Framnäsvalsen 2009 | sist!

Det var länge sedan man var sist i en kappsegling. Inte så att det är nåt fel med det, men det är ju ändå så definitivt på nåt sätt? Men i lördags hände det. Vi körde Framnäsvalsen, en 18 distans lång segling, kors och tvärs mellan Framnäs och Vinga, shorthanded.

Alltid lär man sig nåt, tänkte vi. Som att man kan man köra slut på två man på under en timme på första benet (undanvindsstart, gennakersättning, gipp, gipp, timglas, gipp, timglas, gipp, broach, nedtagning, rundning) :-) Sedan kryss ut i havet, ny sättning, slör och en lång sträckbog i mål.

Rent generellt gick det fint förutom att våra gippar funkade sådär i början. Till slut blev vi 34 sekunder efter Mumm 36 Aero och dryga tre minuter efter IMX-40 Spiff. Hade vi fått ha ett mätbrev med fock (just för shorthandedsegling) så hade vi slagit Aero och bara varit 1:49 (eller <1%) efter Spiff. Ganska OK för shorthanded vs full besättning.

I alla fall – en underbar dag på havet. Och det var länge sedan jag var så slutkörd efter ett race…

1 Blå Tåget Maxi 77 1.03 * 03.05.44 = 03.11.18
2 Fråga Lund Cumulus 1.09 * 02.57.12 = 03.13.08
3 Patagonia Cumulus 1.09 * 03.00.56 = 03.17.13
4 Kockelemock RS Elite 1.18 * 02.51.16 = 03.22.05
5 Spiff IMX-40 1.38 * 02.27.11 = 03.23.06
6 Cat Noir Cafe78 1.19 * 02.50.49 = 03.23.16
7 Aero Mumm 36 1.36 * 02.31.26 = 03.25.56
8 Akvileja Accent 1.03 * 03.20.11 = 03.26.11
9 Blur J 109 1.30 * 02.38.51 = 03.26.30

7 Comments

  1. Krister May 24, 2009 Reply

    Brev på fock?
    Det är väl inte tillåtit att ha ett brev för fock när jag vill segla på det sättet? Isåfall skall man segla med fock alla race under samma säsong? Eller hur är det?

    MVH Krille

  2. Author
    Peter Gustafsson May 24, 2009 Reply

    Idag är det en båt = en konfiguration. Det är precis det som diskuterats (bland annat här); att det finns folk som vill köra full besättning, massor av genuor och spinnakers på de stora racen – men på kvällseglingen i viken med familjen eller polaren vill man ha en fock och en gennaker. Om det skulle mycket väl kunna vara kopplat till shorthanded. I NorLYS har man automatiskt två konfigurationer (den ena shorthanded).

    Men eftersom det inte finns idag så var det bara ett hypotetiskt resonemang (=bortförklaring) :-)

  3. Jimmy May 25, 2009 Reply

    Coolt initiativ!
    Jag tycker dessutom att det var rätt starkt om de andra seglade med full besättning! Två pinnars avdrag hade väl varit juste för att segla med mindre segelföring och för avsaknaden av vikt på kanten samt manövrar vilket hade givit dig en 7:e plats totalt och slagen med bara 13sek av Spiff.

  4. Jimmy May 25, 2009 Reply

    Hur mycket vind var det i snitt?

    • Author
      Peter Gustafsson May 25, 2009 Reply

      6-7 m/s.

      Återigen, vi ställde upp under de förutsattningar som fanns. Jag försöker bara hitta saker som pekar på att vi ändå gjorde ett OK dagsverke.

      Så grattis till Blå Tåget och Cumulusarna. Förra helgen fick alla småbåtar DNF, nu hade de lite större båtarna ingen chans. Men på alla seglingar i LYS-cupen så jämnar det väl ut sig :-). Jag tycker fortfarande att man borde behållt klasserna i YKING Cup…

  5. KalleK May 25, 2009 Reply

    Vem kan (eller varför ska man) hindra någon att få två olika mätbrev för två olika båtar?
    Och var går gränsen för vad som är två olika båtar?
    Om jag hade massa pengar så kunde jag ha 2 identiska båtar en med fock och en med genua och de hade varit OK att då ha 2 mätbrev, men om jag är något mindre välbärgad och bara har lite olika segel i garderoben så kan jag inte ha 2 mätbrev (och få 2 olika båtar med budgetmetoden)?

    Vore det inte bättre att ge helt fritt spelrum och begränsa ev. taktiserande med mätbrev till att det man anmäler båten med är den man seglar i (så man inte kan stå på bryggan strax innan start och välja kofiguration och mätbrev).

    Vad säger reglerna egentligen? Och varför? Är det optimalt som det är?

    “Horses for courses” men om jag nästan kan få 2 hästar för priset av 1 är inte det bra?

    Kalle

  6. Jimmy May 25, 2009 Reply

    Håller med KalleK.

    Peter, du har kanske redan räknat på detta: För att försvara ditt LYS på 1.30 i 7m/s så skulle du enligt J/109 polardigrammet ha snittat 6.92knop, men nu snittade du 6.80 vilket motsvarar 1.28 i LYS på ditt polardiagram. Fan va jag prickade rätt när jag tidigare sa att du skulle ha 2 pinnars avdrag för shorthanded! ;)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.