First 45 Teknova | seglingsbilder

teknova-3.jpg
Fler bilder från förra helgens arrangemang i Norge. Bengt Falkenberg och hans besättning visar hur man skall hantera en First 45 när det brallar. När det lättade ut var det kanske inte lika upphetsande.

Men båten gör sig i alla fall mycket bra på bild!

Vintermeck har tydligen varit ett nytt peke. Och är man lite extra nyfiken så kan man hitta en asymmetrisk spinnaker i garderoben under NorLYS (som förresten landar på 1.42). Första dusten blir Skagen Race på Kristi Himmelsfärd.

teknova-2.jpg

teknova-4.jpg

teknova-5.jpg

teknova-7.jpg

teknova-6.jpg

27 Comments

  1. Anders May 15, 2009 Reply

    SWEET

  2. PelleL May 15, 2009 Reply

    Nää, tyvärr kan inte en 45-fotare som väger över 11 ton vara SWEET ;-). Det är en snygg båt och rackarns bra bilder dock.

  3. Henke May 15, 2009 Reply

    Verkar kränga och gå på nosen när det blåser!? För mycket uppe, fast Bengt om någon borde ju ha koll.

  4. Anders May 15, 2009 Reply

    Men Pelle L! Du väger ju 0,11 ton på drygt 6 fot och är SWEET;-)
    Hur får du ihop det?

  5. Author
    Peter Gustafsson May 15, 2009 Reply

    Något att diskutera med en fredagspilsner i näven…

    Den knepiga manövern är att komma in mot kryssmärket när det brallar (bild 1+3) – när det skall meckas spinnaker så lämnar alla railen.

    Frågan är om det skulle gå snabbare om alla utom pit och fördäck satt kvar och hikade av bara h-e tills man hade rundat?

    Alltid enkelt att kommentera från läktarplats :-)

  6. PelleL May 15, 2009 Reply

    Jag har aldirg hävdat att jag är SWEET……den enda som möjligen kan den åsikten är min morsa…=)

  7. Anders May 15, 2009 Reply

    Peter.
    På en lite J-109 kanske det funkar…

  8. Anders May 15, 2009 Reply

    Det är jag (och många med mig) som tycker att du är SWEET!
    Din mors åsikt är jag mer osäkerpå:-)

  9. kån tender May 15, 2009 Reply

    det funkar bra på en pocket maxi…

  10. kån tender May 15, 2009 Reply

    en kille fixar bommen, en kille kör pitten, trimmern fördrar snörena…

  11. jj May 15, 2009 Reply

    8 gubbar känns lite lite på den båten??

  12. Anders May 15, 2009 Reply

    jj

    Vi tränar shorthanded!

    Nej, vi var lite kort på folk.

  13. Anders May 15, 2009 Reply

    kån tender

    En lätrimmer + en lovartstrimmer fördrar, en i pitten, en på masten och en på nosen. Det blir fem.

  14. KingKong May 16, 2009 Reply

    masten lämnar railen när callet hissa kommer bakifrån och inte tidigare.
    lovartstrim (gaj) fördras från railen.
    Det blir alltså tre killar som lämnar railen innan fören ligger vid märket.

    Testa att köra så istället.

  15. Christofer May 16, 2009 Reply

    En gubbe lämnar railen helt naturligtvis dvs fördäck. Pitman hänger in från lovart i pitten. Dessa två är de enda som ska röra sig ombord innan båten börjar räta upp sig vid rundningen. Då men först då börjar resten av gänget som ska köra trim + mast röra sig. Behöver det fördras så görs det från railen. Detta funkar om alla ligger steget före och fixar det som behöver göras i lä på slaget innan när det är lovart!

  16. Bengt Falkenberg May 16, 2009 Reply

    Hej Alla!
    Dessa bilder togs när vi tränade manövrar för första gången iår och som ni ser så blåser det en del för detta. Vi prioriterade att alla skulle hitta på sina positioner mer än att raila. I de 4 race som vi körde på Lördagen så var vi först i samtliga vid kryssmärket, så dåligt gick det inte trots att vi inte var full besättning.
    Häls. Bengt Falkenberg

  17. Anders May 16, 2009 Reply

    Christofer o King kong! Vilka goa utläggningar. De visar bara att ni alldrig kört denna storlek av båt. Man får inte upp spinnbomen genom att luta sig in i båten, du når helt enkelt inte fallbänken!
    När spinnakern är på nästan 200 kvm och körs i fördäcksluckan så måste en man hjälpa spinnakern ur luckan, en drar lovartsgaj vid masten för utom killen i brunnen på lovarts winchen. Dessutom så krävs det att mastmanen är på masten för att få upp bomen samtidigt som mastmanen hjälper till med detta, lägger man till att storsegeltrimmaren släpper storen och fock trimmaren släpper focken samt att någon styr så har vi aktiverat 8 man på en båt av denna storlek. Om man som vanligt har ett spreadermark vid kryss märket så på börjas detta när man rundat kryssmärket och går mot nästa märke. Då dessa bilder togs så fans inget spreader mark vilket gör att det blir ett taktiskt beslut om man påbörjar manövern redan på kryssen eller om man rundar först innan man börjar.
    Med tanke på vindstyrkan och dessa banors korta längd så valde vi att förbereda oss innan rundning för att vi skulle få upp och ner spinnakern innan nästa kryss. Vi var en av få båtar som överhuvudtaget hissade nylonet i dessa vindar trots att vi var en av de största på denna korta bana. Visst skall man förbereda sig men på denna typ av båt så krävs det att två man sätter bommen samt tre för att överhala lovart annars så tar det för lång tid innan man kan hissa.

  18. Christofer May 16, 2009 Reply

    Anders, ni får naturligtvis göra precis som ni vill ombord på Teknova. Jag bara beskrev hur jag tycker det funkar bäst, och ja, jag har seglat en hel del i den här storleken av båtar… :-)

    Når du inte tamparna när du lutar dig in från railen så sitter de fel! Samtliga tampar som behövs i pitten för sättning ska komma uppe på styrbordssidan så du når dem från lovart vid en normal babordsrundning.

  19. Anders May 16, 2009 Reply

    Christoffer!
    Hur gör du på Fearder, Tjörn Runt, Gotland Runt, Skagen där det nästan bara är styrbordsrundningar:-o Du behöver inte svara….
    Trevlig Helg.

  20. KingKong May 16, 2009 Reply

    Anders, du får det att låta som om First 45 är någon typ av maxi.
    Den är 45 fot, en högst behändig storlek.

    Problemet med att inte nå fallbänken löser du givetvis med att trimmer räcker pitmannen toppingliften och spinnfall när han går in i båten.
    Lovartsgaj laddas från railen.
    När bommen sätts görs detta av fördäckaren själv som bouncar upp toppinliften om den är för tung för pitmannen. Mastmannen är alltså fortfarande kvar på railen.
    När bommen är fix så hjälper fördäckaren till att fördra lovart, när båten går runt märket lämnar mastmannen railen och hissar spinn. Fördäckaren kontrollerar då spinnackern i luckan.

    Anders, du får självklart göra precis hur du eller ni vill, det här är bara tips för att göra er segling snabbare.

  21. Christofer May 16, 2009 Reply

    Anders du är skönt dryg! :-) givetvis har det en baksida att optimera för kryss-läns bana när du är på havet och har styrbordsrundning. Men å andra sidan är det lite större marginaler där än på banan! Nog med undervisning när du ändå inte vill lyssna, ni får göra hur ni vill på Teknova. Vi ses på havet i sommar!

  22. Bengt Falkenberg May 16, 2009 Reply

    KingKong o Christofer!
    Självklart så kan man göra som ni säger när det finns tid till det.
    Jag anser dock att ni inte tar med iberäkningarna en sned bana och 28 knops vind. Så som jag minns det hela så kommer vi in för BB ur en situation där ingen i besättningen fick lämna lovart, då vi ville bryta en överlapp, som en lovartsbåt hade innan vi passerade 3 båtlängder från märket. Så som vi gjorde denna manöver så fick alla lämna railen samtidigt för att hinna men vi slapp lämna plats och kom ut som första båt runt märket. I övrigt så anser jag att det är bättre att samtliga hänger kvar i lovart tills vi har kontroll på märket och om det sedan krävs så får alla som måste lämna railen för att jobbat skall bli gjort göra det. Tack för tips och som ni vet så är varje rundning unik när man har konkurenter nära.
    Bengt Falkenberg

  23. Anders May 16, 2009 Reply

    Hej!

    Som ni säkert har förstått så finns det flera “Anders” som skriver här. Det finns bara en som heter Anders ombord. Och det är jag!
    Det många av er skriver är alldeles korrekt och det är så vi jobbar ombord för det mesta. Men med en kryss på drygt en minut, som är så sne att du når kryssmärket från lämärket och knappt når lämärket från lovartsmärket så blir det manövrar som inte är helt enligt skolboken.
    Det korta kryssbenet i kombination med sne bana och 20-30 knops vind gjorde att vi hängde tills det började bli djävligt sent och alla påbörjade sitt arbete sent.

    Det finns fler anledningar till att vi ibland aktiverar lite fler än nödvändigt. Varför hoppar jag över att förklara.

    /Anders

  24. Anders May 16, 2009 Reply

    Ni som tycker att hon går på näsan kan ju fundera på om det ni tror vara vågrätt är vågrätt!?!?

  25. KalleK May 16, 2009 Reply

    Är det inte en buss?

  26. Pelle P May 18, 2009 Reply

    Bengt och Anders!!
    Stå på er!
    Det våre bättre om några här gick ihop och gjorde en instruktions-dvd till Teknova… Skulle vilja se de bortklippta “scenerna”!

  27. Author
    Peter Gustafsson May 18, 2009 Reply

    Bengt är stor kändis i Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=430172

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.