Skip to content

11 Comments

  1. Claes
    Jan 28, 2009 @ 10:44

    Vi ses i baren…

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jan 28, 2009 @ 22:04

    Oj, verkar som det kommer några på min lilla punkt :-)

    Har ni speciella funderingar som ni vill att jag tar upp, så får ni gärna ta upp dem här… så kan jag ju förbereda mig lite…

    Reply

  3. Blurs guide till båtmässan 2009 | blur
    Jan 29, 2009 @ 09:01

    […] Quantum-bar 12.00: Äventyrssegling Quantum-bar 15.00: Hur man vinner Tjörn Runt, Oskarsson+Collberg […]

    Reply

  4. f424
    Jan 29, 2009 @ 19:02

    #2.
    Finns det något PC-baserat program som loggar boatspeed vs TWA och TWS och som presenterar detta som polardiagram? Hade varit intressant att logga ett diagram för varje segelset-up man har. Med detta skulle man ju enkelt se dels hur bra man går jämfört med det “bästa man har seglat med aktuell set-up” och om den alternativa set-upen är snabbare i det aktuella förhållandena man just nu har.

    Reply

  5. Ulf
    Jan 29, 2009 @ 19:36

    f424!
    Jag tycker maxsea är bra (maxsea.com)

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 29, 2009 @ 21:06

    #4 – de flesta taktikmjukvaror (Expedition, Deckman eller MaxSea) loggar all data. Men för att “bygga” ett polardiagram så måste man vara ganska noga med vilka data man använder (det är många saker som påverkar de data som samlas in).

    Jag tror nog det kan vara värt besväret att skaffa sig ett polardiagram som är “good enough” till att börja med. Från ORCi-körning, konstruktören, systerbåtar eller till och med någon liknande båt. Sedan kan man samla på sig egna data, antingen från segeltester eller under väl kontrollerade former. Man kan också samla data under träning eller race, men det kräver då ett aktivt arbete att samla in vettiga data (att stå med data från en hel helgs seglingar är inte användbart). Utifrån detta kan man justera polaren.

    De viktigaste punkterna i ett poalrdiagram är ju kryss- och läns-vinklar/farter. Men dessa kan man lika gärna anteckna på papper för att uppdatera polar eller Excelark efteråt.

    Precis som allting annat så tar det tid att göra detta rätt. Och som hobbyseglare så måste man prioritera var man lägger sitt krut: instrumentsetup – kalibrering – polardiagram – segelvalstabell – routing. Och allt annat… som att segla båten :)

    Reply

  7. f424
    Jan 29, 2009 @ 22:29

    Det var just det där med tiden…..Som varandes en människa med futtiga 24 h/dygn (ja vi andra lever med detta handikapp Peter;)) så skulle det vara händigt med ett program som, då man visste att man seglade koncentrerat, loggade båtprestanda på ett enkelt sätt. Erfarenheter från Raymarine ombord på Blues under tidigt 2000-tal avskräcker. Raymarine tyckte att “programmet är så enkelt att vi inte har tagit fram någon manual”. Jag hade helt klart behövt en. En tjock. Hoppas det som finns nu funkar smidigare.
    Tack för tipsen. Ses på mässan!
    //Niklas S

    Reply

  8. Quantum Sail Design Bar | blur
    Jan 30, 2009 @ 23:36

    […] Den funkar :-) Missa inte att anmäla er. […]

    Reply

  9. Instrument & routing på 5 kvällar | blur
    Feb 4, 2009 @ 23:46

    […] med instrument och routing på vår båt. Uppenbarligen var det intressant ämne då vi fyllde Quantum Sail Design Bar med folk. Här är ett referat av vad vi pratade om. Förhoppningsvis kan det ge lite inspiration […]

    Reply

  10. Hur skall Sverige bli bättre medaljrace-seglare? | blur
    Feb 10, 2009 @ 18:09

    […] kul debatt som hölls i Quantum Sail Design Bar under årets båtmässa. Återigen tack till RegattaTV som levererar massor av bra material. […]

    Reply

  11. North Sails Bar | Båtmässan 2009 | BLUR
    Jan 30, 2010 @ 15:41

    […] the RSS feed for updates on this topic.Ni som var på Båtmässan i Göteborg förra året vet att seglarbaren på andra våningen var mässans bästa ställe att hänga på. Och Henrik Ottoson som stod bakom […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.