E3 bryter med sprickor i skrovet

VOR13135.jpg
Samma typ av problem som verkar ha drabbat flera andra båtar. Synd!

Ericsson Racing Teams nordiska båt avbryter etapp 4

Den nordiska båten Ericsson 3 har tvingats avbryta fjärde etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race sedan man börjat ta in vatten från sprickor i skrovet.

Samtliga ombord är oskadad och vattenintaget är under kontroll. Båten seglar nu söderut mot Taiwan för att söka hamn och se över skadorna.

– Alla ombord är oskadade och situationen är stabil, rapporterar navigatören Aksel Magdahl.

Det var cirka klockan 08.15 på tisdagsmorgonen lokal tid (01.15 svensk tid) som besättningen på Ericsson 3 upptäckte att de tog in vatten. Man tog snabbt beslutet att sluta kappsegla och vända söderut mot Taiwan 55 sjömil (cirka 100 km) bort.

När man nu seglar med vinden, istället för mot, så har vattentrycket mot skrovet minskat. Som en extra säkerhetsåtgärd har man bett tävlingsledningen om en eskortbåt från Taiwan som kommer ut för att möta Ericsson 3. Strax efter lunchtid, svensk tid, räknar man med att vara i hamn.

Det är på babords sida, framför ett av de vattentäta skotten i fören, som det har blivit sprickor i skrovet. Besättningen har lyckats täta skrovet och vattenintaget är under kontroll. Och man är i ständig kontakt med både tävlingsledningen och teamledningen.

Servicefolk från Ericsson Racing Team är redan är på väg till Taiwan för att ta emot båten och hjälpa till med reparationsarbetet.

– Det är givetvis en stor besvikelse för besättningen att de tvingas avbryta kappseglingen. Men deras säkerhet är det absolut viktigaste just nu. Exakt hur svår skadan är går inte att säga eftersom besättningen inte kan inspektera sprickorna på skrovets utsida, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.

– Nu måste vi analysera situationen och inspektera skadorna ordentligt. Innan vi gjort det vill vi inte spekulera i olika scenario, säger Richard Brisius.

När olyckan inträffade låg den nordiska båten, med skepparen Magnus Olsson, på andra plats av etapp 4 i Volvo Ocean Race och hade drygt två dygn kvar till etappmålet, Qingdao, i Kina. Spanska Telefonica Blue var i ledningen och Ericsson 4 låg på tredje plats.

44 Comments

  1. Ludvig Daae Jan 27, 2009 Reply

    Hele VOR nærmer seg etter min mening en SKANDALE og FARSE ! Sikkerheten er jo overhode ikke hensyntatt i forhold til å lave spektakulære båter som jo tydligvis IKKE er sjødyktige! Båtene tåler jo ikke å seiles mot vinden når det blåser 30knt. + Når jeg leste hva som nå har skjeddd med E3, ble jeg ikke trist, men forbannet! Hele greia har mistet min respekt, de seiler rundt i ikke sjødyktige flyvepapp. Ubrukelig regel! Disse båtene burde ikke slippes på havet igjen.

  2. Ola Jan 27, 2009 Reply

    ..är det regeln det är fel på eller är det konstruktörens uppfattning om risk management…så här tunnt/lätt tillåts man bygga….men skall vi riska eller lägga marginal…

    ?

  3. J-O Jan 27, 2009 Reply

    Glöm inte att detta är inte båtar, det är extrema tävlingsredskap. Alla deltagarna är medvetna om detta. Skulle men inte tävla så hade men inte drivit båtarna så hårt och då hade de säkert inte gått sönder. Jämför AC… ännu mer extremt… (eller va eller nått..)

  4. Martin Jan 27, 2009 Reply

    Är inte problemet att båtarna seglas i motvind på den här sträckan medan dom normalt seglas med vinden när det blåser på hårt. Dessa båtar hör inte hemma att kappsegla i dessa vatten mot vinden och så kanske besättningarna skulle ta och köra lite lugnare och inte köra sönder sina båtar. Hur många hinner reparera och få det hållbart inför nästa långa etapp?
    Ska man konstruera en båt för att segla mot vinden runt jorden får man ju tänka på ett helt annat sätt. Stora tunga stålbåtar som tål att rasa ner för 10 meter höga vågor. Finns ju sådana race också.

  5. Markus Jan 27, 2009 Reply

    Jag tror också att efterspelet av denna etapp kommer att handla ganska mycket om tävlingsledningens val att segla till Qingdao när man är väl medveten om förhållandena i denna del av världen den här årstiden. Båtarna är gjorda för snabb undanvindssegling i södra oceanen inte hård vind mot (och strömmen med) på norra halvklotet…Magnus Olsson sa innan starten på sträckan något i stil med att han tycker att det är idiotiskt att segla till Qingdao den här årstiden…jag tippar att den uppfattningen har stärkts med tanken på hur etappen har sett ut…

  6. Richard Jan 27, 2009 Reply

    Det var nog ingen bra idé att segla till Kina så här års. Knut och gubbarna i tävlingsledningen får det nog hett om öronen.

  7. Calle P Jan 27, 2009 Reply

    Sluta gnälla. Nu är ju detta första sides nyheter.
    Lite “carnage” får man räkna med.
    Har ni någonsin hört F1 förare klaga på att man inte ställer in race för att det regnar och många bilar brukar bli skaddade?

  8. Andreas i Missmatch Jan 27, 2009 Reply

    Är det inte så att motströmmen + hårda vädret var orsaken?
    Motvindsbenet var kännt från början. Att det blev tuffare än väntat var överasknigen.
    Tycker att beräkningsprogrammen idag för det mesta jobbar med statisk FEA analys. Utvecklingen har inte gått framåt tillräckligt för att räkna dynamiskt med en säkerhet. Men VoR+Vendees input kommer föra beräkningsprogrammen framåt med 100%. Det borde generera 25% mindre olyckor nästa gång?

    MVH Andreas

  9. Sam V Jan 27, 2009 Reply

    Trist och synd om E3, där gick de nog miste om en topplacering totalt. Calle P, en spänn på att nästa VOR, om det blir något, inte kommer behålla den här etappen. Visst ska båtarna tåla väder men det här verkar ju idiotiskt. Om man vet att det brukar vara nordliga stormar med en ström som sätter norrut är det ingen vidare ide att lägga en rutt där. Visst, båtar och besättning testas och det blir “extreme” men ingen verkar bli gladare av det. Varken vi, de som seglar, eller sponsorer blir nöjda av att så många bryter. Och det finns sydligare hamnar i Kina om man nödvändigtvis måste dit.

  10. Patrick L Jan 27, 2009 Reply

    Well, man kan säga vad man vill. Innan racet var det mycket snack om att det inte skulle vara hårt nog för att de inte åker i Södra Oceanen etc. Båtarna byggs ju för racet och de visst ju om att det skulle vara en lång kryssetapp när de byggde(?), så det går väl inte att skylla på banläggningen.

    Men däremot tror jag som ni att man kanske ändrar etapp till nästa gång. Hård kryss verkar inte vara något man skall hålla på med i havskappsegling längre? För att anknyta till våra tävlingar här hemma: Vi har ju rätt mycket kryssben på våra havskappseglingar. Vad tycker ni om det? Är det bättre att bara åka utför eller är en variation med “s.k utslagsgivande kryssar” rätt så bra? Själv hatar jag ju sträckbogarna men det kanske beror mest på att jag saknar 3 meter vattenlinje mot de närmaste konkurrenterna i mätetal… :-)

  11. tomas Jan 27, 2009 Reply

    Att dom lagt sträckan till Kina beror inte på segling utan på att det är volvos snabbaste växande marknad…
    att bara segla medvind, snart ska man väll bara segla när solen skiner &så

  12. Stefan Blom Jan 27, 2009 Reply

    Nu passar det att rapportera för våra beda nuhetskanaler…

    http://www.gp.se
    :-(
    //

  13. seglaren Jan 27, 2009 Reply

    Sluta gnälla.
    Segling runt jorden skall vara extremt, annors är det ingen vits med hela tävlingen.
    Det är klart att man kan spekulera över rutten till Kina men är det bestämmt så är det! Lite som Sydney – Hobart, alla vet att det kan vara tuffa förhållanden men det är meningen.

    Tycker att det är tråkigt att E3 måste bryta men borde de ha tagit det lite lugnare och inte pressa båten för hårt??
    Mange sade före start att de INTE kommer att ta det lugnt och här är resultatet.

    Vet int om ni seglat någonsin men det går inte att segla medvind hela tiden, man måste kryssa också, fast det känns tråkigt.
    Tänk on detta skulle vara Formula 1 och någon kört för hårt i en kurva med den följd att föraren kör ut och kvaddar bilen, inte börjar man skylla på tävlingsledningen över att kurvan var där.

    Om någon etapp borde petas så är det Marstrand – Stockholm!! TOTALT idioti att segla ett leg på 500 NM i VOR.

  14. Anders Jan 27, 2009 Reply

    Synd om E3. Det finns väl inga båtar som tål att pressas över sin förmåga? Var denna gräns går verkar många elitseglare ha svårt att anpassa sig till, både vad det gäller Volvo och övriga extrema havskapseglingar. Att skylla på tävlingsorganisationen och klassreglerna är lite svagt anser jag.

  15. Ludvig Daae Jan 27, 2009 Reply

    Om å persse for hardt…..det virker ikke som om det er tilfelle her. I de videoene og kommentarene jeg har sett har seilføringen vært minimal. Det vil si enten trysail/stormfokk eller kun stormfokk.
    Dette er seil som jeg har erfaring med på en maxirater i storm på kryss. Problemet vi hadde den gangen var at vi IKKE klarte å holde farten nede! Vi gikk i 10/12 knt mot sjøene som var 6/8 meter. Det smalt som et helvete!!!!! Som jeg ser det, er VOR70 mye mer xstrem, og det er sikkert ikke mulig å holde dem igjen, om man samtidig skal ha styring! Søken etter å lage “show” har gått på bekostning av sikkerheten til mannskapet. Det er som Patrick L sier: de viste hvor etappen skulle gå…..båtklassen holder ikke mål!

  16. Mats Jan 27, 2009 Reply

    För mig har tävlingen varit så kul att följa då det har varit så spännade med dom nya båtarna där alla värkar att ha sin sweet spot. man kan plocka in 100 dist på ett bättre vägval och ingen har gått säker. Känns helt meningslöst att det blir en tävling i att inte segla båten då dom uppenbarligen går sönder i det här vädret. Puma hade bottenrevad stor när bommen gick av kolla videon och e3 seglade med minimalt med segel. Det är ju ingen av dom här seglarna som med berått mod kör sönder båten och man får ialla fall ställa frågan i det vettiga att läga bansträckningen så här när det är en eller två båtar som kommer fram rellativt oskadda.

  17. Author
    Peter Gustafsson Jan 27, 2009 Reply

    I slutet av dagen så är det skepparens beslut om man skall segla eller inte (och i så fall hur hårt). Alla vet förutsättningarna och i bland är rätt beslut att söka skydd, eller att sätta båtjäveln på ett fraktfartyg. Inte lika macho, men att ta sig i mål är ingen självklarhet i något av racen runt jorden.

    Vad tror ni om den här kommentaren från Bouwe Bekking? Verkar ha varit en del diskussioner mellan båtarna om att lägga av och dela upp poängen…

    Yesterday in the height of the storm, something unseen happened. A dialogue started between some of the competitors with the suggestion to cancel this leg. Of course every team has to think in its own interest, but it was unbelievable to see what suggestions were forwarded to the Race Committee, and how they wanted to divide points. We as a Telefónica team signed up for this race and knew like all the others, that this was potentially going to be the leg of hell. We knew when we started in Singapore that this weather was going to happen. We saw max 55 knots, yes breeze on and on the nose, no fun at all, but it is like the Hobart Race, you know what you are in for. So we didn’t got involved and happy to see that the Race Committee did not give in. This is an ocean race and it has to stay that way!

  18. tollstoj Jan 27, 2009 Reply

    Mtrl-utveckling med förstörande prover!
    Tråkigt för dom men vendé globe båtarna har trots allt drabbats än värre.
    Svår ekvation det där, tung o trög båt eller snabb och skör
    E3 och Telefonica black kör sönder,E4 samt Telefonica blue verkar hålla ihop. Undrar hur stora strukturella skillnader det är mellan syster båtarna

  19. Pär Jan 27, 2009 Reply

    En seglare ber inte om medvind. Han lär sig segla.
    Alla visste att det skulle bli tuft att segla denna streckan. Så både teamen och konstruktörerna har något att lära sig efter denna etapp. Bara för att båtarna skall vara extrema så måste dom ju vara sjödugliga oavset från vilket håll det blåser. Det är ju lika för alla.

  20. Bosse Jan 27, 2009 Reply

    Ciao Stefan Blom!

    Vad kan man vänta sig? Tävlingen heter Volvo Ocean race. Båten heter Ericsson. Kommersiella medier brukar vilja ha betalt för att bygga någons varumärke. Därför lite motstånd. Tror jag. Skillnad om tävlingen heter OS och seglaren heter X. Tror jag. Inget fel med sponsrade events alls, men man kan reflektera över hur media ser på den saken. Tycker jag.

    Syns på Mässan!

  21. Pär Lundberg Jan 27, 2009 Reply

    Det är ju lite tråkigt att båtarna ska gå sönder såklart, men som redan har påpekats så visste alla vart man skulle segla och det blir ju en avvägning för kontruktörens del hur mkt man ska lägga på en stackars etapp. Benet har väl sen kanske blivit en smula mer brutalt än vad man förväntade sig, men en seglingstävling som går runt jorden där allt går som planerat är nog svår att få till. Att sträckningen till stor del bestäms av ekonomiska faktorer är ju knappast nått nytt och inte något som man kan gnälla på heller. Devis om att all PR är bra PR kan ju debatteras, men det blir ju lite mer uppmärksamhet av det här. Bekking slog väl lite huvudet på spiken när han i ett e-mail förklarade hur irriterad an var av att vissa båtar hade försökt få till en allmän stand down på det här benet. “This is Volvo ocean race, life at the extreme, what would that logo mean if we stopped racing now ? ” Säkerhetsmässigt känns det väl som det är enklare att få till en räddningsaktion där än nere bland isbergen i söder…Hursomhelst, otroligt tråkigt att båtar måste bryta, men fantastiskt spännande här vid datorn….

  22. Svenne Jan 27, 2009 Reply

    Va har hänt, har hela flottan sjunkit ?

  23. Hasse Bauer Jan 27, 2009 Reply

    Blir bara väldans lessen för grabbarna på E3 (och för T black för den delen också)
    Har man det minsta koll på vilka förhållanden de har kämpat i, timme efter timme, dygn efter dygn så….ja, jag vet inte vad? Ofattbara förhållanden.
    Man ska vara väldans ödmjuk inför den här situationen innan man drar igång några “läktar-snack”

  24. Tobbe Jan 27, 2009 Reply

    För några år sedan seglande jag i Skottland och av dagarna båste det kraftigt samtidigt som vi gick i strömt vatten. Det ska ju tilläggas att det båste en bråkdel av vad VOR-båtarna varit utsatta för. Men trots detta blev sjön otroligt förändrad. PÅ vissa ställen var det som att segla ned i en kokande kittel. Så 25-30 m/s och motström är antagligen en hemsk upplevelse både för båt och människa. Och att konstruera båten för detta ben hade nog inneburit en garanterad sista plats på alla ben utom etapp 4.

    Dessutom vill Ericsson (sponsorn) också till Kina. Kan tänka mig att det var ett krav för att gå in så starkt i kampanjen.

    /Tobbe

  25. Jack Sparrow Jan 27, 2009 Reply

    Säga vad man vill men f-n vad tävlingen är spännande!

    Till er som tycker att bansträckningen skall ändras. Några förslag på sponsorer som vill “missa” Kina-marknaden som är en av de mest expansiva (om inte den mest?!) regionerna just nu? Det är som Bouwe Bekking säger, det är ett Ocean Race och alla visste förutsättningarna. En intressant aspekt är också att många gissat på Telefonica Blue/Black skulle vara dom som fick bryta, tunnast mast m.m… Vem är i ledningen? Ett halvt rätt blev det iaf.

    TILL “FÖRSTÅ SIG PÅARNA”:
    Tror inte att ni bryggseglare någonsin upplevt likanande förhållanden i era karriärer? Det skulle isåfall vara på krogen med grabbgänget och ett par pilsner under västen… Fint att sitta torr och utvilad bakom ett tangentbord och i nedvärderande kommentarer ananlysera besättningarnas insats. Nej, är ni så duktiga, ring ner till “grabbarna” och förmedla era tips. Men ni har väl inte ens numret till någon i närheten av Volvo Ocean Race båtar..?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 27, 2009 Reply

      WTF – är segling den enda sport där man inte får kommentera idrottsmännens insats???

      Det var samma sak efter OS “har du inte varit där så kan du inte ha några synpunkter på deras insatser”. Kom igen!!! Brukar ni gå på hockey eller fotboll utan att kommentera spelarnas insats? Man får inte säga något när Tommy Salo fipplar in pucken om man inte varit landslagsmålvakt?

      Det är en sport. En cirkus. Med proffs. De får nog leva med att deras fans har synpunkter på det som händer på havet.

  26. någon Jan 27, 2009 Reply

    “Båten seglar nu söderut mot Taiwan för att söka hamn och se över skadorna.”

    Säger som “Tommy show”, gött o få en made in taiwan på den lagningen!

  27. MA Jan 27, 2009 Reply

    Genom att seglaren startat kappseglingen har han accepterar villkoren i seglingsföreskrifterna, det är liksom lite löjligt att börja gnälla nu! Ingen av syndikaten har väl varit obekanta med nuvarande sträckning och väderförhållanden? Håller med om att professionella seglare klarar en större granskning och kritik, vilket inte på något innebär att jag själv skulle göra det bättre, eller ens känna några av grabbarna (vilket jag iofs gör)! Sen är det trist för tävlingen om det bara blir några båtar kvar som har en vinstchans, eller till slut genomför tävlingen. Är inte så förvånad att media rapporterar nu – det händer ju något nu!

  28. ERT E3 Jan 27, 2009 Reply

    trist att båtskrället fallerar när våra vänner var så nära en fjärde pallplacering..

  29. Patrick L Jan 27, 2009 Reply

    Det står Suspended inte DNF, finns det någon möjlighet att de kan laga och slutföra benet eller hur går snacket?

  30. Patrick L Jan 27, 2009 Reply

    Står iofs på deras egen sida att benet är slutkört för E3:s del så då är det väl så. Trist…

  31. Author
    Peter Gustafsson Jan 27, 2009 Reply

    Team Delta Lloyd, has been forced to head to Keelung in Taiwan with damage to the bow section of the boat. The boat was in fourth position on leg four of the Volvo Ocean Race from Singapore to Qingdao when the decision was made to turn back.

    http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/January/EVENING-UPDATE-L4-D10/index.aspx

  32. Pär Lundberg Jan 27, 2009 Reply

    Brisius ang. skadan på E3

    “It’s a significant repair, but we think that we have the ability to get the yacht ready for Leg 5.”

    Think ?!?! Leg 5 ?!?! Fan…låter ju sådär hoppfullt för inshore racet….
    Fantastiskt tråkiga nyheter…hoppas de ljusnar lite under de närmaste dagarna. Besättningen måste verkligen vara helt knäckta där nere…otroligt tråkigt.

  33. Nobbe Jan 27, 2009 Reply

    Delta Loyd bryter också…… Måste vara j-vligt svårt att hålla tävlingsfokus när båtarna inte håller ihop – och inte tänka på överlevnad. “Significant repair” på E3, T-Black ser ju som att den gått av både på mitten och längden, deras shore-crew måste bygga en ny båt för att få till nästa start…..

  34. Per Jan 27, 2009 Reply

    Tråkigt E3. Heja på!!! Hoppas ni grejar att starta leg 5

  35. Calle P Jan 28, 2009 Reply

    E3 har fortfarande chans på poång.
    Lappa i hop skiten så fort dom möjligt (Med tanke på kommande väder) och segla in de poäng som finns att vinna.
    Borde inte vara så stor skillnad på att bryta helt.

    Var det inte Prada (IACC) som byte hela fören på 74 timmar? Då borde E3 klara det också…

    För tidigt att kasta in handsken redan.
    Go E3…..
    Det är fortfarande ett race men kanske på andra vilkor.
    Kanske bara en andra mot en fjärde plats?

    Segla till Q med zållet och byt fören till en ny som är tillverkad av de gamla formarna?

  36. Ohly Jan 28, 2009 Reply

    En fis på tvären ger tre gånger så mycket uppmärksamhet som om man gjort något bra. Finns det någon som har trott, och forfarande tror, att detta är en tävling ? – Kanske Gunde.
    Nä, nu har jag inte tid mer, skall se på danstävling på TV.

  37. Joche Jan 28, 2009 Reply

    Inte svart eller vitt. Raceledningen hade ju faktiskt kunnat fattat ett grått beslut: Dela ut poäng på aktuell plats i leaderboard och fryst tävlingen och beordrat båtarna till ankarplats i väntan på att det värsta skulle blåsa över och därefter återstarta racet från aktuell position vid frysning. I ett sådant fall kanske alla båtar hade varit kvar på banan och det hade varit en fortsatt intressant kamp om poäng istället för om att sjunka minst. Jo, jag håller med om att skepparen har ett ansvar för båt och besättning men det har även tävlingsledningen.
    Ur ett kommersiellt perspektiv. Ett spektakulärt race drar klart attention men om halva fältet är borta ur leken efter halva tävlingen blir det mindre intressant att följa tävlingen.

  38. Claes Jan 28, 2009 Reply

    All reklam är bra reklam…
    Jag tycker Calles jämförelse med F1 är bra. Det är tråkigt för de team som har problem men då det är drama, haverier och som slogan säger, Life at the extreme, som gäller för att få publicitet, är detta bra för seglingssporten. F1 är dyrt, farligt, extremt och otroligt populärt. Menar också att VOR lyckats bättre än Vendee Globe att nå ut i media. (Frankrike inte inräknat där dom verkligen lyckats )

  39. Hasse Bauer Jan 28, 2009 Reply

    Gärna “läktar-snack” och visst är det kul att kommentarerna sin sport. man behöver inte heller var landslagsmålvakt för att ha synpunkter på Tommy Salos “fipplande”. (men E3:s insats är knappast jämförbart)
    Min tanke gick till seglarna/idrottsmännen, att det måste ha varit djävligt tufft därute med ett tråkigt slut, ungefär som när en F1 förare kraschar. PR ja, men roligare om man kommer i mål med en pallplats.
    Den 7 februari, dvs nästa lördag är det in-port i Qingdao, enligt planerna. Knut Frostad & Co har nog en del att fundera på.

  40. Niklas Jan 28, 2009 Reply

    Tror ni de kan skjuta på tidsprogrammet för att eventuellt få fler båtar till start? Fyra startande på in-port-racet vore ju en ganska trist segling.
    Läste just att E3’s skador var värre än befarat och att det i nuläget inte är säkert att de hinner till start på leg 5.

  41. Author
    Peter Gustafsson Jan 28, 2009 Reply

    ERICSSON RACING TEAM WEIGHS
    OPTIONS FOR ERICSSON 3 REPAIR

    STOCKHOLM, Sweden (Jan. 28, 2009) – Ericsson 3, the Nordic-crewed entry of Ericsson Racing Team in the Volvo Ocean Race, was hauled from the water today in Keelung, Taiwan, to inspect and begin repairs to the yacht’s bow section.

    Ericsson 3 arrived in Keelung yesterday after water was discovered in the forward, watertight compartment. The boat was leaking through a crack in the hull. Coupled with the great water pressure from slamming into six-meter waves, the outer and inner carbon-fiber skins of the hull became delaminated.

    “The boat was hauled today at a commercial dockyard in Keelung,” said Ericsson Racing Team General Manager Richard Brisius. “We’re not sure of the cause of the damage and don’t want to speculate on it at this time.

    “But we are sure that it’s possible to repair. We are considering having a new panel built off site, which will be fitted to the yacht in either Taiwan or China. We don’t know where yet,” Brisius said.

    The affected area of damage is on the port, underside of the hull, about 200 millimeters off centerline. There’s a delaminated area between three and four meters long, and the affected area is at the most about one and a half meters wide. The shore crew has taken samples from other areas of the bow to inspect for further delamination.

    A replacement panel is planned to be crafted in Italy. Team boatbuilder manager Killian Bushe and Martin Klug are organizing for pieces of Nomex foam core to be sent from the team’s boatyard in Kista, Sweden, pieces left over from the original build of the Ericsson yachts.

    They plan to have the piece ready next week and it would be air-freighted to meet the yacht at a location to be determined.

    “Once you have the boat prepared to receive new panel and the new panel is there, scarfing and bonding the panel in place is the easiest part of project,” said Juan Kouyoumdjian, designer of Ericsson Racing Team’s two yachts.

    Still to be determined is where the repair will take place. Ericsson Racing Team is looking at options of performing the repair in Taiwan, shipping to the boat to Qingdao, China, host port for the Volvo Ocean Race, or making a temporary repair and sailing the boat to Qingdao.

    “We still don’t have enough information to comment on where the repair will take place,” said Brisius. “We’re starting to understand what we have to accomplish, now we need to determine where and how we will accomplish it best.”

    Ericsson 3 was competing on Leg 4 of the race a day and a half ago when water was discovered in the forward watertight compartment. The crew, led by skipper Magnus Olsson, immediately turned downwind and began bailing the boat out.

    When the water was removed the crack in the hull was discovered. Had the crew not discovered the water when it did, the boat could’ve sank.

    “I think we sailed very well. I think we managed to find a very good balance between pushing the boat, but not too hard,” said Olsson, who was skipper of the yacht for Leg 4. “Then suddenly we discovered this big crack in the front port panel. We believed we were very close to sinking. I don’t know what would’ve happened to the boat, we could’ve closed the watertight bulkhead. But it was close. It was fairly dramatic for awhile.”

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.