vadärdethärförbåtardå?

svendsen-2.jpg
När man är ute och reser så är det alltid kul att kolla in det lokal båtbeståndet. På Svendsen’s Boat Works i Alameda (östra delen av SF Bay) så ligger det alltid kul båtar. På parkeringen för lite sportigare båtar hittade jag de här bland 11:or och Mumm 30. Någon som har koll på vad det kan vara?

svendsen-3.jpg

Och så den här. Nåt från Farr?
svendsen-1.jpg

Update: på begäran kommer här lite mer bilder från den lokala seglingscenen.

svendsen-5.jpg
OCCS i Berkley kör seglarskola och massor av andra aktiviteter. 21 J/24, 5 J/105, en J/109 och massa andra båtar, som man faktiskt kan hyra om man vill komma ut på “the bay”. Cool!

svendsen-6.jpg
Deras gamla klubbhus måste höra till världens risigaste…

svendsen-7.jpg
…men man hade hur mycket aktiviteter som helst. Vilken svensk klubb kan stoltsera med en sån här anslagstavla.

svendsen-4.jpg
Kanske det behöve lite Vitamin J ;-)

svendsen-8.jpg
Snyggaste båten måste vara den här J/100 som fanns till salu på Sail Californa, som är återförsäljare för J/boats. Yummy!

8 Comments

  1. /HenrikB Jan 21, 2009 Reply

    Är det inte storasystern till JS9000? Vill minnas att dom tog fram en 40-fotare oxå.

  2. Peter Lindroos Jan 21, 2009 Reply

    Bild 1+2 = JS9000
    Bild 3, söker vidare

    Hälsar
    153623

  3. Clifford Jan 21, 2009 Reply

    De 2 översta är JS9000. Numera kallas de Admiralty 30-OD, ny köl, mer segelyta, bogspröt och riggen flyttad något akterut.

  4. Sigvard Jan 21, 2009 Reply

    Kommer i håg JS9000 som kom för 6 år sedan eller nått. Otroligt kul båt som bygger en helt annan princip än de planande strykjärn som sedan blev standard bland mindre sportbåtar.
    LOA: 9.125m LWL: 8.05m Beam: 1.72m
    Depl:960Kg
    Ballast:670Kg!
    Djupgående 2.15m / 0.55m

    Allt var rätt, tom. priset, men man strulade till det och fick inte igång produktionen.

  5. Bosse Jan 21, 2009 Reply

    Kul, du har varit på Alameda! Hade min båtverkstad i Berkeley Marina på 80-talet.
    En gammal kompis är idag boss för Svendsens Dist fsg, Mike Tossi.

    Granne med Svendsens har Du en annan skandinav, Arne Johnson Boatworks ( http://www.saildrive280.com/ ) . Han gjort massa mer eller mindre lyckade race koncept.

    Gissar att Du inte missat alla J båtar i Golden Gate Yacht Club, och San Francis YachtClub (hm, hette den så? Minnte sviker).

    Bosse

  6. Author
    Peter Gustafsson Jan 21, 2009 Reply

    Ja, så klart JS9000. Tyckte de såg för stora ut, men allt är ju relativt. När jag såg dem senast låg de bland 50-fotarna i Hamle och då liknar de mer en RS/Elite :-)

    Bosse, så klart var jag på GGYC/St Francis, men där var ganska dött. Däremot var det mycket action på Berkley. Lade upp lite bilder ovan.

  7. Bosse Jan 21, 2009 Reply

    Anthony (ägaren)på Olympic Circle Sailing Club har gjort ett enormt jobb. Hade min Volvo Penta verkstad i andra ändan av byggnaden så följt honom på nära avstånd. . Alla J24 ägs av olika privatpersoner, sköts av OCSC som kör seglarskola etc med dom. Nice koncept.
    Började från noll på mitten av 80talet, idag seriös stor klubb. Kul att se hur den utvecklats.

    Gamla klubbhuset för förut en bensin station, men den fick läggas ner pga den klarade inte jordbävningssäkerheten. Bilden jag skickade på Windsurfing båten är tagen på bryggan där pumparna stod förr itiden (usch, nu känner jag mig gammal…..)

    Wyliecat Berkeley

  8. Andre´B. Jan 21, 2009 Reply

    Minns bilderna när JS9000 kom. Det är en ganska fräck båt men sällan har jag sett en båt som sett så “rank” ut. Man får intrycket att den skall välta när som helst. Undrar om den båten överhuvudtaget har någon “skrovstabilitet” ? Den ser mer ut att vara ritad för “lutande segling”. Skulle vara kul att se hur ett tomt skrov utan köl och mast flyter på vattnet…
    Andre´B.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.