
Råa 47-fotaren Essex Girl får nytt hem i Norge Danmark hos Jan Olesen & Rasmus Hartung. Båten har ju varit flitigt kappseglad och vunnit en del. Den går ju som ett skållat troll med 250 m² gennaker på 7.2 ton. Sågs sist till salu för miljonen jämt + moms.
Ritad av Stephen Jones och byggd i carbon/foam på Oyster Marine Colchester 1994 (av bland andra Killian Bushe). Ursprunglig ägare var Richard Matthews, VD på Oyster Marine. Han kappseglar numera Humphreys 42 Oystercatcher XXVI.
ORC GPH = 520,3
LYS = 1,54
DH = TA2007 481,9
IRC TCC = 1.241
12 Comments
-
;-) /T
-
Designer är väl Stephen Jones och båten är en “CHS-special” och byggdes i mitten på 90-talet i ,just det, Essex.
-
Fin båt, har väl varit till salu ett par år nu så grattis till både säljare och köpare. Skrivet i mörker, ni har väl släckt?
-
Essex girl (engelskt slanguttryck) är en brittisk stereotyp som liknar Valley girl. En “Essex girl” är en ung kvinna med arbetarbakgrund och med en osofistikerad attityd till livet. Enligt stereotypen, som främst syftar på folk från Londons nordöstligaste förorter inom grevskapet Essex (eller områden som tidigare tillhörde Essex men nu ligger inom London), har “Essex girl” en kort kjol, högklackade skor och blonderat hår.
-
EG är en riktig racer. Jag har haft förmånen att vara med under en säsong i slutet av 90-talet. Då hette hon Sema. Håller helt med om att “skållat troll” passar in. Dock var/är hennes mätetal ett bekymmer. Väldigt svårt att nå upp till. Seglingsupplevelsen, att vara snabb och känslig, är som ni förstår, Otrolig!
Personerna som drog Sema-projektet var seriösa och kunniga. Jag är helt övertygad om att alla som har haft förmånen att segla henne har minnen för livet. Som ni säkert kan tänka er händer det en hel del underbart såväl på sjön som på land när det är ett gäng seglingstokiga ombord.
Önskar EG och hennes kommande besättningar många fina seglingar. -
var i norge ska båten ligga i vilken hamn??
mycket snygg å snabb båt,lycka till….. -
Hej,
Det er rigtigt at Essex Girl har skiftet ejere, men båden kommer ikke til Norge, men Danmark, nærmere bestemt Tuborg Havn. Bag Essex Girl står XTRM Sailors. XTRM Sailors er et sejler event bureau, der har til formål at sejle firmaer and andre interesserede rundt på VIP arrangementer og distance kapsejladser i skandinavien. Læs mere på: http://www.xtrm.dk
Sejlerhilsner,
Jan Olesen & Rasmus Hartung -
Kracer 40r killer.
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/03/sugen-pa-att-piska-kracer-40r.html
Klart den ska till Öresund där det händer. :-) -
Var det inte Essex Girl som reklamerades av första ägaren för att hon gick sönder. Och när hon var lagad vägde hon ett halv ton mer än specen och ägaren fick tillbaka sina pengar. Har för mig att jag har hört det av hennes besättning.
-
Andra båtar som rör på sig är gamla VO60:an “Avant Group” (ex Swedish Match) som enl uppgift har sålts till Canada och någon som skall rusta båten för cruising. Rustas just nu i Västervik.
-
Svenska båtar är billiga, då DKR står i 1,43. Det är dyrt att vara svensk, men det kanske räddar svensk båtexport ;-)
-
Underbar kärra!
Jag har seglat henne från Helsingborg till Götet en gång. Fantastisk upplevelse!