Taktiska tips inför Færderseilasen

Færderseilasen 2008
Ser ut att bli lätt vind i år igen?! Så här såg det ut förra året…

Jag vet ingen segling som det finns så mycket (mer eller mindre bra) tips kring som Færderseilasen. Men 1000 båtar, varierade förhållanden, tidvatten, ström, nattsegling gör att det kan vara trixigt.

Dock brukar snabba svenska seglare klara sig mycket bra bara genom en snabb båt och smart segling. De senaste åren har vi ju sett Bengt Falkenberg i First 40.7 och ORCi, Martin Nilsson i Express, Oskar Skoting i sin Aphrodite och Oskarssons i sin Accent dominera sina respektive klasser. Mot rutinerade norrmän som seglat samma race i 30 år. Rent generellt brukar svenskar klara sig bra, men vi kanske bara är mer motiverade när vi släpat båten till Oslo…

Jag har försökt samla alla tips jag har hittat här.

Dessutom har SEILmagasinet idag en hel Færder-pakke (11 sidor pdf).

Jag bad Martin Nilsson att komma med sina 5 bästa tips:

1. Ge aldrig upp!!! om man kämpar på och seglar smart så får man oftast en andra chans. Vinden dör ofta på kvällarna och lokala fenomen uppstår, var observant på lokala moln och land effekter.

2. Sjöbrisen kommer senare på eftermiddagen än vi västkustseglare är vana med och kan vara kraftig, upp till 10 m/s är inte ovanligt. Vinden brukar ofta dö snabbt och det blir punka,,, försök att vila på kvällen och segla aktivt när kvällsbrisen kommer. Placera dig nära land för landeffekter men var observant om det är medström ute i fjorden. Det kan vara svårt att nå dit utan vind. Vi har lärt oss hemläxan med Expressen när Norrmännen seglat runt oss nära land.

3. Ta med klassflagga så ni slipper köpa ett helt flaggspel på Akers brygga, det är svindyrt. Givetvis säljer dom inte en klass flagga.

4. Vid Filtvet skall man ofta välja sida och här kan seglingen avgöras, generella råd är svåra att ge. Sök efter vägledning, ström? sjöbris? moln? Kika eftrer röken från pappersbruket på sb sidan av fjorden. Landeffekter vid Toftaholmarna i lättvind??, vi har seglat ikapp Expresser här när vi kände oss rökta under toftaholmarna.

5 Om man seglar korta banan till Holenderbåden så är det viktigt att hålla upp mot Bolärerna på kryss för att undgå ström, under kvällen så kan vinden stå starkare under öarna.Om vinden dör och du ligger ute i fjorden så är det kört.

Detta gäller även den långa banan där man oftast kryssar mellan öarna på vägen ut.

Det blev mkt prat om landbris och lokala fenomen men oftast är det dessa förhållande under faerdern, det är en stor utmaning att genomföra denna segling på ett framgångsrikt sätt.

Ge aldrig upp, vi seglade om 4 Expresser mellan Ågårdsstand och målet ett år när vi kom bakifrån.

Det kostade 2 grundstötningar vid land men det var det värt, vi seglade runt dom andra i kvällsbrisen och dom kunde inte försvara sig utan vind. TUR??? JA!!! men vi gav aldrig upp. vi var i ledning 3 ggr under seglingen och vi fick en sista chans

Bengt Falkenberg kompletterar:

Det mesta har redan skrivits.

Något som vi tycker är viktigt är att planera tiden innan start så man har en utvilad besättning.

Dvs sovmoron på Fredag är viktig så man orkar köra nonstop.

Alla praktiska förberedelser skall vara klara på Torsdagen.

Det finns många hamnar som man kan välja att ligga på utanför Oslo så man slipper att trängas vid tex Akker Brygga eller på KNS.

Och så min egna tips… inte raketvetenskap direkt?

1. Ha koll på vind och ström. Sätt en besättningsman på att bara arbeta med väder och ström. Var med på väder-briefingen innan start, prata med folk som vet, ladda ner prognoser och ha en övergripande plan. Observera och resonera hela tiden under racet. Titta långt fram, ofta kan man se på andra båtar hur det blåser. Prata mycket. Hela racet. Se också till att ha kalibrerade instrument för att kunna avgöra exakt hur mycket det strömmar.

2. Segla ditt eget race och undvik att hamna i närkamp med andra båtar eller i klungor. Det tar bara extra tid och man gör avsteg från sin större plan. Se till att segla i fri vind.

3. Starten. Ha en egen plan och genomför den. Många båtar kan vara stressigt, men det blir alltid bättre om man har en plan som man har pratat igenom ombord och så försöker man vara offensiv i stället för att låta andra båtar bestämma.

4. Drøbaksundet. Ha koll på strömmen. Om det är motström vill man ta sig över till Drøbaksidan på ett slag. Håll fart i båten och undvik klungorna som blir. Ner till Filtvet har vi oftast haft bäst tur på västsidan av sundet, men ha bra koll på andra båtar för att få indikationer på vad som funkar. Ofta får man väderomslag på denna sträcka. Är man aktiv kan man tjäna massor.

5. Bastø. Vi har nästa alltid kört på ostsidan efter Filtvet och sedan klivit över västerut mot Bastø. Oftast lite tidigare än många andra. Håll koll på strömmen, som ju avgör om man skall gå innanför eller utanför Bastø. Framförallt vill jag hålla möjligheterna öppna genom att komma över på västsidan av fjorden relativt tidigt. Ligger man efter så kan man ju chansa lite mer.

6. Hollenderbåen/Bolærene/Tristein. Återigen är det strömmen som får avgöra. Vid motström håller man nära land och kör igenom Bolærene. Vid medström kan man köra ute i fjorden. Här börjar folk bli trötta, så skifta runt i besättningen så att man hela tiden har 100% fokus. Håll också koll på vinden som kan ändra sig

7. Slutspurt. På vägen tillbaka brukar vi köra kortaste vägen då det oftast är undanvind. Viktigt att ha en plan redan då man rundar. Det är lätt att slappna av, men nu måste man köra fullt. Här kan man vinna mycket. Framförallt om det lättar ut gäller det att ha fokus. Mycket kan hända innanför Bastø på vägen hem, så slappna inte av.

8. Have fun!!!