingen i Långdrag utom på GKSS. Alla andra behöver kran (att köra själv) då är det bara GKSS och KKKK som ger såna möjligheter.

  28. Janne Jan 9, 2009 Reply

    Måste vi ha någon vinnare på LYS-seglingarna?
    Kan vi inte kalla det motions-seglingar och låta alla få en medalj eller ett diplom?
    Vanligt förekommande bland barn så att ingen skall bli sårad.
    Då slipper vi som gör vad vi kan för att vinna (och ofta gör det) lägga massa pengar på schyssta segel, tid på träning och alla dessa jobbiga bottentvättar.

    /Janne X99 SWE22 Stino

  29. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    Skullen en båtkran hos BKSS som man får köra själv locka fler att segla? Där är inte landplats ett problem :-)

    Skulle själv tycka att en kran som klarar 3-3,5 ton vore en utmärkt investering där (Så vi slipper alla jobbiga bottentvättar Janne :-) )

  30. janne P Jan 9, 2009 Reply

    Räcker 3.5 ton till din båt, Calle ?

    :-)

    Janne P
    SWE22 Stino

  31. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    Tycker du vi seglar tungt?
    Lite handikapp skall vi ju ge till gamlingarna…
    Janne du vet föresten att du kan länka till eran hemsida.
    Skriv bara in “http://www.stino.se” på raden website :-)

  32. Janne P Jan 9, 2009 Reply

    Nja Calle, den sidan har vi inte uppdaterat dom senaste åren. Vi har lagt tiden på träning, bottenslipning och bottentvätt istället.

    Spontant ser det ut att ha gett bättre resultat än en uppdaterad hemsida….

    :-)

    Janne P
    SWE22, Stino

  33. Calle P Jan 9, 2009 Reply

    Något skall man ha att gör på vintern också annars blir det inte mycket kvar av botten om man slipar på den hela vintern…

  34. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2009 Reply

    Stämningen är rå men hjärtlig i X-99-klassen :-)

    Se nu till att slipa ordentligt, och håll kollen bakåt när det blir jaktstart…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.