Skip to content

34 Comments

  1. Patrik
    Jan 25, 2009 @ 19:27

    Jäkligt tuff båt, snygga linjer på alla sätt men…….vikten:-(
    Kanske en bra semesterbåt eller ?

    Reply

  2. Patrick L
    Jan 25, 2009 @ 20:15

    Menar du att hon är väldigt tung? Hon väger ca 500 kg mer än X-35 men har också mer segel?

    Reply

  3. Öresund regatta, Anders
    Jan 25, 2009 @ 20:17

    Vikten är väl bra om den hålls men priset är ju sky high med dagens dollarkurs.
    240 000 dollar excl. VAT plus 15 000 Euro i frakt.
    Segel ska till etc.
    En störtdykning av dollarn är väl vad vi får hoppas på.
    Sjösättning av första verkar bli i september.

    Reply

  4. DehlerDoris
    Jan 25, 2009 @ 20:20

    Klart Najs! Lite slankare o något lättare än t.ex. Dehler 34SV. Bra mycket tyngre än X-35 annars rätt lika både X o Dehlern måttmässigt o segelmässigt. Äkta Racer&Cruiser kan man nog säga.
    Alla dom här med “nätfångarköl” får nog se upp för flytgarn… trist när Havsfidran glider om i lä…;-)
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  5. Öresund regatta, Anders
    Jan 25, 2009 @ 20:35

    Ratt lösningen med dubbla rattar måste väl ändå vara lite “wanna be King”. :-)

    Reply

  6. PelleL
    Jan 25, 2009 @ 20:44

    Vikten får nog till för att få ett vettigt IRC-tal……lätta roliga båtar funkar inget vidare för handikappsegling.

    Reply

  7. Calle P
    Jan 25, 2009 @ 20:54

    PelleL X99 är både lätt rolig och seglar bra även i LYS

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jan 25, 2009 @ 21:20

    Rorkult är ju nice… även om den tenderar att komma väl långt fram på dessa båtar. Lär bli en del bråk med focktrimmarna i slagen.

    Som Pelle säger så är nog 4.800-4.900 kg ganska normalt under IRC. I ORCi så får man väl lägga på ~500 kg till för att hamna på “sweet spot”.

    Reply

  9. PelleL
    Jan 25, 2009 @ 21:50

    Jaja, Calle alla vet att du älskar din 99:a…..det är ingen dålig båt men kanske inte för IRC eller ORCi……

    Reply

  10. Sinbad
    Jan 26, 2009 @ 07:55

    Fräck och kanonbåt men priset…!
    255.000 usd landad i Europa men är det ex moms?
    TIllkommer allt annat som instrument,segel etc. och det blir väl 50.000 usd till.
    Synd..

    Reply

  11. Richard D.
    Jan 26, 2009 @ 11:28

    Tung!! Ännu tyngre än X-35. Varför skriver du 36-fotare Peter, verkar vara precis 35.. Man kan inte bara försvara vikten med “mer segel” Patrick L. Även priset verkar tungt. Lite väl högt mellan sittbrunnsdurken och vattenytan kanske men annars gillar jag Mills linjer. Han ritar härliga skrov.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2009 @ 11:45

    Sorry… avrundar allt från 34.7 till 37 fot till R36 :-)

    Verkligen jättetung! Vilka andra racer/cruisers jämför du med då? X-35 har bevisligen för lite inredning för att attrahera många seglare (och deras respektive). Däremot säljer “tungviktare” som First 36,7, Elan 37, Salona 37, X-37 eller GS37 bra. Även de flesta nya 34-fotare väger mer, som Dehler 34 eller X-34. Min båt har väl ungefär samma dimensioner som Summiten, och jag har svårt att se att vikten skulle vara ett stort “problem”…

    Reply

  13. krister
    Jan 26, 2009 @ 12:27

    Sly 37 väger ju tonnet mindre…kanske jämnfört med den?
    Kommer inte släppa vattnet från akterna i platt vatten alltså?

    Reply

  14. Andreas i Missmatch
    Jan 26, 2009 @ 15:15

    Såg att djupet var 2,17 med 1800 t i bulben+600gk stålfena…ett annat rätande moment än X35 mfl…
    Helt rätt båt för vår familj…precis samma mått men 1 ton lättare och 400 kg tyngre köl med 35 cm lägre tyngdpunkt borde göra denna båt rolig att segla….

    GRYM design….synd på priset.

    Reply

  15. Sam V
    Jan 26, 2009 @ 17:39

    Undrar hur den skulle stå sig mot Finn Flyer 36. Något längre (just det R36) men i övrigt liknande mått och vikt.

    Reply

  16. Dehlerdoris
    Jan 26, 2009 @ 17:52

    Det här med skrovlängd blir ju lite märkligt när man pratar “fötter”.
    Det skiljer ju rätt mycket längd mellan “34-fotarna”, det verkar som marknadsförarna fått diktera vad båtar ska kallas..

    Elan 340 Skrovlängd = 32,77 fot, 9,99 meter (Mycket kort 34:a..)
    First 34.7 Skrovlängd = 32,77 fot , 9,99 meter (Mycket kort 34:a..)
    Dehler 34SV Skrovlängd = 34,48 fot, 10,51 meter (Stor 34:a)
    Dehler 34DD = Skrovlängd 33,50 fot, 10,21meter (Kort 34:a)
    X-332 Skrovlängd = 33,00 fot, 10,06 meter (Rätt)
    X-34 Skrovlängd = 33,99 fot, 10,36 meter (Rätt)
    X-35 Skrovlängd = 34,81 fot, 10,61 meter (Ganska rätt)
    Summit 35 Skrovlängd = 34,81 fot, 10,60 meter (Ganska rätt)
    Peters avrundning till 36´gäller nog J-109… ;-)

    Ovanstående är bara trist “vinter-terapi” vad ska man nu hitta på när det är flera månader till “launching”.. :-)
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  17. Öresund regatta, Anders
    Jan 26, 2009 @ 19:13

    240 000 USD + 15 000 Euro inte dollar. Frakten är i Euro.

    Reply

  18. Patrick L
    Jan 26, 2009 @ 20:02

    Visst Richard – man kan inte enbart försvara vikt med segelyta. Men en viss indikation ger det ju ändå. Denna båt är ju lättare än många storsäljare i våra vatten. Så varför man skall dissa just på vikten har jag lite svårt att förstå.

    Priset är en annan sak. Personligen tycker jag kanske också att den lider av “Average IRC Boat Syndrome” men det är en annan sak. Den är ju snygg… den också… :-)

    Reply

  19. Mikael Vesala
    Jan 26, 2009 @ 20:25

    Peter: (#8) Vafan, vänd rorkulten bakåt, så får fockskotarn´ jättegott om plats ju… Kan ju bli skitkul i tajta rundningar…

    Reply

  20. Klas
    Jan 26, 2009 @ 20:45

    Hur defineras “Average IRC Boat Syndrome”?

    Reply

  21. Patrick L
    Jan 26, 2009 @ 22:10

    Klas: Det är nog lika svårdefinierat som “Sweet”. Eller så är det samma sak. Jag vet inte riktigt… :-)

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2009 @ 22:23

    Patrick… att den lider av “Average IRC Boat Syndrome” kan ju knappast vara något problem i det här landet? Vi har väl en Landmark 43 och några Corbys som kan sägas hamna i det facket…

    Lite som att fnysa åt en Jaguar eller Aston Martin som “Average British Sports Car Syndrome”?

    “Average 1980’s Norlin Design” är väl en värre åkomma i våra trakter :-)

    Reply

  23. Patrick L
    Jan 26, 2009 @ 22:24

    :-) Touché!

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2009 @ 23:10

    Dehlerdoris – att J/109 är J/10.75 får du ha med på listan.

    Get a life :-)

    Reply

  25. DehlerDoris
    Jan 26, 2009 @ 23:32

    OK, Peter att inte ens 109 då betydde 10,90 meter kunde man ju inte ana. Det blir ju inte ens nära 36 fot.. ;-)
    Nu till något vettigare än att prata om längden, hur är era erferenheter av segling med autopilot? Har nu beställt Raymarine:s nya X-5 Wheelpilot med Rategyro. Har dock inte fått leverans än. Första test blir W2SB.
    Är det som har erfarenhet av Raymarine:s tidigare S1 Wheelpilot med eller utan gyro?
    (orsaken till Raymarine är att allt övrigt i båten är Raymarine). Tanken var att inte bara kunna segla rätt kurs utan att också kunna köra efter vindgivaren(relativa vindriktningen) framförallt nattetid.
    Har någon nå´t vettigt att bidra med?
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  26. Öresund regatta, Anders
    Jan 27, 2009 @ 00:01

    Stefan
    Vi får nog gå på Anonyma Bloggare ihop. ;-)
    Lätt att fastna i bloggträsket.

    Peter, va fan nu går jag och lägger mig.
    /Anders

    Reply

  27. Mats
    Jan 27, 2009 @ 11:32

    Snygg. Den har ca 8m2 större krysställ och ca 20 m2 större spin jmf med A35:an väger 350 mer. Kommer gå bra i allt över 3 m

    Reply

  28. Patrick L
    Jan 27, 2009 @ 19:45

    DehlerDoris, jag har inte Wheelpilot men har däremot kört två säsonger med Raymarine S1G på hjärtstocken. Fungerar kanon sedan jag uppgraderade den till gyro. En viktig grej är att se till att kompassgivaren till autopiloen är schysst monterad så den ej devierar fär mycket och så att den stämmer bra ihop med COG-data. När du kör med autopilot mot en Waypoint i plottern kan den bli lite spattig om den tror att den skall svänga 5-10 grader när den i själva verket ligger bra på kurs. Då kan den böra köra fram och tillbaka och det är mindre skoj.

    Reply

  29. DehlerDoris
    Jan 28, 2009 @ 23:43

    Hej Patrick L, tack för kommentaren. Tanken var nog att montera en S1G på hjärtstocken, Dehlern är ju förberedd med fästen o kablar för den. Nu kom den här nya Wheelpilot X-5 med gyro och om jag fattat rätt så är funktionen samma som S1G. S1G är dock bättre i och med att den kan funka som nödstyrning.
    Har ju bara använt autopilot vid motorgång, ska bli intressant att testa hur denna nu funkar under segling. Man får ju en “extra gubbe” ombord som kan vara rätt värdefullt i vissa fall.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  30. F424
    Jan 29, 2009 @ 13:21

    #28 Patrick L…
    Jag har en S1G med gyro hjärtstocksmonterad och märkte ifjol att båten konsekvent styrde 5-10 grader fel när den gick mot en waypoint. Var skulle du börja leta fel någonstans? Är det månne kompassgivaren?
    //Niklas S

    Reply

  31. Patrick L
    Jan 29, 2009 @ 13:58

    Niklas, jag har haft två problem med min pilot. Det ena var att den plötsligt kunde gira 20 grader utan anledning. Efter byte av rodelägesgivaren försvann det problemet. Det andra problemet liknar ditt och berodde på att min kompassgivare satt för nära bottenstocken (som är av stål på min båt) och därför stämde inte COG med CRS. Efter att ha flyttat givaren och kollat att den devierar -3 grader mot COG från plottern går det bra!

    Reply

  32. f424
    Jan 29, 2009 @ 22:17

    Ok, skulle kunna vara samma fel. Faurby har ju på “danskt vis” (X, Luffe) bottenstruktur i stål och kompassgivaren sitter bara någon decimeter från den balk som går upp till fästet för röstjärnet. Blir intressant att kolla upp till våren.
    Tack för tipset!
    //Niklas S

    Reply

  33. Patrick L
    Jan 30, 2009 @ 07:28

    Exakt där satt min också… (Grand Soleil) jag flyttade den till garderoben i SB akterhytt istället och det blev bättre.

    Reply

  34. Andre´B.
    Jan 30, 2009 @ 12:58

    Mmm…
    Tror inte att det blir några problem i slagen för rorsman kontra fockskotarna. Rorsman får ta den gamla vägen över rorkulten istället för framför. Lite intresantare blir det dock var han skall sitta. Framför eller bakom storskotwinchen? Det betyder ju i sin tur att storskotaren och navigatören förmodligen hamnar akterom rorsman. Hänger ju lite på varifrån man vagnar storskottravaren…

    Visst är det en snygg båt men säger lite som jag brukar säga om de flesta 35 fots båtar – “hopplös kompromiss”. Trängre än en 40 fotare, man slår sig överallt. Tyngre att hantera och inte fullt så mycket snabbare än en 30 fotare (Mum 30)…

    Med tanke på prisläget så känns det ändå som en First 40.7, IMX 40 eller varför inte en Prima 38 är ett bättre köp för kappsegling i nordiska förhållanden. Men det är förstås alltid roligt att segla en ny båt…

    Mvh. Andre´B.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.