Skip to content

22 Comments

  1. kånner
    Feb 25, 2009 @ 10:04

    hmm, varken assy eller peke!

    Reply

  2. Anders
    Feb 25, 2009 @ 11:06

    Är det bara jag som vill ha en SWEET båt med semesterkomfort eller är det en motsägelse i sak?

    Reply

  3. Pelle P
    Feb 25, 2009 @ 11:58

    Anders, det får väl bli 2 olika kategorier “sweet”?
    Tycker själv inte det går att kombinera sweet-racing med sweet-cruising.
    En sweet-cruising båt är för mig J100, sweet-racing kan väl vara ovanstående eller varför inte en Melges 32.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2009 @ 12:20

    Anders, i den bästa av världar så har man en båt för racing och en för cruising, men i verkligheten så landar de flesta i en kompromiss. Och tittar man igenom de båtar som ärs sweet enligt min definition, så har de flesta helt OK semesterkomfort, även om folk har olika krav här också.

    http://www.blur.se/tag/sweet/

    Till exempel tyckte jag att J/109 var både sweet och hade bra komfort.

    http://www.blur.se/boats/j109/

    För mig skulle X-35 eller Melges 32 vara “för sweeta” medans Arcona, Linjett eller Swedestar är lite för mycket cruising (=vikt). Men alla har ju olika preferenser, vilket är det som gör det lite kul…

    Reply

  5. Micke
    Feb 25, 2009 @ 12:53

    Oj vad bommen sitter högt eller?

    MVH
    Micke

    Reply

  6. Richard D.
    Feb 25, 2009 @ 13:14

    Skönt att Sweet inte alltid behöver ha peke..

    Reply

  7. Mattias
    Feb 25, 2009 @ 14:25

    Svårt att välja om man skulle ut och ha ny båt en denna storleksklassen. Tycker det vrimlar av super sweeta båtar mellan runt 34 fot.
    En sak är säkert – min nästa båt skall plana på undanvind. Finns det sedan kylskåp eller inte spelar inte så stor roll ;-)

    Reply

  8. Anders
    Feb 25, 2009 @ 14:57

    Min nästa båt ska ha kylskåp det är ett som är säkert, makrill i tomatsås,bullens pilsnerkorv och vita bönor i all ära men inte hela semestern. Om den kommer plana blir det en fin bonus.

    Reply

  9. Andre´B.
    Feb 25, 2009 @ 18:34

    Om jag får säga det så föredrar jag båtar som är så snabba så att man slipper ha kylskåp, laga mat eller använda toaletten i dem. Äter helst på restaurang i land. Gjorde rent i kölsvinet på ett par kundbåtar för ett tag sedan. Hittade ett och annat i dessa kända med icke nämnda 40-fotare…

    Kvalifikationerna för att bli en bra havskappseglare är att klara Tjörn Runt utan att pissa och Gotland Runt utan att sk…

    Fast jag frå nog säga att Seaquesten ser väldigt trevlig ut. Och efter allt Vo60 seglande så föredrar jag båtar med vanlig spinnaker och bom. Hur ligger den till kostnadsmässigt mot de andra?

    Mvh. Andre´

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2009 @ 19:36

    Visst är det kul att ha en större båt som planar, men oftast krävs det +10 m/s för att det skall hända och hur många sådana undanvindar får man ihop på ett år jämfört med kryss i 3-7 m/s?

    Och för lyxen att kunna plana 8-10 timmar på en säsong så betalar man med ett för högt mätetal (oavsett regel) under de andra 200 timmarna. Vare sig kul eller rättvist – men så är det, och det måste man ju vara medveten om när man köper en Farr 30, Mumm 36, Santa Cruz 37 eller HP 1030.

    Reply

  11. JonasJ
    Feb 25, 2009 @ 19:58

    Annars så kan man göra som undertecknad. Seglat Express i flera år, funderarrede på att växla upp till större. Men det blev 2 båtar, en 606 som planar men har inget kylskåp men är Sveriges största entypsklass, och en Fjord 24dc som planar och har kylskåp och fungerar perfekt att bogsera 606 som då båda två planar.

    JonasJ

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2009 @ 20:02

    Det ultimata är väl annars att segla med andras båtar :-)

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2009 @ 21:18

    Reply

  14. andreas i Missmatch
    Feb 25, 2009 @ 21:36

    Fräck
    Men 9,05 i vattenlinjen …som den ser ut har den hela linjen i?
    Blev förvånad över deplacementet o SA. Påminner om X35 eller vad missade jag?
    Då tror jag på X35 mfl andra båtar….

    Reply

  15. Öresund Regatta, Anders
    Feb 25, 2009 @ 23:36

    Peter
    Angående #10.
    http://www.youtube.com/watch?v=SXoB_ZOXIOo&feature=related
    Du har nog fel om det där med planande båtar. Det är värt mycket.
    /A

    Reply

  16. Johnny
    Feb 26, 2009 @ 07:55

    Hej

    Ja bra med bo båt på tävlingarna med ju eller hur Jonas

    Undrar vad för pris Sea34 kommer med. Vet ju priset på en 34…….7 Med kylskåp mm

    Vilken hadde du tagit

    Reply

  17. Mattias
    Feb 26, 2009 @ 09:50

    #12 Helt klart. Tack än en gång för sist. Hoppas på fler chanser.

    Reply

  18. Richard D.
    Feb 26, 2009 @ 16:02

    Seaquest bygger väldigt fina skrov. Härligt släpp i skrovsidorna akterut på t.ex. Prima 38 tycker jag.

    Reply

  19. Richard D.
    Aug 3, 2009 @ 14:06

    Svårt att hitta info om nya Seaquest 34:a.
    Ganska lik A35:an akter ifrån vad gäller skrovet. Överbygget ser inte ut att lova ngn. särskild ståhöjd dock även om specen ger vissa löften om beboelighet..
    Ngn. som vet mer?

    Reply

  20. Richard D.
    Aug 3, 2009 @ 14:52

    Här är en bild på “Seaquest 34 SJ” under färdigställande i fabriken i Dubai.
    http://www.sail-world.com/photo.cfm?NID=46920&Pid=51000&flash&width=1200
    Design: Stephen Jones

    Reply

  21. Öresund Regatta, A
    Aug 3, 2009 @ 23:12

    De har skjutet på lanseringen av seriebåtar på framtiden enligt varvet.

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Aug 4, 2009 @ 08:12

    Ryktet säger att man har det “struligt”, som så många andra båtbyggare. Tokiga engelsmän och oljesheiker kanske inte var någon bra kombination :-)

    Synd, då det är fina båtar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.