Utökat samarbete mellan NorLYS och NORC

Pressemelding fra NORLYS og NORC

Etablerer felles måleplattform

NORLYS og NORC går nå sammen om å lage en felles måleplattform for LYS og ORC i Norge. Målebrevene fra både NORC og NORLYS kan nemlig snart hentes ut av www.seiling.org.

– Både NORC og NORLYS har som ambisjon å få flere til å seile regatta på de ulike nivåene, og i fjor tok vi det første steget mot en felles samarbeidsplattform ved å inkludere både LYS og ORC i vår rankingserie. Nå tar vi steget videre og sammen har vi funnet en enda bredere felles plattform som vi mener vil tjene både LYS og ORC seilerne godt, sier Thomas Nilsson, leder i NORC.

Samarbeidsvedtaket til de to klasseklubbene gjør at regattaseilerne nå får en ennå enklere jobb med å hente ut sine målebrev. Man ser på muligheten for å tilby både LYS og ORC-bevis til en pakkepris, og de som benytter seg av dette tilbudet vil sammen med sitt ORC-bevis få tilsendt ORC Performance Package. ORC Performance Package viser hvilken fart og vinkel som er optimalt for den enkelte båt under de ulike vindstyrkene.

– Så godt som alle båtene i LYS databasen er målt og dermed blir det veldig enkelt å utstede et ORC Club sertifikat som er mye mer nøyaktig. Med ORC Club brev kan man delta i f.eks i den årlige rankingen og 2009 – nyheten Skagerrak Cup, sier Per Bøymo, Norges eneste rating officer ORC.

NORC og NORLYS oppretter nå en egen arbeidsgruppe som skal etablere den tekniske plattformen. Håvard Ravn Ottesen, leder i NORLYS, er veldig fornøyd med at de to klasseklubbene for de største båtene i Norge nå samarbeider ennå tettere.

– Vi ønsker å være en service institusjon for seilerne og nå kan vi tilby dem et sted å hente ut de målebrevene de skal ha. Forhåpentligvis bidrar dette til enda mer interesse for regattaseiling, sier Ravn Ottesen.

Webløsningen til NORLYS har forenklet arbeidet med å utstede målebrev og i løpet av vinteren har også målerstaben har blitt kraftig revalitisert. I løpet av vinteren øker NORLYS antall målere fra 70 til 100 over hele landet noe som vil komme både LYS og ORC til gode

Kontaktinformasjon

Håvard Ravn Ottesen
Leder i NORLYS
Tel. 90139430

Thomas Nilsson
Leder NORC
Tel. 90066128

Per Bøymo
Rating Officer ORC
Tel. 92226418

13 Comments

  1. DehlerDoris Jan 21, 2009 Reply

    Hej, man får verkligen hoppas att LYS-gubbarna på SSF jobbar lite mer som norrmännen och också lägger upp ORC och LYS mätbreven på sin hemsida så att det hela blir 100% transparent. Idag är det ju bara entyp och i viss mån standardbåtar som man kan se om det skulle skilja något från klassbestämmelser/standard. Öppenhet och transparens är perfekt medel för att undvika massa onödiga spekulationer om framförallt LYS-Cert.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  2. Patrick L Jan 22, 2009 Reply

    ORC publiceras i alla fall idag (fast nu har man tagit bort förra årets mätbrev)
    http://www.ssf.se/tk/PDF/cert2008.asp

    Jag vet att det har varit diskussioner kring publicering av andra mätbrev. I IRC vill man inte “masspublicera” mätbreven med argumentet att det skulle ge för mycket input till båttillverkare o.s.v. gällande optimering. Det argumentet håller väl inte riktigt eftersom man inofficiellt uppmuntrar tävlingsledningen att låta alla som deltar i samma regattor få ut varandras mätbrev just för att få transparens. Man kan också för pengar köpa andra mätbrev. Jag tror säkert att man kommer att släppa detta så småningom men idag får vi alltså inte lägga upp IRC-breven på nätet.

    LYS borde ju inte vara något problem i den aspekten. För tabellbåtar publiceras ju alla data och det borde då ligga i sakens natur att även mätbrevsbåtar borde publiceras?

    Vad gäller LYS-mätbrev håller jag helt med dig

  3. PelleL Jan 22, 2009 Reply

    ORC-mätbrev har funnits på SSF’s hemsida i ganska många år nu. (2008 års brev är borttagna inför 2009) Att inte LYS-mätbreven funnits ute har varit ett medvetet val.

  4. Dehlerdoris Jan 22, 2009 Reply

    Hej, det var i första hand LYS mätbreven som jag menade. Jag antar att det är betydligt fler än ORC breven.
    Ett medvetet val är det säkert men varför? Vågar man inte visa orsaken till varför någon har fått 1% höjning på nå´n lite grej, eller att nå´n annan har fått samma höjning när man har köpt kolrigg för 300 000, förstorat förtriangeln och dessutom klämt dit med ett överlappande försegel som grädde på moset?

  5. Nog har SWELYS-kommittén bättre koll än så.
    Vår Dehler 34 SV Grynet har genua vilket de flesta som köpte inte har.
    Vi fick 1.29 och Dehler 34 SV ägarna som kör med fock fick 1.28. Leif som har sin konfigurerad med kolrigg fick 1.30 med genua. Med fock kör han på 1.29.
    Detta är väl riktigt gjort, eller?
    2009 så lär man inte kunna dra av för fock om det inte står i seglingsföreskrifterna. Någon som vet+

  6. Author
    Peter Gustafsson Jan 23, 2009 Reply

    Anders, nya regler skall annonseras inom kort. Stay tuned.

  7. DehlerDoris Jan 24, 2009 Reply

    Hej, Anders det är precis sådana här “spekulationer” som är det trista problemet. Riktigt gjort, ja inte vet jag? En sak som vi alla kan vara överens om är ju att allt “mekk” med standarbåtar syftar till att få konkurrensfördelar och därför har man sagt att LYS ska straffa allt “mekk” utöver grundstandard. LYS är ju också tänkt att vara en “allmogeregel” som ska stävja att stor “plånbok” ger orättvisa fördelar.
    Nu var inte mitt inlägg kopplat till just Dehler 34SV men jag ska berätta hur det har fungerat tidigare då vi kappseglat massor med NF. NF har fock som grundstandard (precis som D34SV och J-109).
    Följande gällde om man la till:
    Överlappande försegel =+2%
    (Om man har genua som grundstandard får man avdrag -1% om man använder fock)
    Nåväl NF:en fick iallafall LYS 1,12 istället för 1,10 (det funkade f.ö. bra med +2%).
    I linje med detta så skulle en kolmast säkert innebära minst 2% och ett större J-mått ytterligare 1% osv.
    Om nu ditt exempel D34SV har 1,28 vid grundstandard så skulle den då hamna på 1,33 enlig tidigare LYS-principer.
    Genua= +2%
    Kolmast= +2%
    Större J mått= +1%
    Återigen till min gamla NF så är 2% höjning för enbart genuan betydligt mer straff än samma 2% höjning på en båt som får höjt från t.ex. 1, 44 till 1,46.
    (I Dehlerclubs Forum så står det f.ö att D34SV har 1,29 i NORLYS?)
    LYS är som det är och ska man börja köra LYS i större seglingar så måste man isåfall helt tänka om när det gäller policyn att straffa allt som folk gör för att få konkurrensfördelar. LYS är en “konserverande” regel och moderna båtar får också straff så att de inte kan konkurrera förrän efter 3-5 år.. Säkert också i linje med principen om straff för “stor plånbok”…
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  8. Stefan
    Då har du nog bestämt själv vad som är standard.
    Deler 34 SV såldes med argumenten att det gick att köra med genua och att vanten var indragna för just detta syfte. Att de flesta valt att konfigurerera båten med fock handlar mest om att reglerna gynnat fock och att konstruktörerna och North sails menade att denna var snabbast och fördelaktigast. Att fock är fördelaktigt håller man på att se över både i SWELYS och DH2009.
    Det togs också fram en Dehler 34 RS med framflyttat förstag för dem som inte ville ha TD-rulle från Seldén utan vanlig eller ingen rulle. Akterstag gick då också att få mittmonterat.
    SWELYS bygger på att båtarna är standard men det är ju få som är så standard längre att man kan ha samma SWELYS.
    X-yachts och First båtarna går ju att få med både standard och extra djupa kölar. Min First 31.7 var till exempel konfigurerad med hög rigg. Det var ett standard tillbehör som varvet levererade. Ungefär hälften av båtarna i Sverige var sålda med den så kallade sportriggen. Vad är då standard?
    En kappseglingsregel måste kunna ta hand om olika konfigureringar. Varvens konfigureringar ger ju stora variationer i båtarnas egenskaper idag. Kolla bara på X-37. X-yachts levererar om jag har för mig rätt 3 olika kölar som man har att välja på. Man kan köra med fock eller genua. Helt olika båtar.
    Varför har man samma straff för en 150% genua och en 137%? Sveriges två First 34.7 har samma SWELYS men helt olika genuor.
    Det finns ingen standard så som du hoppas. Det är ett krav tycker jag på en seriös regel att den kan hantera detta.
    Att båtarna ska ha lägre SWELYS efterhand som åren går stämmer inte. SWELYS har över åren blivit inflationskadat. LYS-talen sänks inte med tiden. Det finns flera exempel på båtar där de höjts genom åren. Jag tror att det är viktigt att nya båtar får så riktiga mättal som möjligt från början.
    NORLYS har andra referensramar och kan inte jämföras med SWELYS eller DANLYS men det är en helt annan historia.

  9. DehlerDoris Jan 24, 2009 Reply

    Hej, Anders återigen det är precis just på grund av sådana här spekulationer som LYS inte riktigt känns seriöst om grundstandard inte längre kan definieras. En enkel definition borde väl ändå rimligen vara hur en båt marknadsförs. Det har SSF sagt tidigare iallafall, det är inte mitt påhitt. D34SV säljs ju som en ren fockbåt det är ju bara att titta på http://www.dehler.se
    Sedan är det ju jättebra att man även kan köpa till en genua trots att båten redan är klart “välklädd” som modern fockbåt.
    Att vanten inte sitter som på en X-34 är ju bara att gratulera, när man ska passera på skarndäck så inser man problemet på X-båten.
    Jag antar att det blir skillnad i ORC om en D34 har längre J-mått än din? Varför skulle detta inte bli straff i LYS?
    Återigen när det gäller vår tidigare NF så byggdes dom också med indragna vant och med genua (Botnia NF) men vad hjälpte det?
    Vi hade indragna vant på vår NF och huvudargumentet för det var “betydligt bättre framkomlighet” förbi vanten .
    Beskedet från SSF var iallafall att man får 2% påslag om förseglet är så mycket som 1% utöver fock som var grundstandard. Inte förhandlingsbart!
    Om man numera skulle få mängdrabatt bara för att man har råd att göra flera prestandaförbättringar samtidigt (specialbeställning hos varvet) blir ju lite konstigt.
    Återigen LYS och godtycke bidrar precis till så´nt här “bryggsurr” och det förekommer ju inte om man använder måttband & våg som i ORC/IRC.
    SSF:s ovilja att göra LYS-certen offentliga bidrar tyvärr till “surret”.
    Detta med “offentliga LYS-brev” var ju mitt initiala budskap i detta ämne. Nu blev det lite annat “surr” som handlade om en båttyp det var ju inte alls meningen från min sida.
    D34DD Doris är iallafall precis som grundstandard och SWELYS/NORLYS 1,25. Focus nu för oss i Doris är Watski2StarBaltic och jag håller som bäst på o fixar med fasta spärrblock till spinngajarna och dubbla svirvlande Harkenråttor till kicken..
    Mer om detta kommer på bloggen…
    Seglarhälsningar
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  10. Stefan
    Texten på hemsidan är ändrad sen båten introducerades. Den såldes med möjlighet till genua när den introducerades.
    Jag tror i och för sig att Dehler 34 SV borde ha 1.27 med fock men det är en annan story. Kolla statistiken från kappseglingar i fjol.
    Båten är dessutom tyngre än vad som står i databladen och jag tror inte fock räcker i lätt väder.

  11. 10726 Jan 26, 2009 Reply

    Nytt LYS på gång?
    Enligt styrelsemöte SSF:
    “SRS ersätter SweLYS
    Jan Dejmo presenterade förslag på förändringar av SweLYS systemet för att på så sätt. Styrelsen beslutade att SweLYS ersätts med Svenskt Respitsystem (SRS). Dessa förändringar kommer inom kort att presenteras utförligt.”

    Är det någon som vet vad som är på gång?

  12. Jan Jan 26, 2009 Reply

    Låter ju spännande, mera info tack?

  13. Author
    Peter Gustafsson Jan 26, 2009 Reply

    Stay tuned.

    Efter vad jag hört så blir det en “remake” på LYS – a la IMS blir ORCi :-) Skämt åsido, så verkar man ha adresserat många av de svagheter som diskuterats här och på andra håll. Men det är mycket som skall på plats innan man kan gå ut med all information – så vi avvaktar den officiella lanseringen!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.