Skip to content

95 Comments

  1. kurt
    Oct 24, 2009 @ 19:22

    Snabba kast i byarna :) Från 100 laxar till … Denna skönhet är sweeeet

    Reply

    • CB
      Oct 24, 2009 @ 21:28

      Och hon kan bli din för mindre än vad segelgarderoben kostat att utveckla… :-)

      Reply

  2. Erik Barkefors
    Oct 24, 2009 @ 20:29

    Det finns en Sinergia 40 – 2001 till salu i Frankrike för 89.000€. Ingen bulb på bilden av kölen men det kanske tillhör optimering/regeln?

    http://www.aventure-oceane.com/detail-voilier-occasion-gb.98.voilier-d-occasion-gb.htm

    Reply

    • CB
      Oct 24, 2009 @ 22:26

      Det där är gamla “Paprec” som tidigare hette “TelePizza Pepsi”- Det är en av de allra första Sinergia 40 som byggdes 2001. Hon har originalkölen med “luftficka” och är inte alls lika styv som DataCom. Dessutom inte ett segel efter 2006…

      Reply

  3. Jocke_R
    Oct 24, 2009 @ 20:32

    Har den inte ett ganska bra IRC tal, iaf i jämförelse med SRS.

    1,087 ger väl ett SRS ~1,36, eller?

    Reply

  4. Calle
    Oct 24, 2009 @ 21:27

    Det intresanta är väl vad Ralf tänker köpa istället! För han kommer väl inte sluta segla?
    Någon som vet hur mycket han vill ha för skutan!

    Reply

    • CB
      Oct 24, 2009 @ 21:44

      1,2 + moms

      Reply

      • Erik J
        Oct 24, 2009 @ 21:59

        Moms? Är det en fraktskuta?

        Reply

  5. mattias allroth
    Oct 24, 2009 @ 22:00

    E ju inte utan att man e lite sugen på den faktiskt ;)
    Man kanske kan prutan litta och raffe kanske e sugen på en express i inbyte nu när jag hörde att han var sugen på att styra SM 2010 i marstrand.

    http://www.swe39.com

    Reply

  6. mattias allroth
    Oct 24, 2009 @ 22:01

    Hörde att raffe var sugen på att styra upp en SM i express satsning så man skulle kanske erbjuda ett byte + cash :)

    Ralf om du e sugen så skulle vi kunna göra en bra deal med skånes snabbaste express :)

    Läs mer på swe39.com

    Reply

    • Peter
      Oct 24, 2009 @ 23:27

      För styra själv tror jag inte på. Har aldrig sett Ralf ståendes bakom ratten. Gotlandruntstarten stod han i nedgången till ruffen.

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 24, 2009 @ 22:06

    1.087 är klart konkurrenskraftigt under IRC; och gissningen är att det finns bra dokumentation hur man får ut 100% ur grejorna.

    Vad tycker ni att Team DataCom borde segla i stället? Jag har hört lite rykten, men det är ju roligare om ni tycker till!?

    Och jag tror inte Express/X-99 är svaret (den här gången heller) ;-)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 24, 2009 @ 22:34

      Eftersom du (Peter) redan förkastat entyp så föreslår jag J/111 ;-)

      Men förmodligen blir det något IRC eller ORCi och så åker de till England och seglar i svenska färgerna.

      Reply

    • Erik J
      Oct 24, 2009 @ 22:37

      “1.087 är klart konkurrenskraftigt under IRC”….vad betyder det Peter?
      Är trenden nu att man med kapital investerar i et system som är menad att utjämna skillnader; FRÅN fördel skäppare/mannskap?

      Liknar i min värld HCP på golfbanan.

      Reply

    • Calle
      Oct 24, 2009 @ 22:37

      Farr 30?
      King 40?
      Farr 40?

      Reply

      • Erik J
        Oct 24, 2009 @ 22:47

        Host!
        Annika Sörenstam
        Tiger Woods
        Jack Nicklaus
        Arnold Palmer
        Padraig Harrington
        och jag; HCP 4

        You bet?

        Reply

  8. Erik J
    Oct 24, 2009 @ 23:48

    “Peter: För styra själv tror jag inte…”…….. sitat Peter G.
    Va då, Peter; var är fortsättningen?

    Reply

  9. Öresund Regatta, AN
    Oct 25, 2009 @ 09:01

    Det blir säkert downsizing till nån IRC-låda. Canting keel som tar död på allt IRC-motstånd typ Cookson 50. Det ryktas om ett danskt projekt som skulle ge sig på Farr 11s. Någon som vet om det har gått i stå? Har inte hört något på ett tag.

    ORCi i Sverige går väl i graven med Ralfs försäljning?
    Säljs säkert till någon envis tysk.

    Reply

  10. Isbjörnen
    Oct 25, 2009 @ 10:30

    Hade varit trevligt att ha denna båt i sitt stall, gick som ett spjut på EGR!!

    Erik J – Om du inte har för avsikt att ta med dig din golfbag på båten i fortsättningen så måste jag rekomendera dig att fullständigt skita i att försöka hitta samband mellan golf och segling. Själv har jag försökt se likheterna efter att du poänterade detta men seriöst, det är en helt absurd jämförelse. Nästa gång du vill offentliggöra ditt låga handicap (jävlar vad lätt det är att fuska till sig sjysst HCP i golf) så snälla, gör det på golf.se istället!

    Isbjörnen

    Reply

  11. Dr Krull
    Oct 25, 2009 @ 10:47

    Ohoj.

    Jag hoppas att det blir en ny kul båt att segla till sommar, vem vet vad som händer!!
    PS. Ralf kan styra mkt bra :)

    Reply

  12. Mats V
    Oct 25, 2009 @ 11:07

    Kanske en X-35? Det är lite saker på gång i Sverige…

    Reply

  13. MA
    Oct 25, 2009 @ 11:51

    En bra båt är ju en sak, en proffsbesättning är en annan. Sätt ihop dessa och det går hur bra som helst! Hur gick det för Ralf på Mästarnas Mästare 2008?

    Reply

    • MA
      Oct 25, 2009 @ 19:47

      Jag hittade resultaten från MM 2008, där Ralf var rorsman på riktigt. De blev visst 31:a av 34 besättningar, slagna av optimistmästaren…bland annat.
      Vad hände där egentligen?

      Reply

  14. Stefan Blom
    Oct 25, 2009 @ 12:11

    Jag såg Ralf styra en First 7,5 (eller vad den heter) på Hundai Cup tidigare iår. Finns på film.

    // Stefan

    Reply

    • CB
      Oct 25, 2009 @ 12:59

      Har du en länk till den filmen, vore kul att se

      Reply

  15. Peter
    Oct 25, 2009 @ 19:08

    Jag vill på något sätt inte ta ifrån Datacom och Ralf någon som helst ära. Självklart krävs den en duktig och engagerad person (och mycket pengar) för att driva ett så framgångsrikt projekt. Men som jag förstår är det inte Ralf som styr , står för stategi eller navigation (jag vet inte bara gissar). Ändå är det Ralfs namn som står i listorna.

    Om jag skulle köpa en express och sedan ta plocka in en riktigt bra rorsman (typ Collberg) och själv “bara” var 4:e man. Om vi då råkar vinna. Ska verkligen mitt namn stå övers i resultatlistorna?

    Jag vet att detta är ett normalt förfarande i storbåtssegling men ändå lite konstigt i mina ögon.

    Reply

  16. Mats V
    Oct 25, 2009 @ 19:22

    Kanske lite väl mycket fokus på rorsmannens roll här (säger en rorsman, märkväl). Ralf har naturligtvis gjort ett fantastiskt jobb att rodda ihop projektet kring Sinergian. Det krävs – förutom pengar – engagemang, kunskap, ledarskap, projektlederi, målstyrning och en jäkla massa tid. Något inte så många orkar eller klarar av. Vet av egen erfarenhet vad lite seriösare kappseglingsprojekt kräver och det är inte lite. Att tro att det bara är att “plocka in” en rorsman och besättning av klass är lite naivt. Varför skulle dessa hoppa in just på din båt? Det som krävs för att dra till sig så duktiga killar som Ralf gjort är naturligtvis hans förmåga enligt ovan.

    Reply

  17. MA
    Oct 25, 2009 @ 19:28

    Du får vad du betalar för!

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Oct 25, 2009 @ 20:02

    Som sagt, att vinnna i storbåt handlar om att ha rätt gubbar på rätt platser och kunna bygga ett starkt team. Inte om att kunna allt bäst själv. Och dessutom ha koll på materialet. Och det har varit svårt att hitta några svagheter hos DataCom. Förhoppningsvis har de lite startsträcka i en ny båt :-)

    Skall man dra några slutsatser av resultaten på Mästarnas Mästare? I botten i år fanns Finnjolle, Express, 606 & Folkbåt. Kan MA göra någon analys av det?

    Reply

    • MA
      Oct 27, 2009 @ 18:34

      Analys MM: våra bästa landslagseglare i 470 med OS-meriter vann.

      Reply

  19. Feffe
    Oct 25, 2009 @ 20:31

    Japp, nu är det bevisat. Optimist is the shit !

    Nu lägger jag ner min egen kappsegling och blir curlingförälder till team Datacom istället…….

    // F.

    Reply

  20. Dr Krull
    Oct 25, 2009 @ 20:38

    Ohoj

    Det tänket vi har på Datacomm är att det är viktigt att ha rätt man på rätt plats, personligen ser jag inte någon prestige överhuvudtaget i att vara rorsman, trimmer eller taktiker… Det som gör ett bra team i mina ögon är en mix av personligheter där alla täcker upp de bitarna man saknar. Att få till ett team som kan jobba mkt bra ihop under press är inte det lättaste men det tycker jag vi har fått ihop på Datacomm. Att driva ett seglingsprojekt på den nivån som Ralf gör är precis samma sak som att driva ett mycket framgångsrikt företag.

    Förr i tiden var det alltid så att rorsman var den som det pratades om som den enda som kunde segla, även kallad skeppare… Allt detta är förlegat och har ingen som helst betydelse, Emil som styr mycket hos oss gör ett fantastiskt jobb, men det skulle vara mycket lätt att få honom att se dålig ut med dåligt trim och taktiker/navigatörer som inte har koll. I moderna team fokuserar en rorsman på att hålla farten i båten. Förr så hände det nog att rorsman skällde på fördeckare mastmän och trimmers och glömmer av sin egen roll :)

    Reply

  21. CB
    Oct 25, 2009 @ 21:54

    Jag måste fylla i efter Krull här då jag faktiskt blir rätt irriterad när jag läser vissa av kommentarerna ovan. Att det finns bättre rorsmän än Ralf är han den första att hålla med om. Och det är därför han som skeppare lämnar över till någon annan på de större tävlingarna som är bättre lämpad för uppgiften (inget stort ego som sitter i vägen där inte). MEN på tävlingar som Lidingö runt, Ornö runt etc så är det Ralf själv som styr. Och jag vågar påstå att det inte är särskilt många av Blurs läsare som har spöat DC på de tävlingarna, eller?

    Allt för många här sitter fast i jolle/småbåtstänk där skeppare=rorsman. Men på större båtar är skepparens roll en betydligt mer komplex sak där den främsta uppgiften är att hålla ihop teamet. Mats V och Krull beskriver det bra ovan.

    Sen är det mycket tjat om “proffs” och “du får vad du betalar för”. Att en bra båt vars målsättning är att tävla på EM och VM nivå mot internationellt motstånd lockar till sig duktigt folk är väl inte särskilt märkligt? Två personer har under de 5 år som Sinergian kört fått mindre ersättning, övriga är med för att de vill segla på en bra båt, med bra grejer och med ett bra gäng. Och det är Ralf som ser till att det är möjligt.

    Till sist vill jag bara säga att DataCom är en förbannat bra båt som kommer ge sin framtida ägare en grymt bra plattform för att vinna regattor med. Sen kommer naturligtvis inte båten göra det själv utan bra folk ombord.

    Reply

  22. Dirk Diggler
    Oct 25, 2009 @ 23:20

    Ralf gick på grund i Mästarnas Mästare 2008 i en delsegling. Det sinkade resultatet i ett kaxigt försök att utnyttja kanterna. Jag tycker att han & teamet ska köra TP52. Sen vore det fair om Blur kunde stava till båten som är till salu. Eller heter det Blurr?

    Dirk

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 25, 2009 @ 23:23

      Fixat… och på gratisannonserna blir det inte alltid rättstavat :-)

      Reply

  23. MA
    Oct 26, 2009 @ 00:28

    Känslig fråga tydligen! Frågan är vem står som mästare/vinnare? Med vårt förlegade system där rorsman får allt ljus, fast alla vet att resultatet är i högsta grad beroende på en bra besättning är det inte underligt att frågan kommer upp, om och om igen! Återigen, bra båt, proffsig besättning = bra resultat, man får vad man betalar för! Vad är det för konstigt med det?

    Reply

    • MiniMe
      Oct 27, 2009 @ 11:41

      Det finns faktiskt ett beslut från senaste seglardagen där den frågan togs upp. Nu är det upp till seglarna och arrangörer att följa beslutet och ge besättningsmedlemmar den äran de förtjänar. Segling är faktiskt en teamsport.
      Jag tycker det är konstigt att det har blivit så. Inte får väl bara lagkaptänen i fotboll, handboll osv hela äran???

      Reply

  24. Stefan Blom
    Oct 26, 2009 @ 01:02

    Bildbevis på att Ralf styr en First 7,5 finns att beskåda på http://www.regattatv.se .

    Eller direktlänk till YT är http://www.youtube.com/watch?v=0t9HB_1BgGw .

    // Stefan

    Reply

    • MA
      Oct 26, 2009 @ 08:30

      Får lite “yeti” eller “bigfoot” känsla av bildklippet…;-)

      Reply

  25. Thomas
    Oct 26, 2009 @ 08:21

    Tyvärr är det fortfarande väldigt många som lever kvar i det förlegade, att rorsman är den som är ensamt ansvarig för bra/dåligt resultat.
    Har de senaste fem åren alltid anmält vår båt med Teamnamn isf rorsmans namn. I ca hälften av fallen har arrangören ändrat till rorsmans namn i startlistan.
    Finns det ngn anledning till detta?? Känns fel!!
    //Thomas

    Reply

    • MiniMe
      Oct 27, 2009 @ 11:51

      läs beslut för motion4 samt själva motionen i slutet av dokuentet nedan:

      http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_587/ImageVaultHandler.aspx

      Detta ska vara implementerat senast 2011.

      Reply

      • Håkan
        Oct 27, 2009 @ 14:31

        Intressant med punkt D, E… (Samtliga seglare skall omnämnas av tex en speaker)
        Här kommer Houndai med Pelle Pettersson och …………….
        200 besättningsmän senare har båten försvunnit ur sunhåll för länge sedan…;-)

        Det kommer nog aldrig att funka?! A, B, C & F köper jag…

        Reply

        • MA
          Oct 27, 2009 @ 14:51

          Gå in på http://www.ssf.se och läs rubrikerna; “Hagström förlorar semifinalen mot den olympiske mästaren “, “Barne tar ytterligare två VM guld”, “Berntsson i Bermuda för titelförsvar”, “Karin Hagström 2:a i Vigo”, “Rahm till semifinal i Danish Open” osv.

          Tyvärr blir det svårt att förändra något här, även om här uppräknade seglare är erkänt duktiga seglare, till skillnad från de som köper sig båt och ett team. De är istället duktiga organisatörer/finansiärer/ledare och skall givetvis få cred för det. Teoretiskt (och praktiskt) kan vem som helst (med en stor låda pengar) köpa sig en position som världens bästa seglare i klasser där man på pappret är rorsman, receptet är enkelt – hyr in nån gubbe i Torben Greal klass som taktiker och låt han sedan plocka ut besättning och köp det snabbaste materialet! Funkar bevisligen även i andra idrotter, fast där får du kanske inte ställa upp i startelvan…:-) .
          Visst är det en tjusig sport vi håller på med!

          Reply

          • Patrick L
            Oct 27, 2009 @ 15:36

            Lustigt det där med hur segling alltid skall jämföras med sporter som man inte har det minsta gemensamt med. Är det inte golf så är det fotboll, hockey eller friidrott (!).

            Inse att segling har sina egna förutsättningar! Lika osannolikt som det är att en ägare ställer sig i en startelva i fotboll, lika givet är det att ägaren till en kappseglingsbåt mycket väl kan ingå i en storbåtsbesättning i segling. Utmaningarna på en storbåt skiljer sig ganska drastiskt från de på en VM-start i Laser även om själva styrandet är gemensamt. Jag tycker segling är en fantastisk sport som erbjuder en sådan enorm spännvidd ifrån knattarnas introduktion i Opti till TP52, Americas Cup, solosegling runt jorden o.s.v.

            Att du inte gillar storbåtssegling är rätt uppenbart, men det där med att det är enkelt att “köpa sig en position som världens bäste seglare” får stå för dig. Det är väl påfallande ofta som de inblandade själva lyfter fram just laginsatsen i storbåtssegling?

          • MA
            Oct 27, 2009 @ 17:26

            Jo du Patrik, jag gillar all form av segling, har kappseglat i 40 år i allt från jolle till större båtar (ORCi), entyp och handikapp, från klubbsegling till stora mästerskap…osv…

            Men jag har lite svårt att se den sportsliga storheten i att köpa sig en framgång. Men jag antar att du tycker det är OK att vem som helst kan få sportsliga meriter, t.om bli världsmästare utan att ens själv kappseglat en enda gång i sitt liv? Vad säger det om vår idrott – segling?

            Och visst kan man göra liknelser med andra sporter, det gör ju ISAF, SSF, SOK, IOK hela tiden, för att inte glömma media!

          • CB
            Oct 27, 2009 @ 17:54

            “MA” – Det är trist att du verkar ha ett horn i sidan till Ralf. Det är ju honom som person du så tydligt attackerar i dina inlägg och vill ta ner prestationen som utförts av honom och team DataCom under åren. Visst finns det större idrottsliga prestationer i vårt avlånga land än att vinna ett EM i havskapp, men att hävda att vem som helst med tillräckligt stor plånbok hade kunnat göra samma sak är väl ändå att ta i?

            För att försvara Ralf så måste jag säga att en av hans storheter är just att trots att det är han som äger båten, så lämnar han över rodret till någon annan (ibland :-)! Något som få storbåtsägares egon klarar av. Alla vi som någon gång gastat åt flera av dessa andra storbåtsägare har ju suttit där på railen och svurit över ägarens oförmåga och önskat att han kunde ha lite mer “vinnarskalle” och förstått att hans roll kanske skulle vara någon annanstans ombord…

            Men för din skull “MA” som har gett dig den på att sabla ner Raffe så har jag grävt fram en resultatlista från 2002. Observera att detta är innan “maran” blev en “sprint” :-) och dessutom på den tiden när Ralfs plånbok “bara” räckte till en halvgammal båt som både konkurrenter och mätetal hade sprungit ifrån. Dessutom med en segelgarderob som lämnade en hel del övrigt att önska…
            http://www.oxss.nu/omaran/mararesultat/resultat-lys-totalt-02.asp

          • Patrick L
            Oct 27, 2009 @ 20:35

            MA, Kan du ge oss några exempel på ägare som aldrig har kappseglat i sina liv och sedan med plånboken gjort anspråk på att vara världsmästare?

  26. CB
    Oct 27, 2009 @ 10:22

    Tråden spårade ur och började handla mer om skepparen än om båten… Här är ju ett kanontillfälle att skaffa en grym plattform för racing oavsett mätregel. Och dessutom en båt som är fullt inredd och med bara mindre justeringar skulle vara en dröm även på semestern!

    Att hon är snabb även under IRC kan alla som räknat på årets Gotland Runt se… LYS/SRS vet vi att hon kan vinna under och ORCi är ju bara ett utropstecken.

    Det vore fantastiskt kul om hon kan bli kvar i Norden så att man får se henne på banorna igen… Fast risken finns ju att Ralf kommer få ångra att han sålde henne då!!!

    Reply

  27. Peter
    Oct 27, 2009 @ 18:21

    Eftersom det i viss mån var jag som startade detta sidospår i inlägg så är jag väl skyldig att förklara mina tankar. Mina första inlägg med ett personlig angrepp på Ralf var helt klart övertramp, men många reagerade. Vilket var meningen. Det råder inget tvivel om att Ralf är en bra skeppare och rorsman men som överlåter ratten vid vissa tillfällern till någon som kanske är ännu bättre. Han skulle gärna få styra min båt.

    Först och främst är det inget personligt mot varken Ralf eller Datacom. Då jag aldrig pratat (bara blivit omseglad) med Ralf har jag ingen åsikt om honom som person men det råder inget tvivel om att det är en mycket driftigt och kunnig person. Det är ju bevista med både resultat i jobbet och på kappseglingsbanan. När jag läste intervjuer så pratar Ralf alltid i “vi” form vilket säger en hel del.

    Anledningen att jag lite fräkt väckte detta ämne var att jag reagerat på att det oftast bara skepparens som står i listorna. Jag vet att Team Rodebäck brukar försöka anmäla alla namn men allt som oftast är det bara J Rodebäck som står i listan.

    Jag kan i alla fall konstatera att det inte bara är jag som reagerar på detta.

    Reply

    • MA
      Oct 27, 2009 @ 18:46

      Det är precis min poäng också Peter, jag har inget emot Ralf, eller någon annan som hyr in bättre seglare för att få en maxad besättning. Här har vi alltså en möjlighet att hellre fokusera på teamet, och inte på individen. Om vi alla hjälps åt att sprida detta så har vi gjort en god gärning. Men i vår sport kan man t.ex inte kora en båt till svensk mästare, och där har vi en del av problematiken. Alla vet att det alltså går att köpa sig en framgång, med draghjälp av andra. Det är väldigt svårt att göra det i andra sporter.
      Jag försöker inte sabla ned Ralf, det gjorde Peter vilket han har förklarat.

      Reply

  28. Peter Gustafsson
    Oct 27, 2009 @ 18:53

    CB; det är inte Ralf som är i skottgluggen här, utan MA har svårt med det mesta som har med storbåtssegling att göra :-)

    Jag tror dock segelsporten som helhet hade gynnats av en större förståelse och acceptans för villkoren bortanför den egna bryggstumpen.

    Och det är synd om MA tillsammans med sina jolleseglare skall sitta på sin jolleramp och döma ut stora delar av den professionella segelsporten. Sverige har haft stora framgångar genom Victory Challenge, Artemis, Team Ericsson och Ran som vann årets Fastnet. Det förstår stora delar av seglarvärlden. Och ingen ägare/sponsor tar åt sig äran av det teamet åstadkommer.

    Att MA har “svårt att se den sportsliga storheten” hindrar inte att många av hans adepter har som dröm och högsta mål att segla just på dessa båtar. Något att fundera på kanske?

    Att pengar är en förutsättning för att kunna utöva vår sport (och att mer pengar skapar bättre fötrutsättning för framgång) borde inte vara någon hemlighet oavsett om det gäller Team Skandia, Alinghi, Ran eller den lokala 40-fotaren.

    Svensk segelsport hade varit mycket starkare om det fanns fler Wallenberg, Stenbeck, Zennström, Törnqvist & Aspholm som faktiskt var aktiva. I “landet lagom” kanske det är mer politiskt korrekt att sitta i någon styrelse än att dra sitt eget projekt med engagemang och hårda pengar. Men innan man skrämmer iväg dem till något land där deras projekt uppskattas, så kanske man skall fundera på vad som gynnar svensk segelsport i stort?

    Reply

    • MA
      Oct 27, 2009 @ 20:58

      Vad är det med dessa människor som är bättre än allt annat! Svensk segling skulle må mycket bättre om dessa herrar bidrog med en slant för att få fram de seglare de behöver för att driva dessa projekt! Inte en krona kommer från någon av dessa herrar som hjälper fram svensk segling!Vad tusan tjänar Svensk segling på att några multimiljonärer racar runt i medelhavet med allt annat än en svensk besättning

      Mina adepters högsta dröm är att vara riktiga idrottare och deras mål är att en gång ta en medalj på ett OS!

      Kan ju för sakens skull förtydliga att jag gjort mina sjömil på havskappsegling, redan för 32 år sedan gjorde jag premiär på det som då hette ScawRace. Då navigerade vi efter död räkning och använde transistorradio som radiopejl, kan ju inte säga att det var någon fördel direkt. Samma vissa på GR. Senare år har jag gjort ett EM i RCi och tterligare två stora internationella regattor i Stor Båt. Kappseglat har jag gjort i över 40 år, bland annat som landslagsseglare i Soling och Starbåt.

      Reply

      • CB
        Oct 27, 2009 @ 23:21

        Men ärligt talat, detta resonemang kan du väl ändå inte stå för om du läser det en gång till efter att de i första läget heta känslorna har lagt sig lite?

        Jag är helt ovetande om vem som döljer sig bakom “MA” men har förstått att du är engagerad som jolletränare. Vad du har uppnått där vet jag således inte heller så jag kan inte bedöma din egna insats för svensk segling.

        Men vad dessa herrar som du så uppenbart föraktar har gjort för svensk segling är i mina ögon väldigt mycket. Några av dem äger båtar som är extremt många unga killar och tjejers våta dröm att få segla på. Jag har själv en gång varit en av dem som tapetserade mitt pojkrum med bilder ur Beken of Cowes kalendrar, och det var denna dröm som gjorde att jag stod ut många långa, blöta och iskalla träningskvällar, först i jollen och senare i olika kölbåtar. Inte för att jag själv är någon stjärna idag men jag har i alla fall fått förmånen att få segla med några! Förebilder efterfrågas i alla sporter och genom en vass topp bildas en bred bas!

        Tar vi de “multimiljonärer” (nåja) som seglar i våra egna nordeuropeiska vatten som exempelvis Aspholm, Hertzman, Carenfelt och många, många fler så är det nästan uteslutande svenskar ombord. Vissa av dessa har segling som sin stora hobby och är nöjda med det. Andra är unga och lovande begåvningar, och vissa någonstans däremellan. Nån enstaka lever redan nu på sin segling.

        En fråga direkt till dig “MA” är om du tror att vi i Sverige hade haft någon Mange Olsson, Rickard Brisius, Gurra Krantz, Magnus Voxén eller Clabbe Nylöf för att nämna några om inte de i sina karriärer hade haft förmånen att få segla med sin tids “multimiljonärer”? Hur skulle dessa herrar då ha samlat ihop tillräckliga erfarenheter av havskappsegling och storbåtar för att få göra sina första Whitbreads?

        Reply

  29. MA
    Oct 27, 2009 @ 20:32

    Bin there, done that! När du har gjort hela resan Peter kan vi ta en diskussion!

    “Peter
    Posted October 24, 2009 at 23:27 | Permalink
    För styra själv tror jag inte på. Har aldrig sett Ralf ståendes bakom ratten. Gotlandruntstarten stod han i nedgången till ruffen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 27, 2009 @ 21:43

      Låt oss säga så här MA; när jag har tränat jolleseglare ett par år så skall jag tycka till om “den sportsliga storheten” i det du gör. Tills dess, antar jag att du gör ett så bra jobb det bara går med de förutsättningar du har.

      Och när du har provat på att driva ett seriöst storbåtsprojekt i ett par år så kan vi ta den här diskussionen igen. Tills dess tycker jag att du skall förutsätta att Lena på Spiff, jag på Blur eller Ralf på Datacom gör ett så bra jobb det bara går med de förutsättningar vi har.

      Och så måste du ha bra koll på dina adepter. Jag har hört att det finns flera landslagsseglare som drömmer om Americas Cup. Tillochmed någon som helst av allt ville köra solorace runt jorden. Men sånt vågar man ju inte berätta för sin tränare eller förbundskapten ;-)

      Reply

      • Mats
        Oct 28, 2009 @ 22:31

        Ni får ursäkta men jag drar på smilbanden när begreppet “storbåtsprojekt” används för båtar runt 40-fot. Inte för att jag seglar något större eller värre.. men man undrar då vad en 60 eller 70-fotare är, kanske “megabåtsprojekt”? :-)

        Sedan tycker jag ofint nog att det är förmätet att nämna Datacom i samhang med andra projekt i Svea rike – de står i en klass helt för sig själva, om du ursäktar Peter. ;-)

        Reply

  30. Fredrik
    Oct 27, 2009 @ 20:45

    MA, var inte du starbåtsgast innan reglen för maxvikt infördes?

    Reply

    • MA
      Oct 27, 2009 @ 21:01

      Både före och efter och det gick fint :-

      Reply

      • Fredrik
        Oct 27, 2009 @ 21:20

        Vilken är den enskilt viktigaste egenskapen när man är starbåtsgast? En del får chansen för att de har pengar, en del för att de är … tunga?

        Jag kan inte förstå vad som ger dig rätten att vara så nedlåtande mot alla som inte tycker precis som du.

        Reply

        • MA
          Oct 27, 2009 @ 21:47

          Varför ställer du inte samma fråga till Peter?
          Jag har en åsikt och den står jag för, om du uppfattar den som nedlåtande så är jag inte lika låg som du. Vad du har svårt att begripa är att jag under mina aktiva år tränat och tävlat nästan dagligen i 6 – 7 år, både på sjön och på vatten, och visst krävdes det en vikt, men också kondition och styrka för att klara 3 timmas race i hårdvind på kanten i en starbåt eller soling! Prova på någon gång! Om du dessutom faktsikt läser det jag skriver så är jag ute efter att det är teamet som gör insatsen, det är de som vinner eller förlorar! Stenbeck visste detta, han såg sporten, respekterade idrottmännen, och lät dem segla båten. Han var mån om att det fanns svenska seglare med – han gjorde en insats även för de yngre seglarna. Victory Challenge Junior Cup blev ett resultat, en återkoppling till det som gjort det möjligt att få fram duktiga besättningsmän.

          Reply

          • Fredrik
            Oct 29, 2009 @ 18:16

            Det jag säger är att du kanske inte fått samma chans att segla med duktiga seglare om du vägt 65 kg och saknat de fysiska förutsättningarna (i alla fall inte i en Starbåt). Rimligtvis borde du ha lärt dig ett och annat på din resa.

            Men det samma gäller för en person som Törnqvist. I hans fall så är det pengarna som gett honom möjligheten att segla med många av de bästa seglarna i världen. Och såvida inte han är en idiot (vilket det inte finns ngn anledning att tro), så lär även han ha snappat upp ett och annat matnyttigt.

            Sedan tycker jag att det är lite lustigt att du bara framhåller dina fysiska kvaliteter. Den fysiska aspekten är utan tvekan avgörande om du ska kunna hävda dig i jollesegling. Men man kan vara en mycket duktig seglare utan att vara ett fysiskt praktexemplar. Olika båttyper kräver olika egenskaper/roller. Det känns som att du underskattar rollen/bidraget hos dem som enligt dig bara köper sig sin framgång. (Sedan är rollerna på stora båtar många gånger så specialiserade så att det är inte alltid säkert att en ”bättre seglare” med bredare kunskap skulle klarat rollen bättre.)

            ”Om du dessutom faktsikt läser det jag skriver så är jag ute efter att det är teamet som gör insatsen, det är de som vinner eller förlorar!” Det känns som om du slår in öppna dörrar. Det finns nog INGEN som inte håller med dig.

            Sedan ifrågasätter du hur mycket vissa bidrar med till svensk segling. Oavsett vilket så är bidraget i alla fall inte negativt.

          • Peter
            Oct 29, 2009 @ 23:11

            “Varför ställer du inte samma fråga till Peter?”

            Kanske för man då kanske riskerar att missuppfattas och hugga mot “blur Peter”. Och det vill man ju inte.

            Jag har redan bett om ursäkt för eventuella övertramp i form av personangrepp och jag har nog samma syn på detta som de flesta i den här tråden. Se mitt tidigare kommentar.

  31. MA
    Oct 27, 2009 @ 21:12

    Jag har inte gjort några personliga påhopp, Fredriks fråga känns som en sådan. om man inte kan argumentera, eller tåla att det finns andra åsikter då blir det fel.

    Reply

  32. Patrick L
    Oct 27, 2009 @ 21:28

    MA, du brukar visserligen inte vara den som skräder orden själv, men kan du inte svara på min sakfråga istället: Har du några exempel på ägare som aldrig har kappseglat och sedan med hjälp av plånboken gör anspråk på att själva vara världsmästare?

    Reply

    • MA
      Oct 27, 2009 @ 22:04

      Jag har inte skrivit att någon har blivit världsmästare, bara fört ett teoretiskt resonemang;

      “Men jag har lite svårt att se den sportsliga storheten i att köpa sig en framgång. Men jag antar att du tycker det är OK att vem som helst kan få sportsliga meriter, t.om bli världsmästare utan att ens själv kappseglat en enda gång i sitt liv?”

      “Teoretiskt (och praktiskt) kan vem som helst (med en stor låda pengar) köpa sig en position som världens bästa seglare i klasser där man på pappret är rorsman, receptet är enkelt – hyr in nån gubbe i Torben Greal klass som taktiker och låt han sedan plocka ut besättning och köp det snabbaste materialet!”

      Inte någon av har har kommenterat det Peter skriver;

      “Om jag skulle köpa en express och sedan ta plocka in en riktigt bra rorsman (typ Collberg) och själv “bara” var 4:e man. Om vi då råkar vinna. Ska verkligen mitt namn stå övers i resultatlistorna?

      Jag vet att detta är ett normalt förfarande i storbåtssegling men ändå lite konstigt i mina ögon.”

      Själv skriver jag;

      “Frågan är vem står som mästare/vinnare? Med vårt förlegade system där rorsman får allt ljus, fast alla vet att resultatet är i högsta grad beroende på en bra besättning är det inte underligt att frågan kommer upp, om och om igen! Återigen, bra båt, proffsig besättning = bra resultat, man får vad man betalar för! Vad är det för konstigt med det?”

      Reply

      • Patrick L
        Oct 28, 2009 @ 08:56

        Aha, ett teoretiskt resonemang. Det var väl det jag trodde. För i verkligheten tycks det ju inte gå till på det sättet?

        Vad gäller att laget skall få officiell uppmärksamhet så håller jag gärna med om det och det är ju också så det allt oftare går till. Sedan finns det ju en rad praktiska problem att alltid nämna alla vid personnamn. När vi delar ut Nakterhuset kan det ju funka:

        http://www.svensksegling.se/Forbundet/Utmarkelser/Nakterhuset/

        Men att göra så i varje resultatlista blir ju lite svårare och det blir definitivt inte lättare för publiken att förstå när det är kanske 8-15 besättningsmedlemmar? Även i 470 finns ju faktiskt problemet du beskriver. På 470-klassens hemsida finns uttryck av typen “The Dutch sailor Lobke Berkhout won also four World Champion titles in 2005, 2006, 2007 and 2009 with two different crew members“. Det verkar som att det i vissa fall är för jobbigt att t.o.m skriva tre namn t.o.m hos en flerfaldig världsmästare i en OS-klass?

        Men det trycker ju just på det underliggande “problemet”: Besättningar förändras ganska ofta medan laget består. Därför är det väl inte helt tokigt att göra som i Tp52 eller AC där fokus ligger just på “Teams”?

        Och om man nu “måste” ha ett namn att hänga upp det på i resultatlistorna; är det då rorsman, taktiker eller lagledaren/ägaren man skall skriva ut? Tja, det kan man verkligen diskutera. Givet diskussionen att få bort fokus från enskilda roller i besättningen så är det kanske inte helt dumt att hänga upp laget på dess ägare? Det är ju ändå i normalfallet så att ägaren driver och håller ihop sin satsning som lagledare och på något sätt är man ju ändå ytterst ansvarig om det går åt h-vete?

        Reply

  33. xx
    Oct 27, 2009 @ 23:43

    Hugo Stenbeck blev väl världsmästare, inte utan att någonsin seglat en kappsegling men inte har han väl seglat många fler än en? Men han styrde visst båten själv så jag vet inte hur det passar in i diskussionen :-)

    Reply

  34. PelleL
    Oct 27, 2009 @ 23:55

    Ägaren skall alltså sitta i klubbhuset och dricka GT och betta med de andra ägarna medans grabbarna som kan segla gör upp på banan? ;-)

    Reply

  35. MN
    Oct 28, 2009 @ 07:48

    Det skulle vara kul att höra vad det blir för ny båt?

    Reply

  36. Sillstryparn
    Oct 28, 2009 @ 08:42

    Tycker det är fel att sabla ned Ralf A här: han har verkligen gått den långa vägen via småskaliga havskappseglingsprojekt i mindre båtar utan proffsbesättning.
    Även i början av Sinergia projektet var det mycket Corinthian-style. Därefter, vartefter ambitionsnivån lyftes har man plockat in mer proffs i besättningen.
    En kul grej tycker jag är att man under flera år varit konkurrenskraftig i samma båt (vissa byter ju båt varje år).
    Nej, om man skall snacka om att köpa sig resultat är det mer relevant att nämna Zenström och Törnquist, inte Aspholm.
    Hoppas man satsar på en regelbåt: det finns ju annat än entyp.

    Reply

  37. Edwin
    Oct 28, 2009 @ 08:48

    MA – trist med en så “gammal” räv som blivit så bitter.
    Skramla ihop kulor, köp Datacom ochs e hur lätt det då blir att vinna. Det gör sig inte själv..!
    Skönt vi haft dessa “miljonärer” som delat med sig under årens lopp med sina båtar och internationella race.
    Jag har stött på många som ex vis är oerhört tacksamma mot Viktor Fors och hans internationella seglingsäventyr där många av våra idag duktiga och internationellt kända seglare fick sins eglingsuppfostran.

    Reply

  38. Pär Johansson
    Oct 28, 2009 @ 09:38

    Sverige behöver helt klart fler “miljonärer” som satsar på segling! Det är en förutsättning för att det skall finnas heta båtar för besättningar att segla på. Tycker vi har förhållandevis få svenskar som satsar stort när det gäller segling. Det är synd att inte vår kung Karl Gustav har ett större intresse för segling som t ex den norska och den spanska kungen. Ett annat bevis på att de är för få som satsar stort är väl just det faktum att Datacom vinner nästan allt. Det finns inte många andra ägare i Sverige till en konkurrenskraftig 40-fots båt som gör en seriös satsning med internationella regattor etc. Vi har helt enkelt för få seglingsintresserade multimiljonärer i Sverige som gör det möjligt.

    Så hur kan vi intressera fler multimiljonärer till seglingen i Sverige? Höja statusen?

    Reply

  39. Hannu
    Oct 28, 2009 @ 12:47

    Fegt att vara ute på nätet och klaga på andra utan att våga stå för det “MA”
    Sätt dit ditt namn istället så vi kan se hur mycket segrar du har…..
    //Hannu¨

    Reply

  40. Greven
    Oct 28, 2009 @ 13:25

    Jag blir helt förfärad av sådana typer som denna M.A som falskt och i lönndom sprider sina proletariat tankar! Är denna person månne Bolsjevik? Tar redaktören in vad som helst? Segling är en förtjusande sysselsättning där gentlemen med stil fortfarande har sin plats, dessvärre har både golfen och tennisen förlorat sin stil, the Anciant Club har dessvärre tappat kontrollen. Jag blev härförleden uppmärksammad på detta då det dök upp en man som under golfrundan vecklade ut en matta och bad sin bön, så kan vi ju inte ha det. Min gode vän Rutger har en väldigt tjusig yacht, för närvarande förtöjd i Nice, jag hade äran att vara med på en Regatta i S:t Tropez, jag önskar att KSSS kunde ordna något liknande då jag är helt övertygad att hans majestät Konungen gärna skulle deltaga så ock de övriga nordiska kungahusen.

    Reply

    • Jocke_R
      Oct 28, 2009 @ 17:39

      Kul!

      Reply

  41. Andreas i Missmatch
    Oct 28, 2009 @ 14:00

    Var går gränsen för att köpa sig en framgång?
    Fredrik Lööf som seglar på heltid och är sponsrad…han väljer väl en gast med stor omsorg…och gör inte allt själv ?!
    Likheter med Ralfs framgång fast på en mindre båt.
    Team skall lyckas och nå ett resultat. Krävs målsättning,talang,kunskap,sammarbetsförmåga,ledaregenskaper och framför allt pengar.

    Bra jobbat Ralf A.
    Och hoppas det går bra med din kommande satsning. Och kör på Fredrik i din.
    MVH Andreas i Missmatch

    Reply

  42. Jocke_R
    Oct 28, 2009 @ 17:42

    Bra jobbat Ralf! Segling är en lagsport, så vad det står för namn som lagledare i resultatlistan är inte viktigt.

    Reply

  43. Calle F
    Oct 28, 2009 @ 19:17

    Härligt med Team dataCom.

    Vi får absolut hoppas dom siktar på någon ny ball skuta till 2010. Ska blir kul att se vad dom har i kikat för oss att utmana nästa år på ostkusten. Vore roligt med en IRC skruvad GP42’a, SC37’a eller en Sydney39’a. Svensk segling behöver vassa utamanande båtar och besättningar som drar till sig andra vassa båtar och besättningar runt Östersjön/ västkusten. Spelar ingen roll vem namn som står på resultatlistorna, för det DataCom gänget har gjort är att höja nivån på Svensk havskappsegling och det drav vi alla nytta av när vi ska ut på banorna och havet.

    Vem vet kan läcka info om nästa års satsning?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 28, 2009 @ 19:43

      Någon med bra alias får läcka…

      dagens snackis är annars att det är en TP52 på väg till Danmark :-)

      Reply

  44. Öresund Regatta, AN
    Oct 28, 2009 @ 20:04

    Det här är farligt. Seglarsverige håller på att spricka.
    Vilken är världens hetaste IRC racer? Blir det en kompromiss? :-)

    Reply

  45. Dr Krull
    Oct 28, 2009 @ 23:05

    Ohoj,
    Angående MA´s resonemang så tror jag inte att det fanns någon mening att anfalla Ralf, jag misstänker att du bara ville belysa problemet med att det är en teamsport vi håller på med. Om man nu ser på en OS final på 4X100 meter så nämner man ju knappast den som kör sista sträckan som segrare. Alla i laget får credit.
    Jag har under mina år på seglingsarenorna oftast trimmat segel och jobbat med taktik, samtliga ägare/rorsmän har alltid sett till att skjuta fram sina teamkamrater på ett mycket bra sätt. Ralf är något av en mästare på att se till att alla i besättningen känner sig delaktiga i vinster. Det är alltid Ralf som ser till att vi är med på olika event m.m för att alla skall inse att det verligen är en teamsport vi håller på med.
    Skall vi klaga på någonting så är det inte seglarna utan kanske de som är värdar för alla event, där borde man kanske se till att nämna gastarnas namn vid prisutdelningar m.m.
    Att den som dragit hop ett seglingsprojekt behöver synas i media ser jag som en självklarhet, “millionärer” har vi tyvärr alldesles för få i Sverige men vi har ett gäng som offrar mycket av sitt kapital och hela sin fritid på att få just dessa projekt att bli bra och dessutom med förhoppning av att de skall kunna ge något tillbaks i form av nya order till sitt egna bolag. Kanske är det sponsorer som man vill skall få media tid för att överhuvudtaget ha råd med dessa satsningar.
    Om det finns intresse från våra ungdomar att ta steget från jolle till kölbåtar finns det många som är beredda att ta upp dessa talanger som gastar efersom man kan se dem som vår framtid i seglingen. Här kan vi som är lite äldre ta lite ansvar och se till att nya seglare kommer till så vi på sikt får en utökad konkurrens.

    Om vi går tillbaks till vad tråden egentligen handlar om så kan jag säga att Datacomm kommer ge sin nya ägare ett färdigt koncept med uppdaterade segelvalstabeller, design på segel som funkar i alla register samt ett stort “knowhow” som kommer ge nya ägaren en mycket kort startsträcka.

    Reply

  46. O
    Oct 28, 2009 @ 23:14

    Jösses

    Reply

  47. Greven
    Oct 29, 2009 @ 07:55

    40 fot är en lagom storlek på en bekväm tenderbåt. Jag vill minnas att Noppe, eller var det månne Fredrik som på sin tid hade en alldeles förtjusande tenderbåt strax under 40 fot? För egen del så föredrar jag 70 fot eller större, även om små båtar har sin charm men de är ju så rysligt okomfortabla.

    Reply

  48. Pär Johansson
    Oct 29, 2009 @ 09:29

    Extra tydligt blir det i skillnad på status i Matchracing. Skippern får all Credit. Alla poäng som samlas går personligen till skippern. Det är helt klart skipperns race även om vi i Sverige brukar vara rätt så ödmjuka och påpeka att vi är ett team. På de internationella regattorna är det skipperns namn som står i seglet (blir lite mycket med alla namn men kanske ett team namn?). När vi har varit i USA och seglat har det varit extra tydligt att man som besättingsman är långt från lika intressant som skippern. Are you the skipper? No, madame i am not – swiisch så var man inte så intressant längre. Det var kul att få pris oxå, Skippern fick ett pris medans vi besättningsmedlemmar fick ett något mindre pris.

    Reply

  49. Greven
    Oct 29, 2009 @ 21:04

    Jag fick idag kännedom av mitt alter ego att havskappsegling numera och dessvärre är en högst marginell verksamhet. Dessvärre har folkliga inslag av simpel karaktär där utmaningen ligger i att segla runt en holme vunnit den breda allmänhetens gillande och på detta vis minskat intresse för den riktiga seglingen. Man kan inte annat än förfasas över att vem som helst, tycks det, anser sig ha tillräckliga kunskaper för att ägna sig åt den sista gentlemannasporten. Det har kommit till min kännedom att t.om plåtslagare kappseglar med framgång. Ur led är tiden, för bövelen!

    Reply

  50. Edward
    Oct 29, 2009 @ 22:45

    Beklagligt att tråden spårat ur på detta sätt!

    Har själv fått förmånen att segla med Data Com, en mycket trevlig båt och besättning som satsar. Projektet drivs seriöst och på en hög nivå. Hade önskat att det fanns fler liknande projekt i Sverige!

    Köparen av Sinergian kommer att få en grymt fin båt som garanterat kommer att kunna vara en bra plattform. Vem vågar ta över?

    Reply

  51. CB
    Oct 29, 2009 @ 22:55

    Tack Edward för att du tar tillbaka tråden till vad den ursprungligen handlade om. Nämligen att det finns en grym båt som söker en ny grym besättning. Vem vågar ta över stafettpinnen? Finns ju lite rykte att leva upp till…

    Peter, kanske borde du flytta över delar av denna tråd till något annat ämne?

    Reply

    • Calle
      Nov 2, 2009 @ 22:47

      Och återigen:
      Vad skall Ralf stsa på istället? för på landbacken tänker han väl inte sitta?
      Är ju lite intresant då det blir ett ORCi VM i tyskland 2010!
      tänker ralf lämna ORCi för IRC? Mindre båt, x35/Farr30? eller större båt Hot43-45 fotare/GP 42?
      kanske är det några GP 42 på G till Sverige?

      Och för att försöka avsluta MA långa och tråkiga utlägg så skulle jag som för det mesta seglar som gast bara villa tillägga i debatten att jag inte har något problem med att skeppare/Rorsman står i resultat listan! Ett Team som DataCom vill man ju segla med ändå!
      Och då det oftast är skepparen som har roddat ihop allt (vilket är det svåraste med storbåtsegling, läs båt större än 33 fot) så tycker jag att det känns helt rätt att det är denna person som skall stå i resultat listan.

      MA hur många har du fråga och fått till svar att detta är ett STORT problem för dem?
      Jag tror inte att det är detta som är det stora problemet för svensk segling!
      /Calle

      Reply

      • Anders Averdal
        Nov 4, 2009 @ 17:48

        Och hur lätt är det att presentera läsbara resultatlistor med 10-12 namn, eller i vissa fall över 20 pers. Det faller på sin egna orimlighet…

        Reply

        • MiniMe
          Nov 4, 2009 @ 18:25

          det går….
          annars kan man väl begränsar resultat på båten. Ger äran endast en person är väl inte så rättvis när hela teamet har gjort jobbet…

          Reply

          • Anders Averdal
            Nov 4, 2009 @ 21:01

            Kanske dags för dig att enbart köra single-handed.
            Då får du alltid vara med på listan….

          • olla
            Nov 5, 2009 @ 09:37

            Snyggt Anders! Nu fattar tom jag detta med att segla Shorthand. Jag viste väl att det inte var för seglingen man uttsätter sig för detta;-)

          • Anders Averdal
            Nov 5, 2009 @ 12:15

            Jag lackade bara ur på allt gnäll.
            När någon vinner en biltävling, inte fan står namnen på alla i stallet med på listan. Inte tusan nämns alla de som ingår i shorecrew när en båt vinner osv.

            Jag seglar för att det är kul och för att vinna. Men inte tusan blir glädjen över att ha vunnit mindre för att jag inte står med på listan…….

  52. MJ
    Apr 23, 2010 @ 00:43

    Hej,

    Ar DataCom fortfarande till salu?

    Reply

  53. CB
    Apr 24, 2010 @ 20:46

    Visst är hon det! Kontakta Ralf för detaljer.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.