Skip to content

79 Comments

  1. per
    Aug 18, 2009 @ 21:18

    Synpunkter ska väl helst vara generella och inte utpekande av individer.. Eftersom denna båt klarade sig, till del tack vare sin besättning men till STOR del även tack vare TUR så är de inget försäkringsbolag som involveras här. Men det vi sett på tidigare inlägg på BLUR sätter upp helt nya förutsättningar för försäkringsbolagen. Viss höjd premie eller viss höjd självrisk för kappsegling står inte på något vis i proportion till de fullkomligt vansinniga saker vi sett på BLUR.

    Försäkringsbolagen borde ta en principiell utgångspunkt att inte betala ut nåt för skador i Demolishon Derby (Tjörn RUnt 1009) utan mycket noggranna vittnesmål som stärker att man inte valt samma vägar som Widmark m fl.

    Det finns ju vissa grundkrav på aktsamhet och sjömansskap i de flesta bolags villkor, eller?

    Reply

    • Claes Redin
      Aug 19, 2009 @ 09:38

      Per,
      kanske du kan hjälpa mig att förstå ditt och några andra inlägg här.
      Det verkar som om du och några andra vill hjälpa försäkringsbolagen att hitta argument för höjda premier och skärpa regler. Hur kan detta vara bra för dig, mig och alla andra?

      Jag tycker det är jättebra att Bengt beskriver öppet denna incident så vi andra kan ta till oss och lära från det. Samma gäller hela “Demolition Derby” tråden. Många kloka och bra inlägg som kan hjälpa många att vara bättre förberedda och ta klokare beslut nästa gång.

      Dessutom visade ju “Bur-Peter” att alternativa, “säkrare” vägval kan vara bättre och snabbare.

      Reply

    • Johnny
      Aug 20, 2009 @ 17:42

      Hej

      Tror inte førsækrings bolagen betalar mer før oss tævlings seglare en alla andra som inte borde vara på sjøn.

      Pær.
      Tror inte du har jobbat på något varv och tagit hand om alla førsækrings skador som kommer in efter och under sommaren. Det ær nog en 90% som ær familje segare. Och sækert en 70% av dom borde inte vara på sjøn nær man inte har kunskapen. undrar då vem som tar ansvar.. !!!!!!!

      Så sluta att hacka på oss andra vi tar ansvar før vår segling. Sen betalar man i vissa bolag mer i premie… Och i vissa bolag får man inte førsækra båten om man ska tævla. Och sen så måste båten vara førsækrad innan man tævlar. Det ær nog en hel del som far runt på havet utan førsækring.

      Reply

  2. johan
    Aug 18, 2009 @ 21:20

    Det där skulle man haft på film ;) Nä skämt å sido vilken skräck det måste ha varit att vara ombord när det hände. Att kinesa är läskigt. Att kinesa rakt in i ett berg måste vara fruktansvärt läskigt.

    Reply

  3. Hans
    Aug 18, 2009 @ 21:20

    Det gäller att ha turen på sin sida. Ta en lott Bengt.

    Nu kan vi nog vara ganska säkra på att det blir bangränsning, i varje fall för de större båtarna.

    Reply

  4. Jelmer
    Aug 18, 2009 @ 21:32

    Is there any translation into English???

    Reply

  5. Johan Björling
    Aug 18, 2009 @ 22:33

    Vi låg framför Bengt när det hände och trodde inte våra ögon… Vi alla blev innerligt glada att varken båt eller besättning kom till skada. En trisslott är nog på plats Bengt…

    /Johan

    Reply

  6. MA
    Aug 19, 2009 @ 03:24

    Nej, han har haft sin tur så en trisslott blir nog ingen vinst ;-)

    Reply

  7. lars meijer
    Aug 19, 2009 @ 07:24

    Styrker mina tidigare inlägg.
    Kan inte vara riktigt “tvinga” in de större båtarna på sådana hemskheter.
    En by och det är i princip kört.
    Nej – fram med banbegränsningar för alla så alla måste segla samma väg.

    Reply

  8. knoll
    Aug 19, 2009 @ 07:30

    Var oxå med på båten framför och instämmer med Johan. Det var ingen rolig syn, skönt att det gick bra.

    Reply

  9. Stefan Peterson
    Aug 19, 2009 @ 08:33

    Verkligen en kallis men utan att känna till TR så mycket så gäller i alla lägen att det är skepparen som beslutar att kappsegla sin båt och det är även skepparen som beslutar om vägval i samråd med sin besättning. Det är möjligt att några varit ute och tassat utanför gränserna i år. Men jag är inte säker på att banbegränsningar är lösningen. Även på GR finns möjlighet till tassningar vi gick genom Röde Hund för spinnacker för några år sedan och ett misstag där kan gå illa. Vi gick även långt in vid Klintehamn i år och fick med oss några efter de fick tom kryss igenom men det gick bra. Jag skulle vilja se en statistik som visar att kappsegling höjer försäkringspremien är inte så säker på det. Alla GPS navigatörer som inte är medvetna om att råvaran består av sjökort ofta sjömätta för 100 år sedan kan nog orsaka lika mycket skador. En slända gör inte en sommar och inte heller några you tube snuttar. Men stort grattis till Teknova som löste situationen jag är tämligen säker på att det inte enbart var tur.

    Stefan

    Reply

    • niclas
      Aug 19, 2009 @ 09:06

      Bra kommentar, Stefan.

      Reply

  10. PeterK
    Aug 19, 2009 @ 08:59

    Ja nu får det baskemej vara nog med segling på ställen där det kan gå fel!!!!!

    Inför banbegränsning på TR!!!

    Inför också att alla får ett eget länsmärke och kryssmärke på banseglingar alternativt att länsmärket och kryssmärket helt tas bort och alla bara seglar halvvind.
    Den som kommer först är ju ändå snabbast. http://www.blur.se/2009/04/24/obra-kan-man-val-saga/
    http://www.blur.se/2009/01/04/storst-kor-forst/
    http://www.blur.se/2008/11/26/t-boned-2/
    http://www.blur.se/2008/08/05/ouch/
    http://www.blur.se/2008/07/18/that-sinking-feeling/
    http://www.blur.se/2008/06/07/audi-medcup-demolition-derby/

    Förbjud också alla seglingar utanför Marstrand; http://www.blur.se/2009/07/28/hostsol-2009-trivia-pa-grund/
    http://www.blur.se/2009/06/14/telefonica-blue-on-the-rocks/

    Förbjud också för snabba farkoster att segla i för mycket vind; http://www.blur.se/2008/12/21/pladask/

    Förbjud även semestrande båtar att segla för barbord…….nä det kanske var att gå för långt – men ändå; http://www.blur.se/2008/08/12/that-sinking-feeling-2%E2%80%A6/

    Reply

  11. F424
    Aug 19, 2009 @ 09:43

    Lars Meijer; Med målsättningen att få en säkrare och rättvisare segling för både 40fot+ racers (vars problemn påstås vara djupgåendet) och startgrupp7-8-9 (där problemet är intensiv trängsel) , har du (eller någon annan) ett bra förslag på hur banbegränsningarna skall förläggas?

    Reply

  12. Sam V
    Aug 19, 2009 @ 09:47

    Jag har genom åren sett ett antal granitsmällar på TR. Nytt för i år är att alla får se dem. De vi ser här är allvarliga och bör ge skeppare en tankeställare.
    Men, genast ska det införas förbud och begränsningar. Vilka? Stänga Djävulshålet? Förbjuda att segla innanför Flatholmen? Den snygga genvägen Peter tog istället för Djävulshålet (grattis Peter, en gammal favorit. Utan GPS..)? I Kyrkesund är det ofta båtkontakt, blåser det hårt kanske man inte orkar knuffa ifrån med mankraft? Till slut har man en helt annan tävling.
    Det börjar likna moralpanik. På sjuttiotalet fanns det politiker som ville förbjuda videon pga risken för att unga skulle få se våldsfilm och sedan gå ut och mörda. Ingetdera hände. Nu vill man pga av dessa bilder förbjuda möjligheter till vissa vägval, en del av charmen med TR.
    Låt oss hoppas när känslorna svalnat att banan fortsätter vara fri, gärna med varningsbojar från försäkringsbolag. Och att klipp och bilder får skeppare att tänka efter en extra gång. Det kan vara det bästa utfallet av denna diskussion.

    Reply

  13. Mikael Vesala
    Aug 19, 2009 @ 10:05

    Alltså, jag förstår önskan om rättvisa hos dom som vill ha banbegränsningar, men det blir lite som att överzoma GPS:en, du ser bättre, men kartunderlaget backar inte upp det du ser på bilden.
    Genom att tvinga alla att ta samma spår får du ökad rättvisa på det planet, men i grunden har vi ju handikappsystemet SRS som inte är rättvist , men accepterat.

    Dessutom har större båtar med sina höga riggar fördel inne bland kobbarna i och med att de kan nå vinden övanför bergen som inte expresser å if:ar når.
    Hur ska vi hantera den orättvisan?
    Man kan aldrig ursäkta sig med att man “tvingas” gå i trånga passager bara för att det inte är förbjudet.

    Reply

  14. Per
    Aug 19, 2009 @ 11:55

    Känner spontant att jag som inte tävlar med min båt inte vill vara med och betala via höjd premie för skadorna i TR.

    Har MC och uppskattar att de skador som risbrännare på banracing orsakar får dras från deras egna race-konto.

    Men ja, jag gillar tävligar men kan känna att i detta demolition derby borde den som orsakar skadan stå för reprationen. Kan tänka mig att en skipper som gör segel/kurs-val kanske hade valt annorlunda om han vet att han inte bara fattar beslutet utan även betalar ev nota.

    Det är f.ö. därför som man så ofta ser snabba motorcyclar som bara lagats med “gaffa-tejp”. Race-kassan var tom och försäkringsbolaget betalar inte.

    Reply

  15. MN
    Aug 19, 2009 @ 12:27

    Jag vill börja med att gratta Blur med besättning, till både resultat och en häftig video!
    Kan man få nummer på kommentarerna, på din sida?
    Och ett litet ps: Ingen bär flytväst??

    Reply

  16. lars meijer
    Aug 19, 2009 @ 12:52

    F 424
    Javisst. Gäller alla – oavsett storlek och oavsett startgrupp.
    Rakt västerut från Klädesholmen – ut i havet – vik av norrut till Kyrkesund.
    Samma väg för alla.
    Visst finns det motstånd mot detta men fördyrade premier efter allt vad som händer/kan hända , för oss som inte deltager är ett argument.
    Alternativet kan väl försäkringsbolagen hävda att försäkringen inte gäller på genvägarna…
    Så får tävlingsledningen ta ställning till vad man vill.

    Reply

    • PelleL
      Aug 19, 2009 @ 13:06

      Leden ut vid Eggskärs fyr är inte särskilt bred och ligger nordvästen på blir det ingen kul historia när alla mindre båtar skall kryssa ut där….Det vore en lösning som funkar fint för stora båtar men inte för den stora massan av mindre båtar….så sorry jag köper inte det som en generell lösning….det bästa vore kanske olika banor för olika klasser men jag tror tyvärr STSS har för stort fokus på totalsegraren för det.

      Reply

    • F424
      Aug 19, 2009 @ 14:20

      Lars, har du seglat genom Eggskär (jag misstänker att det är den vägen du förspråkar?) när det blåser 10m/s+ på V-NV någon gång? Tycker du på allvar att det är denna vägen vi skall skicka de sena startgrupperna i trängsel? De kommer på kryss att möta en sjö som rest sig, kanske 2m+ vågor och nu kan vi börja diskutera livsfara. En sak att smälla på i sjölä i djävulshålet, (jag har svårt att se att detta skulle vara livsfarligt) men tillbuden då “plats-för-land”, “styrbord-babord-situationerna inte går 100% som man tänkt sig kan bli förödande. Ett genuaskot som fastnar i ett slag räcker för att vi skall få en familjebesättning uppsköljd på en av öarna. I detta läge skulle jag inte vilja stå till svars som tävlingsledare när någon frågar “Varför fick de inte gå den skyddade leden inomskärs?”
      Nej, bättre förslag på säkra och rättvisa vägar får nog till innan jag röstar för banbegränsningar….
      //Niklas S

      Reply

  17. Patrick L
    Aug 19, 2009 @ 12:56

    Vad gäller försäkringsfrågorna så vill jag bara tillägga att vi som kappseglar redan idag har en tilläggspremie för kappsegling på våra försäkringar och dessutom gäller försäkringen då inte segelskador när vi kappseglar, d.v.s vi betalar en högre premie och är ändå sämre skyddade – de vanligaste skadorna är ju just skörade segel. Näst vanligast torde väl sannolikt riggskador vara och där är det ju åldersavdrag som gäller? Ett mastbrott på en genomsnittlig kappseglingsbåt i Sverige kan därmed inte kosta försäkringskollektivet särskilt mycket?

    Många av oss har också rätt höga självrisker på sjöskador, dels eftersom premierna drar iväg annars men framför allt eftersom vi ändå fixar mindre skador själva. Jag har t.ex. 20 000 kronor i självrisk på sjöskador vilket är ungefär 4% av försäkringsvärdet. Men jag har också högsta bonusklass eftersom jag aldrig har utnyttjat min försäkring. “Småsmällar” på t.ex. Lidingö Runt belastar man ju inte försäkringskollektivet med om man inte behöver utan kan fixa själv.

    Det ser illa ut på dessa filmer men jag tror inte att kappseglarna som kollektiv och över tid ställer till med mer kostnader än de också betalar för i sina försäkringar. Sådant brukar försäkringsbolag ha bra koll på. Tvärtom tror jag att kappseglare normalt tar väldigt väl hand om sina båtar och sällan råkar ut för sådant som torde kosta försäkringstagarna mest – “total loss” eller mycket omfattande skador som t.ex. kan uppstå när båtar sliter sig i storm, lämnas p.g.a grundstötningar i hårt väder, välter på uppställningsplats eller brinner på varv.

    Reply

  18. Jocke
    Aug 19, 2009 @ 12:57

    Jag håller med Sam. Varför vill alla plötsligt ha begränsningar. Jag har för mig att det fanns något som hete Tjörn runt grand prix eller något liknande för många år sedan. Då seglade de riktigt stora båtarna ut i marstrandsfjorden för att sedan gå utanför Kyrkesund. Är det verkligen det vi vill. Det gynnar väll knappast sporten att segla ute till havs i säkra vatten långt från publiken. Handikapps segling är inte rättvis och kommer aldrig att vara det, det vet vi alla och kan vara skönt att skylla på ibland. Nej mer segling i nära publiken för det är just det som behövs. Det kanske till och med skall vara obligatoriskt att gå igenom Kyrkesund. Lägg ut bojar på grynnor som är 2m eller grundare i stället så slipper folk segla på dem så mycket om de har svårt att läsa sjökort.

    Vad gäller försäkringen så kostar det mycket mer om olyckan händ under tävling än under semester segling. Det finns en ruta som man får fylla i om skadan skedde under tävling. Jag har själv erfarenheter av det (mastade av på et SM en gång). Men om man skall spinna vidare på detta tema borde ingen då få ersättning om man orsakade skadan själv? Alla som gått på fel sida av en prick….

    Nu har jag ingen generell lösning på alla dessa problem men man kanske skall ha en segrare för stora klassen med båtar på ett djup över 2m eller längd över 40 fot eller något liknande och en segra i lilla klassen för dom under. Men den diskussionen lämnar jag till andra.

    Jocke

    Reply

  19. Hans
    Aug 19, 2009 @ 13:09

    De som argumenterar för att försäkringen inte skall gälla under kappsegling – hur har ni tänkt att kontrollen av detta skall ske? Kontrollanter från försäkringsbolagen utplacerade på vissa kritiska ställen utmed banan…?
    Hur enkelt är det inte för den som smällt på grund under en tävling att vänta en vecka (dvs om båten inte sjunkit) med att anmäla skadan som skedd under semestersegling med familjen helgen efter tävlingen.
    Jag kan också tycka att det svider att med mina premier vara med o betala för vissa olyckor som beror på rent slarv eller dåligt omdöme. Men det är ju så en försäkring fungerar. Kollektivet delar på notan.
    Och jag sitter inte och som vissa här på forumet och ondgör mig över andra utan jag gick själv igenom det en del kallar “Djävulshålet” (skären SV om Snugge) och även mellan Flatholmen/Tornholmen. Men vi valde att inte skicka upp spinnakern just för att kunna manövrera med större precision och vi har som regel att om det blir för mycket trafik där, så går vi runt skären istället. Det blir försumbart längre och man seglar i fri vind. Något vi gjorde för två år sedan och faktiskt gick om o ifrån båtarna vi fajtades om plats med innan “hålet”.
    Några av båtarna på videon verkar dessutom göra rena felnavigeringar (eller så gör spinnakern att de inte kan manövreras fullt ut). Det är tom lätt att se på sjökortet att man måste hålla till höger/öster i infarten och sedan direkt gå ut vänster/väster för att inte smälla på utgrundningen från den östra ön.

    Reply

    • Per
      Aug 19, 2009 @ 16:52

      Räcker det inte med att Atlantica surfar in här på blur.se? Där finns ju de coolaste smällarna. Vidare är det väl samma sak som med allt annat, man kan tuta i försäkringsbolaget att jag var ute med gumman och slö-seglade.

      Men då är det väl ändå försäkringsbedrägeri och straffet för det är än högre. Tycker nog att har man råd med segel för stora summor, båtar för än högre summor, elektronik och “tiden” till övning. Bör man nog reservera en slant för skador om de uppstår pga en chansning/otur/kastvind.

      Reply

      • Patrick L
        Aug 19, 2009 @ 16:59

        Aha. Så kontentan är: Har man råd med en dyr båt, dyra segel och dessutom – hemska tanke – har tid att träna så behöver man ingen försäkring. Humor!

        Man kan ju fundera en stund på hur mycket försäkringspremierna skulle gå upp om alla båtar med – skall vi säga ett värde över 1 MSEK? – klev ur försäkringskollektivet.

        Reply

        • Per
          Aug 19, 2009 @ 22:31

          Som både MC- och båtägare är det lätt att se parallellerna. Kort säsong, blandning mellan “glidare” och sporthojjar, unga och gamla, bruksåkare och tävlingsåkare.

          Det är nog ganska lätt att anta att med den spridning vi har av bilder (som bl. a. den mycket uppskattade blur.se) så kommer försäkringsbolagen inse att det är en dold kostnad om kaptener frestats att segla spinnaker i en trång passage bara för att hinna några sekunder snabbare, helt utan konsekvenser – Kollektivet betalar.

          Det enda positiva är att man förlorar sin “bonus” om man sätter en ny First 35 i graniten för att man ville få en bättre placering i TR.

          TR seglarna är inte kollektivet, det är en liten del bland ett stort antal fritidsseglare. Har någon vågat räknat ut vad skadereparationerna för årets TR landar på?

          Ska man kanske vända på steken och låta tävlingsarrangören betala ev. skador och dra kostnaden från anmälningsavgiften?

          Då kanske man kommer fram till att det kostar 2.000:- mer per båt nästa år för att täcka det ökade antalet skador.

          Reply

          • Patrick L
            Aug 19, 2009 @ 22:47

            Well…nåt stämmer i alla fall inte i din parallell. Som gammal hojåkare minns jag att det redan 1988 var så dyrt att helförsäkra hojen att man struntade i det – även om man inte tävlade. En försäkring på en Kawa GPZ 900R kostade då mer än en försäkring på en segelbåt till ett värde av ca 2-3 Mkr. Försäkringspremien var väl uppe på ca 30% av försäkringsvärdet vill jag minnas. Vet inte hur det är idag, men det skulle motsvara en försäkringspremie på 100 000-tals kronor för en segelbåt även om man inte kappseglar med den… nåt stämmer inte med parallellen.

  20. Fredrik
    Aug 19, 2009 @ 14:58

    Gott jobbat Bengt och resten av gänget ombord!!!

    Verkar som ett iskallt arbete av alla ombord hindrade en total katastrof.
    Alla har inte den sinnesnärvaron att man vet vad som ska göras när skiten sprutar ur fläkten. Tävlar man för att vinna, varför tävla annars, måste man ta rätt väg och det innebär en risk.

    Oavsett är det bra att inga svårare personskador uppkommit, och försäkringsbolagens stora kostnader ligger i stulna större utombordare. Förbjud dem i stället, i alla fall på havet…

    Reply

  21. Ludvig Daae
    Aug 19, 2009 @ 15:25

    Hei og et kraftig grattis til Bengt for flott seiling!!!
    Dette gjelde ikke for denne episoden, som flere berømmer skipper og mannskap for å unngå katastrofen. Om man snakker med Bengt, får man vite at det var ren TUR at katastrofen ikke kom!!! Han sier at han ALDRIG har vært så redd, og så til de grader prisgitt elementene.
    Jeg har tidliger gjort meg upopulær ved å hevde at TR er håpløst utdatert og at jeg ikke kommer tilbake med min båt under rådende regler. Årets seilas bare forsterker dette!
    Fristende å si….hva var det jeg sa???

    Reply

    • F424
      Aug 19, 2009 @ 15:49

      Jag tycker det är mer otäckt att trött och i mörker länsa in bland öarna på Faerder Race än att i dagsljus plocka genvägarna på Tjörn Runt. Det kanske beror på vad vi är vana vid? Om du mot förmodan vill ställa upp på TR2010 så hör av dig så kan jag guida dig och Match 42:an en snabb och säker väg.
      //Niklas S

      Reply

    • Erik J
      Aug 19, 2009 @ 18:35

      Ludvig Daae.
      Om det er så at det “var ren tur” og “prisgitt elementene”……..da lurer jeg på om det var “ren otur” eller “elementenes skyld” at Teknova seilte platt lens i Flatholmssundet?
      Bakvind fra Tornholmen burde ikke komme som noen overraskelse under rådende vindforhold..eller hur?
      Tjörn Rundt er hva den alltid har vært, med den forskjellen at et økende antall båter reduserer marginene til 0.
      Jeg tror TR fortsatt kan være ille moro uten Ille Moro, men la 2009-års insidenter være en lærepenge for både de som hadde utur; OG de som vurderte forholdene rett.
      Selv de som kjører F1 må trå på bremsene noen ganger………….

      Reply

  22. Anders på fördäck
    Aug 19, 2009 @ 16:54

    Ludvig Daae. Är det inte du som har Ille Moro.
    Som kom farande för barbord mot märket flera gånger under Elvströms träningshelg? Som kör på andra bakifrån vid rundningar.
    Jag tycker att du skall vara mindre nedlåtande om hur vi andra seglar.
    Sen var det mycket tur inblandat, det är det ofta när det är nära ögat. Men det var aldrig panik ombord. Och vi körde fullt direkt efter situationen.

    http://www.blur.se/2009/05/09/elvstr%c3%b8ms-traningshelg-lordag/

    Reply

  23. Espen
    Aug 19, 2009 @ 18:23

    Har nå fulgt diskusjonen ang forsikring under regatta og kan ikke helt se hvorfor det skal være akseptabelt at uhell som skjer under vanlig ” fritidsseiling ” dekkes av forsikringen helt uten å vurdere hvordan skaden oppstod mens en skade som skjer under en regatta ( ref. alt som har kommet frem her på Blur i etterkant av det såkallte ” demolition derby ” ) hvor det helt klart har oppstått skader som en følge av tett seiling i en konkuranse setting. Mitt spørsmål er : er det riktig å dekke en skade som oppstår på en båt på grunn av eierens manglende sjømannskap ( det kan være på grunn av manglende erfaring, evne til å lese et sjøkart etc. ) under en vanlig tur / ferie på sjøen mens det ikke er riktig å dekke skader som oppstår i regatta sammenheng ( gitt at skaden(e) ikke er ekskludert i båtens forsikring ved rattaseiling )??

    Det er mange grunner til skadene som oppstår på fritidsbåtene og mange av disse kan tilbakeføres til manglende kunnskap om båt, navigering og naturkrefter og hvis jeg tolker mange av innleggene riktig så er det akseptabelt å dekke disse skadene over forsikringen uten å foreta noen vurdering om hvorfor skaden oppstod mens det ikke er akseptabelt å dekke skader som oppstår under regatta.

    Hvis en ser på mange av de som er ute på sjøen så kan en av og til få inntrykk av at mange ikke bryr seg om det som før kalltes godt sjømannskap og ” style ” og tenker som så at hvis noe ødelegges så er det bare å sende saken over til forsikringsselskapet. Er dette mindre belastende for forsikringsfellesskapet enn skader som oppstaår i en ragatta sammenheng?

    Det ern enhver skippers ansvar å bedømme situasjonen og hvis han er i tvil om evnen til å beherske situasjonen å ta de nødvendige grep for å sikre båt og mannskap.

    “Motvind er til for å seile i”

    Reply

  24. Cia
    Aug 19, 2009 @ 19:01

    tur drabbar den skicklige….massor med erfarenhet ökar möjligheten att klara sig..Grattis!!

    Reply

  25. Lennart Garney
    Aug 19, 2009 @ 19:33

    Var det inte Bavaria Match 42:orna som tappade kölen utan att gå på grund?
    Får hoppas att ägarna bytt till större brickor för kölbultarna. Tror inte att jag heller skulle segla Tjörn Runt i en sådan båt.

    Reply

    • Mikael Björkestam
      Aug 20, 2009 @ 08:28

      Hej
      Nu är det så att den båten Match 42 gick på grund så hårt att den hade inbuktning i masten, senare så var den med på en tävling där kölen släppte.
      Mvh

      Reply

  26. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2009 @ 20:14

    Hey!!! Rubriken är inte väl inte Trash Talk?

    Reply

  27. lars meijer
    Aug 19, 2009 @ 21:17

    F424 – Tror inte det är Eggskär men kanske ändå.
    Har inget kort framför mig.
    Jag menar att man seglar ut i havet och därifrån rakt upp till Kyrkesund.
    Där kan vara besvärligt i mycket SV/V och NV men inte svårnavigerat.
    Är det för grov sjö för riktigt små båtar så får väl dom gå inomskärs då – i så fall 2 totalpriser.
    Tycker man ska undvika att lura in oss i fållorna som inte ens erkänt skickliga seglare i byiga vindar visar sig kunna hantera…
    Skadorna kostar och drabbar alla försäkrade båtar.
    Patrick L talar om höjd premie för kapspegling etc. – det har inte jag via Pantaenius.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 19, 2009 @ 21:59

      Nej, det kan förstås skilja på olika bolag. Min poäng kvarstår dock. Jag tror inte kappseglingskollektivet – som kollektiv och över tid – kostar mer än det smakar för då skulle försäkringsbolagen agera annorlunda. Kappsegling är ju inget nytt fenomen så om det går ut över premierna har det ju redan gjort det. Inget som har hållt mig vaken om nätterna i varje fall.

      Reply

  28. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2009 @ 22:36

    Försäkringsbolagen har örnkoll! På båttyper (J/båtar kostar till exempel mer än andra att försäkra då de seglas hårdare vilket i och för sig är smickrande – men dyrare), skadeorsaker, lönsamhet per kundgrupp, rubbet.

    Inget här är nytt för dem. Och det ser ungeför likadant ut på varven varje år vid den här tiden. En härlig mix av krashade hyrbåtar, Tjörn Runt-genvägare och vanligt folk med oflyt.

    Nothing new. Move on :-)

    Reply

  29. Ludvig Daae
    Aug 19, 2009 @ 23:10

    Huff huff!
    Når man stikker frem nakken er man jo utsatt…..men det er et men!!!!!
    Når sånne soffa racere som “Anders på fordek” uttaler seg, og ikke vet forskjell på stryrbor /babor , eller le/lo båt., og som til overmål påstår at vi seilte inn i båter bakfra…….ha ha ha.


    Bildet på Blur.se viset en start der Aming First seiler på oss!!! ikke omvendt!
    Vi er le båt med retten til veien, og de faller av for ikke å gå over startlinjen for tidlig, bare det at der er jo vi :-))
    De kom med en uforbeholden unskylding etter dagens seiling.
    Men dette blir vel altfor komplisert for deg????
    Så til F424 : Tusentakk for tilbudet, men jeg takker pent nei takk. Hvorfor???
    ganske enkelt at det er ikke hvert å transportere båten 300 nm for denne seilasen.
    Til slutt : Lennart Garney det du sier om at du ikke ville seile TR med en sånn kjøl sier vel egentlig det meste??? Skal du seile TR må du nok ha noe som er bygget som en tanks ha ha
    Ellers er det jo å melde at 42 Matchene hadde en forferdelig kjølinnfestning da de kom , og etter ulykken i Kroatsia er ALLE bygger om slik at det er vel sansynlig vis den sterkeste av samtlige i klassen!
    Men er det ikke på tide å prøve å ta ballen ikke spilleren?

    Reply

  30. lars meijer
    Aug 20, 2009 @ 07:43

    Peter,
    Du säger att försäkringsbolagen känner till och har örnkoll på detta.
    Men är det riktigt att “budgetera” ett antal sådana dyra smällar och inte ta en diskussion om hur man skulle kunna undvika detta – dvs förebyggande.
    Det är väl ändå skadefolkets ansvar att nedbringa kostnaderna till ett absolut minimum och årligen återkomande hoistorier där professionella besättningar inte kan hantera sina båtar i byiga vindar, låter för mig inte rätt.
    Jag seglade TR senast 1993 tror jag det var och blev 8:a totalt.
    Small inte – men nära…..

    Reply

  31. Patrick L
    Aug 20, 2009 @ 08:48

    En diskussion är ju just vad vi har, Lars. Men jag tror inte att man hittar förebyggande åtgärder som “nedbringar kostnaderna till ett absolut minimum”. Om man når dit så behövs ju nämligen ingen försäkring.

    Jag förstår inte riktigt vart ni vill komma som anser att det främst är “dåligt sjömanskap” som skall spela in i detta. En försäkring är ju till just för att skydda en mot det oförutsedda och man får väl förmoda att ingen kör upp sin nya båt på land med vilje? Om det är “dåligt sjömanskap” som är måttstocken skall man alltså även neka ersättning på en slarvigt förtöjd båt som sliter sig i en storm. Eller en båt som går på i hårt väder eftersom det var dåligt sjömanskap att ge sig ut i väder man inte kan hantera. Rigghaverier på Gotland Runt vart 10:e år?

    Jag hårdrar det förstås. Men det vi talar om är ju var gränsen går och hur man i så fall skall kunna definiera det på ett sätt som gör att det också går att följa upp på ett rättssäkert sätt. Om vi hamnar i en situation där försäkringsbolagen nekar ersättning p.g.a. att de “misstänker dåligt sjömanskap” i vart och vartannat fall så kommer försäkringssystemet att braka ihop eftersom ingen då kommer att försäkra sin båt. Det gör man ju inte om man inte litar på att också få ersättning när man behöver. Då tjänar inte försäkringsbolagen pengar och det brukar de ju inte gilla. Det ligger därför i försäkringssystemens natur att täcka in sådant som vissa i kollektivet anser är “över gränsen”.

    Sedan är det ju en viss skillnad på att laga kölskador och att råka ut för totalförlust. En kölskada på en normal 40-fotare kostar kanske i storleksordningen 50-80 tkr att laga om den är allvarlig(?). En totalförlust av samma båt renderar en utbetalning på kanske 1,5-2 Mkr. Du kan alltså ta 20 allvarliga kölskador på en totalförlust av en 40-fotare. Jag gissar att vi inte vi hade 20 allvarliga kölskador på Tjörn Runt. Och vi har det väl definitivt inte varje år? En grundstötning i normalt TR-väder är knappast föremål för åtgärd av försäkringsbolag överhuvudtaget.

    På den andra sidan extremen har vi oceankappseglingar som Vendee Globe, där försäkringskollektivet är väldigt litet och skaderisken väldigt stor. Om jag minns rätt är det av det skälet i VG inte möjligt att försäkra rigghaverier etc eftersom i stort sett varje båt råkar ut för det. Där är man försäkrad mot totalförlust men inget annat.

    Min misstanke är att försäkringsbolagen har väldigt bra faktaunderlag för att agera som de gör. Sannolikt har de kommit fram till att en exkludering av kappseglingsbåtar ur kollektivet inte ger premiesänkningar för resten av kollektivet som ökar konkurrenskraften i en grad som motsvarar förlusten av kundvolymen.

    Reply

    • Björn N
      Aug 20, 2009 @ 12:30

      Gött att se någon som har tänkt till lite!

      Reply

  32. lars meijer
    Aug 20, 2009 @ 08:59

    Patrik;
    Nedbringa kostnaderna “på TR” till ett absolut minimum borde vara bolagens mål.
    Jag opponerar mig mot att med båtmaterialet idag ( storlek,djupgående,bredd,speed, etc.) förutsättningarna är olika att kunna ta sig igenom på olika genvägar.
    Kanske sporras då skeppare och besättningar till at riska och chansa vilket som vi ser kan sluta illa.
    En 40-fotare som smäller på i frisk undanvind kostar mer än 50 – 80 tusen.
    Det talas om dåligt sjömanskap att inte klara genvägarna men kanske det är gott sjömanskap att ge f-n i det…
    Gott sjömanskap är det att i frisk vind ge sig ut i havet, den säkra vägen. och där klarar sig även mindre båtar galant – folkbåtar,drakar,CB66, ja vad ni vill.
    Att ta diskussionen, Patrick, menade jag bolagen borde göra.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 20, 2009 @ 09:02

      Ok, då förstår jag. Jag tror att försäkringsbolagen har mycket diskussioner om och med sitt försäkringskollektiv och hur de skall kunna tjäna mer pengar.

      Reply

  33. Björn Svala
    Aug 20, 2009 @ 08:59

    Är det någon som tror att försäkringsbolagen skulle försäkra kappseglande båtar som kollektiv om de inte tjänade pengar på dem?

    Björn på Exilia

    Reply

  34. Feffe
    Aug 20, 2009 @ 09:00

    Dåligt sjömanskap är att åka omkring i en 30 år gammal båt med dålig motor och dåliga bottengenomföringar, gärna utanför en läkust med hela familjen i båten.

    Detta händer varje dag, det händer olyckor varje dag. Fyra / fem smällar på Tjörn runt är löjligt att ens diskutera. ( Tipsa försäkringsbolag , leka polis etc etc. )

    Höj blicken och se verkligheten som den är. Tråkigt med skador men på totalen är kostnaden försumbar. Vi har ca 1 miljon fritidsbåtar i den här landet. En stor andel av dem är tillverkade på 70 & 80 talen. Varför inför försäkringsbolagen obligatorisk besiktning på de här båtarna när de börjar närma sig 30-års strecket ?

    Min gissning är för att de står för den största risken ?

    Lägg ner det här nu.

    // F

    Reply

  35. Erik J
    Aug 20, 2009 @ 09:07

    Stora rattar; små fasta eller rorkult ;-)
    Byig unnavind med skiftende retning fra land, og andre båter er finlir.

    Jeg lurer på om det er mulig å styre under spinnaker og parere i tid med et ratt stort som et pariserhjul med samme fölelse (kännsla) som i en båt med rorkult?
    Et 30gr. roderutslag tar mye lenger tid med et stort ratt enn med rorkult. Dessuten forsvinner et økende rodertrykk i overføring / utveksling.

    Jeg styrer hellre med rorkult i slike forhold ( i “normalstor” båt).

    Hva sier dere som vevar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 20, 2009 @ 09:36

      Äntligen en tech-fråga :-)

      Jag var skeptisk när jag gick till ratt, men på hårda undanvindar tycker jag att det är kanon. Jag ser mycket bättre, kan ändra ställning och orkar köra hårt längre… Sedan handlar det om utväxling. Jag har 3/4 varv mellan ändlägen så det blir inget “vevande”. First 35 har 1 1/3 varv.

      Reply

  36. Ludvig Daae
    Aug 20, 2009 @ 09:49

    Istemmer med deg Peter….. i tillegg kan jeg nevne at det er mye man kan gjøre for å bedre “følelsen” med ratt styrning , kan nevne…bytte rorlagringen om det ikke er kule(nåle er vel mer korrekt) lagring, justere wiren spenningen og sist men ikke minst bytte overførings skivene til kulelagrede. Dette vil gi en rorfølelse som er helt på høyden med rorkult. Har man 2 ratt, er det etter min mening ikke mulig å oppnå den samme følelsen, da det er for mye rallamick som gir treghet.

    Reply

    • Andre´B.
      Aug 20, 2009 @ 20:08

      De flesta båtar idag har varken wire eller länk utan dynematamp i styrningen. Enkelt att reparera, underhålla och ger en mycket bra känsla. Används både på First 40.7 som på Vo 60. Två rattar ger inte sämre känsla än en.

      Mvh. Andre´B.

      Reply

  37. Ludvig Daae
    Aug 20, 2009 @ 09:56

    En liten digresjon til Erik J`s spørsmål om til til 30 graders rorutslag, på dagens moderne båter med et smalt og dupt ror, vil det i så å si alla situasjoner aldri være påkrevet med fult rorutslag under seiling. Eneste man oppnår da, er at vannet kaviterer, og man mister styringen helt. Eneste gang jeg bruker roret til max utslag, er inn og ut av havn.

    Reply

    • Erik J
      Aug 20, 2009 @ 11:04

      Ludvig D.
      30gr. var nok bare ment som et eks. fra min side. Selvfølgelig anvender man ikke mer ror enn nødvendig, men det er da viktig å kunne kjenne trykk på roret for å kunne parere tidlig.
      “Rallamick” og utveksling virker det som om både du og Peter G. er enig i vil kunne redusere kännslan.
      Nå må jo oxå størrelsen på rattet ses i sammenheng med antallet varv. Den vegen rimmen må forflyttes kan bli lang når pariserhjulet er nær 2 meter ;-)

      /Erik; som både står og sitter me’n i handa……….ja pinnen altså…..

      Reply

  38. Calle P
    Aug 20, 2009 @ 11:21

    Har inte TP52orna gått över till rorkult?

    Reply

    • Andre´B.
      Aug 20, 2009 @ 20:13

      På TP 52:orna handlar det inte så mycket om frågan om ha ratt eller rorkult utan om vikt och vindmotstånd. Samma diskussion gällde för IOR 50 fotarna för tjugo år sen. Och inte allt för länge sen även med Farr 40 där de flesta topp tio båtarna hade rorkult. Men vill minnas att man viktkompenserade för detta i klassregeln…

      Mvh. Andre´B.

      Reply

      • Kongo
        Aug 20, 2009 @ 21:22

        Ja det viktkompenserades.

        Förutom vikten, och kanske inte så mycket vindmotståndet, så är manöverförmågan i starterna något som fick rorkulten att slå igenom.

        Skall man segla längre reach/running i lite vågiga förhållanden så är det ju inget snack om att svänghjul är att föredra framför rorkult.

        Reply

  39. F424
    Aug 20, 2009 @ 11:33

    Ludvig,
    En nyfiken fråga. Hur har man förstärkt bottnen på Bavaria42:orna? Du skriver att alla är åtgärdade. Innebär det att Bavaria Yachtbau till slut kröp till korset och erkände den underdimensionerade konstruktionen eller har det löst sig på annat sätt?

    Reply

  40. Ludvig Daae
    Aug 20, 2009 @ 12:03

    Det kunne /burde vært skrevet mye om prosessen som førte til at Bavaria “krøp til korset”. Det får vi ta en annen gang. Til saken…..min båt var ca 20 mm tjukk i skroget , og det var ikke tilstrekkelig feste mellom skrog og bunnstokker. Nå er skroget i hele kjøl området ca 50 mm tjukt, og det er forsterket i epoxy. I tillegg er alle bunnstokker forsterket til skroget med jeg tror det var 7 lag med matte og epoxy. Kjølboltene som før kun var festet med en brikke…….går i dag gjennom syrefaste profilerte plater som er ca 80 cm bred og like lange som avstanden mellom bunnstokkene. De er forøvrig satt ned i Epoxysparkel.
    Dette gjør at det neppe er noen båter med sterkere kjølinnfestninger en 42Match. Kan nevne at jeg vet om 3 stk 42Match som har gått kraftig på grunn med den “nye” kjølinnfestningen. Alle har fått samme skader….kjølen har bøyd seg og det er ingen skader på skroget!

    Div 2008 og 2009 205.jpg

    Reply

    • F424
      Aug 20, 2009 @ 13:07

      Låter ju som en kanonbåt för Tjörn Runt;)!!
      Tack för beskrivningen!
      //Niklas S

      Reply

    • Andre´B.
      Aug 20, 2009 @ 18:57

      Rörande Bavaria 42 Match…

      Vill gärna instämma i att Bavaria gjort ett bra jobb mer båttypen efter de tappade kölarna. Hade en båt som gick på grund för ett par år sedan i dryga åtta, tio knop. Den undre delen av bly vred sig men den övre delen av järn satt kvar. De nya 80 cm breda “brickorna” eller rättare sagt rostfria 10 mm:s “T-balkar” hade gjort sitt jobb väl. Inga skador gick att finna nere i båten. Var i princip bara att vrida underdelen rak igen, dra bultarna, spackla och slipa till…

      Orsaken till grundstötningen var inte helt oväntat elektroniska sjökort…

      Andre´B.

      Reply

  41. lars meijer
    Aug 20, 2009 @ 14:45

    Patrick L och Feffe;
    Jag hänger inte upp mig på kulorna genom försäkringsbolagen. Dock förvånas jag av att inte det tas i hårdare från bolagen.
    Däremot menar jag att möjlighetarna att segla samma väg och uppnå rättvisa är starkt begränsade beroende på vad sorts båt jag sitter i.
    Skulle gärna söka en topplacering i en folkbåt i frisk kryss och frisk undanvind och segla kortare väg än försiktigare skeppare med 40-fotare eller större.
    Det är vad jag menar – åstadkom samma möjligheter för att genom att överväga begränsningar.
    Det gjordes på Stora Banan på Själland Runt när man rundar Mön. Möjlighet finns till genväg på nästan 2 sjömil men med sanddrift så fastnade många. Ju grundare båt desto större sannolikhet att flyta över.
    Nu ska alla runt samma prick vid Hesnes-utloppet och därigenom samma väg för alla.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 20, 2009 @ 15:37

      Om detta med samma väg håller jag gärna med, Lars. Men de med grundgående båtar kan på ett sätt sägas ha en poäng – att ha en grundgående båt kan ju vara en del av strategin i ett race som bygger på navigationskunskaper. Lite samma sak som med Augustimånen i Stockholm eller 24-timmars. Det blir ju då race som man knappast ställer upp i om man sticker 2,40.

      Reply

      • Andre´B.
        Aug 20, 2009 @ 19:37

        Men nu är det ju inte så speciellt grunt att segla den kortaste vägen på Tjörn Runt. Titta på Teknova till exempel. Själv seglade jag med en Sydney 40 för några år sedan. Den sticker + 2.60. Vi kom tvåa totalt och tog en klass seger…

        Det är inte djupet i sig som är begränsande på ett Tjörn Runt. Det är vindriktning och styrka. Vilka banbegränsningar kan lösa det? Skall vi ha alternativa banor beroende på vindriktning och styrka? Skall vi tvinga ut småbåtarna ut i havet och grova sjöar när det blåser…

        Andre´B.

        Reply

  42. per J
    Aug 20, 2009 @ 16:53

    Vi är flera som gör inlägg med denna signatur, min enda på denna tråd var en av de första. Lägger nu till ett J. Min point är: Oavsett om jag kappseglar eller ej så är Widmarks och Teknovas agerande inte förenat med aktsamhet o sjömanskap och därför tycker jag inte att den typ av skador so vi ser på demolishon derby och bilder på en större first-stäv ska drabba någon annan vare sig cruising eller racingseglare so agerar med BÅDE aktsamhet o gott sjömanskap.

    Hoppas verkligen bolagen tar detta till sig och kalkylerar premien utifrån VERLIG RISK – och på något sätt skiler agnarna från vetet. Kanske 20% i stället för 1% i sälvrisk är en väg att gå?

    Reply

  43. olla
    Aug 20, 2009 @ 17:32

    Per J!
    Vad betyder “skiler”?
    Gick det lite för fort kanske?
    Eller glömde du bara att lägga till ett J eller tog dom slut?
    Eller kan det vara att misstag händer och det är därför man har försäkringar för både stora och små olyckor????

    Reply

  44. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2009 @ 18:16

    Ni som vet hur det skall gå till – glöm inte att lägga upp alla era egna olyckor YouTube så kan vi tillsammans avgöra vad som är “gott sjömanskap”, aktsamhet eller inte. 99% av oss ser ut som inkompetenta klantarsel när något går galet (jag vet att jag gör det). Oavsett om spinnakern går i delar, riggen ramlar ner eller vi går på grund.

    Och de flesta av oss betalar både högre premie och självrisk, för det stora nöjet att segla en racigare båt. Så släpp diskussionen med “jag vill inte betala för hans skada” för han vill antagligen inte betala för din heller :-)

    Reply

  45. Andre´B.
    Aug 20, 2009 @ 18:44

    Tjörn runt, kappsegling och höjda försäkringspremier? Finns det ett samband?

    Har någon sett eller hört något försäkringsbolag uttala sig? Har någon sett någon statistik? Hur representerad är en kappseglad båt i skadestatistiken jämfört med en semesterseglad? Hur många flitigt kappseglande båtar i 40-fots storlek har vi i landet?

    Som proffesionell båtreparatör vill jag säga att en allvarlig grundstötning med en 40-fotare kostar betydligt mer än 40-80 tkr. Den kostar snarare mellan 300 och 800 tkr.

    Ett litet exempel.

    En åtta, tio år gammal First 40.7 kan man köpa för runt 1000 tkr. En ny kostade runt 2000 tkr för ett par, tre år sedan. En reparation kan ta runt 700 mantimmar. Med material springer reparationskostnaden lätt upp i 800 tkr. Frågan är när man skall fatta beslutet att lösa in en krachad 40-fotare? Men vem vill skrota en båt som ser i det närmaste ny ut från utsidan?

    Vad händer vid en grundstötning med en 40.7:a? Det beror helt på vilken typ av 40.7 det är. Kappseglaren seglar oftast den styvare båten med den djupare bly/antimonkölen. Semesterseglaren seglar den grundare båten med järnköl för att kunna segla i skärgården. Vem av dessa två ägare seglar Tjörn Runt? Vem av dessa två ägare seglar mest i skärgården?

    När man går på grund med en blyköl dämpas smällen som de flesta vet av blykölen. Detta är inte fallet för båten med järnkölen. Kraften fortsätter med nära 100% upp i skrovet. De flesta vet skillnaden med att slå till något med en blyklubba och en slägghammare…

    Jag har reparerat tre 40.7:or de senaste åren. Två på grund av grundstötningar.
    Den första båten hade man gått på med nära tio knops fart i medvind och höga vågor. Man stod upp och hoppade på grundet en stund innan man kom loss. Påföljden blev att innermodulen sprack och släppte från skrovet samt att samtliga kölbultar och brickor böjdes. Kölen hade även fått stora skador.

    Den andra båten hade järnköl. Där körde man på i skärgården i sju knops fart och berget tog emot längst ner. Skadan på kölen blev en färgflaga i storlek av en femkrona. Inredningen med innermodul blev däremot betydligt mer omskakad. Innermodulen sprack på ett flertal ställen och släppte från skrovet i stort sett hela salongen. Man behövde bara såga av balkarna så kunde man lyfta ut den. Vill säga att skadorna i denna båt var tre gånger större än de i den första båten.

    Bägge båptarna tog in vatten men inte i något av fallen var det någon risk för att de skulle sjunka. Reparationskostnaden för bägge båtarna var i stort sett samma. Men i första fallet blev kostnaden stor då blykölen fick bytas ut på grund av de böjda kölbultarna. En blyköl till en 40.7:a kostar i runda slängar ca 180 tkr (ett roder är inte billigare). Hade den båten inte stått uppe och hoppat på grundet och böjt kölbultarna så hade reparationen säkert blivit 180 tkr billigare.

    Kan säga det att ingen av båtarna kappseglades och orsaken till bägge grundstötningarna berodde på gps och elektroniska sjökort.

    Frågan jag vill ställa med detta är att varför skall vi som kappseglar båtar med blyköl med kompetenta besättningar, rorsmän och navigatörer (som exempelvis Teknova som tar sig ur en mycket komplicerad situation) betala de premier som sannolikt dras upp på grund av oerfarna båtägare och navigatörer med järnkölar som kör på grund inne i skärgården där de oftast seglar?

    Jag vill gärna se lite statistik innan jag tror på att kappseglande båtar höjer försäkringspremierna för gemene man. Vill tro att fallet är tvärtom. Men klart, skulle jag driva ett vinstkrävande försäkringsbolag skulle jag använda varje argument jag kunde få för att kunna höja försäkringspremierna.
    Men som båtreparatör har min inkomst till till större delen kommit från båtar som semesterseglats med elektroniska sjökort. Inte de som kappseglats…

    Skall en kappseglande båt drabbas av högre premier vill jag gärna säga även en båt med järnköl skall få höjda premier. Exemplet ovan gällde First 40.7 då det är en vanligt förekommande båt. Har sett liknande skador när det gäller Dehler, Hanse och Bavaria. Så det handlar inte om båttyp och tillverkare som sådan.

    Så de som argumenterar för ett Tjörn Runt med banbegränsningar tycker jag skall tänka till lite mer innan de uttalar sig. Tjörn runt är Sveriges största kappsegling. Visst kolliderar man och går på grund. Men samtidigt är det få seglingar som är så pass fostrande som Tjörn Runt. Det handlar om navigation, taktik och boathandling. För flertalet är detta den enda kappseglingen man seglar på hela året. En segling där det krävs att man tänker till…

    Nu för tiden vet de flesta om var man kan gå. De kortaste vägarna är ingen hemlighet. Men navigationen måste kombineras med erfarenhet, taktik och kunskap om vindvinklar. Hade denna kunskap varit större hade sannolikt smällarna varit förre vid “djävulshålet”. I de flesta fallen visste man var berget fanns. Men man lyckades inte att placera båten så att man kunde undvika en grundstötning…

    Andre´B.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 20, 2009 @ 19:26

      Ok, André. Jag grundade min uppfattning om kostnaden på de erfarenheter jag har, bl.a en Grand Soleil 40 som jag såg på land i somras på varvet och som hade smällt på ordentligt under en transportsegling och även kört av rodret på grundet. Den tog enligt varvet 100 mantimmar att laga, men så hade heller inte innermoduler släppt etc. Kanske var det helt enkelt definitionen på “allvarlig” som skiljer – GS:en kanske såg värre ut än den var liksom många andra båtar jag har sett i mina dar.

      I övrigt håller jag med om dina slutsatser.

      Reply

      • Andre´B.
        Aug 20, 2009 @ 19:46

        Hundra mantimmar låter lite för den skada du beskriver. Men har balkarna klarat sig så kan det gå. Jag brukar räkna på 80-100 timmar för att köla av och på vid en mindre skada. Men om samma båt även smällt rodret så lär kostnaden ha överstigit 300 tkr om den hade ett roder och hjärtstock i kolfiber…

        Mycket handlar om hur mycket tid som går åt att få båten i sådant skick så att man kan börja bygga upp den igen efter en skada. Allt från att demontera en inredning på sådant sätt att man kan montera in den i båten igen utan skador tilll fogberedning inför laminering av nya balkar m.m.

        Mvh. Andre´B.

        Reply

  46. Lennart Garney
    Aug 20, 2009 @ 18:56

    per J!
    Vad är det i Widmarks agerande som inte är förenat med aktsamhet och sjömanskap i situationen?
    Är det att han liksom >300 andra valde denna väg?
    Som syns i sista filmsekvensen kommer First 35:an ikapp från VÄL akterom i en överraskande stark vindby och det blir försent att bromsa. Ingen spinnaker förs pga de trånga passagerna och den starka vinden. Trots att vi vet att det är grunt vid lovartsklippan väljer skepparen att styra i lovart om båten före för att i första hand undvika kollision. Gasten på fördäck är beredd att försöka bära av mellan båtarna. Hade vi valt att sätta stäven i akterspegeln på båten framför hade vi inte gått på grund men vad hade hänt sedan? Med deras kurs, vår?
    En grundregel är ju att undvika kollision mellan båtar.
    Tycker att vi bemästrade den hemska situationen bra med bibehållen kurs och upplockad gast.
    Vilken typ av skador kan du se på båten?
    Hur vet du att ett försäkringsbolag blir inblandat?
    Vem är du att skilja agnar från vete?

    Reply

  47. Claes Redin
    Aug 20, 2009 @ 22:52

    Jag är paff över alla dessa inlägg som vill ha höjda premier.
    Får inte ihop logiken, om det inte är så att de som kontaktar sina försäkringsbolag, klagar på dåligt sjömanskap etc. inte tävlar själva. Läktar-proffs finns det alltid som aldrig hade missat den passningen, eller som här, parera en vindby.

    Det vore spännande att se statistik över skador vid tävlingar och fritidssegling, samt jämfört med motorbåtar och motorstölder. Jag gissar (vet inte) att försäkringsbolagens kostnader i samband med seglingstävlingar är små i jämförelse.

    Det är bra och viktigt att olyckor och incidenter “visas upp” analyseras och diskuteras. Det är till nytta för oss alla och jag har lärt mig mycket. Är tacksam för de som berättat vad som hänt, även om det i efterhand kan vara tydligt att vissa beslut inte varit dom bästa.

    Givetvis får man tycka att folk varit oansvariga och att saker är fel, men jag har ibland saknat en konstruktiv inställning i en del inlägg. Det är synd om den attityden får folk att välja att inte dela med sig av sina erfarenheter för dom blir påhoppade.

    Själv tycker jag det var ett fantastiskt kul TR. Att forsa genom Kyrkesund med spinnacker till folkets jubel var fantastiskt och största delen av tävlingen skedde ju faktiskt innan Klädesholmen och efter Flatholmen. Tycker det har hamnat för mycket i skymundan. (Generellt för alla TR trådar)

    Reply

  48. Bengt Falkenberg
    Aug 20, 2009 @ 23:17

    Hej Alla!

    Många sköna komentarer och en del bra blir det.

    Det som är intressant nu måste ju vara att dra lärdom av det som har hänt oss och andra under detta racet, och få det at fungera bättre i framtiden.

    Allt som har hänt iår visar att något är fel. Flera av Sveriges mest rutinerade seglare var i de drabbade båtarna. Skälvklart så gör alla dessa val som är grundade på stor erfarenhet av svåra situationer.

    Vi kan ju även se på allt som har rapporterats att det var problem i alla båtstorlekar iår.

    Personligen så har jag lite svårt för att hålla igen på race. Det är ju mot hela iden på något sätt.

    Vår situation var väldigt lärorik för mig och jag är glad att vi redde ut den.

    Jag håller inte med om att vi tog en onödig risk när vi bestämde att vi skulle segla igenom Flatholmshålet med spinnaker. Vi hade ca 14 knopsvind och seglade i våra hemmavatten. Vi hade inga andra båtar runt oss och total kontroll på båten. Vi har även kappseglat här åtskillig gånger och menar på att vi kan dessa vatten. Bla så har vi vunnit vår klass på Tjörn Runt 2003, 2006 2007 och nu 2009 med 4 olika båttyper.

    Det som hände som vi inte var förberedda på var ett kraftigt vindskift ca 30 grader åt “fel” håll och en vindökning upp till ca 25 knop.
    Vi han inte att växla till ett säkrare trim innan vi gick omkull.

    Jag har talat med vårt försäkringsbolag om vad som hade hänt om vi inte klarat ut det hela.
    Svaret var att då vi kan visa att situationen uppkom tack vare yttre plötsliga omständigheter så täcker dom kostnaden enligt de vilkor dom har med självrisker mm i det försäkrings avtal de ingått med oss.

    Kappseglings skador är en mindre del av de totala skadekostnaderna som de har. Mycket tack vare att seglarna vet att självriskerna är mycket högre än normalt samt att många bolag finansierar de extra kostnaderna med extra premier på samma sätt som man gör med båtar som ligger i vattnet på vintern osv…

    Hade dock vindstyrkan legat på 25 knop jämn vind och vi valt samma väg med stora spinnakern och misslyckats så hade resultatet varit annorlunda och det blir en förhandling om vem som betalar vad enligt de vilkoret som finns i avtalet mellan båtägaren och bolaget.

    En lärdom för oss som seglar många olika race per år att man kan aldrig slappna av även om man är hemma i bekanta vatten. Denna situation är den farligaste jag har varit med om i en båt någonsin under 35 års kappseglande med många svåra lägen.

    Jag tror dock att om vi vill få fler att komma ur hamnarna och delta i seglingarna med sina ögonstenar så måste vi hitta lösningar som gör att man inte behöver ta de risker som är med tex “Djävulshålet” mm för att kunna placera sig resultat mässigt.

    Jag anser dock inte att Flatholmshålet är av den karaktär att det skall stängas för Tjörn Runt seglare. Det finns ju även rimligt enkla vägar dit anser jag.

    Jag anser även att detta med banbegränsningar inte gäller bara Tjörn Runt utan även andra seglingar som tex Gotland Runt där det ibland finns stora vinster att göra på ostsidan av Gotland om man chansar i vissa förhållanden. Jag har sett riktigt elaka grundstötningar där under åren.

    Att detta med banbegränsningar blir mer och mer aktuellt är för mig en naturlig utvecklig då båtarna blir snabbare och större. Många andra sporter gör om sina banor itakt med att farterna ökar.

    Jag tror även att det är viktigt att alla seglare konstruktivt tar del av arbetet med att förbättra banorna och försöker se problemen på ett öppnare sätt, än ur bara vilken båttyp man seglar just nu. På Tjörn Runt så har man med all rätt anpassat seglingen med möjligheter till avkortad bana och utflyttat mål för att göra seglingen mer intressant för de mindre båtarna. Att införa vissa banbegränsningar skulle enligt min mening göra Tjörn Runt mer intressant för många med större båt också vilket jag anser är possitivt då senaste årens nybåtsförsäljning ligger i huvudsak på 33 fot och upp. Jag vill gärna segla mot dessa båtar i framtiden och hoppas att seglingarna skall vara tilltalande för dem.
    Jag tror inte att årets händelser är ett steg framåt för att locka dem.

    Jag kommer inte följa denna blogg under helgen då jag och delar av team Teknova skall upp och testa “vår” nya First 35:a på Raymarin race i Moss. Det skall även enligt rykterna vara grymt party planerat på lördagskvällen har jag hört. Båten gick i sjön idag och vi har hela morgondagen på oss att fixa ihop henne.
    (Vi kommer segla 45:an även nästa år…)

    Bengt Falkenberg

    Reply

    • Ludvig Daae
      Aug 20, 2009 @ 23:28

      Hear hear Bengt!
      Dagens beste innlegg!!!
      Sees i Moss, og om du tror det blir grymr party der……..vent til Son neste helg!!!!
      Ludvig

      Reply

    • f424
      Aug 20, 2009 @ 23:44

      Och när du är åter från Moss skulle det vara intressant att höra vilken banbegränsning du tycker skulle gagna Tjörn Runt….

      Reply

    • Freddy
      Aug 24, 2009 @ 13:51

      Bra Bengt
      Äntligen en som förstår vad som är sportmannaskap och ärlig segling.
      Även riskerna med att någon person skadar sig allvarligt eller dör måste beaktas.

      Reply

  49. Bengt Falkenberg
    Aug 20, 2009 @ 23:38

    Vi kommer naturligtvis även till Son med team Teknova! Båten ligger redan vid “vår” boj där och enligt Team Magic så har dom förberett sig ordentligt inför Lördagskvällen efter Hollendern.

    Bengt Falkenberg

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.