First 35 | bredsladd

first_35_bresladd_01.JPG
Här har vi passagen vid Klädesholmen och Kjell Widmarks nya First 35. Tydligen körde man på varenda ö i närheten… Foto: Bo Bergqvist och Peter Dahlsten.

first_35_bresladd_02.JPG

first_35_bresladd_03.JPG

Jens Allroth
Jens Allroth på fördäck ser lite oroad ut på första bilden. Då visste han inte att han skulle dyka ner i nästa sund 5 minuter senare. Mycket action på en dag…

40 Comments

  1. Svenne Aug 17, 2009 Reply

    Gott sjömanskap, eller e de bara något som gällde förr ?

  2. Lars Aug 17, 2009 Reply

    Kanske borde vara bra med lite bly i järnkölen……
    synd på en så snygg båt.

  3. . Aug 17, 2009 Reply

    Jag tycker att det raljeras rätt hårt nu. “Körde på varenda ö i närheten”. Jag seglade i lördags, jag tog kortast väg och klarade mig från att köra på något. Fegade bitvis med segelsättningen och var bitter för det i stunden eftersom man seglar för att vinna och tyckte inte vi satsade hårt nog. Men med facit i hand så är jag nöjd med det beslutet.
    Jag tror dock att alla som läser denna blogg är medvetna om hur lätt det är att kinesa eller broacha när det är så stökigt som i lördags. Ändå kör vi spinn på tighta ställen och de smällar vi ser skulle vemsomhelst av oss kunnat råka ut för. Tyket att driva med dom.

  4. Author
    Peter Gustafsson Aug 17, 2009 Reply

    Kjell och gänget har bra koll & kör hårt. Helrätt.
    Vi ser fram emot nästa gång det blir fajt med dem.

    Och en stabil norrlänning bryr sig inte om en tyken göteborgare :-)

  5. Feffe Aug 17, 2009 Reply

    Ähh, Peter körde väl på alla öar förra året ?

    // F

  6. Author
    Peter Gustafsson Aug 17, 2009 Reply

    I alla fall en. Det räckte bra för oss och avslutade säsongen då.

    Då var man nöjd med att det inte hamnade på YouTube samma dag och att RegattaTV-gänget lät mig behålla just den filmsnutten från deras ombordkamera.

  7. Feffe Aug 17, 2009 Reply

    :-)

  8. Jens Allroth Aug 17, 2009 Reply

    Sådär, vad jag har väntat på att dom bilderna skulle dyka upp. Det blev ganska mycket att stå i där ett tag. Tappade mössan gjorde jag också…

    Kan tyckas att det inte var ett av våra smartare drag att dra en kinesgipp just där, men tilläggas bör kanske att vi fick lova upp kraftigt för att inte bygga om en katamaran till två monohulls just innan sundet vilket resulterade i en aldeles för platt vinkel genom sundet.

    Sen är det ju det där med tävling också, svårt att låta bli att tänja på gränserna helt enkelt. Båten klarade sig ganska bra trots allt. Vi träffade klippan i ganska låg fart och i sjölä, så det var inga större problem att plocka spinnakern för att sedan backa därifrån med hjälp av storen.

    Studsen fem minuter senare renderade faktiskt inte heller i speciellt mycket skador, en liten spricka i fogen mellan innerlinern och skrovet vid akterkant köl var allt. Jag själv klarade mig fint, hade fortfarande en torr fläck på shortsen när jag bytte kläder efter målgång (tack för det, Björn).

  9. Björn N Aug 17, 2009 Reply

    Inget att skämmas för. Satsar man så är gränserna svåra att definiera ibland…. Det var för övrigt inte första gången jag var i land under ett Tjörn Runt. Vi råkade (av egen kraft den gången) segla på själva ön vi skulle runda för några år sedan… Kostade oss två små repor i gelcoaten den gången. Ingen större omplåstring av pråmen med andra ord.

  10. trond Aug 17, 2009 Reply

    Jeg har sagt det tidligere, Er det værdt det? Jeg synes, uten å ha seilet TR at dette er fullstendig galskap når man ser de viste klippene fra forskjellige blogger.
    Dessuten, jeg spør meg hvorfor TR har den statusen den har? 3-4timer seiling i et rotete farvan? Overall listen med LYS er også en farse.
    Uansett et stort gratulerer til Peter med et strålende resultat og flott seiling.
    Det samme til Technova!

  11. Johan Aug 18, 2009 Reply

    Vad glad jag är att jag inte skämde ut mig på detta viset!
    Vilka var ombord? Någon som vet.

  12. AO Aug 18, 2009 Reply

    Kan inte låta bli att kommentera eftersom de flesta båtarna gjorde samma fel.
    Anledningen till att de blir sådana pendlingar är att spinnakern inte är nerstraffad ordentligt. Nersuggad till däck långt fram, det är bara att dra ner den tills det blir stadigt (inklusive lovartssidan). På det viset stabiliserar men skuldrorna. När det blåser riktigt ordentligt kan man även släppa fram spinnbommen så att spinnakern står mera framför båten.
    Spinnaker (och gennaker) är precis som alla andra segel, man behöver justera skotpunten och förliksspänningen för att trimma seglet.
    I de vindstyrkorna som var på Tjörn runt skall det inte vara några problem att köra spinnaker på platten.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 18, 2009 Reply

      Humor att du vill ge Björn Österberg (rutinerad segelmakare på North) en lektion i spinnakertrim. Way to go!

      Jag trodde att de flesta bra gubbar seglade racet, men det verkar ju som att proffsen satt på läktaren den här gången :-)

      • AO Aug 18, 2009 Reply

        Jag bara noterade att många pendlade hit och dit med spinnakrarna uppe i höjden (inte från läktaren) och utan ansatta suggor.

      • AO Aug 18, 2009 Reply

        och jag noterade att på bilden var ite suggan i lä satt

  13. AO Aug 18, 2009 Reply

    Tillägg till ovanstående: Ju hårdare man skotar (och suggar), ju stadigare blir det.

  14. lars meijer Aug 18, 2009 Reply

    Först vill jag säga att jag känner med Kjell och hans besättning. Splitterny båt och 2 smällar.
    Vet att dom är duktiga så omständigheterna och smällarna förvånar men så blir det med kappsegling i trånga passager, kanske inte kunna välja sitt spår och frisk vind.

    Kan det vara rättvist att mindre båtar med begränsat djupgående, lätt kan ta sig igenom trånga och grunda passager och därigenom segla kortare sträcka än båtar med 2 m +++ djupgående och stor bredd?
    Hoppas för egen del att försäkringsbolagen sätter stopp för genvägar. Gott sjömanskap kan i alla fall inte jag klassa det som. Jag kan nog finna en väg igenom om/när jag är ensam och i 5 m/s jämn vind, men vad med ett stort kappseglingsfält bredvid, frisk och byig vind och adrenalin?
    PS.Jag sticker 2,4 och bojkottar TR på grund av kraven att använda osäkra/farliga/dyra genvägar för att komma i topp.

    • F424 Aug 18, 2009 Reply

      Blues med 2,42 går med lätthet igenom smalaste vägen med 2 meter fritt vatten under kölen. Hur vore det med en enkel rekognocering i lugnt väder?

  15. Gustav Aug 18, 2009 Reply

    Kan inte heller förstå allt raljerande, både här och på sailguide. Tävling är tävling, det är upp till skepparen att besluta väg. Även vi gick på alla trånga ställen – helt utan problem. Det kan ju ha att göra med att jag seglade på en c55:a, vilken nog får klassas som roligaste båten på länge :) Planade fint på länsen med spinnare.

  16. Mikael Vesala Aug 18, 2009 Reply

    Tycker inte det är rättvist att håna dom som drar i kull, det är ju genom att testa gränser som man lär sig. Låt vara den dyra vägen. dessutom är det en adrenalinpumpare av rang när man lyckas köra fullt ställ genom en pasage! Däremot är jag förvånad att försäkringarna täcker race-skador. Har ett förflutet innom MC-racing och där fick man snällt rymma reparationerna efter en krasch innom racebudgeten.

  17. Göran Thingvall Aug 18, 2009 Reply

    Kjell är gammal hocky lirare så han är van vid hårda tag. Lite tacklingar fixar han.

  18. Mikael Vesala Aug 18, 2009 Reply

    För övrigt ser jag en fördel i att inte ha banbegränsningar på TJ. Det blir helt enkelt mindre båtar på ett ställe, eftersom tex jag inte vill ta min båt med dj på 2,3 m genom Djävulshålet, så blir det färre båtar att stångas med den yttre vägen.
    En banbegränsning flyttar ju bara följajohn tåget dit istället.
    Å allvarligt talat, snabbaste vägen imål är inte alltid samma sak som kortaste vägen, speciellt inte om man riskerar att haverera mot en klippa.

  19. Peter Aug 18, 2009 Reply

    Men det är ju trots allt inte om man kan passera genom “djävulshålet” eller ej som avgör TJ och möjligheten till spännande vägval är en del av charmen med TJ. Vi som startade lite senare har inga problem med djupgåendet där men å andra sidan hade vi 6(!) båtar i bredd framför oss genom Kyrkesund så det vara bara att “bromsa” och vänta på att det skulle bli en lucka.

    Vad jag vill säga är att med en större båt, med ett störrre djupgående, kan vissa passager bli svåra men samtidigt tror jag att dessa båtar har en fördel av att segla i mindre störd vind och mindre trängsel. Jag skulle därför gissa att för- och nackdelarna jämnar ut sig under ett helt TJ.

  20. Team Styrbord Aug 18, 2009 Reply

    Kul att det är någon som bjuder på lite dramatik. Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla var så där grymt förnuftiga och gjorde rätt hela tiden.

    Kjell var vid gått humör igår när jag pratade med honom. Grymt cool gubbe….

    Imponerad av båten som verkar ha klarat sig förvånansvärt bra, T- köl och hårda stenar brukar annars vara en mindre bra kombination.

  21. Peter Gustafsson Hav Aug 18, 2009 Reply

    Underhållande läsning.

    Varför inte låta GR sätta upp lite smala passager. Det verka finnas folk som tycker det är fräckt att segla smalt.

    Förstår Er som hoppar TR med tanke på riskerna.

    Låt TR bli ett möte där försäkringens bolagen står utanför och bara tittar på , ser på hur vissa gräver gropar i “familje kassan” med sitt chansande.

    Kan bli ett nytt sätt att få publik på klipporna (jag kommer och kollar med glädje).

    //pg Söder ut.

    • Björn Svala Aug 18, 2009 Reply

      Att jämföra TR och GR blir väl lite som att jämföra terränglöpning med 800 m.
      Man kanske skulle ha banbegränsningar så att man inte behöver åka så långt ut till havs på GR så att mindre båtar utan all säkerhetsutrustning och certifikat kan vara med…

      Björn på Exilia

  22. Peter Krull Aug 18, 2009 Reply

    Hej på er,,
    Bra AO att du vill dela med dig av dina kunskaper om spinnakertrim. Tyvärr stämmer de inte.
    När man tävlar tar man kalkylerade risker, ibland gör man fel och mer är det inte med det. Att på en blogg tala om hur dåliga seglare det är som seglar upp på öar m.m är som att kasta spjut i radhus. (inte så smart för det kommer hända er alla). Vore mer kul med en positivare ton på forumet.

    Dr Krull

    • AO Aug 18, 2009 Reply

      Hej hopp,

      Tyvärr så stämmer det; när man går platt i hårdvind så bör man straffa ner spinnakern (annars straffar det sig självt :-)).
      Testa med att sugga ner den ordentligt (i hårdvind på platten) och sedan släppa bit för bit. Tro mig.

      Och jag menade inte inlägget som någon slags kritik eller att någon är dålig, bara som info på en av anledningarna varför det hände, och varför så många hade problem.

      Sedan hinner man inte med eller tänker inte på att göra alla saker, och då blir det fel. Och det blir det för oss alla då och då.
      Sorry om jag låter som en besserwisser…

  23. Peter Gustafsson Hav Aug 18, 2009 Reply

    Det är väl ingen paj kastning.

    Mer en GO känsla att vi alla är mänskliga och kan se som kryssar som en gud kan klippa ett grundflak.

    Behöver inte vara bara Vi som är ett gott grabb gäng som vill segla lite men med sjövet efter kundskap.
    Vet att Vi all kan göra fel och det kommer Vi alla att forsätta göra.

    frågan är väl mer riktad över hur TR skall kunna över leva med tanke på vilka risker man måste ta för att Vinna.

    Man kan väl kåra “Årets Galning” efter vem som vinner årets TR iställat.

    Låt segel sporten få leva vidare och sätt ut rundnings märken och begränsningar, så kanske det kommer ännu fler till TR.

    //pg Halmstad

  24. johan Aug 18, 2009 Reply

    Visst är det lätt att sitta på läktaren och tala om vad någon borde gjort vid ett visst tillfälle. Men om man kollar på First 35an som kinesar så händer ju sånt i princip endast vid pendligar (åtminstone vad jag sett). Om de nu körde så platt som Jens säger och sedan börjar pendla, hade inte det smartaste draget varit att placera samtliga i besättningen utom möjligtvis spinnackertrimmaren i lä för att få lite lälut. Detta brukar minska den pendlande effekten…

    /Johan, som har stor respekt för den bohusländska graniten i kombination med sjöhävning :)

  25. Johnny Aug 18, 2009 Reply

    Hej

    Så alla ni som tror ni vet, vet ni vad ni sæger. Kan ju undra ibland. Håller med Krull i det han sæger. På tævlingar tøjer man alla grænser och det ær på några sekunder det hænder man hinner oftast inte flytta folk på båten dra ner suggor få fram spin bommen mm eller ens styra båten in under spinnakern om det ær andra båtar runt en eller lite hårt berg.

    Så slute nu ni alla som kastar sten i glashus och som kommer med det ena och andra.

    Det ær upp till den enskilde hur mycket han vill pressa sin båt och sitt manskap. Att det sen skiter sig ja det hænder oss alla.

    Kør hårt Kjell. Hoppas vi ses på Råå snart.

  26. JS Aug 18, 2009 Reply

    Hade tänkt att kanske ta med mig något av barnen runt TR i år, men lät bli då båten ändå var full. Bara tanken att ha en broachande båt rätt in i sidan bara för att någon heeman tror att de klarar vad som helst gör att det kommer dröja en del år innan de kan vara med och kanske en dag stå för återväxten på TR.
    Att bara säga att det är helt OK att köra som man vill bara för att det är kappsegling tycker jag tyder på total oförståelse eller empati för sina medtävlande!

  27. Expressen Aug 18, 2009 Reply

    Båten klarade sig bra… jag är rädd för att skadorna i praktiken blir ganska omfattande efter en grundsmäll med en First 35. Krafterna är enorma och de fortplantar sig genom hela båten. Lider med båtägaren! En vecka gammal båt….

  28. Johnny Aug 18, 2009 Reply

    Hej

    Heeman eller inte …. Ær ju ingen familje segling. Och seglar man med en besættning som ær barn och ovana vid segling så ger man sig inte in bland en massa båtar. Då håller man avstånd så gott man kan.

    Jag seglade før några år sedan utanfør Marstrand bland en massa familjebåtar nær båten vid min sida helt utan varning bara svængde mitt framfør och hadde jag inte varit så vaken så hadde jag nog klyvt den på mitten 47 foot mot 25…

    Tror inte det, eller kan nog helt sækert sæga att vi som tævlar och tar risker før att vinna i våran hærliga sport, står helt klart mindre skador en vad alla familjeseglare som provar komma in i just den viken man vill in i eller som provar att gena och segla kortaste vægen før att hinna in i natur hamnen føre alla andra Eller beslår sina segel på vægen in i hammnen så bra så att dom inte hinner hissa igen nær motorn stannar precis nær den inte ska. Eller dom som inte vet att nær man bromsar och lægger sig stilla i hård vind då ær det inte som en bil på asfalt utan båten driver. Eller inte kan førtøja båten bra nog utan driver ivæg. Jag vet dom ær många…..
    Jag tror nog att man utsætter sig før fler faror semestern typ på E4n førbi Marstrand en Lørdag under semestern.

    Undrar vem som visar hænsyn… Jo en som tævlings seglar før vi vill vinna och då vill vi inte ha någon protest på en….. Ja klart tar vi risker helt klart. Men vi har det oftast med i risk annalysen innan att vi møjligt kommer att hitta just den grynnan eller møjligt måste væja før en annan båt. Eller att vi helt pløttsligt ligger på sidan.

  29. Sture Smith Aug 19, 2009 Reply

    Lite knepigt tonläge på sina håll. Jag är helt övertygat om att Björn Ö. ej behöver ngn lektion i spinnaker segling.
    Suggning hjälper föga vid de förhållandena vi hade lördags.
    Vi låg båten framför Firsten vid Klädesholmen efter ha kubbats med dom vid tjörne kalv rundningen. Vi gör alla olika bedömningar och Firsten hade seglat upp sig till framförvarande start fält och var naturligtvis taggade. Då åker blåsan upp, så är det bara.
    Katamaranen som dom fick hålla undan för kapsejsade åt fel håll i lä om oss.
    Vi fick väja så att inte masttoppen drog en “repa” i vårt nya storsegel.
    Är det inte detta som är tjusningen med TJ. Lite Rocken Roll skadar väl inte.
    Sedan kan man alltid ha synpunkter på gott sjömanskap och vid superplatt läns genom trånga hål i gruset bör man nog överväga en spinnaker sättning vilket också många defacto gjorde.
    Vi satte inte och förlorade i princip inget på detta utan drog i från och skapade en lucka bakåt. Jag lärde mig väldigt mkt på mitt 32 andra TJ.
    “Sjöglans” Dehler 39 SQ

  30. AO Aug 20, 2009 Reply

    Fascinerande hur saker tas :-).
    Jag menade inte mitt inlägg som kritik av någon person (eller någon båt) utan ett konstaterande av en bidragande orsak till kaoset (på väldigt många båtar). Vem som är vem spelar sedan ingen roll, alla glömmer vi eller missar saker i stridens hetta.
    Om man stabiliserar upp båten så blir allt mycket enklare. Om man nu tycker att det inte spelar nån roll hur man trimmar, gäller samma sak på kryssen? Ju mer buk desto bättre, hur mycket det än blåser?? (buka till storen lite mer nu när byarna kommer :D)
    Det blåste knappt 13 meter lite mer i byarna, det är inte så mycket att det skall bli en sådan mängd broachar, framför allt när vi inte seglar IOR båtar längre.

  31. AO Aug 20, 2009 Reply

    Kan inte låta bli att röra om i grytan: Kolla bomhöjden i bilderna på Teknova (orsak verkan?).
    Men som jag förstår vad som sägs här så är det en fördel (eller det spelar i varje fall ingen roll) att ha mycket buk högt upp när det blåser mycket.

  32. Anders Sep 13, 2009 Reply

    Jag skiter i om folk seglar sönder sina båtar, bara det inte gör att kreti och pleti, dvs vi som vårdar våra båtar ömt och seglar dem tryggt undan berg och sten, inte drabbas av premiehöjningar på våra försäkringar pga några vettlösa galningar.

  33. J-O Sep 14, 2009 Reply

    Jag förstår inte försäkrings-snacket. Jag betalar extra för “kappseglingstillägg” redan nu. Detsamma gäller om du hyr ut båten=stor skaderisk. Vissa båtmodeller är dyra att reparera borde vara högre premier, vissa körs av personer som har dåligt omdömme och kör på grund oftare det borde i såfall också synas i premierna. De kostnader som skadorna i årets Tjörn Runt orsakade försäkringsbolagen är små förhållande till vad alla “medelsvensson” orsakar på sin semester. Sen kan man anse att de är vettlösa, vi drog inte spinnaker men vi hade pga en klantig skipper (jag) hamnat dåligt redan före undanvinden så det fans ingen anledning att slita på grejerna. Var ett klokt beslut inser jag nu.

  34. Patrik Svensson Sep 21, 2009 Reply

    För övrigt kan jag skvallra om att Kjell hittade lite granit i Byxelkroken också.
    Bra seglat för övrigt!!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.