Action i Qingdao

VOR13768.jpg
Mycket på en gång. E3 hann inte fram riktigt… de hade 40 distans kvar när starten gick, osäkert hur det är just nu… Telefonica Blue gick på grund, och det ser inget vidare ut. Så nu är det E4, Puma och Green Dragon som har kommit iväg i den lätta vinden.

VOR13777.jpg
Foton: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race

VOR13808.jpg

VOR13802.jpg

VOR13781.jpg
.

9 Comments

  1. nja... Feb 14, 2009 Reply

    Så oerhört klantigt!!

  2. Tollstoj Feb 14, 2009 Reply

    Sjökorteten är väldigt oexakta utanför farlederna!

  3. MA Feb 14, 2009 Reply

    Tre båtar startar på utsatt tid…en båt (E3) tar upp racet efter reparation på land, missar starten men tar upp starten senare! Resten av gänget åker som däckslast till Rio, väl medvetna att de fortfarande har en chans att kamma hem hälften av poängskörden från Rio – St. Peterburg! Sportintresserad, ickeseglande, vänner som trots allt har koll undrar givetvis vad det handlar om? I Dakar rallyt får man kliva av om man inte kommer i mål i tid osv.

  4. Pär Feb 14, 2009 Reply

    MA

    Ser du possitivt på någon form av segling eller håller du på med golf….

  5. VOR Feb 14, 2009 Reply

    Till #3 MA
    Visst har det blivit bisarrt. Men hur tycker du att man skulle hanterat detta på ett bättre sätt?
    Dakar-rallyt (som inte kommer i närheten av Dakar) är tufft på sitt vis men har (en del udda) regler som alla deltagare accepterat. I Vendee Globe seglar man själv och all assistans är otillåten. I andra tävlingar gäller helt andra regler. Teamen som deltar accepterar reglerna för tävlingen och anpassar sina båtar, team och förutsättningar efter de regler som gäller.
    Vilka företag skulle vilja medverka i VOR om en grundstötning eller annan olycka resulterar i direkt utslagning ur tävlingen? Vilka team skulle lägga ner flera års arbete bara för att bli utslagna första natten?
    Exempelvis lär ju knappast Hugo Boss tycka att deras medverkan i Vendee Globe varit så lyckad. En bra sponsor som vi kanske aldrig mer ser i segling… men så fungerar VG.
    Hade kanske varit roligare att följa VG om fler än 1/3 av flottan fortfarande seglade.
    Hoppas Telefonica Blue snabbt kan få ordning på kölen och komma iväg!

  6. MA Feb 14, 2009 Reply

    Jodu Pär, mitt liv kretsar till största del kring kappsegling! Året om! Personligen tycker jag att VOR är ett stort äventyr, en kamp med elementen. Jag tycker det är märkligt att man kan lasta båten på ett fartyg och ta upp tävlingen i Rio och ändå ha en chans. Betänk följande scenario; samtliga nu startande båtar drabbas av orkanvindar och tappar kölen, riggen eller något. De andra sitter och väntar på start i ett varmt och trevligt Rio. De behöver således inte anstränga sig, de kan bara cascha in resten av resan till St Petersburg!

    Jag har största respekt för alla seglare som sätter sitt liv på spel. De gör en insats likvärdig alla stora äventyrare. Men ärligt talat, hur mycket kappsegling blir det med tre båtar på linjen och hur klantigt är det inte att gå på grund när man har 40 dagars segling framför sig!

  7. nja... Feb 15, 2009 Reply

    Håller helt med MA! Allvarligt talat… det är ju ändå kappsegling vi talar om… inte en ävetyrssegling.

    Det har ju helt enkelt gått för långt. Jo, jag vet att entyp försämrar utvecklingen… men hur långt är vi tvungna att gå för att inse att AC, VOR och VG inte fungerar rent sportsligt?

    Jag tycker helt enkelt att seglingssporten snart måste genomgå stora förändringar!

    Vad skall vi satsa på här i Sverige i det närmaste när det gäller storbåts eller pro. segling?? Visst… match racing funkar ju bra vad jag vet… men i övrigt??!! OS satsningarna ger ju inte några resultat… och lys eller någon konstig mätregel funkar ju absolut inte heller!
    Några bra ideer?? gärna utanför de i mitt tycke vanliga “ej fungerande”…?!

  8. Leino Feb 15, 2009 Reply

    VOR o VG funkar väl alldeles utmärkt. AC är en annan grej, fattar inte alls vitsen med det längre. Hoppas verkligen de slutar tjafsa o börjar segla om vinsten där också igen snart.
    Havsracen däremot ska väl vara tuffa. VG helt utan assist, det vet sponsorerna om. VOR med poängsystem som ska göra det spännande in i det sista samt göra det lönsamt att verkligen köra hårt, hellre köra sönder än få en dålig placering på sträckan. I VOR är nog placeringen det viktiga för sponsorn även om fräcka haverier också är uppskattat. I VG tror jag sponsorerna är nästan lika glada för ett spektakulärt mastbrott eller en tappad köl.
    För att folk ska bry sig överhuvudtaget så vill det till att det är såhär tufft, ingen ickeseglare skulle ens veta att det seglades jorden runt om det inte var för haverier o elände.

  9. Patrick L Feb 15, 2009 Reply

    Jag tycker det blir lite märkligt med referenser till andra sporter eller tävlingar. Dakarrallyt körs under drygt två veckor, VOR tar sju månader

    Varje tävling har sina regler, VG med solo, non-stop, no assist har ju sin tjusning vilket vissa går i gång på. VOR har sitt system med delseglingar och möjligheter både att laga och starta efter de andra. Allt för att skapa en spänning under racets sju månader. Jag tycker det fungerar bra. De som “väntar på kajen i Rio” missar 8 poäng och man får inte räkna bort någon delsegling. Jag tycker inte det är bisarrt, man får ta varje tävling med sin uppsättning regler. Däremot kan man ju diskutera om ändringar i reglerna till nästa upplaga som skulle göra racen mer spännande. Kanske skulle man ha större straff på att skippa ett ben, d.v.s. man kanske borde få startpoäng i varje ben? Att E3 m.fl nu skulle ha haft DNF för resten av racet hade däremot inte varit så spännande för fortsättningen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.