Gårdagens fördäckare

walkers-ad-sailboat-pb-1961-08.JPG
Never Sea Land har hittat den här gamla annonsen…

45 Comments

  1. Anders Averdal Oct 8, 2009 Reply

    Har inte alla fördäckare en grogg i näven och en cigg i mungipan under manövrarana????

  2. Author
    Peter Gustafsson Oct 8, 2009 Reply

    Nu för tiden så är det väl vanligare med Ramlösa & whiteboard när folk har konferens på fördäck för att diskutera hur manövrarna bäst skall utföras?

  3. Anders Averdal Oct 8, 2009 Reply

    Vi bränner in manövrarna i segelduken…..
    Tål vatten, är tillgängligt i manövrarna och viktoptimerat :-)

  4. David Johansson Oct 8, 2009 Reply

    Hmm Jag vet inte om det ska tolkas som kritik eller Peter? ;-)

    Jag kan tänka mig att gårdagens fördäckare hade oftast mer tid på sig.
    Samt att man inte hörde “va fan gör han nu!!!” vikt tänket fans inte då. Båtarna är snabbare lättare och varje kilo på fel ställe har större betydelse har större betydelse idag. Å andra sidan så hade de mycket tyngre saker att hantera. Inget kolfiber i segel eller kolfiber bom. Segel av Bomul/Dacron och bommar av Aluminium alternativt trä.

    Summa fördäckare idag har nog kortast tid att förbereda sig för en manöver/seglebyte ombord och han får många gånger informationen sist att något ska hända. Han ska oftast vara någon stans han inte får/kan vara plus att han ska var dubbelt så snabb som han är.

    Inget att klaga över från min sida men det är ett del av jobbet(rollen). Bara att bli snabbare och bättre, kul roll ombord för övrigt.

    Ps: man är ibland som på bilden också en levande våg brytare.

    Hälsningar
    David Johansson
    Fördäckare under 2009 på : Capio, Blur, Edin Progressiva, Snickar Tommas

  5. o Oct 8, 2009 Reply

    och tänk, det finns också fördäckare som inte är män.

  6. Author
    Peter Gustafsson Oct 8, 2009 Reply

    Har fördäcksfacket några träffar under vintern? Pratar selar, hakar, trippspikar och rankar rorsmän. Om så så får ni gärna marknadsföra det här…

  7. David Johansson Oct 8, 2009 Reply

    Hmmm…

    Förstår inte vad “o” menar med “det finns också fördäckare som inte är män” men jag tycker att man ska inte ha en åsikt ifall man är anonym…

    Fegis ;-)

  8. Jo Oct 8, 2009 Reply

    Alla fördäckare är män, oavsett kön. Kärringarna håller till i dreamland (området bakom skotskenan)!

    • Erik Barkefors Oct 8, 2009 Reply

      Höll på att sorteras in under “kä-ing” för 20 år sedan när jag ville ta ner istället för att gippa. Skepparn gav sig och medgav sen att det var OK när vi loggade 11 knop med ett rev i storen (NF) de sista 150 metrarna till Gustaf Dahlén.
      Fast fortfarande muttras det ibland om gastar som vägrar gippa – men nu med ett leende ;-)

  9. Janne E. Oct 8, 2009 Reply

    Ju mer man kan hålla fördäckarna utanför taktik, trim och andra sysslor som kräver lite seglingserfarenhet och hjärna ju bättre är det nog…

    Jag tror att “O” menar att det är så lätt att en tjej kan klara av det…

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    • Calle P Oct 8, 2009 Reply

      Stämmer inte riktigt på vår båt. Där bestämmer fördäckaren starten och undandvind. Och det brukar gå ganska bra… Men det kanske är den berömda “Stino stämningen” som gör sig hörd :-)

  10. martin Oct 8, 2009 Reply

    Ganska vanligt när man samlar ihop en besättning till en tävling att det blir en massa “hövdingar” men inga “indianer” speciellt fördäck är svårt att fylla.

    /Martin

  11. Pelle P Oct 8, 2009 Reply

    Vad har ni (fördäckarna) krav;
    Max 1 slag/kvart?
    Max 1 försegelbyte/dag på skuggsidan?
    Hur många försegelbyte gör ni (mbl-förhandlat…) i solsken?
    Ha tillåtelse att ha klätterselen på HELA kvällen även om vi kärringar tycker ni ser ut som Brüno?

    • Anders Averdal Oct 8, 2009 Reply

      Fördäckarfacket har två villkor för att segla vidare.
      – Om ni där bak sköter er, så slipper ni stryk.
      – Inga sura miner från er därbak när ni äntligen fattar att vi alltid är före er i mål….

      Glöm inte att garva på skön, det är ju bara en dyr lek! :-)

      • Pelle P Oct 9, 2009 Reply

        Bara två krav…
        Lite råa köttbitar efter lyckad upprundning kanske?

        • Anders Averdal Oct 9, 2009 Reply

          Det är fördäckarn som lagar maten.
          Det är ju bara han, rorsman och navigatören som får gå under däck på race.

  12. Janne E. Oct 8, 2009 Reply

    Martin:
    Sist in får väl alltid ta fördäck?

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    • Martin.krite Oct 8, 2009 Reply

      Instämmer med Janne E. sist in och minst erfarenhet det är därför jag får köra fördäck igen på RM i J24 imorgon. Undrar när man får komma bak och trimma focken som jag drömt om hela livet. Människor utan hjärna kan tydligen också drömma.

      Krite

    • Anders Averdal Oct 8, 2009 Reply

      Janne!

      Vad är värst?
      – En halvkass fördäckare? (som du inte har en chans att kommunicera med när han klär in förskeppet i din nya spinnaker)
      – En halvkass trimmer som ALDRIG får in focken? (Som garanterat hör dig när du skriker och med all säkerhet känner motivationen från din fot du hårt planterar i hans sida)

      Och vilken av dessa är mest farthämmande?

  13. o Oct 8, 2009 Reply

    jag menar att kvinnor också seglar. av en del kommentarer i den här tråden framgår varför fler inte gör det.

  14. o Oct 8, 2009 Reply

    Du David, det finns 415 David Johansson på hitta.se. Hur outad är du?

  15. Pelle P Oct 8, 2009 Reply

    Hur många “o” finns det på hitta.se?

  16. Anders J Oct 8, 2009 Reply

    Segla H-båt

    Gubben som tar trimmar focken i slagen går fram och tar bommen.

    Gubben som hänger på kryssen skotar spinnakern på länsen.

    Och en styr så klart ;-)

    Nu får alla dra i tamparna :-)

  17. Maria Oct 8, 2009 Reply

    Som sagt, det finns kvinnliga fördäckare (råkar ha erfarnhet av att vara just en sån). Ser mig varken som man eller kärring men vågbrytarfunktionen är den samma!

    • Pelle P Oct 9, 2009 Reply

      Spot on!!!

  18. Med glimten i ögat.. Oct 8, 2009 Reply

    Gastarna får väl skaffa sig en egen sida….. ;) Så får dom gnälla som f-n. De f-n att man behöver ha en massa gnällspikar på båten. Alltid får man höra Det går inte, det går inte…. jo för fan skriker man…. så skickar man fram nästa gubbe…. – Det går inte, det går inte… hör man något slött gnälligt pip.
    Okej! Jag ger mig – Jag har fel… så går det en halv minut… så tänker man Jo nog fan går det…. Öööööööööö du ta rodret för fan så ska jag göra det…. Fixat på 3 sekunder…. Va i helvet sa ni? Går det inte era spagettis vrålar man irriterat….
    Sen så vill dom inte vara med längre… Fy fan säger jag för gastar. :)

  19. Linus Oct 8, 2009 Reply

    Var är annonsen?

  20. Pär Bäck Oct 9, 2009 Reply

    Nu är det allt många onda ord om de på fördäck. Jag vill ge min gamle fördäcksgast en eloge för sin tålmodighet, med han bakom skotskenan. Tänker då framför allt på ett tillfälle. Vi kommer in mot bojen med spinnakern uppe och skepparn lyckas med bedriften att skära omkull. Vi blir liggande på sidan ett bra tag innan gastarna i sittbrunnen reder ut allt. Väl på rätt köl igen ser jag fördäcksgasten likt en krabba klamra sig fast på Expressens fördäck. Han tittar lungt på mig och frågar, “Är du färdig nu så att jag kan få ta ner bommen eller har du tänkt att hålla på ett tag till. Vi skall faktiskt runda snart”.

    / Ha en bra dag.

  21. Janne E. Oct 9, 2009 Reply

    Hmm… nu vet jag inte riktigt var jag skall börja…
    Calle P: Om det inte stämmer på eran båt är jag inte alls förvånad, för det är mycket som inte stämmer där…
    Anders: Om man hittar en fördäckare som “bara” är halvkass skall man vara förbaskat nöjd…
    På dina frågor svarar jag att det är ALLTID fördäckarns fel… kort sagt, “dom e roten till allt ont”…
    Maria: Man är inte en snickare bara för man har en hammare i handen…

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    • Erik Barkefors Oct 9, 2009 Reply

      Jag har anmält inlägget till Arbetsdomstolen för förtal av yrkesgrupp. GFF förhandlar just nu om att sätta Stino i blockad nästa år ;-)

    • Anders Averdal Oct 9, 2009 Reply

      Janne, du har haft bra mycket otur i livet om du inte har träffat några bra fördäckare.
      De finns!

  22. PelleL Oct 9, 2009 Reply

    Jaja…så länge han där bak håller farten, höjden och käften brukar det bli bra…;-)

  23. Anders R Oct 9, 2009 Reply

    Känns mer som gårdagens skeppare det här…

  24. Janne E. Oct 9, 2009 Reply

    Erik:
    Måste erkänna att jag inte kände till att fördäckarna hade ett förbund…
    Trodde inte att fördäckarna var såpass organiserade, I alla fall har inte någon fördäckare jag seglat med någonsin visat det minsta tecken på det…
    Å andra sidan är jag inte det minsta orolig… Allt jag sagt är 100% sant…
    Men sanning kan vara hård att höra… Även för en fördäckare.

    Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino

    • Erik Barkefors Oct 9, 2009 Reply

      Nja, “förbundet” var aktivt här i regionen i början av 1980-talet även om skepparna bara skrattade när vi ställde krav som gratis öl, reglerad arbetstid, max vindstyrka och krängning osv ;-)

  25. per Oct 9, 2009 Reply

    Försök att segla utan fördäckare och ni kommer att upptäcka att ni inte ens kan få upp förseglet själva. Vi vet alltid vilken väg som är rätt, hur ni borde ha gjort osv. Konstigt att ni där bak inte har kommitpå att fråga dom som vet. Tänk vad blöta och kalla ni där bak skulle bli om ni inte hade oss som är “av det rätta virket”!

    • Erik Barkefors Oct 9, 2009 Reply

      Påminner mig om historian där hjärnan och hjärtat bråkar om vem som är viktigast för kroppen. Efter en stund tröttnar röven och skriker; Det är jag som är viktigast! Både hjärnan och hjärtat skrattar gott och säger; Bevisa det! Och det gör röven genom att knipa igen i två dagar – sen går de andra med på att han får “bestämma”…

      • Anders Averdal Oct 9, 2009 Reply

        Eller prova på crew rotation, det är djävligt kul att se en halvfet skeppare snubbal okring på fördäck.

        (Fast i somras upptäckte jag att min skeppare är en fena på fördäck)

  26. Author
    Peter Gustafsson Oct 9, 2009 Reply

    Shorthanded är bra för att få ökad förståelse för de utmaningar som finns på olika ställen ombord… Men man får vara försiktig – är man på fördäck för länge och brottas med försegel så sker konstiga saker i huvudet :-)

  27. Mats V Oct 9, 2009 Reply

    Försök inte avslöja ve “o” är. Ovissheten är roligare – precis som många av hans kommentarer.

    Fördäckare är ett modigt släkte. Hard to come by.

  28. Jag har egen pulka! Nov 24, 2009 Reply

    Jag köpte knäskydd till frugan i somras.
    Jisses va snabb hon är på fördäck nu.
    Tydligen bättre med 4 wheel drive när man kör utan “staket”!

  29. PAJ Nov 26, 2009 Reply

    Mina gastar (folkbåt) är med i GRIS. Utläses Gastarnas Rätt I Samhället. Alltid hårda förhandlingar med detta förbund. Fast ganska trevliga oxå :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.