Skip to content

21 Comments

  1. Martin
    Mar 16, 2009 @ 00:15

    Vi kör med utväxling 72 ggr(dubbelkomando) på vår Salona 37.
    3 spridar Selden mast med kort kaltopp.
    Minimalt med sagg i förstaget(ca 10 cm), funkar perfekt och går snabbt men det blir mkt tamp.
    Man får börja högt upp med första blocket.
    Jag når första blocket när jag står på bommen vid masten med sträckta armar.
    Henrik på Quantum har bilder på förstaget med full tension.
    /Martin

    Reply

  2. Jimmy
    Mar 16, 2009 @ 03:28

    Hur upplever ni precisionen när man släpper på hydrauliken jämfört med talja?

    Som ni tagit upp under fördelar så spar taljor normalt vikt samt att det är lättare att göra underhåll/pålitligare. Av dessa anledningar körde ABN med taljor så mycket som möjligt istället för hydraulik under VOR 2005-2006.

    Reply

  3. Kimmo
    Mar 16, 2009 @ 07:21

    Här i linken ( http://sybluecafe.blogspot.com/ )
    hydraulik panelens placering av första FF 36 Club. Texten är tyvärr finska…
    Carbon Nordic Mast är styv! Vi bytte till 64:1 under hösten men då friktion ökar (tre halveringar och problematisk 8:1) och blev inte mycket lättare än 48:1

    Reply

  4. Pelle P
    Mar 16, 2009 @ 08:52

    Med tanke på att ni hade Magic Wheel på x35:an (std) och inte tar upp det som alt så har ni tydligen dissat det, förstår det. Inte blev den lösningen bättre på X41:an, tro mig…
    Får jag komma med ett 4:e alt; hävstång!
    Fördelar; liten friktion, lätt-meckat
    Nackdelar; svårplacerat både på och under däck

    Ser framför mig (om det finns plats) en placering under däck.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 16, 2009 @ 08:55

    Pelle, kan du kort sammanfatta vad som är kass med “Magic Wheel”? Såg ju bra ut på pappret?

    Reply

  6. Backe
    Mar 16, 2009 @ 09:12

    Elektriskt hydraulik.

    Klart att foredra! Helt plotsligt har man ett helt nytt storsegel som man aktivt kan trimma. Vi andrade till tamp for att fa battre mattal, men andrade tillbaka for att vi tappade i fart for att man inte kunde trimma lika aktivt. Plus att det ar gucci.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 16, 2009 @ 09:33

    “Det är Gucci” är väl argumentet som slår alla andra :-)

    Reply

  8. F424
    Mar 16, 2009 @ 12:57

    Tycker magic wheel funkar bra på IMX40:n som ju har en styv kolmast från Nordic. Pelle P, vad har du upplevt för problem?
    Niklas S

    Reply

  9. Pelle P
    Mar 16, 2009 @ 12:58

    Peter!
    Det finns fördelar som lågt vindmostånd, 1 tamp, “sleek look” på däck och kanske mer.
    Men det är, tyvärr, nackdelarna som överväger.
    Mycket tamp i brunn, väldigt känsligt för hur linan går EXAKT under däck (där fick mecka lite i 41:an), släpper man fort kan linvarven lätt kinka/hoppa av, när det är lite belastning på är det lätt att linvarven hoppar (vi löste det med ett block spänt i en chock-cord) och så till det som stör mest; trögheten. Oftast (lättvind) var det bara att gå bak (vem vill röra sig i lättvind?) och DRA i blocket.
    I X41 är det klassregeln som styr så där kan vi inte göra något.

    Reply

  10. Oscar
    Mar 16, 2009 @ 17:09

    Kanske kan vara nåt.
    http://www.harken.com/press/Harken-Pro-Trim_Dame07.php

    Ser smart ut!!

    Reply

  11. MA
    Mar 16, 2009 @ 19:25

    Oscar, det är smart, men avsett för kontroll av skotvagnen!

    Har varit med att “Magic Wheel” spårat ur, det hände oss på Spiff under EM i ORCi undet korta havsracet, det var inte kul! Det kan hända om man råkar släppa tampen för fort, utan mothåll!

    Varför inte satsa på lite justa lindragningar under däck, som starbåten?

    Reply

  12. Anders
    Mar 16, 2009 @ 20:21

    Största problemet med Magic-wheel är att om du släpper häcken utan att hålla emot slacket så fortsätter hjulet att snörra, vilke tfår till följd att tampen hoppar av ett par varv och kilar sig emellan skottet och hjulet.
    Varpå en i besättningen blir liggande där en stund innan han/hon har trasslat ut det.

    Magic-wheel suger i mina ögon.

    Reply

  13. PelleL
    Mar 16, 2009 @ 21:13

    På lite större båtar har man ju ofta häckstaget på winch. 4-skuren talja och 2 16 ST kanske?

    Reply

  14. Öresund Regatta, Anders
    Mar 16, 2009 @ 21:52

    Backstag är nog det enda kompromisslösa. :-)
    Om man ska klara sig med akterstag måste kaltoppen vara riktigt kort.

    Reply

  15. Mats
    Mar 16, 2009 @ 22:22

    Öka kaltoppen så behövs inte så mycket utväxling. Dit med ett par dyneema backstag. Miska svepningen. Gammalt recept på en trimbar och rolig rigg. Något för gossarna att lobba mot varven. 9/10 del gäspar mer än en hederlig masthead. På den tiden kunde man pumpa upp lite sagg utan svepningen.
    Varför inte flytta in vanten, korta spridarna och pumpa upp lite power med en juste G-1.

    Reply

  16. Öresund Regatta, Anders
    Mar 16, 2009 @ 23:49

    Du böjer ju bara masten utan att få hem förstaget då. Äntringsvinkeln mot vinden på en fock blir ju aldrig rätt med mycket sagg. Teoretiskt fungerar det men om förstaget gungar i sjön så blir seglets profil aldrig rätt. Betydelse? Vet inte men var ska man annars leta speed?

    Reply

  17. Sture Smith
    Mar 17, 2009 @ 11:34

    Efter mycket funderande och kollande valde jag följande lösning till “Sjöglans” Dehler 39SQ, vilket har fungerat utmärkt.
    Häckstag i vectran som slutar i ett harkenblock (rostfritt) och övergår i en vectran som delat häckstag ner till var sitt block. Från dessa block till två separata dubbelblock på akterspegeln (2ggr utväxling). Häckstagets båda winchtampar fortsätter sedan på var sin sida sittbrunnen och ut på däck genom avlastare (model kraftig) och svivlat däcksblock till båda genuawinscharna. Vid hemtag används då lovarts genuawinch alternativt fallwinch.
    Ger lite tamp snabb respons och lätt att ta hem från lovart och släppa vid tung belastning. Akterspegeln blir öppen. Rorsman störs ej. Storseglet är 57m2 och mast 19m. (Selden tre spridar pipa med rod)

    Reply

  18. jonas
    Mar 17, 2009 @ 12:11

    Kul med Mycket synpunkter!
    Hade det varit möjligt hade vi val magic wheel på manix2, med det funkar inte på Finn Flyer 36. Jag har använt det mycket både på Imx40 Spiff och på vår x-35 manixen och det funkar bra. Visst det kan strula om man släpper för fort, med det lär man sig.
    Efter mycket diskusioner har vi kommit fram till att vårt val avakterstagsjustering blir talja, men vi kommer att flytta skottråttan till akterkant av tofterna. (Finnflyer 2 och 3 kommar att välja hydraul)
    hur stor utväxling det bir för vi testa oss fram till, men jag gissar på 72.

    jonas Granhed
    Manix2
    swe4

    Reply

  19. Rob
    Mar 17, 2009 @ 14:26

    Jonas,
    Kanske Elxx på din Selden mast är lägre än de master som de andra båtarna haft? De är antagligen onödigt styva och då räcker inte taljan till och endast hydraulic hjälper

    Reply

  20. Claes Nettelbladt
    Mar 17, 2009 @ 15:58

    Jag hade talja med 36 ggr kraften på 36.7:an (en båt, som väl nu är på Västkusten) och konstaterade, att en gast fick släppa och sedan dra hem 13,5 m lina vid varje slag i lätt väder. Annars riskerade dyneemastaget, att haka fast i andra lattans ända. Lagom kul var det, när all denna lina for ut genom den öppna aktern. Det slutade med, att vi satte an riggen ändå hårdare och lät akterstaget flaxa löst i lätt väder.

    Reply

  21. jonas
    Mar 17, 2009 @ 16:30

    Vår mast är designad utifrån Seldens erfarenhet från bla Corby 36:an Quakka som var med i det vinnande lag i Commodres cup-08, så jag tror att vi skall komma rätt med styvheten på masten.

    jonas

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.