Frågor till Aksel Magdahl?

VOR14969.jpg
Aksel Magdahl, 30-årig navigatör från Tønsberg, har säkert fått en del bra erbjudanden efter Volvo Ocean Race. Han gjorde mycket bra ifrån sig i konkurrens med legender som Jules Salter, Andrew Cape and Roger Nilsson. Fräcka vägval och bra i media (hur många andra håller fansen uppdaterade på Twitter) gör att han säkert har kalendern fullbokad framöver.

Jag har bokat en intervju med Aksel, och jag har ju så klart mina nördiga frågor om routing, mjukvaror och annat tekniskt, men jag är säker på att ni också har saker ni undrar?

Kommentera nedan så skall jag se vad vi kan få med…

7 Comments

  1. Anders Jul 16, 2009 Reply

    Varför fick Levander sluta? Och är verkligen Magnus Olhsson 60 år en tillräckligt duktig seglare för att kunna vara skeppare. Jämför med exempelvis Torben Grael med säkert 10 OS och VM-medaljer.

  2. Julle Jul 16, 2009 Reply

    Har Anders (#1) eventuellt ett efternamn som börjar på L….? ;-)

  3. Jonas K Jul 16, 2009 Reply

    Har han någon insiderinfo vad som skedde när Telefonica Blue gick på vid Marstrand ? Hade de själva örnkoll ? (de låg ju exakt i kölvattnet på TB,ok en bit bakom,men ändå)

  4. Rasmus Jul 17, 2009 Reply

    Aksels karriärstege skulle jag vilja veta.
    Vill veta en väldans massa men kommer inte på allt nu…

  5. Joachim Jul 18, 2009 Reply

    Hur ser Aksels VOR “dream team” ut?

  6. Joachim Jul 18, 2009 Reply

    Vilket var det svåraste beslutet respeltive lättaste beslutet under “resan”.
    Gjorde han några “tabbar”.

  7. Stefan Blom Jul 21, 2009 Reply

    Jonas K
    Jag fick länge info om att grundet på 1,6m inte fanns utmärkt på de nya GPS kartorna men när jag pratade med besättningen samt Bouwe Bekking så sa dem att situationen där PUMA jagade dem gjorde dem mer fokuserade på seglingen samt vad PUMA gjorde istället för att hålla superkoll, då menade de superkoll på navigeringen. Det var nämligen så att de ville inte släppa en meter till PUMA så de körde på gränserna och därmed skulle de snika grundet- Men några sekunders oaksamhet gjorde att de inte var uppmärksamma nog på att de kom för nära…..jag känner att detta är en godtagbar ursäkt och jag tror alltså att det är mänskliga faktorn att de gick på. Tänk själv att segla runt hela jorden och det är nu det gäller om man skall ta andraplatsen eller ej……nervositet gör ju sällan att man presterar bättre (men däremot lite press).

    // Stefan

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.