7 tips på hur man marknadsför sin regatta

Ännu en regatta-promo som gör att man blir sugen på att vara med. Skulle egentligen bara blivit en “Äntligen fredags-film”, men sedan kunde jag inte hålla mig…

Vad är det som gör att svenska klubbar inte orkar lägga ner ett par timmar (eller ett par tusen) på att marknadföra sina event? Det gnälls ganska ofta på att deltagarantalet minskar, men samtidigt är det väldigt sällan som man gör vad som krävs för att marknadföra sitt event. Och nej, det räcker inte att få med tid & plats i seglingskalendern eller undanskymt på sin web.

Här är 7 snabba tips:

  1. Fundera på vad som är unikt med ditt race. Vad är det som gör att seglarna skall komma till just vår regatta? Är det kul, tufft, socialt, prestigefyllt, … Är regattan äldst, längst, svårast, trevligast, …. Vad som helst som ger folk en aha-upplevelse. Och glöm inte att det måste vara kul!

    Vet du inte vad som är unikt? Då kanske man måste fundera lite på formatet…

  2. Skaffa fram snygga bilder från tidigare år så att folk ser att det verkligen är kul, kanonfint väder och värt att prioritera i stället för något annat. Finns det lite video från tidigare år så kan man göra en liten promo-film. Eller så gör man den med stillbilder.

    Det finns säkert folk i klubben som kan hjälpa till. Eller kolla med proffs som RegattaTV (det är inte så dyrt). Se till att filmen landar på YouTube.

  3. Gör en vettig websida. Tidigt. Typ i december eller januari då några börjar planera säsongen. Och när folk läser om regattan i klubbtidningen eller seglingskalendern så vill man kunna få mer information. Och kanske anmäla sig. Se till att göra den så informativ och säljande som det går. Folk skall vilja vara med… men också ha information om småsaker som bryggplatser och saker som familjen kan göra i land under racet.

    Se till att den uppdateras med deltagarlistor och annat. Vill man vara amitiös så försöker man löpande hitta små nyheter, profiler på de som skall vara med och andra saker som gör att folk hålls engagerade och att det är lite “buzz”. Komplettera gärna med email.

  4. Kontakta media. Med ovanstående i bakfickan vill man ju nå ut. Kontakta bloggarna (Blur, Skota, Öresund Regatta och de som är relevanta i regionen eller bland seglarna i målgruppen. Vet man inte vilka får man ta reda på det och börja bygga en relation. Vill man kan man ockås flagga upp sin regatta på Facebook eller i olika forum (Fendern, Sailguide).

    Kontakta tidningarna, både båttidningarna och lokalpressen, och har du gjort hemläxan ovan så har du både en unik pitch och bra bilder som gör att du kan få en notis. Börja bygga relationer…

  5. Engagera seglarna! Kanske låter som en “no brainer”, men det sker i alltför liten utsträckning. Info på alla båtar i klubben. Maila alla. Fundera ut vilka andra båtar som man vill skall komma och sätt igång en övertalningskampanj. Om 5 man i klubben tar 5 båtar var kan man tjata in 25 externa båtar. Och fråga seglarna vilka de i sin tur tror skulle vara intresserade. Kolla också med klassförbunden. Ofta kan de i alla fall informera sina medlemmar. Och jobba med segalmakare och andra i branschen. Dels kan de stötta på olika sätt, men de kan också hjälpa dig att nå ut till seglarna. Var kreativ.

    Och fortsätt att engagera folk efter racet… för feedback och förslag inför nästa år.

  6. Var aktiv under regattan. Allt detta sitter kanske inte första året, men med vetskapen om ovanstående så kanske man fotar lite mer, tar lite video, intervjuar lite seglare och lyssnar lite bättre efter vad man kan göra annorlunda för att få ännu fler deltagare nästa år… Och fråga folk varför de kommer. Kanske inte av de skäl du tror ;-)
  7. Ha kul själv. Seglare märker skillnad på arrangörer som brinner för det de håller på med och de som pliktskyldigt skjuter iväg den årliga kölbåtsregattan.

Fler bra tips?

17 Comments

  1. Stefan Blom Jul 10, 2009 Reply

    E det en Comfortina 25 sekunder in i filmen?

    Det Stämmer vad du säger Peter! Det är bara att benchmarka och kika på hur de andra lyckade eventen sköts. Vi behöver inte alltid enbart kika på seglingseventen utan det går att hitta bra influenser från andra sporter eller aktiviteter.

    // Stefan

  2. P Jul 10, 2009 Reply

    Det handlar i grunden om ideelt arbete och att någon brinner för sin klubb/klass eller liknande. Ett problem med segling är att alla som tävlar brinner för det mer eller mindre men då bara för sin egen segling. Jämfört med andra lagsporter där man mer är är ett lag typ fotboll, handboll och drar åt samma håll..

    Seglare är tyvärr mer ego(är min uppfattning). Det är tex lätt att vända kappan efter vinden när en annan klass tillfälligt har ett större arrangemang/tävling byter man helt sonika klass för att sedan återvända eller kliva vidare till nästa. Kontinuiteten blir då lidande de flesta klasser. Självklart kan man ändå göra ett bra arrangemang med olika marknadsföringsmetoder. Att säga att det inte är så dyrt med rörliga bilder är fel.. Om du inte gör allt själv förstås men blir det då tillräckligt bra för att locka den större publiken?

    Att flera kölbåtklasser minskar har också mer sannolikt med jolle tappet på 90 talet att göra, det bara dog bland jolleseglarna under 90 talet. 10 år av jolleseglare finns inte i antal jämfört med 80 talet och det har nu spridit sig till kölbåtsklasserna. Det ser dock ut som om jolle trenden har vänt även om vi har en bra bit kvar till 70-80 tal nivå.
    Vem vet om 10 år kanskr vi är på väg uppåt i kölbåtsklasserna igen?

  3. Claes Engelin Jul 10, 2009 Reply

    Pär och gänget i SSVÄ har kommit en bit på väg med Bohusracet. Dock tror jag att du har glömt punkt 8: Djungeltelegrafen. Alla vi som var med på Bohusracet i år lär komma igen nästa år, och ha med oss en kompis eller två. Har man en bra produkt, skall man inte bortse från effekten av nöjda kunder.

    Jag vet att jag inte kommer att ha några problem med att övertala Anna om att ställa upp igen :-)

  4. Stig Jul 10, 2009 Reply

    Kan bara konstatera att deltagandet minskar efterhand som den färgglada marknadsföringen ökar. Dom som vill segla skräms kanske bort när det är viktigt med lika kläder till besättningen. Dom som tror att det blir brudar och sol, märker nog snart att de blivit lurade.

  5. Stefan Peterson Jul 10, 2009 Reply

    Inte var det bättre för och marknadsföring behövs för att kölbåts segling skall återhämta sig på bredden. Men inte behöver man lika dana kläder för att segla bra. Störs man av detta så är det extra kul att slå dekaltrimmarna så även det inspirerar. Ett problem tror jag är att arrangörskåren inte består av så många digitala urinvånare. Årets segling i Ystad får ihop ca 20 båtar bra så men med lite bättre fotarbete och framför allt web arbete hade säkert antalet varit det dubbla även om priset för deltagande kanske inte får beslutet att tippa över till ja.

    Trevlig helg
    Stefan

  6. Author
    Peter Gustafsson Jul 10, 2009 Reply

    Stig,

    marknadsföring handlar inte om stora båtar med loggor och matchande teamkläder. Det är väl precis där som Gotland Runt tappade tråden för ett par år sedan (innan bredden i LYS räddade det racet). Samma sak med Göteborg Offshore Race, som bara marknadsfört trimaraner och 100-fotare, samtidigt som vanliga seglare väljer att segla något annat…

    Vill man locka deltagare så skall man lyfta fram det som är unikt och som vanliga seglare går igång på.

    Utmärkta exempel de senaste åren är väl Hyundai Cup, Bohusracet och Watski 2Star som drar massor av seglare av alla de slag. Och framgången hos dessa handlar lika mycket om att nå ut med det man har att erbjuda, som att faktiskt ordna kappseglingen!!!

    Svårt och dyrt med web & video? Kan bero på att medelåldern är >60? Kolla med juniorerna. Varje klubb har massor av juniorer som läser media, lägger upp video på YouTube dagligen och har koll på läget. Ge dem en RIB och T-shirts så skall ni få se på underverk.

  7. Oskar Jul 10, 2009 Reply

    Stefan, det är en Comfortina 32. Det såldes 6-7st till en Marina i de trakterna.

  8. Patrik Jul 10, 2009 Reply

    Blir svårt att göra en likadan film för någon svensk regatta då jag aldrig sett så många vackra damer på någon svensk regattamiddag..

  9. Philip, SWE187 Jul 10, 2009 Reply

    Mycket bra inlägg! Vi i Smaragdförbundet kanske inte riktigt är där ännu, men vi har iaf en promotion video för SM i Gottskär. Just nu är vi 20 anmälda båtar, vilket är det bästa deltagandet sen 2003, för att vara ett SM på västkusten. På ostkusten däremot samlar vi regelbundet runt 30 båtar.

    Mvh
    Philip “Rödnäbba” Karlberg

  10. Author
    Peter Gustafsson Jul 10, 2009 Reply

    Patrik, det är ju inte det att det råder brist på vackra damer i Sverige?
    Men de vill inte vill gå på våra regattamiddagar?

    Något man kan fundera på :-)

  11. Claes Redin Jul 10, 2009 Reply

    Stopp och belägg nu…
    det är inte fräcka videos och snygga tjejer som är det viktigaste.
    Ta Bohusracet som exempel, inte många flashiga videos och bimbos där inte. Däremot tidig info, bra och inspirerande inlägg här på Blur och en eldsjäl som mailbombade oss.
    Så det funkar inte att göma sig bakom argumentet att man inte har tillgång till den senaste tekniken, det är inte det det hänger på.
    En bra början är att ha en uppdaterad hemsida, något nästan alla klubbar har. Några bra bilder, få in lite tips och förslag, mailbomba Peter och andra bloggare med info och nyheter och håll hemsidan uppdaterad.
    Handen på hjärtat, när uppdaterades er hemsida om regattan senast? Hur mycket lockar den sidan fler tävlande?
    Allt detta sagt med stor respekt för det ideella arbete som läggs ned.

  12. Claes Redin Jul 10, 2009 Reply

    Shorthanded är kul!
    Nästa regatta är Poly Ropes Skagen Race 28-30 Aug.
    Ett kul race som startar i Långedrag och går till Skagen.
    Väl i Skagen finns det ju mycket kul att göra på kvällen.
    Sedan race tillbaka, då till Framnäs och mål vid SS Fram.

    Jag var med förra året och det var mit första shorthanded race. Då jag är nybörjare som tävlar på korpnivå var det lite nervöst, men kände mig genast välkommen av bra arrangörer och trevliga medtävlare. Kan verkligen rekommendera detta för dig som är sugen, men tycker att det är svårt med dom stora tävlingarna. Eftersom Peter är stor shorthanded fan kanske det kan pluggas lite för racet här på Blur…

    Vi ses i Skagen.

  13. Bra Peter!!
    Det viktigaste faktorn är ju den positiva spiralen. Folk vill vara där folk har kul.
    Andra tips:
    – Ta tag i gubbagnället om att det var bättre på åttitalet. Få någon med på att det faktiskt är bättre nu. Det vänder mycket.
    – Lyssna på seglarna och förändra.
    – Visa anmälningslistorna så fort de fylls på.

    Vad kan vi seglare göra?
    – Anmäl så fort du tänker ställa upp. Vänta inte till sista anmälningadagen.
    – Berätta för andra hur kul det är. var en ambassadör för sporten.

    Om ni undrar var tjejerna är så seglar tjejerna i Malmö Segel Sällskap och Helsingborgs Yacht Club och de är riktigt bra. :-)

  14. Peter Witt Jul 10, 2009 Reply

    Mycket bra punkter, Peter, och bra initiativ till lista! Här kommer några punkter till baserat på mina erfarenheter:
    1. Gör det enkelt att anmäla sig via webben samt att vara med på seglingen, dvs ordna båtplatser för gästande båtar och kolla efter synergieeffekter med i tiden närliggande tävlingar
    2. Leta kreativt efter samarbetspartners och sponsorer i syfte att hålla ner startavgiften, ge seglingen högre status samt kunna bredda marknadsföringen via fler kanaler
    3. Tänk på den sociala samvaron och ordna nån enkel get-together inkluderat i startavgiften
    4. Var ute i god tid för att hitta funktionärer och domare och visa tidigt upp att bemanningen är ordnad
    5. Det behövs en projektledare för att arrangera, genomföra och följa upp en segling hela vägen igenom, dvs kanske inte tävlings- eller seglingsledaren som är mest aktiva under själva seglingen. Projektledaren kan ju segla själv, vilket man kan vara värd efter allt slit
    6. Fixa bra priser och berätta vad det är. Inte alla kan fixa en bil i första pris men har man det så lockar det ju onekligen deltagare att komma med… helt rätt!

    Jag kanske kommer på fler grejer om jag får fundera lite mer. Tyck gärna till så länge!

  15. Thor Magnus Jul 10, 2009 Reply

    Dette var veldig bra Peter,

    Er det noen felles side hvor regattaene på vestkysten av Sverige blir satt opp? I så fall kunne den og en samlet liste for Oslofjorden. Slik at man kunne få til en felles terminliste.
    Både med tanke på shorthanded og fullt mannskap.

    Må si at Bohusracet frister veldig til neste år. Skulle bare ønske at jeg hadde funnet ut at dette gikk, før det var over. :)

    Fortsett med det gode arbeidet Peter!!!

    Seilehilsen fra Norge
    Thor Magnus

  16. Author
    Peter Gustafsson Jul 10, 2009 Reply

    Alla race på västkusten finns i Västkustkalendern. Men här borde man ju kunna bygga nåt skojjigare på SSF?

    Men det vore en bra idé att samla de viktigaste kölbåtsracen för västkusten och Norge. Går säkert att synka med Seilas och SEILmagasinet.

    Förresten hade vi en liten blänkare om Bohusracet i SEILmagasinet http://www.seilmagasinet.no/id/31919.0, men nästa år blir det hård marknadsföring i Norge :-)

  17. Thor Magnus Jul 12, 2009 Reply

    Tusen takk for tilbakemelding Peter.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.